matematykaszkolna.pl
Brak zadań wprowadzających w podręcznikach Gustlik: Masakra, z tymi podręcznikami. Dlaczego w większości z nich brakuje zadań wprowadzających? Prosty przykład: 6 klasa − mnożenie i dzielenie liczb ujemnych i dodatknich, pierwsze zadanie − od razu na ułamkach. Brak wprowadzających przykładów na liczbach całkowitych, żeby uczeń ogarnął zasadę. To samo jest w liceum − bardzo często zdarza się, że pierwsze zadanie z danego tematu jest z trudniejszymi liczbami, np. ułamkami albo pierwiastkami. To tak jakby naukę pływania zaczynać na środku oceanu, zamiast w płytkim basenie. Autorzy podręczników powinni się opamiętać.
28 mar 14:23
getin: W podręczniku do 8 klasy widziałem przykłady typu 31,728 + 31,331 a nie wolno używać kalkulatora! Tak trudnych rachunkowo przykładów nie ma nawet w liceum na rozszerzeniu Ciągi w liceum zakres podstawowy − w zadaniach typu a7 = 18 oraz a9 = 40, oblicz r oraz a1, zamiast proponować równania a7+2r=a9, zaś potem a1+6r = a7 które wynikają bezpośrednio z zasady działania ciągu arytmetycznego, autorzy podręczników są za abstrakcyjnymi układami równań {18 = a1 + 6r {40 = a1 + 8r Dużo uczniów narzeka na to że nie rozumieją tego co zapisano w podręcznikach i faktycznie temat ciągu arytmetycznego i geometrycznego spokojnie można by uprościć. Bo to wyjątkowo proste zagadnienie
28 mar 14:49
ABC: No sorry że się wtrącę ale jaki to abstrakcyjny układ? odejmujemy równania stronami i od razu mamy wynik Niektórzy z moich uczniów bardzo lubią takie metody−szablony , weź wzór z podręcznika , odejmij i nie musisz myśleć Bo strzałki od jednego wyrazu do drugiego umożliwiają rozwiązanie bez wzoru ale wymagają pracy emotka
28 mar 15:11
getin: Też prawda co do tych szablonów, sam uczę słabszych uczniów szablonem, np. nierówności kwadratowych − bo po kolei wiedzą co mają robić Ciągi − a właściwie zasady działania c. arytmetycznego i c. geometrycznego − są jednak na tyle łatwe że nawet do nich trafia metoda tych strzałek
28 mar 15:25
chichi: Ty całe życie o tych ciągach..
28 mar 15:28
Jerzy: A co to oznacza , że „ciąg działa” ?
28 mar 15:46
getin: zasada działania ciągu arytmetycznego polega na tym że każdy kolejny wyraz powstaje poprzez dodanie r do poprzedniego
28 mar 15:59
Jerzy: A jak „działa” funkcja: f(x) = x2 − 1543x + 700 ?
28 mar 16:13
Gustlik: Ja to robię tak: a9−a7=2r 40−18=2r 2r=22 /:2 r=11 a1=a7−6r (6r do tyłu) a1=18−6*11=18−66=−48 I mam obliczone a1 i r, mogę teraz ułożyć wzór ogólny ciągu, wyliczać inne jego wyrazy, sumę wyrazów czy co tam sobie autor zadania zażyczy.
28 mar 16:15
przemysław G: "getin: W podręczniku do 8 klasy widziałem przykłady typu 3√1,728 + 3√1,331 a nie wolno używać kalkulatora!" jaki to podręcznik ?
28 mar 16:18
ABC: dzieci w 8 klasie powinny się nauczyć kwadratów i sześcianów do 20 , przynajmniej te co wiążą swoją karierę z naukami ścisłymi emotka
28 mar 16:25
Gustlik: Ja widziałem w repetytorium dla 8−klasisty takie coś: 180=36*5=65. Wszystko OK, ale konia z rzędem temu, kto zauważy od razu, że 180 da się rozbić na 36*5. Uczniowie kombinują np. 2*90, 3*60, bo to widać, ale 36*5 mało kto zauważy. Dlaczego prawie żaden podręcznik nie pokaże, że to można robić rozkładem liczby na czynniki jak przy NWD NWW? 180 | 2 90 | 2 45 | 5 9 | 3 3 | 3 1 | i wtedy widać, że 180 = 22*5*32, czyli 180 = 2*35=65. Z rozkładu można 'połączyć czynniki w pary, czyli dwie 2 w jedną 2 dwie 3 w jedną 3, a pojedynczy czynnik czyli w tym przypadku 5 pod pierwiastek i pomnożyć to. Natomiast w książce pokazują metodą Rutkowskiego−Jackowskiego, bo trzeba być jednocześnie detektywem i jasnowidzem, żeby to zauważyć, zwłaszcza na większych liczbach.
28 mar 16:30
ABC: A ja swoim uczniom mówię : szukamy w innych liczbach w środku ładnych liczb 4,9,16,25,36 itd. i mam problem z głowy
28 mar 16:33
Saizou : Ja tu tylko to zostawię
 1728 31728 31728 
31,728=3

=

=

= ...
 1000 31000 3103 
Rozkładamy liczbę 1728 na czynniki pierwsze, 1728 = 26*33
 326*33 22*3 12 
... =

=

=

 10 10 10 
 1331 11 
analogicznie 31,331 = 3

=

 1000 10 
28 mar 16:37
Gustlik: ABC, tylko mało kto widzi te "ładne" liczby, a z rozkładu one same wychodzą.
28 mar 16:41
ABC: jeśli wiedzą że maja ich szukać to moi widzą , przynajmniej do 64 mam sprawdzone , niektóre zdolniachy nawet widziały że 588=3*142
28 mar 16:48
Gustlik: ABC no tak, ale tych zdolniachów jest niewielu. Ja pokazuję zawsze metodą pod najsłabszych, bo zdolny uczeń zawsze skuma, ważne żeby najsłabsi zrozumieli.
28 mar 17:19
getin: co do 31,728, to był podręcznik do 8 klasy WSIP, ten z bilami
28 mar 17:27
Gustlik: getin, WSIP to jeden z trudniejszych podręczników.
28 mar 21:28