pr
dzonypieczony: Wyznacz równania prostych stycznych do okręgu o równaniu (x−3)
2+(y−6)
2=9
przechodzących przez początek układu współrzędnych
| 3 | |
wytłumaczy mi jak dojść do odpowiedzi x=0? bo wychodzi mi jedynie y= |
| x a w odpowiedziach |
| 4 | |
jest jeszcze x=0 nie wiem skąd się to wzięło
8 maj 20:18
6latek:
z warunkow zadania
8 maj 20:23
Filip:
jakbys zrobil rysunek do zadanie to bys zobaczyl
8 maj 20:28
dzonypieczony: e boze pomylilo mi sie x z y i sie dziswilem jak ten okrag moze byc styczny do osi OX XD dobra
dzieki za wskazanie o co chodzi
8 maj 20:34
Mila:
1) Oś OY jest styczną.
Równania x=0 nie otrzymasz z postaci kierunkowej. Z rysunku możesz napisać drugie równanie
stycznej
albo
skorzystać z równania prostej w postaci ogólnej.
2) s: Ax+By=0 styczna przechodząca przez punkt (0,0)
Odległość S=(3,6) od prostej s jest równa 3
| |A*3+B*6| | |
d(S,s)= |
| =3 |
| √a2+b2 | |
|3A+6B|=3
√A2+B2 /
2
9A
2+36AB+36B
2=9A
2+9B
2
36AB+27B
2=0 /:9
4AB+3B
2=0
B*(4A+3B)=0
Równania :
| 3 | |
Ax=0 lub − |
| Bx+By=0 /:B |
| 4 | |
| 3 | | 3 | |
x=0 lub − |
| x+y=0⇔y= |
| x |
| 4 | | 4 | |
8 maj 20:37
Szkolniak: Filip czyli rozumiem że rozwiązania odczytujemy sobie z rysunku?
8 maj 20:37
Mila:
Tylko w oczywistych przypadkach. Lepiej obliczać.
8 maj 20:47
Szkolniak: O tym mówię. Nie rozumiem po co ta docinka o rysunku
8 maj 20:49
6latek: tak niektore mozna jesli to jednoznacznie z rysunku wynika ,a tutaj tak jest
Mam kilka zadan tego typu (co tutaj podane4)rozwiazanych w ksiazce biblioteczkaa nauczyciela
matematyki Wrona Wlodzimierz
Elementy rachunku wektorowego i geometrii analitycznej
8 maj 20:49
6latek: Szkolniak to zadna docinka nie jest
rysunek w geometrii analitycznej jest tak samo wazny tak jak w geometrii elementranej
no chyba ze autor wymysli sobie pojebane wspolrzedne do narysowania rysunku
8 maj 20:54
Szkolniak: Ja nie mówię że do analitycznej rysunku się nie robi, tylko o odpowiedź Filipa
Swoją drogą zawsze robiłem tak, że jak miałem zadanie z geometrii analitycznej to rysowałem
cały układ współrzędnych i się ściśle trzymałem współrzędnych i z tego coś kombinowałem
Ale od jakiegoś czasu rysuje na 'pusto' na kartce np. trójkąt i okrąg (co tam jest w zadaniu),
wydaje mi sie ze tak jest o wiele łatwiej niż się męczyć z całym układem współrzędnych
8 maj 20:57
Filip: a to nie jest oczywisty przypadek? XD, dzieciaczku.... gdyby zrobil rysunek by nie pominal x =
0, a bez rysunku pominal
Takze masz swoja "docinke", strata punktow na maturze w takim
razie, nie polecam nic pisac, jesli nie masz nic ciekawego do powiedzenia
(szczegolnie do
mnie)
8 maj 20:58
Filip: no to masz przyklad, mowie o rysunku, a ten nie zrobil i pominal jedna z odpowiedzi, o co ci
chodzi?
8 maj 20:59
6latek: chodzi o to ze masz poglad co liczyc jesli masz rysunek
Wiem ze czesc pewnie nie zgodzi sie ze mna ale takie jest moje zdanie i go nie zmienie
8 maj 21:00
Szkolniak: 6latek wiem wiem, w takiej analitycznej dobry rysunek to w sumie połowa sukcesu, potem o
wiele łatwiej się zadanie robi
A co do zadań to ja posiadam akurat zbiór z zadaniami Gdowskiego i Plucińskiego, też jest
wyróżniony dział z geometrią analityczną i rachunkiem wektorowym
Ale ten z rachunkiem wektorowym nie do ruszenia dla mnie
8 maj 21:03
chichi:
@Szkolniak zadanie zadaniu nie równe.. Jeśli nie wie skąd wzięła się styczna o równaniu
x=0, to niech zrobi rysunek i niech zauważy, taki był meaning. Czasami z informacji zawartych
w treści zadania, naniesionych na układ współrzędnych nic nie wynika, więc należy zrobić
rysunek bez układu, aby coś zauważyć. Wy byście chcieli ino same schematy...
8 maj 21:06
Mila:
Szkolniak
Po maturze będziesz miał czas, to zrozumiesz zadania z wektorami , jeśli poświęcisz trochę
czasu.
W wielu przypadkach znajomość wektorów ułatwia obliczenia i skraca czas rozwiązywania.
8 maj 21:09
Szkolniak: Mila właśnie, nie chcę sobie mieszać przed maturą, bo bardzo mało miałem z tych wektorów,
więc tak naprawdę za dużo by było tego na teraz do nauki..
To odpuściłem jak i kilka innych tematów z tej ksiązki − przekształcenia afiniczne, hiperbola,
elipsa, krzywe stopnia drugiego, zmienne losowe i ich parametry itd.
Czy tego się kiedyś uczyło w szkole? Taki był program?
8 maj 21:15
janek191:
Za moich czasów uczono o elipsie, hiperboli i paraboli
Matura 1975 r.
8 maj 21:18
Mila:
Tak, to było w programie i myślę, że dlatego były protesty ( słusznie), że za dużo materiału
i zbyt trudne.
Jednak nie należało zupełnie rezygnować z matematyki na maturze,
tak jak to było przez kilka lat.
8 maj 21:18
6latek: Troche mi sie ciezko na razie pisze bo mam w laptopie klawiature niemiecka
jest tez osobny zbior zadan tych Panow Zadania z rachunku wektorowego i geometrii analitycznej
1967r Pewnie sa nowsze
Tam wsa zadania z wektorow bez ukladu wspolrzednych i w kladzie wspolrzednych
Moge polecic podrecznik ktory znam to Stefan Straszewicz matematyka dla klasy 3 piecioletnniego
technikum i liceum zawodowego 1972
lub tego autora do 3 kl;asy liceum ogolnlksztalcacego tez ten rok
moze ktos poleci inne
8 maj 21:21
Szkolniak: To chyba porównując program z teraz do programu z kiedyś to bardzo duża różnica jest jak patrzę
na ten zbiór zadań..
Są tutaj również te funkcje arcus, tego też już nie byłem uczony − jedynie wiem że za jej
pomocą można wyliczać kąt, bo wykorzystywałem to w układach RLC
6latek na razie chcę skończyć to co mam, raczej na studia będę kupował jakieś książki i
będę je studiował
Myślałem nad bodajże Krysickim i Włodarskim, tam chyba 2 części są i z tego co widziałem dosyć
fajnie napisane, ale zobaczymy
8 maj 21:34
6latek: To juz potem zapytasz kolegow ktorzy sa juz na studiach
8 maj 21:37
Mila:
Dobranoc
Zdrowiej szybko.
8 maj 22:22