matematykaszkolna.pl
Ciągi - kontrowersje getin: Mamy takie zadanie W ciągu geometrycznym a2=8, a7=0,25. Oblicz q Czy takie rozwiązanie a1 = 16 a2 = 8 a3 = 4 a4 = 2 a5 = 1 a6 = 0,5 a7 = 0,25 czyli q = 0,5 można ocenić na 0 punktów (nie zaliczyć na kartkówce ?) Moim zdaniem nie Uczeń pokazuje że zna zasadę działania ciągu geometrycznego i wie co to jest q − mimo to dostaje 0 pkt Uczyłem uczniów robić takie zadania takimi metodami ale okazało się że (mimo poprawnej odpowiedzi) rozwiązanie oceniono na 0 pkt!
14 kwi 20:19
===: A jakbyś miał a10 i a100 też byś tak liczył ? a7=a2*q5
 a7 1 1 
q5=

=

⇒ q=

 a2 32 2 
a100=a10*q90
 a100 
q90=

 a10 
14 kwi 20:41
chichi: To wiedz, że nie jesteś dobrym nauczycielem.
14 kwi 22:42
Eta: emotka
14 kwi 22:54
Fałszywy 6-latek: odgadnięcie rozwiązania też metoda , tylko powstaje kwestia jednoznaczności przy odległości parzystej między wyrazami
14 kwi 23:25
getin: No właśnie tutaj była nieparzysta (5) więc jest jednoznacznie, przy parzystej to wiadomo − są dwie wersje: − te same znaki (dla q>0) − mix znaków (dla q<0) W klasie humanistycznej powinni wg mnie uznać, zwłaszcza że na maturze takie zadania są ABCD
15 kwi 17:18
PATMAT16:
 1 
a2=8 a7=0,25=

 4 
Nie łatwiej to zapisać jako: a2*q5=a7 Wtedy otrzymujemy:
 1 
8q5=

/:8
 4 
 1 
q5=

 32 
Teraz wystarczy zauważyć, że: (12)5=132 Zatem nasz iloraz ciągu to:
 1 
q=

 2 
15 kwi 19:49
getin: To dobry sposób, warto używać tego typu równań w stylu a2*q5 = a7 To jest takie naturalne W pewnym momencie jednak napisałeś że trzeba zauważyć Twoje i moje opiera się − prędzej czy później − na zauważeniu czegoś Uczeń od razu (za szybko?) zauważył że q=0,5 i dostał karę w postaci 0 pkt za zadanie!
15 kwi 20:02
Mila: getin, zgadzam się, że Twój uczeń zna własność ciągu geometrycznego, ale staraj się , aby umiał skorzystać z wzorów, chociażby dla sprawdzenia , czy dobrze dał odpowiedź w zadaniu zamkniętym. Nie wiesz ile punktów było za to zadanie? Ponadto zgadywanie w przypadku z 20:41 nie działa.
15 kwi 23:26