matematykaszkolna.pl
dodawanie 3 ułamków o różnych mianownikach Michał : Witam mam takie zadanko z książki o elektronice. Wylicz pojemność kondensatorów podłączonych szeregowo. C1=220uF , C2=330uF, C3=470uF Trzeba urzyc wzoru:
 1 1 1 1 1 

=

+

+

...+

 C zastepcza C1 C2 C3 C nieskonczonosc 
Wynik to 103,06uF wedlug ksiazki. Mi wychodzi inaczej mnoze 220x330x470 by uzyskac wspolny mianownik po czym dodaje.Czy jest jakiinny sposob na wykonanie tego dodawania by winik byl zgodny z tym w ksiazce?
18 kwi 16:54
Phil#PW: no masz policzyć C, a wzór ci daje 1/C, więc 1/C≈0.00970→C≈103.06
18 kwi 17:09
6latek:
1 1 1 1 

=

+

+

C 220 330 470 
1 301 

=

po obliczeniu i redukcji (kalkulator)
C 31020 
 31020 
stad C=

i wynik wedlug ksiazki po zaokragleniu
 301 
18 kwi 17:10
Phil#PW: w elektrotechnice raczej nie uzywa sie ulamkow prostych
18 kwi 17:11
Phil#PW: w sensie ulamki dziesietne > ulamki proste (w obliczeniach, co innego we wzorach)
18 kwi 17:11
Michał : Jak znalazles ten mianownik?
18 kwi 17:14
6latek: No wspolny mianownik 220*330*470
330*470+220*470+220*330 

220*330*470 
18 kwi 17:17
Michał : Mozna to tak zapisac tez ale mnie interesuje w jaki sposob uzyskales 31020 bo jest to podzielne przez kazda pojemnosc i pewnie jest najnizszym wspolnym mianownikiem tych trzech pojemnosci.
18 kwi 17:29
wredulus_pospolitus: @Michał NWW(220,330,470) = ... albo jak wolisz: 220 = 2*10*11 330 = 3*10*11 470 = 47*10 więc NNW(220,330,470,) = 2*3*10*11*47 = 31'020
18 kwi 17:35
6latek: L=331100 M=34122000 Najpierw widze ze moge skrocic licznik i mianownik przez 100 mam
3311 301 

skracam ten ulamek przez 11 i dostaje

341220 31020 
18 kwi 17:39
Michał : Widzialem gdzies w ksiazce od matematyki takie obliczenia moglbys podac nazwe sposobu obliczenia dziekuje wreduluspospolitus.
18 kwi 17:43
wredulus_pospolitus: NWW <−−− najmniejsza wspólna wielokrotność
18 kwi 17:44
Michał : 6latek OK. emotka napewno pocieszajce ale tez chcialbym tak widziec haha dzieki
18 kwi 17:48
Phil#PW: no tak, ale po co skoro jest gotowy wzór na to...
 C1C2C3 
C=

 C1C2+C1C3+C2C3 
18 kwi 17:48
Michał : wreduluspospolitus dokladnie juz pamietam a przydatna rzecz emotka jak sie nie urzywa to sie nie pamieta thx juz wszystko wiem co musze powturzyc
18 kwi 17:49
Phil#PW: przestancie wpychac jakies NWW() czy inne dziwolagi do zadania, w ktorym jest to zbedne
18 kwi 17:50
wredulus_pospolitus: @Michał ... dlatego prościej jest zacząć od NNW Bo w ten sposób mamy mniejsze liczby i nie musimy już nic skracać:
1 1 1 3*47 + 2*47 + 2*3*11 

+

+

=

220 330 470 31020 
18 kwi 17:50
Michał : Phil#PW ok. dobrze wiedziec jak narazie studiuje jedna ksiazke i tam byl inny dziekuje i pozdrawiam. Napewno zapamietam.
18 kwi 17:51
wredulus_pospolitus: @fil, a co Tobie znowu nie pasuje? Chociaż mam nadzieję, że teraz już nie będziesz się czepiał zapisu [ 1,5 ] a nie < 1, 5 >
18 kwi 17:53
Michał : Ja mam wlasnie czasem problem jak sie ucze ze czegos nie rozumie i zbaczam z toru ale warto jedynie moze pamietac i jedno i drugie. Wkurzajace jest to jak sie czegos nie rozumie. wreduluspospolitus musze sobie to przypomniec bo dawno tego nie robilem.
18 kwi 17:56
6latek: Filip . Nalezalo napisac ten wzor w 1 poscie a nie przepisywac rozwiazania z Wolframa i znowu sie wymadrzac Ja juz tez nie pamietam bo to iles tam lat temu mialem
18 kwi 18:02
Phil#PW: chłopie, to jest elektrotechnika, nie matematyka, tutaj się podstawia wartości liczbowe do odpowiednio dobranych/wyprowadzonych wzorów a następnie wpisuje w kalkulator i przepisuje wynik...
18 kwi 18:05
6latek: Dam sobie spokoj bo widze ze nie rozumiesz nic z tego co sie do Ciebie mowi .
18 kwi 18:08
Michał : No a np. jest cos takiego jak reaktancja pojemnosciowa kondensatora czy cuuus gdzie wykorzystuje sie rowniania rozniczkowe czy cos emotka elektronika to dziedzina gdzie mozemy urzyc matematyki. Fajnie ze kazdy wyrazil swoje zdanie mam duzo informacji forum super.
18 kwi 18:08
wredulus_pospolitus: @Michał ... filowi po prostu chodziło oto, że w tym zadaniu nie musisz rozpisywać rzeczy, aby pokazać komuś metodę matematyczną którą to wyliczasz, tylko możesz po prostu wstukać do kalkulatora naukowego ułamki i on sam Ci wypluje wynik. Z jednej strony ma rację, z drugiej strony ... przestrzegałbym przyszłych inżynierów przed takim podejściem do tematu ... powinniśmy znać (przynajmniej z grubsza) sposób w jaki coś jest wyliczane, ale chociażby mieć możliwość sprawdzenia czy program wypluł poprawny wynik, czy jednak zrobiliśmy błąd wprowadzając dane (no bo mała szansa by sam program źle liczył − mówię o programach robionych przez firmy, a nie przez studentów emotka )
18 kwi 18:14
Phil#PW: tak, dlatego zaznaczyłem, że "tutaj się podstawia wartości liczbowe do ODPOWIEDNIO dobranych/wyprowadzonych wzorów" − oczywiście poprawnych, dlatego u mnie punkty są głównie za poprawne wzory/uklady równań i ew przekształcenia na symbolach, samo złe podstawienie wartości liczbowych to głupio trochę
18 kwi 18:17
wredulus_pospolitus: @fil ... z całym szacunkiem, ale później uczelnie wypluwają takich inżynierów, którzy zaczynają pracować w branży i wychodzą różnego typu 'smaczki' na budowach/zakładach produkcyjnych bo inżynierowi się 'podstawiło złe dane', a jako że 'papier przyjmie wszystko' to później są różnego typu kwiatki jak chociażby: otwór ze zbiornika deszczówki do C.O. jest poniżej otworu przelewowego do głównego zbiornika (w efekcie −−− woda ze zbiornika będzie się przelewać do węzła C.O. i zaleje cały sprzęt, a nie do większego zbiornika.
18 kwi 18:30
Phil#PW: heh, otwór ze zbiornika do "C.O" (cokolwiek to jest) to już nie moja sprawa. Ja podałem tutaj przykład nie stricte z widoku inżyniera, tylko jak to wygląda u mniej więcej na studiach, pomimo tego, że jestem na informatyce to i tak mam TOiS, i tak, wszyscy tego nie lubią i po prostu chcą tylko z tego przedmiotu zdać. Ponadto wykładowca/prowadzący ćwiczenia też nie wymaga od nas do końca poprawnych obliczeń. Tzn: przykładowo jest zadanie, żeby obliczyć prądy w jakimś tam obwodzie załóżmy. To u nas powiedział, że jeśli poprawnie wypiszemy układ równań z praw Kirchhoffa to już zadanie będziemy mieć zaliczone. Mówię to w takim kontekście. Ostatnio też przykładowo na probabilistyce i statystyce, wykładowczyni wymaga od nas tak właściwie "podstawienia do wzoru" jeśli chodzi przykładowo o schemat B. Jednak nie we wszystkich zadaniach. Jest to typowy przedmiot zapychacz − jak tak na prawdę pierwsze 4 semestry, dopiero w 5 wybieramy specjalizację w której chcemy się rozwijać. Piszę to w sumie z perspektywy wielu studentów, którzy też cieszą się, że aktualnie mamy wszystko zdalne, iż jak wiadomo, na zdalnym jest bardzo łatwo zaliczać rzeczy, których stacjonarnie bez nauki 1h dziennie byś nie zaliczył (mowa tutaj o jakiś zapychaczach, których jest aktualnie multum) Jednak nie mówię, że wszystkie zapychacze są nudne, niektóre uczą nas, a raczej pokazują różne technologie, co jest dobrym początkiem do rozwoju w danej technologii. Przykładowo najbardziej w tym semestrze przypadł mi do gustu przedmiot Grafika Inżynierska, gdzie w programie AutoCAD rysujemy zarówno modele 2D jak i 3D jakiś części inżynierskich (jakieś śruby etc)
18 kwi 20:42
Jolanta: 220 |10 330 |10 470|10 10 wspólny dzielnik odrzucam 22 |11 33|11 47|47 2 |2 3|3 wspólny dzielnik 11 odrzucam 660*47=31020 wspólny mianownik 330*2=660
18 kwi 21:15