matematykaszkolna.pl
geometria mleko: znajdz rownania stycznych do okregu o rownaniu x2+y2−8x−6y+21=0, przechodzacych przez punkt P(2, −1)
2 gru 19:18
mleko: juz nie wazne, rozwiazalem emotka
2 gru 19:39
janek191: rysunek
2 gru 19:55
chichi: Co to jest P(2, −1)? I kto w ogóle wymyślił ten zapis? Jest tak niejasny, a jeszcze bardziej obrzydliwy
2 gru 20:03
Eta: @ chichi Masz zadatki na .....
2 gru 20:06
janek191: To jest starszy zapis. Teraz piszemy zwykle P = ( 2, −1) Jak chodziłem do SP, to tak pisano,
2 gru 20:07
Eta: Drzewiej w podręcznikach tak się oznaczało : A(2,−1) a teraz nowo−moda : A=(2,−1)
2 gru 20:08
Eta: Pozdrawiam Janek191 emotka
2 gru 20:09
janek191: Wzajemnie emotka
2 gru 20:11
mleko: @chichi jest to zapis ktorego ucza w szkole sredniej, jestem na matfizie i od kiedy pamietam tak zapisuje punkty nawet w poleceniach w ksiazce jest taki zapis Nie ma wiekszej roznicy miedzy P( a P=( poza tym zapis jest jak najbardziej czytelny i jasny gdyz napisalem "PUNKT P"
2 gru 20:11
chichi: Matematyka wymaga precyzji, a nie lenistwa. Mierzące sytuację, które stawiają czytelnika w sytuacji, w której można różnie interpretować polecenia, bo komuś jasno nie chce się zaznaczyć co dokładnie jest argumentem funkcji, to akurat abstrahując od tego przykładu. Ostatnio dostaję do rozwiązania równanie, które wygląda tak: log0.5(x−2)+1=0, dla mnie argumentem tego logarytmu jest 0.5, okazuje się jednak jeszcze całkiem inaczej, 0.5 to jest w ogóle podstawa logarytmu, ale na to rzekomo miał wpaść uczeń, bo argument jest w nawiasie − obrzydlistwo. Można wymieniać dalej np. sin3x=0 no i teraz pytanie co jest argumentem funkcji f, jeżeli dana jest wzorem f(x)=sin3x, sama 3 czy może może jednak potrojony 'x'?A to z czym w tym zadaniu mamy do czynienia to co to jest? Jakiś wektor może przemnożony przez stałą, a może funkcja dwóch zmiennych. Wiadomo, że każdy wie o co chodzi, aczkolwiek jestem zwolennikiem ścisłego ładu w matematyce, a nie takich dywagacji, które defacto są uzasadnione. Miłego wieczoru
2 gru 20:21
chichi: @Eta dokończ, bo nie boję się krytyki, może mam jakieś uczulenie na tym punkcie, ale tak też teraz uczą mnie na uczelni. Wystrzegają się takich zapisów, które mogą budzić jakiekolwiek wątpliwości, oboje kochamy geometrię, jak patrzysz na polecenia i widzisz powiedzmy taki zapis AC=3, to co on dla Ciebie oznacza? To wszystko wymaga jakiejś precyzji rozumienia, to nie AC jest równe 3,.bo AC jest odcinkiem, gdzie A oraz C to oczywiście dowolne punkty, a nie długością, widziałem zapisy sugerujące iż długość odcinka jest prostopadła, mnie to się chce od tego wymiotować
2 gru 20:26
mleko: to nie jest brak precyzji ani lenistwo tylko pisanie tak jak sie nauczylo na przestrzeni lat nie mam zamiaru zamieniac sposobu zapisu kiedy nauczycielka, korepetytorka i koledzy z klasy umieja to zrozumiec, nawet ludzie powyzej nie maja z tym problemu, tym bardziej ze tego zapisu nie da sie zinterpretowac inaczej w inny sposob tak jak w przypadku twoich przykladow, poza tym jeslij chodzi o log i sin to inaczej pisze sie na kartce a inaczej w internecie,
2 gru 21:04
chichi: @mleko bzdury opowiadasz
2 gru 21:32
Mila: mleko, Twój zapis jest jasny i tak jest w podręcznikach. Zgoda. Czy wyjaśnienie Janka wystarcza? chichi masz rację. emotka Precyzja jest bardzo ważna. Pewne zapisy można usprawiedliwić i zrzucić winę na edytor, jednak niektóre zapisy są naprawdę niechlujne, np. zapisy wyrażeń wymiernych bez nawiasów i bez użycia U , aby otrzymać ułamek. Pomijam przykłady, które podałeś. Trzeba prosić o precyzyjny zapis treści zadania, jeśli mamy wątpliwości, bo nasze domysły co autor miał na myśli i rozwiązywanie zadania to nic dobrego. Pozdrawiam wszystkich.emotka
2 gru 22:20
chichi: Ja pragnąłbym tylko zaznaczyć, że to co jest w 'jakimś' podręczniku nie oznacza jeszcze, że tak jest. No generalnie jeden rabin powie tak, drugi nie Dobrej nocy @Mila, a zapewne zobaczysz to później zatem należycie już miłego weekendu
3 gru 04:05
daras: nowomowa podręcznikowa jest głównie po to żeby wziąć nową kasę za to samo emotka
3 gru 10:28
Kacper: Chichi jaki wg ciebie zapis jest prawidłowy? emotka
3 gru 17:18
Kacper: Apropo zapisu AC=3, wystarczy przeanalizować Olimpiady Matematyczne. Nikomu jakoś nie przeszkadza ten brak "kreseczek" o ile wiemy co to oznacza. Zbytni formalizm prowadzi do tego, że staje się to trudniejsze do zrozumienia. ≈
10 gru 19:24
chichi: Gwoli wyjaśnienia, ja nikomu nie narzucam swoich oznaczeń etc. Jeżeli ktoś napisze AC=3, to będę wiedział o co chodzi, ja używam innych, ktoś używa jeszcze innych i jest ok
10 gru 19:29
chichi: Jeżeli ktoś pisze: AC=3, a później AC ⊥ BC, to mnie się to nie podoba, ale to moje zdanie
10 gru 19:32
Kacper: Ważne, żeby uczeń umiał zadanie rozwiązać
10 gru 19:41
chichi: Otóż to
10 gru 19:45