proszę o rozwiązanie
anna: Sześć liczb: 19, 15, 13, a , 7, 1, tworzących zestaw danych, jest uporządkowanych malejąco
. Mediana tego zestawu sześciu danych jest równa medianie zestawu pięciu
danych: 15, a , 8, 2, 9.
Zatem
ale takiego wyniku nie ma
A) a = 8 B) a = 9 C) a = 10 D) a = 13
12 kwi 21:56
wredulus_pospolitus:
Czemu zakładasz że mediana zestawu 15,a,8,2,9 to 8
Na jakiej podstawie ?
zauważ, że wyjściowy zestaw liczb jest uporządkowany MALEJĄCO, związku z tym wiemy, że:
13 ≥ a ≥ 7
a Tobie wychodzi a = 5
< 7
12 kwi 22:20
wredulus_pospolitus:
| 13+a | |
a druga sprawa −−> |
| = 8 ⇒ a = 3 |
| 2 | |
12 kwi 22:22
wredulus_pospolitus: na dobrą sprawę ... to zadanie nie ma (moim zdaniem) rozwiązania przy takich danych
12 kwi 22:24
Qulka: nie ma
12 kwi 22:26
Phil: Skoro jest uporzadkowane melajonco to 7<a<13 wredulus
12 kwi 22:26
wredulus_pospolitus:
@Phil ... dopuszczam możliwość że dwa elemnty są równe w końcu mówi się że dane:
5,2,4,4,1,3 ułożone malejąco mają sekwencję 5,4,4,3,2,1
ale nie upieram się przy tym.
Tak czy siak −−− nie ma możliwości aby zachowane były warunki nałożone na 'a' i zachodziła
równość pomiędzy medianami.
12 kwi 22:30
Phil: Ja nadal trzymam sie konwencji, ze malejca to < a niemalejaco to <
12 kwi 22:35
wredulus_pospolitus:
@Phil ... okey ... tak jak napisałem − nie upieram się ... to jednak nie działa na korzyśc tego
zadania bo tak czy siak ... nie ma ono rozwiązania
12 kwi 22:40
Phil: Zwracam tylkona to uwagę, ponieważ już widziałem na tym forum "agentów, którzy przykładowo
zastępuje < −> [ , a następnie autor na poziomie pierwszej liceum musi dopytywali "o A czemu
nie uwzględniamy tego...". Już To się nudne robi, + nie chce jeszcze odpisać, więc tutaj moga
wyniknąć pewnie nieścisłości
12 kwi 22:44
6latek: Tylko ze takim agentem ktory tak zapisuje przedzialy [,,,] jest np takze doc dr Janusz Górniak
z PWr
Widzialem takze na forum zapis zamiast ( −∞) −inf dla ucznia liceum
12 kwi 22:49
wredulus_pospolitus:
@Phil ... z całym szacunkiem ... ale zapis [a,b] był jak najbardziej poprawny (w
przeciwieństwie do <a,b>) przynajmniej do roku 2009, wedle międzynarodowego standardu ISO
31−11. W 2009 w/w został zmieniony przez ISO 80000−2: 2009 i nie wiem jakie tam są wytyczne.
12 kwi 23:12
12 kwi 23:13
anna: zadanie jest z próbnej matury z 10 kwietnia 2021 zad 23
12 kwi 23:15
chichi:
Nigdy nie widziałem w zagranicznej literaturze <a,b>, wszędzie stosowany jest zapis [a,b]
12 kwi 23:19
wredulus_pospolitus:
@anna ... to nie zmienia faktu, że żadna z odpowiedzi nie pasuje i żadna odpowiedź nie ma prawa
pasować, ponieważ
drugi zestaw to: 15, 9, 8, 2 i a
więc mamy trzy opcje:
a) 15,a,9,8,2 −−> mediana = 9 ... ale wtedy a = 5, więc ten układ by wyglądał tak:
15,9,8,a,2 i mediana byłaby równa 8
b) 15,9,8,a,2 −−−> mediana = 8 ... ale wtedy a = 3, więc a < 7 co przeczy pierwotnemu zestawowi
danych
c) 15,9,a,8,2 −−−> mediana = a ... wtedy a = 13, więc ten układ by wyglądał tak: 15,a,9,8,2 i
mediana byłaby równa 9
tak więc ... każda ewentualność (przy warunku że pierwotne dane są podane w kolejności
malejącej) daje nam sprzeczność.
Tak więc −−− zadanie nie ma rozwiązania.
12 kwi 23:21
wredulus_pospolitus:
@chichi −−− szczerze mówiąc to nie pamiętam jaki zapis był stosowany na studiach, gdy byłem za
granicą (a wykładowcy przyjeżdżali do nas z różnych krajów Europy), musiałbym przeszperać
piwnicę w poszukiwaniu swoich notatek. Wydaje mi się jednak, że osobiście stosowałem zapisu
<a,b> i chyba przynajmniej część (rosyjskich) wykładowców także taki zapis stosowała.
Na pewno na polibudzie od dnia pierwszego było stosowane <a,b> przy zapisie przedziałów
(chociaż przy zapisie dziedziny funkcji przy okazji jakiś definicji raczej [a,b], chociaż tam
rzadko kiedy były domykane przedziały
)
12 kwi 23:25
chichi:
Fakt, Fichtenholz − rosyjski matematyk w swoim 3 tomowym podręczniku "Rachunek różniczkowy i
całkowy" używa zapisu <a,b>. U mnie na uniwersytecie używa się [a,b] u znajomych z UWr też
używa się [a,b], w amerykańskich podręcznikach, które widziałem używano [a,b], na fejsie na
grupach matematycznych, na których jestem są m.in. hindusi, arabowie, amerykanie i
brytyjczycy, a w zadaniach, które rozwiązują bądź też wrzucają wszędzie widnieją zapisy [a,b],
szczerze nie wiem z czego wynika zmiana zapisu i czemu miała służyć, jeśli takowa, jak mówisz
była, ja po prostu chcąc, nie chcąc już do niej przywykłem
12 kwi 23:34
anna: dziękuję za wyjaśnienie
12 kwi 23:37
chichi:
Z ciekawości jakie rozwiązanie proponuje autor podręcznika?
12 kwi 23:43
wredulus_pospolitus: @chichi,
podejrzewam, że zapis <a,b> na uczelni był bo 'stara gwardia' jeszcze dobrze się trzymała za
moich młodzieńczych czasów (czyli te 17 lat temu). Większość profesorów, a nawet doktorów to
byli ludzie którzy tytuły zdobywali jeszcze z komuny. I podejrzewam, że zapis <a,b> był
stosowany w układzie warszawskim i nawet pomimo tego, że weszły ustalenia ISO 31−11 (chyba 92
roku) no nadal część z nich się po prostu nie przestawiła (bo nie chciała bądź nie potrafiła).
Ale w sumie to mnie to trochę zaintrygowało ... będę musiał w weekend przeszperać piwnicę i
znajdę notatki to zobaczę jakie oznaczenia były stosowane przez wykładowców z takich krajów
jak: Niemcy, Francja, Szwajcaria, Włochy, Anglia, Szwecja i oczywiście Rosja
jeszcze 14 lat
temu.
12 kwi 23:44
wredulus_pospolitus:
@chichi −−− jedyne dwie możliwości to (b) i (d) bo tylko wtedy mediana będzie liczbą całkowitą
| 13 + a | |
... wątpię w (b) ... zapewne byłaby to (d) a= 13 i mielibyśmy |
| = a ... ale wtedy |
| 2 | |
po prostu albo '9' albo '8' by musiałaby być zastąpiona większą wartością tak aby drugi zestaw
danym miał medianę równą 'a'
12 kwi 23:46
6latek: Rosyjski matematyk żydowskiego pochodzenia np I. Maron uzywa zapisu < >
Takze Pani Lucienne Felix (francuska matematyczka) w swojej ksiazce Wspolczesny wyklad
matematyki elementarnej (1973r) takze na stronie 46 uzywa zapisu < >
13 kwi 00:02
chichi:
@
wredulus−pospolitus ja też stawiam, że jest to (d)
13 kwi 01:51