układ
gh1: Jak rozwiązać układ
x2+2+y2+2xy=11y
y(2x+y)2=2x2+13y+4
16 sty 14:57
Kacper:
Ładne
16 sty 15:13
gh1: co ładne?
16 sty 15:25
ABC: a jaka jest geneza tego układu? myślałem że krzywe stopnia drugiego ale chyba coś innego
16 sty 15:28
Mariusz:
Ja dostałem równanie wielomianowe
u6−22u5−1153u4+4972u3+435231u2+4233834u+11546145=0
co się rozkłada na
(u−39)(u−27)(u+17)(u+5)(u2+22u+129)=0
Przy czym
u=√−44x+113
a y można uzyskać z pierwszego równania
16 sty 15:31
gh1: A da się jakoś łatwiej?
16 sty 15:35
ABC: Mariusz mam swoich zbiorach taki kalkulator Casio Algebra FX 2.0 , producent chwali się że
rozwiązuje wielomiany do 30 stopnia , zapuściłem twoje równanie i policzył w jakieś 15 sekund
wyniki te same
16 sty 15:42
ICSP:
22y = 4xy + 2y2 + 2x2 + 4
y(2x+y)2=2x2+13y+4
−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−
22y −y(2x + y)2 = 4xy + 2y2 + 2x2 − 2x2 − 13y
2y2 + 4xy − 35y + y(2x+y)2 = 0
y = 0 v 2y + 4x − 35 + (2x + y)2 = 0
y = 0 na mocy pierwszego równania jest sprzeczne. Drugi przypadek:
2y + 4x − 35 + (2x + y)2 = 0
(2x + y − 5)(2x + y + 7) = 0
y = −2x + 5 v y = − 2x − 7
1o y = − 2x + 5 po podstawieniu do pierwszego równania daje
x2 + 12x − 28 = 0
x = 2 ⇒ y = 1
x = −14 ⇒ y = 33
2o y = −2x − 7 po podstawieniu do pierwszego równania daje:
x2 + 36x + 128 = 0
x = −4 ⇒ y = 1
x = −32 ⇒ y = 57
Wystarczy podstawić te liczby do drugiego równania i sprawdzić czy zachodzi tożsamość.
Ostatecznie:
(x,y) = (2,1) v (x,y) = (−14 , 33) v (x,y) = (−4,1) v (x,y) = (−32,57)
16 sty 15:46
Mariusz:
Ostatecznie otrzymałem cztery pary liczb
(−32 , 57)
(−14 , 33)
(−4 , 1)
(2 , 1)
16 sty 16:01
ABC: Mariusz ty stary zespoleniec i nie podajesz piątego rozwiązania (i
√2,0) ?
nie było napisane rozwiąż w liczbach rzeczywistych
16 sty 16:05
Mariusz:
Co do rozwiązania
Z pierwszego równania dostajemy dwa rozwiązania na y
Podstawiamy u=
√−44x+113
aby pozbyć się pierwiastka
| 11 | | 1 | |
Dla y=−x+ |
| + |
| √−44x+113 |
| 2 | | 2 | |
otrzymujemy równanie
u
6−22u
5−1153u
4+4972u
3+435231u
2+4233834u+11546145=0
| 11 | | 1 | |
a dla y = −x+ |
| − |
| √−44x+113 |
| 2 | | 2 | |
otrzymujemy równanie
u
6+22u
5−1153u
4−4972u
3+435231u
2−4233834u+11546145=0
Równanie u
6−22u
5−1153u
4+4972u
3+435231u
2+4233834u+11546145=0
rozkłada się na (u−39)(u−27)(u+17)(u+5)(u
2+22u+129)=0
ale interesują nas tylko nieujemne pierwiastki rzeczywiste
39 =
√−44x+113
27 =
√−44x+113
oraz
17 =
√−44x+113
5 =
√−44x+113
oraz
Gdyby x ∊ C ⋀ y ∊ C to mielibyśmy więcej rozwiązań ale w rzeczywistych tylko tyle
16 sty 16:21
Mariusz:
W drugim przypadku miało być
17 =
√−44x+113
5 =
√−44x+113
oraz
| 11 | | 1 | |
y=−x+ |
| − |
| √−44x+113 |
| 2 | | 2 | |
16 sty 16:25
Kacper:
ICSP jak zawsze ładne rozwiązanie
16 sty 16:49
Mariusz:
Kacper nie popadaj w jego uwielbienie
bo karmisz jego arogancję
16 sty 16:54
Mariusz:
Tutaj standardową metodą podstawienia da się ten układ rozwiązać
i nawet da się te pierwiastki równania wielomianowego ustrzelić z twierdzenia
o pierwiastkach wymiernych wielomianu o współczynnikach całkowitych
tyle że mnie się nie chciało sprawdzać dzielników wyrazu wolnego i zapuściłem
swój programik do wartości własnych
16 sty 17:01
ABC:
Mariusz bądźmy szczerzy w epoce przedkomputerowej trochę czasu by zajęło rozwiązanie tego
twojego równania
Pamiętam dwa teksty z dawnych książek , jedno dotyczyło też równania wielomianowego
"Po żmudnych acz wykonalnych w ciągu 8 godzin dnia roboczego rachunkach otrzymujemy "
a drugie słynnego problemu Archimedesa o liczebności stada bydła
"Po niebywale skomplikowanych rachunkach zdołał obliczyć trzy pierwsze cyfry rozwiązania"
16 sty 17:45
Mariusz:
ABC chodzi o to że takimi wpisami sprawia że ten on staje się coraz bardziej arogancki
i lepiej nie chwalić go nawet jeśli rzeczywiście jego rozwiązanie wymaga mniej liczenia
16 sty 18:36
ABC: Mariusz ja na tym forum dopiero od 3 lat jestem , ale pamiętam że w 2010 roku
cudowny gimnazjalista Vax działał na matematyka.pl , i tu go w archiwum też znalazlem, a ICSP
ma z nim jakieś powiązania,
czyli to długoletni, zaslużony uczestnik tego forum
A jeśli chodzi o rozwiązania , cały czas mam ten dylemat z własnymi uczniami
pokazywać coś co jest eleganckie ale nie łatwo na to wpaść
czy też " brutalna siła" mało myślenia dużo pracy ale jak nie zrobisz błędu to masz
I powiem ci że w klasie 25−30 osobowej 3−4 osoby docenią elegancję a reszta chce prosty
algorytm
czy to dobrze czy źle to temat na długą dyskusję o polskiej szkole
16 sty 19:13
Mariusz:
ABC to jak wytłumaczysz to np że wybiera sobie bez żadnego uzasadnienia
osoby na których wpisy nie odpowiada itp
Co do powiązań z Vaxem to pamiętam że wyżebrał od niego sposób na równania trzeciego
i czwartego stopnia które później krytykował
(Skoro tak bardzo tą metodę krytykuje to po co kiedyś usilnie chciał aby Vax mu ją pokazał ?)
Ja z Vaxem pisałem jedynie o równaniach trzeciego i czwartego stopnia
Dałem mu wtedy do przeczytania ten pdf z rozdziałem książki Sierpińskiego
i odpowiadałem na jego pytania związane z przedstawioną tam metodą
Pokazałem mu nieco trudniejszą wersję metody dla równań trzeciego stopnia
bo wymagającą liczb zespolonych ale ja także musiałem się wtedy
wczytać w tekst Sierpińskiego aby móc wytłumaczyć Vaxowi tę metodę
zwłaszcza że Vax był wtedy gimnazjalistą
Teraz Vax jest już informatykiem i nie wchodzi już na forum
Myślisz że mają ze sobą kontakt ?
16 sty 19:37
ABC: Nie mam pojęcia , szkoda że Vax nie poszedł w matematykę bo w/g mnie miał zadatki na dobrego
dydaktyka uczelnianego, potrafił omówić problemy,
do dziś mam parę zakładek na matematyka.pl z jego rozwiązaniami
16 sty 19:46
16 sty 20:25
Mariusz:
W mojej rodzinie mam jednego nauczyciela z praktyką
a drugiego tylko po studiach
ale chyba nie byłbym dobrym nauczycielem
Jak byś to ocenił
Mnie się wydaje że dobrze tłumaczyłem użytkownikom forum w tym także i Vaxowi
sposób na równania trzeciego i czwartego stopnia
Kiedyś próbowałem pokazać zefowi podstawowe sposoby całkowania
Chciałem aby dobrze przećwiczył całkowanie funkcji wymiernych abyśmy mogli przejść dalej
ale się zniecierpliwił i przestał odpowiadać
Całkiem niedawno próbowałem pokazać Szkolniakowi sposoby rozwiązywania
równań różniczkowych
Przygotowałem plan działania ale poległem przy wymyślaniu
przykładów a w zbiorach zadań nie znalazłem przykładów pasujących do typu którego
chciałem omówić
16 sty 21:03
Mariusz:
Ja się domyślam dlaczego Vax nie został nauczycielem
Za mało by mu płacili w oświacie a nie chiał na uczać dla idei,
aby młode pokolenie było dobrze wykształcone
16 sty 21:10
Mariusz:
Min Edukacji to ostatnie zadanie z tej strony przypomina mi
odcinek Świata według Kiepskich "Szkoła rzycia" ,
błąd ortograficzny zamierzony − w oryginale tak było
16 sty 21:33
ABC:
Tam w tym linku jest rozwiązanie zaczynające się od 776 i potem ponad 200 tysięcy cyfr i ten
gość
o którym wspomniałem wcześniej, jego nazwisko jest w artykule,
znalazł na piechotę te 3 pierwsze cyfry , trochę wysiłku w to włożył.
Potem to zadanie służyło do testowania superkomputerów Cray w latach zimnej wojny.
16 sty 21:44
daras: Archimedes by tego nie wymyślił
18 sty 13:16