Reszta z dzielenia
Karolina: Niektóre liczby trzycyfrowe są utworzone za pomocą tylko jednej cyfry, np. 555. Trzy takie
liczby przy dzieleniu przez 9 dają jednakową resztę. Jakie to liczby? Ile wynosi reszta z tego
dzielenia? Podaj wszystkie rozwiązania.
Wskazówka: Liczba 999 dzieli się przez 9 bez reszty.
Odpowiedź: Są to liczby 111, 444 i 777, reszta 3; 222, 555 i 888, reszta 6; 333, 666 i 999,
reszta 0
Rozwiązując to zadanie dzieliłam każda z liczb z osobna.
Zastanawiam się jedynie nad tym na jakiej zasadzie wskazówka podana w zadaniu miała ułatwić
rozwiązanie?
Z góry bardzo dziękuję.
8 lis 15:39
sushi:
podzielność liczb przez 9 −> suma cyfr musi być podzielna przez 9
8 lis 15:41
wredulus_pospolitus:
zauważ, że mamy zlepek 3 razy po 3 (niekoniecznie) różnych cyfr.
Tak jak sushi napisał −−− suma cyfr musi być podzielna przez 9 ... więc wystarczy że weźmiemy
po jednej cyfrze z każdej 'trójki' i ich suma musi być podzielna przez 3
stąd mamy zestawy cyfr:
3x cyfry z zestawu (1,4,7) w dowolnej ilości i kolejności
3x cyfry z zestawu (2,5,8) w dowolnej ilości i kolejności
3x cyfry z zestawu (3,6,9) w dowolnej ilości i kolejności
po jednej cyfrze z każdego z tych powyższych zestawów w dowolnej kolejności.
8 lis 16:27
wredulus_pospolitus:
sorki ... kompletnie inaczej zrozumiałem treść zadania
8 lis 16:28
Karolina: Tylko że to jest zadanie z poziomu 4 klasy, kiedy uczniowie nie znają cechy podzielności przez
9. Czy mimo to sądzi Pan, że ta wskazówka mogła sugerować cechę podzielności przez 9?
8 lis 19:07
chichi:
A ja bym Tobie radził zając się filozofią, a nie matematyką
8 lis 19:09
Karolina: Mógłby mnie Pan nie obrażać na tym forum, skoro nie niesie Pan pomocy? Dziękuję.
8 lis 19:14
chichi:
To nie obraza, a jedynie cenna rada, odbieraj se to jak chcesz
8 lis 19:17
Karolina: Nie pytam o rady życiowe, tylko o wskazówkę dotyczącą zadania, do czego ma służyć to forum.
Pozdrawiam.
8 lis 19:20
chichi:
"Tylko że to jest zadanie z poziomu 4 klasy, kiedy uczniowie nie znają cechy podzielności przez
9."
Sprawdzian dla
klasy 4 zawiera zadania z zakresu:
−Podzielność liczb przez 2, 3, 4, 5, 9 oraz 10
−Zadania praktyczne z wykorzystaniem podzielności liczb
−Określanie na podstawie cech podzielności, czy dana liczba jest wielokrotnością innej
Ja to tutaj tylko zostawię
8 lis 19:27
PW: Karolino, widzę że udzielasz korepetycji uczniowi klasy czwartej. Masz dwa wyjścia:
− albo zaniechać, bo nie dajesz rady,
− albo zapoznać się dokładnie z podręcznikiem ucznia i tym, co było na lekcji.
Nikt Cię tu nie obraża, ale też nie wymagaj zajmowania się Twoimi wątpliwościami. A forum ma
służyć uczniom, a nie korepetytorom.
8 lis 19:28
Karolina: Gdzie jest napisane, że forum ma służyć uczniom? Z tego co czytałam, to forum ma po prostu
dotyczyć matematyki, a ja poruszam na nim tylko takie tematy.
8 lis 20:18
Karolina: Myślałam, że forum jest również dla pasjonatów matematyki. I nie wiem na jakiej podstawie sądzi
Pan, że udzielam korepetycji z tego przedmiotu, natomiast był Pan blisko, ponieważ aspiruję na
pracę w zawodzie jako nauczyciel matematyki.
8 lis 20:22
Karolina: W odległej przyszłości
8 lis 20:23
Mila:
W IV klasie jest w programie podzielność liczb.
Jeśli jeszcze nie było, to w takim razie ćwiczenie dzielenia liczby trzycyfrowej przez 9.
8 lis 22:34
Karolina: A przy dzieleniu przez 7? Jak w zadaniu o poniższej treści można było wykorzystać podaną
wskazówkę? Sama rozwiązuję te zadania bez niej, dzieląc każdą z liczb: 111, 222, ..., 999 z
osobna przez 7.
Treść zadania:
Niektóre liczby trzycyfrowe są utworzone za pomocą tylko jednej cyfry, np. 555. Dwie takie
liczby przy dzieleniu przez 7 dają jednakową resztę. Jakie to liczby? Ile wynosi reszta z tego
dzielenia? Podaj wszystkie rozwiązania.
Wskazówka: Liczba 777 dzieli się przez 7 bez reszty.
9 lis 08:17
wredulus_pospolitus:
Pokaż skan strony książki z tym zadaniem lub podaj dokładny tytuł i autora (i rok wydania)
9 lis 09:46
9 lis 13:28
Karolina: To karta pracy z GWO, zad.10* z działu ,,Działania pisemne" klasa 4.
9 lis 13:29
wredulus_pospolitus:
skoro 777 jest podzielne przez 7, to:
111 oraz 111+777 = 888 dadzą takie same reszty
222 oraz 222+777 = 999 dadzą takie same reszty
jakie to reszty
111 = 70 + 41 = 70 + 35 + 6 −−−−> reszta 6 dla pierwszej pary
222 = 210 + 12 = 210 + 7 + 5 −−−> reszta 5 dla drugiej pary
koniec zadania
9 lis 16:28
wredulus_pospolitus:
reszty pozostałych można (dla pewności) posprawdzać
9 lis 16:30
Karolina: Dziękuję. Ciekawy sposób. Ja wymyśliłam dzielenie z resztą tylko jednej liczby oprócz 777, żeby
dowiedzieć się czy reszty będą rosły czy malały wraz ze wzrostem dzielnej.
12 lis 09:00
wredulus_pospolitus:
To jest sposób na poziomie 4 klasy podstawówki.
Że niby jak dowiedziałaś się po podzieleniu JEDNEJ liczby (innej niż 777) o tym jak się będzie
zachowywała reszta przy dzieleniu przez 7 wszystkich pozostałych liczb? Dodatkowo − jak niby
uczeń klasy 4 podstawówki miałby wpaść na ten sam pomysł ?
12 lis 09:07
wredulus_pospolitus:
Tzn. wiem w jaki sposób to można wywnioskować ... chodzi oto, jak uczeń 4 klasy podstawówki
miałby do tego dojść?
12 lis 09:15
Karolina: Uczeń 4 klasy podstawówki w tym dziale miał temat dotyczący dzielenia pisemnego z resztą.
Wydaje mi się, że mógłby to wywnioskować właśnie po tym że zawsze gdy zwiększamy krotność
liczby to reszta się zwiększa lub zmniejsza o taką samą wartość. Uczeń może na to wpaść
dzieląc jakąś małą liczbę i wyciągnąć na tej podstawie taki wniosek.
12 lis 09:30
Karolina: Przykładowo może na to wpaść biorąc liczby 6:2, 7:2, 8:2...
Tak sobie pomyślałam.
12 lis 09:31
Karolina: Potem 9:3, 10:3, 11:3 itd. i zauważyć, jak reszty się zachowują. Wydaje mi się, że do takiego
wniosku uczeń może dojść również z poprzedniego działu, na którym cały jeden temat został
poświęcony dzieleniu z resztą na małych liczbach, ale to tylko moje przemyślenia. Co Pan o tym
sądzi?
12 lis 09:37
wredulus_pospolitus:
@Karolina −−− w przypadku dzielenia przez 7 w tym przypadku akurat się reszta zmniejsza o '1'
... a co w przypadku gdy zwiększa/zmniejsza się o więcej (np. o 5) i reszta na pierwszy rzut
oka 'wariuje' ? Jak 10 czy tam 11 latek ma to zauważyć? I to w dodatku po wykonaniu JEDNEGO
dzielenia
Piszesz o tym, że uczeń miałby sobie podzielić trzy małe (kolejne) liczby przez jakąś liczbę i
na podstawie tego wytłumaczyć sobie, że pomiędzy 111 i 222 reszta 'zmieni się' o tyle samo co
pomiędzy 222 i 333, pomiędzy 333 i 444, itd.
Dobrze ... załóżmy że tak właśnie pomyśli, dojdzie do takiego wniosku (co czyni go
ponadprzeciętnym 4klasistą) podzielił sobie na 222 przez 7 i reszta mu wychodzi 5. Jak na
podstawie tego oraz informacji że 777:7 daje resztę 0 ma jednoznacznie jak ma wpaść na to o
ile zwiększa/zmniejsza się reszta ?
Pamiętaj, że rozważania przeprowadza 11 latek
12 lis 10:01
Karolina: Nie na podstawie podzielenia 222:7 tylko na podstawie podzielenia 666:7 lub 888:7
12 lis 10:05
wredulus_pospolitus:
Jak niby dziecko ma to wydedukować? Jak ma wiedzieć w jaki sposób zmienia się reszta w zestawie
liczb:
666, 777, 888, 999, 1110, 1221, 1332, 1443, 1554
wiedząc, że 1443 jest podzielne przez 13, a 777 przy dzieleniu przez 13 daje resztę 10 ?
12 lis 10:09
wredulus_pospolitus:
to już bardziej logiczne będzie dla 'młodego' aby sprawdzić jaką resztę przy dzieleniu przez 7
ma liczba 111. Bo w ten sposób ma dwie pieczenie na jednym ogniu −− zna resztę jednej z liczb
(podzielność 777 jest zbyteczna wtedy) a jednocześnie wie o ile 'zwiększać/zmniejszać' resztę
w kolejnych liczbach.
O ILE NA LEKCJI miał wyjaśnione "jak zachowują się reszty przy dodawaniu liczb do siebie".
Jeżeli to miał na lekcji ... proszę Cię bardzo.
Zauważ, że ja na dobrą sprawę także zakładam, że to dzieciaczki wiedzą.
12 lis 10:18
Karolina: Wydaje mi się, że zarówno Pana jak i mój sposób są w porządku i zależą od indywidualnego
przypadku ucznia. Jednemu bardziej przypadłby do gustu Pański sposób, a innemu mój.
Oczywiście to tylko moje zdanie, mogę się mylić i bardzo dziękuję za inspirację i nowe pomysły.
12 lis 10:33
Min. Edukacji: można skończyć 8klas SP i nie poznać żadnej z cech podzielności, a potem nie ma na to już czasu
12 lis 11:21