pole trójkąta
gość:
W trójkącie ABC dane są boki: AC=3, BC=4 i wiadomo, że środkowe: AE i BD są prostopadłe
Oblicz pole trójkąta ABC.
31 sie 22:53
chichi:
(1) Środkowa to odcinek łączący wierzchołek Δ ze środkiem przeciwległego boku
(2) Punkt przecięcia środkowych dzielnie je w stosunku 2:1 licząc od wierzchołka
(3) Twierdzenie Pitagorasa
Tyle Ci powinno wystarczyć
31 sie 23:34
Szkolniak: Mi pole wyszło równe √11, może ktoś potwierdzi? Tylko że rozwiązanie dosyć beznadziejne,
także nie zamieszczam
31 sie 23:55
Mariusz:
Co dokładnie proponujesz ?
Co mogłoby zadziałać
Podzielić ten trójkąt na mniejsze trójkąty, osobno policzyć pola i je dodać
Policzyć wysokość spuszczoną na jeden z boków o danej długości
Policzyć sinus kąta między bokami o danej długości
31 sie 23:55
chichi:
@
Szkolniak okej
1 wrz 00:13
Mariusz:
Na rysunku który sporządziłem w Geogebrze dla sprawdzenia wyniku Szkolniaka
wyszło że wynik Szkolniaka może być poprawny
1 wrz 00:28
chichi:
@
Mariusz potwierdzam bez GeoGebry, że ten wynik jest poprawny
na pewno
1 wrz 00:31
Szkolniak: Ja wybrałem twój pierwszy pomysł @Mariusz, podzieliłem ten trójkąt na pięć mniejszych i
osobno liczyłem każde pole
1 wrz 00:38
Eta:
P(ABC)= 6P
1=6xy
P
2(ABC)=36x
2y
2
z tw. Pitagorasa
4x
2+y
2=9*4
i 4y
2+x
2=4
to .............
y
2=1/3 i x
2=11/12
P=
√11
=====
1 wrz 00:43
Eta:
Poprawiam zapis
4x2+y2=9/4
1 wrz 00:44
chichi:
No i takie rozwiązanie miałem na myśli, brawo @
Eta
1 wrz 00:45
Eta:
Jeszcze mała poprawka: x2=1/3 i y2=11/12
1 wrz 00:52
Mariusz:
No dobrze ale skąd wiemy że pola tych trójkątów są sobie równe
1 wrz 01:01
chichi:
P
ΔACD = P
ΔBCD ⇒ 2z+x = 2y+x ⇒ z=y
P
ΔABE = P
ΔACE ⇒ 2z+y = 2x+y ⇒ x=z
Zatem: x=y=z, P
ΔABC = 2x+2y+2x = 6x = 6y = 6z
To ja dorzucę jeszcze tylko to
1 wrz 01:03
chichi:
Ooo, dobrze, że napisałem, bo w trakcie pisania zapytał się o to @
Mariusz
1 wrz 01:03
Eta:
Znane twierdzenie:
trzy środkowe dzielą trójkat na sześć trójkątów o równych polach
1 wrz 01:04
Mariusz:
chichi to że trójkąty których pola powierzchni oznaczyłeś tymi samymi literkami mają
podstawy tej samej długości to widać ale mogłeś jeszcze zaznaczyć że mają wspólną wysokość
a tak poza tym to ładny rysunek i opis tego rysunku
1 wrz 01:29
chichi:
@
Mariusz no, ale widzisz, dałeś radę wpaść na to samo i o to chodzi
P.S. Uznałem, że za dużo będzie wszystkiego na rysunku, obszar roboczy na mało pozwala
1 wrz 01:41
Eta:
2 sposób
| 9+16−5 | | 5 | | √11 | |
cosγ= |
| = |
| to sinγ= |
| |
| 2*3*4 | | 6 | | 6 | |
| 1 | | √11 | |
P(ABC)= |
| *3*4* |
| = √11 |
| 2 | | 6 | |
1 wrz 02:17
Mariusz :
a to skąd się wzięło ?
1 wrz 02:46
Mila:
Spróbuj sam wykazać.
AE⊥BD − środkowe prostopadłe.
5 |AB|2=|AC|2+|BC|2
====================
skorzystaj z tw. Pitagorasa
1 wrz 16:33
Mila:
Dla maturzystów:
Oblicz długość przeciwprostokątnej trójkąta prostokątnego , dane na rysunku:
1 wrz 22:03
chichi:
Ale z poziomu podstawowego
1 wrz 22:17
Mila:
Szkolniak jest "rozszerzony".
1 wrz 22:21
Mila:
Podstawa :
Oblicz pole prostokąta oznaczonego literą x
1 wrz 22:31
chichi:
@
Mila brzydki wynik swoją drogą do tego pierwszego zadania
1 wrz 22:47
Szkolniak: @
Mila, ja już nie taki maturzysta, w tym roku pisałem i w końcu z głowy
a wynik to
1 wrz 22:54
Mariusz:
"5 |AB|2=|AC|2+|BC|2
====================
skorzystaj z tw. Pitagorasa "
Jakoś tego nie widzę a z twierdzenia Pitagorasa
prędzej obliczyłbym długość AB niż wykazał tę równość
1 wrz 22:54
chichi:
@
Szkolniak zgadza się
1 wrz 22:58
Mila:
Dobrze
Szkolniak, przepraszam za pomyłkę w etapie edukacji
Mariusz , pomyśl jeszcze. Jutro napiszę ja albo może
chichi ?.
1 wrz 23:11
Szkolniak: Swoją drogą jak zrobiliście te zadanie? Ja poprzez podwójne skorzystanie z twierdzenia
cosinusów dla kąta przy wierzchołku A (trójkąty CAD i CAE), a Wy?
1 wrz 23:16
chichi:
Jednym działaniem
1 wrz 23:21
Mariusz:
Szkolniak ja jak bawiłem się twierdzeniem cosinusów
to wypisałem cztery równania na pięć niewiadomych
(przy czym w jednym przypadku twierdzenie cosinusów
zredukowało się do twierdzenia Pitagorasa)
1 wrz 23:23
Szkolniak: chichi jakie to działanie?
Mariusz to ja na początku próbowałem chyba tak samo jak Ty, ale stwierdziłem że to bez
sensu i sobie odpuściłem
Też próbowałem z pól albo z faktu że środkowa dzieli trójkąt na dwa trójkąty o równych polach
1 wrz 23:33
chichi:
@
Mariusz na rysunku są 3 niewiadome (co i tak jest za dużo) to skąd ty masz aż 5?
1 wrz 23:33
chichi:
| 5 | | 3√565 | |
82+72 = |
| |AB|2 ⇒ |AB| = |
| |
| 9 | | 5 | |
1 wrz 23:39
Mariusz:
Szkolniak do tego trzeba było jeszcze zastosować definicję cosinusa
znaną jeszcze z podstawówki
(przynajmniej za moich czasów w podstawówce jeszcze taka była)
Ad
1 wrz 2021 23:33
W taki sposób stosowałem to twierdzenie cosinusów że wprowadziłem oznaczenia na kąty
na które został podzielony ten kąt prosty i stąd pięć niewiadomych
2 wrz 00:30
Mariusz:
Ad 1 wrz 2021 23:39
| 5 | |
Trzeba by było jeszcze równość 82+72= |
| |AB|2 |
| 9 | |
wykazać inaczej mogliby tego maturzystom nie uznać
2 wrz 00:49
chichi:
No i tu właśnie jest ten pies pogrzebany, bo korzystamy z gotowego wzoru, a przecież korzystam
z wielu gotowych wzorów wcale ich na maturze nie udowadniając
P. S. Wrzucić Ci @
Mariusz dowód tego wzoru? Można również to rozumowanie, które
przedstawię w dowodzie zastosować po prostu jako rozwiązanie do tego zadania, ale ja pokażę
wyprowadzenie wzoru dla ogółu takiej sytuacji w trójkącie prostokątnym
2 wrz 00:58
Eta:
Dodać stronami kwadraty długości środkowych s
1 i s
2
4s
12=2a
2+2*7
2−4x
2
4s
22=2b
2+2+2*8
2−4x
2
i a
2+b
2=9x
2
otrzymamy to co podał
chichi
5x
2=7
2+8
2
2 wrz 01:02
Eta:
Poprawiam zapis
4s22=2b2+2*82−4x2
2 wrz 01:05
Mariusz:
A mnie się wydaje że jednak podczas wprowadzania jakiegoś twierdzenia
bądź wzoru raczej podają także i dowód poprawności
A jak korzystasz z twierdzenia bądź wzoru którego nie wymagają na maturze
to jednak wypadałoby podać dowód poprawności
Ad P.S możesz wrzucić
2 wrz 01:11
chichi:
Rysunek − tw. Talesa oraz liniowa środkowa w trójkącie!
(1) ΔADG: x
2+4y
2=a
2
(2) ΔAEF: 4x
2+y
2=b
2
(3) Dodając stronami mamy, że: a
2+b
2 = 5(x
2+y
2)
| c2 | | 5 | |
(5) a2+b2 = 5(x2+y2) ∧ x2+y2 = |
| ⇒ a2+b2= |
| c 2 □ |
| 9 | | 9 | |
2 wrz 01:18
Mariusz:
Eta skąd te równania bo z twierdzenia cosinusów to dostalibyśmy raczej to
s
12=a
2+x
2−2axcos(β)
s
22=b
2+x
2−2axcos(α)
Z definicji cosinusa
Z twierdzenia Pitagorasa
a
2+b
2=9x
2
zatem
s
12+s
22=5x
2
5x
2=7
2+8
2
5x
2=113
2 wrz 01:37
Eta:
e
2−4a
2+b
2
f
2=a
2+4b
2
+ −−−−−−−−−
e
2+f
2=5(a
2+b
2) i a
2+b
2=c
2
2 wrz 01:39
2 wrz 01:40
chichi:
Przecież to jest to samo co napisałem o godz.
01:18
2 wrz 01:47
Mariusz:
Wg mnie na rozwiązanie Szkolniaka najłatwiej wpaść
Ja gdybym trochę dłużej pobawił się twierdzeniem cosinusów to też bym na nie wpadł
za to rozwiązanie chichiego jest dość pomysłowe i może się podobać
2 wrz 01:49
Mariusz:
Zadanie z prostokątami
cd=10
ab=41+x
bc=16
cd=10
c(b−d)=6
a(b−d)=31
c(b+d)=26
c(b−d)=6
Jednak czy aby na pewno dobrze ?
2 wrz 03:35
chichi:
No wszystko okej, ale rozwiązanie...
2 wrz 04:54
Mila:
Zadanie z Ligi zadaniowej dla SP. ( około 10 lat temu)
I sposób
6x=10*25
II sposób
a*c=10
a*d=6
b*c=x
b*d=25
===========
abcd=6x
abcd=250
6x=250
========
2 wrz 16:44
chichi:
To i ja coś wrzucę coś od siebie, poziom rozszerzony.
Polecenie: Dany jest sześciokąt foremny. Znajdź x oraz y.
2 wrz 17:21
Marcelli: Przygotowuje sie wraz z moja korepetytorka do zblizajacego sie sprawdzianu z planimetri z
matematyki rozszerzonej i rozwiazujemy zadania z tego forum ale rozwiazujac to zadanie na
rozne sposoby nie da dojsc sie do rozwiazania. Prawdopodobnie to zadanie jest zle
skonstruowane a niektore nasze proby moge opublikowac jako dowod tego ze nie ma rozwiazania.
Wyglada na to ze autor zadania zapomnial o jakims elemencie badz osoba chichi ktora to
wrzucila. A zadania publikowane na tym forum sa naprawde ciekawe i rozwiazania uzytkownikow
rowniez. Te ze planimetri bo narazie takie rozwiazywalismy.
8 wrz 02:09
an:
Marcelli musisz wysłać swoją korepetytorkę na korepetycje, sam rachunek x=7 można obliczyć
na paluszkach. No chyba, że przedstawisz te dowody, to zdejmę czapkę.
8 wrz 14:46
chichi:
Pani Korepetytor również przydałyby się porządne korepetycje... A co z 'y'?
Nie ma co wrzucać zadań, bo i tak nikt nie rozwiązuje
8 wrz 15:36
an: | 20 | |
Jak chcesz koniecznie to Ci podam y= |
| , choć gdy ja miałem sprawdziany z planimetrii |
| √21 | |
nawet nie chcę pisać kiedy to było, myślałem, że poda ktoś bardziej zainteresowany.
8 wrz 18:16
chichi:
Wynik poprawny, ta tutaj ktoś bardziej zainteresowany, proszę Cię..
8 wrz 22:33
Mila:
Mnie interesuje każde nietypowe zadanie. To było Twoje zadanie i Ety− tak zrozumiałam.
Może rozwiążę dla siebie, jak zadanie z równoległobokiem,
mieliście pisać rozwiązanie, ale nie widzę.
8 wrz 23:20
chichi:
Śmiało możesz wrzucić, tamto zadanie jest banalne i dlaczego 'miałem' wrzucić rozwiązanie?
8 wrz 23:48
ite: Dobrze jak po wpisaniu zadania jest zostawiany czas na zastanowienie się nad nim. Ale skoro
nikt uczący się do matury nie rozwiązał go, lepiej zawsze zakończyć wątek rozwiązaniem.
W przyszłości jeszcze pewnie ktoś do niego zajrzy, a najwięcej się korzysta na takich
zamkniętych poprawnym rozwiązaniem wątkach.
9 wrz 10:21
an: Do @ ite mogę pomóc rozwiązać, ale gotowców nie daję leni nie wspieram, a w Polsce zbyt
dużo ludzi ma maturę, a nawet wyższe wykształcenie przy wiedzy na poziomie szkoły
przysposobienia rolniczego.
9 wrz 11:15
ite: Napisałam, że przyda się rozwiązanie, bo akurat tym wątku nikt nie czekał na gotowca z cudzą
pracą (od lenia do jelenia).
To pracowity chichi dał maturzystom szansę poćwiczenia : ), ale bez odzewu.
9 wrz 14:49