matematykaszkolna.pl
planimetria jendrzej: Dany jest trójkąt prostokątny 𝐴𝐵𝐶. Promień okręgu wpisanego w ten trójkąt jest pięć razy krótszy od przeciwprostokątnej tego trójkąta. Oblicz sinus tego z kątów ostrych trójkąta 𝐴𝐵𝐶, który ma większą miarę
 a+b−c c a+b−c 7c 7 
r=


=


=a+b/:c sinα+cosα=

/2
 2 5 2 5 5 
 49 24 24 
sin2α+2sinαcosα+cos2α=

2sinαcosα=

2sinαsinβ=

 25 25 25 
 12 
sinαsinβ=

brakuje mi puenty
 25 
12 maj 03:43
janek191:
 24 
2 sin α*cos α =

/ : 2
 25 
 12 
sin α* 1 − sin2α=

podnosimy do kwadratu
 25 
 144 
sin2α*(1 − sin2α) =

 625 
sin2α = t 0 < t < 1
 144 
t*(1 − t) =

 625 
 144 
− t2 + t −

= 0
 625 
 144 
t2 − t =

= 0
 625 
 49 
Δ =

 625 
 7 
Δ =

 25 
 9 16 
t =

lub t =

 25 25 
 9 16 
sin2 α =

lub sin α =

 25 25 
 3 4 
sin αα =

lub sin α =

 5 5 
Bierzemy większy kąt, więc
 4 
Odp.

.
 5 
12 maj 08:23
jendrzej: Dzięki janek191:
17 maj 05:54
figa: rysunek
 a b 7 
a+b=2r+2R ⇒ a+b=7r / :5r ⇒

+

=

 5r 5r 5 
 7 
to sinα+cosα=

|2
 5 
 24 24 7 
2sinαcosα=

⇒ sin2α=

to cos2α=

 25 25 25 
ze wzoru cos2α=1−2sin2α
 7 3 
to 2sin2α= 1−

⇒ sinα=

 25 5 
 4 
zatem sinβ= cosα=

 5 
=============
17 maj 12:40
Hubert888: A skąd wiemy że taki trójkąt nie będzie trójkątem prostokątnym równoramiennym
15 kwi 21:15
an: czy nie prościej z Pitagorasem obwód to 2*5+2*1=12 a+b+5=12 a=7−b a2+b2=52 b1=3 a1=4 b2=4 a2=3 większy kąt leży naprzeciw większego kąta
 4 
sinα=

 5 
16 kwi 11:04
. : Hubert, początkowo nie wiemy, ale to nie zmienia sposobu rozwiązania @an − a na jakiej podstawie zakładasz r=1
16 kwi 11:09
an: czego nie wiemy ? r=1 czyli jedna jednostka długości c=5*r=5 czyli pięć jednostek długości źle napisałem oczywiście powinno być większy kąt leży naprzeciw większego boku
16 kwi 12:23
wredulus_pospolitus: @an ... 'nie wiemy' odnosiło się do Hubertowego pytania odnośnie tego czy taki trójkat może być trójkątem prostokątnym równoramiennym. ponownie −−− PRZYJMUJESZ sobie r = 1, co oczywiście można zrobić ... natomiast gdybyś tak napisał na maturze to powinni (ale pewnie by tego nie zrobili) za to obciąć punkty.
16 kwi 13:03
an: Ja pokazałem, że zadanie może rozwiązać osoba nie znająca trygonometrii. Nie mogą być równe co wyraźnie widać, z wyników można to także potwierdzić przy pomocy wzoru na promień okręgu wpisanego, a także robiąc rysunek i zauważając, że
 5 
2 + 1<

, trzeba tylko trochę chcieć.
 2 
Nie podlegam Twojej ocenie na maturze, którą zdawałem z pradziadkami większości tu piszących. Kiedyś dyskutowaliśmy o gotowcach, ja tu i tak za dużo napisałem uczeń powinien dostać tylko wskazówki, a dokładniejszą podpowiedź na zadane przez niego pytanie.
17 kwi 10:09
Mila: Do sposobu an, wystarczy dodać komentarz, że podobieństwo nie zmienia wartości funkcji trygonometrycznych.
17 kwi 14:36
wredulus_pospolitus: @Miluś ... albo po prostu wszędzie pisać 'r' które i tak będzie się skracać przy ułamkach.
17 kwi 15:26
Mila: Ja piszę r , ale to więcej rachunkówemotka Pozdrawiam z wielkanocnymi życzeniami: WESOŁYCH ŚWIĄT !
17 kwi 17:41