matematykaszkolna.pl
logika Kaśka: W każdym centrum handlowym jest jakiś Święty Mikołaj, który jest w centrum handlowym. Każde dziecko, które gdziekolwiek bywa rozmawia z każdym Mikołajem, który jest w odwiedzanym miejscu. [Nie twórz predykatu dla ``odwiedzonego miejsca''; powinna to być po prostu zmienna.] Każde dziecko, które jest dzieckiem z miasta, odwiedza jakieś centrum handlowe. Każde dobre dziecko, które rozmawia z jakimś Mikołajem, dostaje jakąś zabawkę. (Wniosek) Jeśli każde dziecko, które nie jest dzieckiem miejskim, jest dobre, to każde dziecko dostaje jakąś zabawkę. Pomoże ktoś to zacząć?
7 kwi 12:16
Pitbull puppies forever!: a o co chodzi? o zbadanie wartości logicznej wniosku?
7 kwi 12:30
Kaśka: tak
7 kwi 12:39
Kaśka: jest to problem z tematu: Rezolucje.
7 kwi 12:44
1410: Niech się wypowiedzą fachowcy klasy ite, ale mi się wydaje że za mało danych do jednoznacznej odpowiedzi
7 kwi 13:19
I'm back: Jest to zdanie nie musi być prawdziwe − wiemy że każde dziecko z miasta spotka się z Mikołajem (nie wiemy czy każde zpoza miasta spotka się z Mikołajem). Wiemy że każde dobre dziecko (rozmawiające z Mikołajem) dostanie zabawkę. Nie wiemy natomiast czy istnieją źle dzieci w mieście, a jeżeli to czy one dostaną zabawkę. Tylko przy założeniu że nie ma złych dzieci w mieście lub każde źle dziecko z miasta dostanie zabawkę, to zdanie będzie na pewno prawdziwe. Szczerze mówiąc − to nie wiem czy oto chodzi − − − Ja to tak na 'chłopski rozum' wziąłem emotka
7 kwi 13:44
I'm back: No i przede wszystkim − nie wiemy czy każde dziecko zpoza miasta odwiedzi centrum handlowe, a jeżeli nie odwiedzi to czy dostanie zabawkę (z innego źródła)
7 kwi 13:46
Kaśka: a jakąś formułę jesteś w stanie pod to zapisać?
7 kwi 13:47
I'm back: Kaśka − ja jestem prosty chłop, a nie filozof emotka Ja jeno na chłopski rozum potrafię zabrać się za jakieś rzeczy emotka
7 kwi 13:53
ite: Bardzo bym chciała mieć solidną wiedzę z rachunku predykatów, ale to tylko chęci : ( Ale spróbować można, jakie dokładnie jest polecenie?
7 kwi 16:22
Kaśka: Polecenie jest w języku angielskim. Wrzucić Ci całą treść zadania? Mamy udowodnić ze wniosek jest prawdziwy
7 kwi 17:52
ite: Tak, sformułowanie polecenia jest ważne. A treść była podana po polsku?
7 kwi 18:20
Kaśka: Consider the following axioms. For every mall, there is some Santa who is at the mall. Every child who visits anywhere talks with every Santa who is at the place visited. [Don't make a predicate for ``the place visited''; it should just be a variable.] Every child who is a city child visits some mall. Every child who is good or who talks with some Santa gets some toy. (Conclusion) If every child who is not a city child is good, then every child gets some toy. Prowadzący nam to trochę przetłumaczył. Orginalnie treść była po angielsku.
8 kwi 07:09
I'm back: No i widzisz... A teraz zobacz jak przetłumaczyłaś na polski zdanie: "Every child who is good or who talks with some Santa gets some toy." A jak powinno to być przetłumaczone. Widzisz jak bardzo to zmienia postać rzeczy? Przy takiej treści konluzja jest oczywiście prawdziwa.
8 kwi 07:12
Min. Edukacji: Zadania z Mikołajem sa passe teraz nadchodzi zajączek.
8 kwi 19:42
ite: Czyli obowiązująca jest wersja zadania w jęz. angielskim z 07:09?
8 kwi 22:25
Kaśka: tak
9 kwi 06:38
wredulus_pospolitus: A spojrzałaś co zostało źle przez Ciebie przetłumaczone
9 kwi 07:55
Kaśka: tak
10 kwi 11:00
ite: W wersji angielskiej, tak jak napisał wredulus, wniosek wynika logicznie z podanych przesłanek. A prowadzący kazał zapisać to z pomocą predykatów?
10 kwi 11:52
Kaśka: dokładnie...
10 kwi 22:19
ite: Dla przykładu pierwsze zdanie z tekstu z wyjaśnieniami, /przy założeniu, że zajęcia macie w języku polskim/ For every mall, there is some Santa who is at the mall. proponowana przez mnie kolejność działań − sprawdzamy, czy w zdaniu występują stałe indywiduowe i/lub zmienne indywiduowe Santa ← zmienna indywiduowa (zostawiam ją w oryginale), oznaczam ją przez x centrum handlowe ← zmienna indywiduowa, oznaczam ją przez y stałej indywiduowej nie ma żadnej − szukamy formuł zdaniowych czyli funkcji zdaniowych i/lub zdań (zdania to są formuły bez zmiennych wolnych), tu mamy jedną formułę (zdanie): W każdym centrum handlowym jest jakiś Santa. − zapisuję ją w kolejności przyjaznej dla przetworzenia na język KRP Jest jakiś Santa w każdym centrum handlowym. − zaczynam od zapisu z predykatem dwuargumentowym J(x,y) oznaczającym 'jest x w y' J(x,y) gdzie przez x to Santa a y oznacza centrum handlowe − dodaję kwantyfikatory dla zmiennych Jest jakiś Santa w każdym centrum handlowym. jakiś − tu potrzebny jest kwantyfikator egzystencjalny więc ∃x każde − kwantyfikator ogólny więc ∀y ∀y ∃x J(x,y) I to koniec, mamy schemat zdania w KRP.
10 kwi 23:48
Kaśka: No dobrze i teraz każdy podpunkt tak mam rozpisać, a jak później udowodnić wniosek? Masz może jakąś dobrą literaturę do logiki
11 kwi 06:32
ite: Polecam dwa podręczniki dostępne w pdf−ie, przeznaczone do nauki tworzenia schematów KRP od podstaw, obie oparte na wyjaśnieniach + samodzielnym wykonaniu ćwiczeń (z podanymi rozwiązaniami). Oba bardzo dobrze tłumaczące zagadnienie (chociaż każdy w innym stylu). 1/ Paprzycka: LOGIKA NIE GRYZIE. SAMOUCZEK LOGIKI ZDAŃ I LOGIKI KWANTYFIKATORÓW https://kpaprzycka.filozofia.uw.edu.pl/Publ/xSamouczek.html rozdz. 17 2/ Wieczorek: Logika dla opornych http://www.krzysztofwieczorek.pl/index.php/materialy-do-nauki-logiki/
12 kwi 16:40