Ciągi - kontrowersje
getin:
Mamy takie zadanie
W ciągu geometrycznym a2=8, a7=0,25. Oblicz q
Czy takie rozwiązanie
a1 = 16
a2 = 8
a3 = 4
a4 = 2
a5 = 1
a6 = 0,5
a7 = 0,25
czyli
q = 0,5
można ocenić na 0 punktów (nie zaliczyć na kartkówce ?) Moim zdaniem nie
Uczeń pokazuje że zna zasadę działania ciągu geometrycznego i wie co to jest q − mimo to
dostaje 0 pkt
Uczyłem uczniów robić takie zadania takimi metodami ale okazało się że (mimo poprawnej
odpowiedzi) rozwiązanie oceniono na 0 pkt!
14 kwi 20:19
===:
A jakbyś miał a
10 i a
100
też byś tak liczył ?
a
7=a
2*q
5
| a7 | | 1 | | 1 | |
q5= |
| = |
| ⇒ q= |
| |
| a2 | | 32 | | 2 | |
a
100=a
10*q
90
14 kwi 20:41
chichi:
To wiedz, że nie jesteś dobrym nauczycielem.
14 kwi 22:42
Eta:
14 kwi 22:54
Fałszywy 6-latek:
odgadnięcie rozwiązania też metoda , tylko powstaje kwestia jednoznaczności przy odległości
parzystej między wyrazami
14 kwi 23:25
getin:
No właśnie tutaj była nieparzysta (5) więc jest jednoznacznie, przy parzystej to wiadomo − są
dwie wersje:
− te same znaki (dla q>0)
− mix znaków (dla q<0)
W klasie humanistycznej powinni wg mnie uznać, zwłaszcza że na maturze takie zadania są ABCD
15 kwi 17:18
PATMAT16: Nie łatwiej to zapisać jako:
a
2*q
5=a
7
Wtedy otrzymujemy:
Teraz wystarczy zauważyć, że:
(
12)
5=
132
Zatem nasz iloraz ciągu to:
15 kwi 19:49
getin:
To dobry sposób, warto używać tego typu równań w stylu a2*q5 = a7
To jest takie naturalne
W pewnym momencie jednak napisałeś że trzeba zauważyć
Twoje i moje opiera się − prędzej czy później − na zauważeniu czegoś
Uczeń od razu (za szybko?) zauważył że q=0,5 i dostał karę w postaci 0 pkt za zadanie!
15 kwi 20:02
Mila:
getin, zgadzam się, że Twój uczeń zna własność ciągu geometrycznego, ale staraj się ,
aby umiał skorzystać z wzorów, chociażby dla sprawdzenia ,
czy dobrze dał odpowiedź w zadaniu zamkniętym.
Nie wiesz ile punktów było za to zadanie?
Ponadto zgadywanie w przypadku z 20:41 nie działa.
15 kwi 23:26