matematykaszkolna.pl
równanie Bartoszko: Rozwiaz y5−15y4+10y3−30y2+5y−3 = 0
10 sie 10:46
wredulus_pospolitus: W jaki sposób powstało to równanie? Na jakim poziomie nauczania jesteś?
10 sie 12:37
Bartoszko: Wyszło mi w zadaniu i nie umiem dalej go rozwiązać.
10 sie 12:46
wredulus_pospolitus: to podaj zadanie w takim razie
10 sie 13:00
Bartoszko: A nie da się tego rozwiązać czy jak?
10 sie 13:09
wredulus_pospolitus: PODAJ ZADANIE
10 sie 13:10
wredulus_pospolitus: ponieważ zapewne masz błędnie wyznaczone równanie
10 sie 13:11
Bartoszko: To zadanie do wysłania więc wole nie podawać, a wogole po co zadanie, jak jest równanie
10 sie 13:12
ABC: bo jest ważna treść , jeżeli masz tylko udowodnić istnienie rozwiązania, nie musisz go wyznaczać dokładnie
10 sie 13:14
ICSP: Dokładnej wartości nie wyznaczysz (przynajmniej za pomocą skończonej ilości operacji elementarnych) Zalecane jest zatem użycie jednej z metod iteracyjnych np bisekcji: https://pl.wikipedia.org/wiki/Metoda_r%C3%B3wnego_podzia%C5%82u
10 sie 13:15
Bartoszko: Chce wyznaczyć rozwiązanie tak jak tu https://matematykaszkolna.pl/forum/399057.html
10 sie 13:15
wredulus_pospolitus: jeszcze raz napiszę: 1) albo równanie jest błędne 2) albo nie musisz podać konkretnego rozwiązania 3) albo w ogóle nie musisz się zajmować tym równanie 4) faktycznie musisz rozwiązać takie równanie tak czy siak −−− potrzebujemy TREŚĆ ZADANIA, aby określić co naprawdę ma tu miejsce
10 sie 13:18
Bartoszko: A to nie bedzie y=(21/5+1)/(21/5−1) ?
10 sie 13:25
wredulus_pospolitus: i jeszcze odsyłasz nasz do innego równania, które kiedyś dałeś i podałeś je wtedy BŁĘDNIE Co tylko utwierdza mnie w przekonaniu, że tak nie powinno wyglądać równanie które podałeś.
10 sie 13:26
Bartoszko: A czy to co podałem jest ok?
10 sie 13:27
ICSP: nie x = 22/5 − 1 x + 1 = 22/5 (x+1)5 − 4 = 0 x5 + 5x4 + 10x3 + 10x2 + 5x − 3 = 0 tak musiałoby wyglądać to równanie. Jak widać niektóre współczynniki się nie zgadzają.
10 sie 13:28
Bartoszko: ICSP tam jest podzielić a ty chyba pomnożyłes
10 sie 13:35
wredulus_pospolitus: ale że co to ma być y = 22/5 − 1 to ma być wynik W ŻYCIU
10 sie 13:36
wredulus_pospolitus: Czemu tak bardzo opierasz się przed podaniem treści zadania
10 sie 13:37
Bartoszko: Taki y=(21/5+1) : (21/5−1)
10 sie 13:40
ICSP: będzie. x5 − 15x4 + 10x3 − 30x2 + 5x − 3 = 0 2(x−1)5 = (x+1)5 52(x−1) = (x+1)
 52 + 1 
x =

 52 − 1 
Jednak dojść do tej odpowiedzi udało mi się tylko dlatego, że ją podałeś. Zapewne istnieje jakiś prostszy sposób rozwiązania zadania.
10 sie 13:52
Bartoszko: Ok już wiem jak rozwiązać
10 sie 14:15
Mariusz: ICSP jak chcesz lepszego rozwiązania powinieneś coś poszukać o równaniach wielomianowych rozwiązywalnych przez pierwiastniki Tutaj ci raczej nie pokażą ci jak je rozwiązywać Ja kiedyś pokazałem Vaxowi metodę rozwiązywania równań trzeciego i czwartego stopnia i łatwiej mu było się ich nauczyć a później pokazał ją także i tobie (było mu łatwiej tym bardziej że był wtedy w gimnazjum) Ja nie znalazłem materiałów o równaniach wielomianowych rozwiązywalnych przez pierwiastniki w których temat zostałby przedstawiony w sposób zrozumiały Co do metod numerycznych rozwiązywania równań wielomianowych to metoda bisekcji , siecznych, stycznych to są metody analizy matematycznej a algebra liniowa też ma metodę rozwiązywania równań wielomianowych Jest ona związana z obliczaniem wartości własnych (tutaj przydatny jest rozkład QR przy czym odpowiedni dobór przesunięć może przyspieszyć zbieżność , przydatna może być też redukcja do macierzy Hessenberga operacjami zachowującymi podobieństwo macierzy) Ostatnio się tym bawiłem i nawet napisałem program w Pascalu do znajdowania wartości własne macierzy https://pastebin.com/SZxN6LeU
12 sie 10:10
www: (y−1)5−10y4−20y2−2 = 0 (y+1)5−20y4−40y2−4 = 0 (y+1)5= 2(y−1)5 y+1 = 215y−215
12 sie 11:14
Mariusz: www do tego to już ICSP doszedł tylko przyznał się że skorzystał z podanego przez użytkownika Bartoszko rozwiązania Jest to jedyny pierwiastek rzeczywisty Pozostałe pierwiastki to parami sprzężone liczby zespolone
12 sie 12:46