dodawanie 3 ułamków o różnych mianownikach
Michał : Witam mam takie zadanko z książki o elektronice. Wylicz pojemność kondensatorów podłączonych
szeregowo.
C1=220uF , C2=330uF, C3=470uF
Trzeba urzyc wzoru:
| 1 | | 1 | | 1 | | 1 | | 1 | |
|
| = |
| + |
| + |
| ...+ |
| |
| C zastepcza | | C1 | | C2 | | C3 | | C nieskonczonosc | |
Wynik to 103,06uF wedlug ksiazki. Mi wychodzi inaczej mnoze 220x330x470 by uzyskac wspolny
mianownik po czym dodaje.Czy jest jakiinny sposob na wykonanie tego dodawania by winik byl
zgodny z tym w ksiazce?
18 kwi 16:54
Phil#PW:
no masz policzyć C, a wzór ci daje 1/C, więc 1/C≈0.00970→C≈103.06
18 kwi 17:09
6latek: 1 | | 1 | | 1 | | 1 | |
| = |
| + |
| + |
| |
C | | 220 | | 330 | | 470 | |
1 | | 301 | |
| = |
| po obliczeniu i redukcji (kalkulator) |
C | | 31020 | |
| 31020 | |
stad C= |
| i wynik wedlug ksiazki po zaokragleniu |
| 301 | |
18 kwi 17:10
Phil#PW: w elektrotechnice raczej nie uzywa sie ulamkow prostych
18 kwi 17:11
Phil#PW: w sensie ulamki dziesietne > ulamki proste (w obliczeniach, co innego we wzorach)
18 kwi 17:11
Michał : Jak znalazles ten mianownik?
18 kwi 17:14
6latek: No wspolny mianownik
220*330*470
330*470+220*470+220*330 | |
| |
220*330*470 | |
18 kwi 17:17
Michał : Mozna to tak zapisac tez ale mnie interesuje w jaki sposob uzyskales 31020 bo jest to podzielne
przez kazda pojemnosc i pewnie jest najnizszym wspolnym mianownikiem tych trzech pojemnosci.
18 kwi 17:29
wredulus_pospolitus:
@Michał
NWW(220,330,470) = ...
albo jak wolisz:
220 = 2*10*11
330 = 3*10*11
470 = 47*10
więc NNW(220,330,470,) = 2*3*10*11*47 = 31'020
18 kwi 17:35
6latek: L=331100
M=34122000
Najpierw widze ze moge skrocic licznik i mianownik przez 100
mam
3311 | | 301 | |
| skracam ten ulamek przez 11 i dostaje |
| |
341220 | | 31020 | |
18 kwi 17:39
Michał : Widzialem gdzies w ksiazce od matematyki takie obliczenia moglbys podac nazwe sposobu
obliczenia dziekuje wreduluspospolitus.
18 kwi 17:43
wredulus_pospolitus:
NWW <−−− najmniejsza wspólna wielokrotność
18 kwi 17:44
Michał : 6latek OK.
napewno pocieszajce ale tez chcialbym tak widziec haha dzieki
18 kwi 17:48
Phil#PW: no tak, ale po co skoro jest gotowy wzór na to...
18 kwi 17:48
Michał : wredulus
pospolitus dokladnie juz pamietam a przydatna rzecz
jak sie nie urzywa to sie nie
pamieta thx juz wszystko wiem co musze powturzyc
18 kwi 17:49
Phil#PW: przestancie wpychac jakies NWW() czy inne dziwolagi do zadania, w ktorym jest to zbedne
18 kwi 17:50
wredulus_pospolitus:
@Michał ... dlatego prościej jest zacząć od NNW
Bo w ten sposób mamy mniejsze liczby i nie musimy już nic skracać:
1 | | 1 | | 1 | | 3*47 + 2*47 + 2*3*11 | |
| + |
| + |
| = |
| |
220 | | 330 | | 470 | | 31020 | |
18 kwi 17:50
Michał : Phil#PW ok. dobrze wiedziec jak narazie studiuje jedna ksiazke i tam byl inny dziekuje i
pozdrawiam. Napewno zapamietam.
18 kwi 17:51
wredulus_pospolitus:
@fil, a co Tobie znowu nie pasuje?
Chociaż mam nadzieję, że teraz już nie będziesz się czepiał zapisu [ 1,5 ] a nie < 1, 5 >
18 kwi 17:53
Michał : Ja mam wlasnie czasem problem jak sie ucze ze czegos nie rozumie i zbaczam z toru ale warto
jedynie moze pamietac i jedno i drugie. Wkurzajace jest to jak sie czegos nie rozumie.
wreduluspospolitus musze sobie to przypomniec bo dawno tego nie robilem.
18 kwi 17:56
6latek: Filip . Nalezalo napisac ten wzor w 1 poscie a nie przepisywac rozwiazania z Wolframa i znowu
sie wymadrzac
Ja juz tez nie pamietam bo to iles tam lat temu mialem
18 kwi 18:02
Phil#PW:
chłopie, to jest elektrotechnika, nie matematyka, tutaj się podstawia wartości liczbowe do
odpowiednio dobranych/wyprowadzonych wzorów a następnie wpisuje w kalkulator i przepisuje
wynik...
18 kwi 18:05
6latek: Dam sobie spokoj bo widze ze nie rozumiesz nic z tego co sie do Ciebie mowi .
18 kwi 18:08
Michał : No a np. jest cos takiego jak reaktancja pojemnosciowa kondensatora czy cuuus gdzie
wykorzystuje sie rowniania rozniczkowe czy cos
elektronika to dziedzina gdzie mozemy urzyc
matematyki. Fajnie ze kazdy wyrazil swoje zdanie mam duzo informacji forum super.
18 kwi 18:08
wredulus_pospolitus:
@Michał ... filowi po prostu chodziło oto, że w tym zadaniu nie musisz rozpisywać rzeczy, aby
pokazać komuś metodę matematyczną którą to wyliczasz, tylko możesz po prostu wstukać do
kalkulatora naukowego ułamki i on sam Ci wypluje wynik.
Z jednej strony ma rację, z drugiej strony ... przestrzegałbym przyszłych inżynierów przed
takim podejściem do tematu ... powinniśmy znać (przynajmniej z grubsza) sposób w jaki coś jest
wyliczane, ale chociażby mieć możliwość sprawdzenia czy program wypluł poprawny wynik, czy
jednak zrobiliśmy błąd wprowadzając dane (no bo mała szansa by sam program źle liczył − mówię
o programach robionych przez firmy, a nie przez studentów
)
18 kwi 18:14
Phil#PW: tak, dlatego zaznaczyłem, że "tutaj się podstawia wartości liczbowe do ODPOWIEDNIO
dobranych/wyprowadzonych wzorów" − oczywiście poprawnych, dlatego u mnie punkty są głównie za
poprawne wzory/uklady równań i ew przekształcenia na symbolach, samo złe podstawienie wartości
liczbowych to głupio trochę
18 kwi 18:17
wredulus_pospolitus:
@fil ... z całym szacunkiem, ale później uczelnie wypluwają takich inżynierów, którzy zaczynają
pracować w branży i wychodzą różnego typu 'smaczki' na budowach/zakładach produkcyjnych bo
inżynierowi się 'podstawiło złe dane', a jako że 'papier przyjmie wszystko' to później są
różnego typu kwiatki jak chociażby:
otwór ze zbiornika deszczówki do C.O. jest poniżej otworu przelewowego do głównego zbiornika (w
efekcie −−− woda ze zbiornika będzie się przelewać do węzła C.O. i zaleje cały sprzęt, a nie
do większego zbiornika.
18 kwi 18:30
Phil#PW: heh, otwór ze zbiornika do "C.O" (cokolwiek to jest) to już nie moja sprawa. Ja podałem tutaj
przykład nie stricte z widoku inżyniera, tylko jak to wygląda u mniej więcej na studiach,
pomimo tego, że jestem na informatyce to i tak mam TOiS, i tak, wszyscy tego nie lubią i po
prostu chcą tylko z tego przedmiotu zdać. Ponadto wykładowca/prowadzący ćwiczenia też nie
wymaga od nas do końca poprawnych obliczeń. Tzn: przykładowo jest zadanie, żeby obliczyć prądy
w jakimś tam obwodzie załóżmy. To u nas powiedział, że jeśli poprawnie wypiszemy układ równań
z praw Kirchhoffa to już zadanie będziemy mieć zaliczone. Mówię to w takim kontekście.
Ostatnio też przykładowo na probabilistyce i statystyce, wykładowczyni wymaga od nas tak
właściwie "podstawienia do wzoru" jeśli chodzi przykładowo o schemat B. Jednak nie we
wszystkich zadaniach.
Jest to typowy przedmiot zapychacz − jak tak na prawdę pierwsze 4 semestry, dopiero w 5
wybieramy specjalizację w której chcemy się rozwijać. Piszę to w sumie z perspektywy wielu
studentów, którzy też cieszą się, że aktualnie mamy wszystko zdalne, iż jak wiadomo, na
zdalnym jest bardzo łatwo zaliczać rzeczy, których stacjonarnie bez nauki 1h dziennie byś nie
zaliczył (mowa tutaj o jakiś zapychaczach, których jest aktualnie multum)
Jednak nie mówię, że wszystkie zapychacze są nudne, niektóre uczą nas, a raczej pokazują różne
technologie, co jest dobrym początkiem do rozwoju w danej technologii. Przykładowo najbardziej
w tym semestrze przypadł mi do gustu przedmiot Grafika Inżynierska, gdzie w programie AutoCAD
rysujemy zarówno modele 2D jak i 3D jakiś części inżynierskich (jakieś śruby etc)
18 kwi 20:42
Jolanta:
220 |10 330 |10 470|10 10 wspólny dzielnik odrzucam
22 |11 33|11 47|47
2 |2 3|3
wspólny dzielnik 11 odrzucam 660*47=31020
wspólny mianownik 330*2=660
18 kwi 21:15