matematykaszkolna.pl
pole trójkąta gość: W trójkącie ABC dane są boki: AC=3, BC=4 i wiadomo, że środkowe: AE i BD są prostopadłe Oblicz pole trójkąta ABC.
31 sie 22:53
chichi: (1) Środkowa to odcinek łączący wierzchołek Δ ze środkiem przeciwległego boku (2) Punkt przecięcia środkowych dzielnie je w stosunku 2:1 licząc od wierzchołka (3) Twierdzenie Pitagorasa Tyle Ci powinno wystarczyć
31 sie 23:34
Szkolniak: Mi pole wyszło równe 11, może ktoś potwierdzi? Tylko że rozwiązanie dosyć beznadziejne, także nie zamieszczam
31 sie 23:55
Mariusz: Co dokładnie proponujesz ? Co mogłoby zadziałać Podzielić ten trójkąt na mniejsze trójkąty, osobno policzyć pola i je dodać Policzyć wysokość spuszczoną na jeden z boków o danej długości Policzyć sinus kąta między bokami o danej długości
31 sie 23:55
chichi: @Szkolniak okej
1 wrz 00:13
Mariusz: Na rysunku który sporządziłem w Geogebrze dla sprawdzenia wyniku Szkolniaka wyszło że wynik Szkolniaka może być poprawny
1 wrz 00:28
chichi: @Mariusz potwierdzam bez GeoGebry, że ten wynik jest poprawny na pewno
1 wrz 00:31
Szkolniak: Ja wybrałem twój pierwszy pomysł @Mariusz, podzieliłem ten trójkąt na pięć mniejszych i osobno liczyłem każde pole
1 wrz 00:38
Eta: rysunek P(ABC)= 6P1=6xy P2(ABC)=36x2y2 z tw. Pitagorasa 4x2+y2=9*4 i 4y2+x2=4 to ............. y2=1/3 i x2=11/12
 1 11 
P2=36*

*

=11
 3 12 
P=11 =====
1 wrz 00:43
Eta: Poprawiam zapis 4x2+y2=9/4
1 wrz 00:44
chichi: No i takie rozwiązanie miałem na myśli, brawo @Eta
1 wrz 00:45
Eta: Jeszcze mała poprawka: x2=1/3 i y2=11/12
1 wrz 00:52
Mariusz: No dobrze ale skąd wiemy że pola tych trójkątów są sobie równe
1 wrz 01:01
chichi: rysunek PΔACD = PΔBCD ⇒ 2z+x = 2y+x ⇒ z=y PΔABE = PΔACE ⇒ 2z+y = 2x+y ⇒ x=z Zatem: x=y=z, PΔABC = 2x+2y+2x = 6x = 6y = 6z To ja dorzucę jeszcze tylko to
1 wrz 01:03
chichi: Ooo, dobrze, że napisałem, bo w trakcie pisania zapytał się o to @Mariusz
1 wrz 01:03
Eta: Znane twierdzenie: trzy środkowe dzielą trójkat na sześć trójkątów o równych polach emotka
1 wrz 01:04
Mariusz: chichi to że trójkąty których pola powierzchni oznaczyłeś tymi samymi literkami mają podstawy tej samej długości to widać ale mogłeś jeszcze zaznaczyć że mają wspólną wysokość a tak poza tym to ładny rysunek i opis tego rysunku
1 wrz 01:29
chichi: @Mariusz no, ale widzisz, dałeś radę wpaść na to samo i o to chodzi P.S. Uznałem, że za dużo będzie wszystkiego na rysunku, obszar roboczy na mało pozwala
1 wrz 01:41
Eta: rysunek 2 sposób
 |AC|2+|BC|2 
c2=

=...=5
 5 
 9+16−5 5 11 
cosγ=

=

to sinγ=

 2*3*4 6 6 
 1 11 
P(ABC)=

*3*4*

= 11
 2 6 
1 wrz 02:17
Mariusz :
 |AC|2+|BC|2 
c2=

 5 
a to skąd się wzięło ?
1 wrz 02:46
Mila: rysunek Spróbuj sam wykazać. AE⊥BD − środkowe prostopadłe.
 a 
DE=

 2 
5 |AB|2=|AC|2+|BC|2 ==================== skorzystaj z tw. Pitagorasa
1 wrz 16:33
Mila: rysunek Dla maturzystów: Oblicz długość przeciwprostokątnej trójkąta prostokątnego , dane na rysunku:
1 wrz 22:03
chichi: Ale z poziomu podstawowego
1 wrz 22:17
Mila: Szkolniak jest "rozszerzony". emotka
1 wrz 22:21
Mila: rysunek Podstawa : Oblicz pole prostokąta oznaczonego literą x
1 wrz 22:31
chichi: @Mila brzydki wynik swoją drogą do tego pierwszego zadania
1 wrz 22:47
Szkolniak: @Mila, ja już nie taki maturzysta, w tym roku pisałem i w końcu z głowy emotka a wynik to
 3565 

?
 5 
1 wrz 22:54
Mariusz: "5 |AB|2=|AC|2+|BC|2 ==================== skorzystaj z tw. Pitagorasa " Jakoś tego nie widzę a z twierdzenia Pitagorasa prędzej obliczyłbym długość AB niż wykazał tę równość
1 wrz 22:54
chichi: @Szkolniak zgadza się
1 wrz 22:58
Mila: Dobrze Szkolniak, przepraszam za pomyłkę w etapie edukacjiemotka Mariusz , pomyśl jeszcze. Jutro napiszę ja albo może chichi ?.
1 wrz 23:11
Szkolniak: Swoją drogą jak zrobiliście te zadanie? Ja poprzez podwójne skorzystanie z twierdzenia cosinusów dla kąta przy wierzchołku A (trójkąty CAD i CAE), a Wy?
1 wrz 23:16
chichi: Jednym działaniem
1 wrz 23:21
Mariusz: Szkolniak ja jak bawiłem się twierdzeniem cosinusów to wypisałem cztery równania na pięć niewiadomych (przy czym w jednym przypadku twierdzenie cosinusów zredukowało się do twierdzenia Pitagorasa)
1 wrz 23:23
Szkolniak: chichi jakie to działanie? Mariusz to ja na początku próbowałem chyba tak samo jak Ty, ale stwierdziłem że to bez sensu i sobie odpuściłem Też próbowałem z pól albo z faktu że środkowa dzieli trójkąt na dwa trójkąty o równych polach
1 wrz 23:33
chichi: @Mariusz na rysunku są 3 niewiadome (co i tak jest za dużo) to skąd ty masz aż 5?
1 wrz 23:33
chichi:
 5 3565 
82+72 =

|AB|2 ⇒ |AB| =

 9 5 
1 wrz 23:39
Mariusz: Szkolniak do tego trzeba było jeszcze zastosować definicję cosinusa znaną jeszcze z podstawówki (przynajmniej za moich czasów w podstawówce jeszcze taka była) Ad 1 wrz 2021 23:33 W taki sposób stosowałem to twierdzenie cosinusów że wprowadziłem oznaczenia na kąty na które został podzielony ten kąt prosty i stąd pięć niewiadomych
2 wrz 00:30
Mariusz: Ad 1 wrz 2021 23:39
 5 
Trzeba by było jeszcze równość 82+72=

|AB|2
 9 
wykazać inaczej mogliby tego maturzystom nie uznać
2 wrz 00:49
chichi: No i tu właśnie jest ten pies pogrzebany, bo korzystamy z gotowego wzoru, a przecież korzystam z wielu gotowych wzorów wcale ich na maturze nie udowadniając P. S. Wrzucić Ci @Mariusz dowód tego wzoru? Można również to rozumowanie, które przedstawię w dowodzie zastosować po prostu jako rozwiązanie do tego zadania, ale ja pokażę wyprowadzenie wzoru dla ogółu takiej sytuacji w trójkącie prostokątnym emotka
2 wrz 00:58
Eta: rysunek Dodać stronami kwadraty długości środkowych s1 i s2 4s12=2a2+2*72−4x2 4s22=2b2+2+2*82−4x2 i a2+b2=9x2 otrzymamy to co podał chichi 5x2=72+82
 9*113 
9x2=

 5 
 3565 
3x=|AB|=

 5 
2 wrz 01:02
Eta: Poprawiam zapis 4s22=2b2+2*82−4x2
2 wrz 01:05
Mariusz: A mnie się wydaje że jednak podczas wprowadzania jakiegoś twierdzenia bądź wzoru raczej podają także i dowód poprawności A jak korzystasz z twierdzenia bądź wzoru którego nie wymagają na maturze to jednak wypadałoby podać dowód poprawności Ad P.S możesz wrzucić
2 wrz 01:11
chichi: rysunek Rysunek − tw. Talesa oraz liniowa środkowa w trójkącie!
 c 
|BC| = c ⇒ |FB| =

 3 
(1) ΔADG: x2+4y2=a2 (2) ΔAEF: 4x2+y2=b2 (3) Dodając stronami mamy, że: a2+b2 = 5(x2+y2)
 c2 
(4) ΔFEB: x2+y2 =

 9 
 c2 5 
(5) a2+b2 = 5(x2+y2) ∧ x2+y2 =

⇒ a2+b2=

c2
 9 9 
2 wrz 01:18
Mariusz: Eta skąd te równania bo z twierdzenia cosinusów to dostalibyśmy raczej to s12=a2+x2−2axcos(β) s22=b2+x2−2axcos(α) Z definicji cosinusa
 a 
s12=a2+x2−2ax(

)
 3x 
 b 
s22=b2+x2−2bx(

)
 3x 
 1 
s12=

a2+x2
 3 
 1 
s22=

b2+x2
 3 
 1 
s12+s22=

(a2+b2)+2x2
 3 
Z twierdzenia Pitagorasa a2+b2=9x2 zatem
 1 
s12+s22=

* 9x2 +2x2
 3 
s12+s22=5x2 5x2=72+82 5x2=113
 9*113 
9x2=

 5 
 3565 
3x=

 5 
2 wrz 01:37
Eta: rysunek e2−4a2+b2 f2=a2+4b2 + −−−−−−−−− e2+f2=5(a2+b2) i a2+b2=c2
 e2+f2 
c2=

 5 
 e2+f2 
3c=3

 5 
2 wrz 01:39
2 wrz 01:40
chichi: Przecież to jest to samo co napisałem o godz. 01:18
2 wrz 01:47
Mariusz: Wg mnie na rozwiązanie Szkolniaka najłatwiej wpaść Ja gdybym trochę dłużej pobawił się twierdzeniem cosinusów to też bym na nie wpadł za to rozwiązanie chichiego jest dość pomysłowe i może się podobać
2 wrz 01:49
Mariusz: Zadanie z prostokątami cd=10 ab=41+x bc=16 cd=10 c(b−d)=6 a(b−d)=31 c(b+d)=26 c(b−d)=6
 32 
2b=

 c 
 20 
2d=

 c 
6a 

=31
c 
 16 
b=

 c 
 10 
d=

 c 
 31c 
a=

 6 
 16 
b=

 c 
 10 
d=

 c 
31c16 


=41+x
6c 
31*8 

=41+x
3 
248 

=41+x
3 
 248−123 
x=

 3 
 125 
x=

 3 
Jednak czy aby na pewno dobrze ?
2 wrz 03:35
chichi: No wszystko okej, ale rozwiązanie...
 25*10 125 
x =

=

 6 3 
2 wrz 04:54
Mila: rysunek Zadanie z Ligi zadaniowej dla SP. ( około 10 lat temu) I sposób
10 a 

=

x b 
6 a 

=

25 b 
10 6 

=

x 25 
6x=10*25
 125 
x=

 3 
II sposób a*c=10 a*d=6 b*c=x b*d=25 =========== abcd=6x abcd=250 6x=250
 125 
x=

 3 
========
2 wrz 16:44
chichi: rysunek To i ja coś wrzucę coś od siebie, poziom rozszerzony. Polecenie: Dany jest sześciokąt foremny. Znajdź x oraz y.
2 wrz 17:21
Marcelli: Przygotowuje sie wraz z moja korepetytorka do zblizajacego sie sprawdzianu z planimetri z matematyki rozszerzonej i rozwiazujemy zadania z tego forum ale rozwiazujac to zadanie na rozne sposoby nie da dojsc sie do rozwiazania. Prawdopodobnie to zadanie jest zle skonstruowane a niektore nasze proby moge opublikowac jako dowod tego ze nie ma rozwiazania. Wyglada na to ze autor zadania zapomnial o jakims elemencie badz osoba chichi ktora to wrzucila. A zadania publikowane na tym forum sa naprawde ciekawe i rozwiazania uzytkownikow rowniez. Te ze planimetri bo narazie takie rozwiazywalismy.
8 wrz 02:09
an: Marcelli musisz wysłać swoją korepetytorkę na korepetycje, sam rachunek x=7 można obliczyć na paluszkach. No chyba, że przedstawisz te dowody, to zdejmę czapkę.
8 wrz 14:46
chichi: Pani Korepetytor również przydałyby się porządne korepetycje... A co z 'y'? Nie ma co wrzucać zadań, bo i tak nikt nie rozwiązuje emotka
8 wrz 15:36
an:
 20 
Jak chcesz koniecznie to Ci podam y=

, choć gdy ja miałem sprawdziany z planimetrii
 21 
nawet nie chcę pisać kiedy to było, myślałem, że poda ktoś bardziej zainteresowany.
8 wrz 18:16
chichi: Wynik poprawny, ta tutaj ktoś bardziej zainteresowany, proszę Cię..
8 wrz 22:33
Mila: Mnie interesuje każde nietypowe zadanie. To było Twoje zadanie i Ety− tak zrozumiałam. Może rozwiążę dla siebie, jak zadanie z równoległobokiem, mieliście pisać rozwiązanie, ale nie widzę.
8 wrz 23:20
chichi: Śmiało możesz wrzucić, tamto zadanie jest banalne i dlaczego 'miałem' wrzucić rozwiązanie?
8 wrz 23:48
ite: Dobrze jak po wpisaniu zadania jest zostawiany czas na zastanowienie się nad nim. Ale skoro nikt uczący się do matury nie rozwiązał go, lepiej zawsze zakończyć wątek rozwiązaniem. W przyszłości jeszcze pewnie ktoś do niego zajrzy, a najwięcej się korzysta na takich zamkniętych poprawnym rozwiązaniem wątkach.
9 wrz 10:21
an: Do @ ite mogę pomóc rozwiązać, ale gotowców nie daję leni nie wspieram, a w Polsce zbyt dużo ludzi ma maturę, a nawet wyższe wykształcenie przy wiedzy na poziomie szkoły przysposobienia rolniczego.
9 wrz 11:15
ite: Napisałam, że przyda się rozwiązanie, bo akurat tym wątku nikt nie czekał na gotowca z cudzą pracą (od lenia do jelenia). To pracowity chichi dał maturzystom szansę poćwiczenia : ), ale bez odzewu.
9 wrz 14:49