geometria
mleko: znajdz rownania stycznych do okregu o rownaniu x2+y2−8x−6y+21=0, przechodzacych przez punkt
P(2, −1)
2 gru 19:18
mleko: juz nie wazne, rozwiazalem
2 gru 19:39
janek191:
2 gru 19:55
chichi:
Co to jest P(2, −1)? I kto w ogóle wymyślił ten zapis? Jest tak niejasny, a jeszcze bardziej
obrzydliwy
2 gru 20:03
Eta:
@ chichi
Masz zadatki na .....
2 gru 20:06
janek191:
To jest starszy zapis.
Teraz piszemy zwykle P = ( 2, −1)
Jak chodziłem do SP, to tak pisano,
2 gru 20:07
Eta:
Drzewiej w podręcznikach tak się oznaczało : A(2,−1)
a teraz nowo−moda : A=(2,−1)
2 gru 20:08
Eta:
Pozdrawiam
Janek191
2 gru 20:09
janek191:
Wzajemnie
2 gru 20:11
mleko: @chichi jest to zapis ktorego ucza w szkole sredniej, jestem na matfizie i od kiedy pamietam
tak zapisuje punkty
nawet w poleceniach w ksiazce jest taki zapis
Nie ma wiekszej roznicy miedzy P( a P=( poza tym zapis jest jak najbardziej czytelny i jasny
gdyz napisalem "PUNKT P"
2 gru 20:11
chichi:
Matematyka wymaga precyzji, a nie lenistwa. Mierzące sytuację, które stawiają czytelnika w
sytuacji, w której można różnie interpretować polecenia, bo komuś
jasno nie chce się
zaznaczyć co dokładnie jest argumentem funkcji, to akurat abstrahując od tego przykładu.
Ostatnio dostaję do rozwiązania równanie, które wygląda tak: log0.5(x−2)+1=0, dla mnie
argumentem tego logarytmu jest 0.5, okazuje się jednak jeszcze całkiem inaczej, 0.5 to jest w
ogóle podstawa logarytmu, ale na to rzekomo miał wpaść uczeń, bo argument jest w nawiasie −
obrzydlistwo. Można wymieniać dalej np. sin3x=0 no i teraz pytanie co jest argumentem funkcji
f, jeżeli dana jest wzorem f(x)=sin3x, sama 3 czy może może jednak potrojony 'x'?A to z czym w
tym zadaniu mamy do czynienia to co to jest? Jakiś wektor może przemnożony przez stałą, a może
funkcja dwóch zmiennych. Wiadomo, że każdy wie o co chodzi, aczkolwiek jestem zwolennikiem
ścisłego ładu w matematyce, a nie takich dywagacji, które defacto są uzasadnione.
Miłego wieczoru
2 gru 20:21
chichi:
@
Eta dokończ, bo nie boję się krytyki, może mam jakieś uczulenie na tym punkcie, ale tak
też teraz uczą mnie na uczelni. Wystrzegają się takich zapisów, które mogą budzić jakiekolwiek
wątpliwości, oboje kochamy geometrię, jak patrzysz na polecenia i widzisz powiedzmy taki zapis
AC=3, to co on dla Ciebie oznacza? To wszystko wymaga jakiejś precyzji rozumienia, to nie AC
jest równe 3,.bo AC jest odcinkiem, gdzie A oraz C to oczywiście dowolne punkty, a nie
długością, widziałem zapisy sugerujące iż długość odcinka jest prostopadła, mnie to się chce
od tego wymiotować
2 gru 20:26
mleko: to nie jest brak precyzji ani lenistwo tylko pisanie tak jak sie nauczylo na przestrzeni lat
nie mam zamiaru zamieniac sposobu zapisu kiedy nauczycielka, korepetytorka i koledzy z klasy
umieja to zrozumiec, nawet ludzie powyzej nie maja z tym problemu, tym bardziej ze tego zapisu
nie da sie zinterpretowac inaczej w inny sposob
tak jak w przypadku twoich przykladow, poza tym jeslij chodzi o log i sin to inaczej pisze sie
na kartce a
inaczej w internecie,
2 gru 21:04
chichi:
@
mleko bzdury opowiadasz
2 gru 21:32
Mila:
mleko, Twój zapis jest jasny i tak jest w podręcznikach. Zgoda.
Czy wyjaśnienie
Janka wystarcza?
chichi masz rację.
Precyzja jest bardzo ważna.
Pewne zapisy można usprawiedliwić i zrzucić winę na edytor,
jednak niektóre zapisy są naprawdę niechlujne, np. zapisy wyrażeń wymiernych bez nawiasów
i bez użycia U , aby otrzymać ułamek. Pomijam przykłady, które podałeś.
Trzeba prosić o precyzyjny zapis treści zadania, jeśli mamy wątpliwości, bo nasze domysły
co autor miał na myśli i rozwiązywanie zadania to nic dobrego.
Pozdrawiam wszystkich.
2 gru 22:20
chichi:
Ja pragnąłbym tylko zaznaczyć, że to co jest w 'jakimś' podręczniku nie oznacza jeszcze, że tak
jest. No generalnie jeden rabin powie tak, drugi nie
Dobrej nocy @
Mila, a zapewne zobaczysz to później zatem należycie już miłego weekendu
3 gru 04:05
daras: nowomowa podręcznikowa jest głównie po to żeby wziąć nową kasę za to samo
3 gru 10:28
Kacper: Chichi jaki wg ciebie zapis jest prawidłowy?
3 gru 17:18
Kacper: Apropo zapisu AC=3, wystarczy przeanalizować Olimpiady Matematyczne. Nikomu jakoś nie
przeszkadza ten brak "kreseczek" o ile wiemy co to oznacza. Zbytni formalizm prowadzi do tego,
że staje się to trudniejsze do zrozumienia. ≈∞
10 gru 19:24
chichi:
Gwoli wyjaśnienia, ja nikomu nie narzucam swoich oznaczeń etc. Jeżeli ktoś napisze AC=3, to
będę wiedział o co chodzi, ja używam innych, ktoś używa jeszcze innych i jest ok
10 gru 19:29
chichi:
Jeżeli ktoś pisze: AC=3, a później AC ⊥ BC, to mnie się to nie podoba, ale to moje zdanie
10 gru 19:32
Kacper:
Ważne, żeby uczeń umiał zadanie rozwiązać
10 gru 19:41
chichi:
Otóż to
10 gru 19:45