Brak zadań wprowadzających w podręcznikach
Gustlik: Masakra, z tymi podręcznikami. Dlaczego w większości z nich brakuje zadań wprowadzających?
Prosty przykład: 6 klasa − mnożenie i dzielenie liczb ujemnych i dodatknich, pierwsze zadanie
− od razu na ułamkach. Brak wprowadzających przykładów na liczbach całkowitych, żeby uczeń
ogarnął zasadę. To samo jest w liceum − bardzo często zdarza się, że pierwsze zadanie z danego
tematu jest z trudniejszymi liczbami, np. ułamkami albo pierwiastkami. To tak jakby naukę
pływania zaczynać na środku oceanu, zamiast w płytkim basenie. Autorzy podręczników powinni
się opamiętać.
28 mar 14:23
getin:
W podręczniku do 8 klasy widziałem przykłady typu 3√1,728 + 3√1,331 a nie wolno używać
kalkulatora!
Tak trudnych rachunkowo przykładów nie ma nawet w liceum na rozszerzeniu
Ciągi w liceum zakres podstawowy − w zadaniach typu a7 = 18 oraz a9 = 40, oblicz r oraz a1,
zamiast proponować równania a7+2r=a9, zaś potem a1+6r = a7 które wynikają bezpośrednio z
zasady działania ciągu arytmetycznego,
autorzy podręczników są za abstrakcyjnymi układami równań
{18 = a1 + 6r
{40 = a1 + 8r
Dużo uczniów narzeka na to że nie rozumieją tego co zapisano w podręcznikach i faktycznie temat
ciągu arytmetycznego i geometrycznego spokojnie można by uprościć. Bo to wyjątkowo proste
zagadnienie
28 mar 14:49
ABC:
No sorry że się wtrącę ale jaki to abstrakcyjny układ?
odejmujemy równania stronami i od razu mamy wynik
Niektórzy z moich uczniów bardzo lubią takie metody−szablony , weź wzór z podręcznika ,
odejmij i nie musisz myśleć
Bo strzałki od jednego wyrazu do drugiego umożliwiają rozwiązanie bez wzoru ale wymagają pracy
28 mar 15:11
getin:
Też prawda co do tych szablonów, sam uczę słabszych uczniów szablonem, np. nierówności
kwadratowych − bo po kolei wiedzą co mają robić
Ciągi − a właściwie zasady działania c. arytmetycznego i c. geometrycznego − są jednak na tyle
łatwe że nawet do nich trafia metoda tych strzałek
28 mar 15:25
chichi:
Ty całe życie o tych ciągach..
28 mar 15:28
Jerzy:
A co to oznacza , że „ciąg działa” ?
28 mar 15:46
getin:
zasada działania ciągu arytmetycznego polega na tym że każdy kolejny wyraz powstaje poprzez
dodanie r do poprzedniego
28 mar 15:59
Jerzy:
A jak „działa” funkcja: f(x) = x2 − 1543x + 700 ?
28 mar 16:13
Gustlik: Ja to robię tak:
a9−a7=2r
40−18=2r
2r=22 /:2
r=11
a1=a7−6r (6r do tyłu)
a1=18−6*11=18−66=−48
I mam obliczone a1 i r, mogę teraz ułożyć wzór ogólny ciągu, wyliczać inne jego wyrazy, sumę
wyrazów czy co tam sobie autor zadania zażyczy.
28 mar 16:15
przemysław G: "getin:
W podręczniku do 8 klasy widziałem przykłady typu 3√1,728 + 3√1,331 a nie wolno używać
kalkulatora!"
jaki to podręcznik ?
28 mar 16:18
ABC:
dzieci w 8 klasie powinny się nauczyć kwadratów i sześcianów do 20 , przynajmniej te co wiążą
swoją karierę z naukami ścisłymi
28 mar 16:25
Gustlik: Ja widziałem w repetytorium dla 8−klasisty takie coś:
√180=√36*5=6√5.
Wszystko OK, ale konia z rzędem temu, kto zauważy od razu, że 180 da się rozbić na 36*5.
Uczniowie kombinują np. 2*90, 3*60, bo to widać, ale 36*5 mało kto zauważy.
Dlaczego prawie żaden podręcznik nie pokaże, że to można robić rozkładem liczby na czynniki jak
przy NWD NWW?
180 | 2
90 | 2
45 | 5
9 | 3
3 | 3
1 |
i wtedy widać, że 180 = 22*5*32, czyli √180 = 2*3√5=6√5.
Z rozkładu można 'połączyć czynniki w pary, czyli dwie 2 w jedną 2 dwie 3 w jedną 3, a
pojedynczy czynnik czyli w tym przypadku 5 pod pierwiastek i pomnożyć to.
Natomiast w książce pokazują metodą Rutkowskiego−Jackowskiego, bo trzeba być jednocześnie
detektywem i jasnowidzem, żeby to zauważyć, zwłaszcza na większych liczbach.
28 mar 16:30
ABC:
A ja swoim uczniom mówię : szukamy w innych liczbach w środku ładnych liczb 4,9,16,25,36 itd.
i mam problem z głowy
28 mar 16:33
Saizou :
Ja tu tylko to zostawię
| 1728 | | 3√1728 | | 3√1728 | |
3√1,728=3√ |
| = |
| = |
| = ... |
| 1000 | | 3√1000 | | 3√103 | |
Rozkładamy liczbę 1728 na czynniki pierwsze, 1728 = 2
6*3
3
| 3√26*33 | | 22*3 | | 12 | |
... = |
| = |
| = |
| |
| 10 | | 10 | | 10 | |
| 1331 | | 11 | |
analogicznie 3√1,331 = 3√ |
| = |
| |
| 1000 | | 10 | |
28 mar 16:37
Gustlik: ABC, tylko mało kto widzi te "ładne" liczby, a z rozkładu one same wychodzą.
28 mar 16:41
ABC:
jeśli wiedzą że maja ich szukać to moi widzą , przynajmniej do 64 mam sprawdzone , niektóre
zdolniachy nawet widziały że 588=3*142
28 mar 16:48
Gustlik: ABC no tak, ale tych zdolniachów jest niewielu. Ja pokazuję zawsze metodą pod najsłabszych, bo
zdolny uczeń zawsze skuma, ważne żeby najsłabsi zrozumieli.
28 mar 17:19
getin:
co do 3√1,728, to był podręcznik do 8 klasy WSIP, ten z bilami
28 mar 17:27
Gustlik: getin, WSIP to jeden z trudniejszych podręczników.
28 mar 21:28