matematykaszkolna.pl
zapisz w postaci iloczynu fds: zapisz w postaci iloczynu cosx+cos3x+cos5x 12−cosx
16 mar 15:48
ICSP: 1) zastosuj wzór na sumę cosinusów dla wyrażenia: cosx + cos5x
 1 π 
2)

= cos(

)
 2 3 
i również stosujesz wzór tylko tym razem na różnice cosinusów.
16 mar 15:51
6latek: 2cos3x*cos(2x)+cos(3x)=cos(3x)[2cos(2x)+1] Trzeba to dalej przekształcać? czy wystarczy taki zapis? − to do a)
16 mar 16:41
chichi: Zdecydowanie wystarczy emotka
16 mar 16:50
6latek: Dobrze emotka
16 mar 16:50
ICSP: cos(3x)[2cos(2x)+1] należy rozpisać dalej. Tak samo jak to robimy w przypadku wielomianów: (x2 + 7)(x2 − 4x + 3) Wyrażenie jest przedstawione w postaci iloczynu, ale ponieważ funkcja kwadratowa przedstawiona w drugim nawiasie ma pierwiastki to należy ją sprowadzić do postaci iloczynowej.
16 mar 17:14
6latek: To sobie już kolega /koleżanka rozpisze .
16 mar 17:19
chichi: @ICSP zapisz w postaci iloczynu wg mnie nie oznacza tego samego, co rozłóż na czynniki
16 mar 17:28
ICSP: Chodziło mi bardziej o to, że jeżeli możemy coś dalej rozpisać to powinniśmy to zrobić ... Przyjęło się, że przedstawienie wyrażenia trygonometrycznego w postaci iloczynu zawiera wyłącznie iloczyn liczb/funkcji trygonometrycznych o różnych argumentach.
16 mar 17:34
chichi: Rozkładałbyś to dalej, gdyby to było równanie? Bo sprowadzanie do postaci iloczynowej ma własnie głównie zastosowanie przy rozwiązywaniu równań/nierównosci
16 mar 17:38
ICSP: Zdajesz sobie sprawę, że polecenia: 1o Rozwiąż równanie 2o Zapisz w postaci iloczynu nie mają ze sobą zbyt wiele wspólnego? Porównywanie sposobu podejścia do rozwiązania jak i wyniku przy takich różnych poleceniach nie ma zbyt wielkiego sensu ...
16 mar 17:41
chichi: Zdajesz sobie sprawę, że polecenia: 1o Zapisz w postaci iloczynu 2o Rozłóż na czynniki Też są różne
16 mar 17:47
ICSP: Są, ale naprawdę nie widzisz analogi między nimi? Chodzi o to, ze nie zostawia się zadania które jest zrobione tylko w połowie. Jeżeli mam coś zapisać w postaci iloczynu to zapisuje to w postaci samego iloczynu a nie iloczynu i sumy.
 W 
Równie dobrze mając dowolne wyrażenie mogę zapisać W = 2 *

i cieszyć się, że już mam
 2 
zapis za pomocą iloczynu. Polecam wziąć do ręki jakiś podręcznik i sprawdzić podobne przykłady (wraz z odpowiedziami do nich)
16 mar 18:03
chichi: Okej, ja przyjmowałem, że ten iloczyn może być dowolny np. nawiasów
16 mar 18:20
6latek: chichi Podzielam akuratnie tutaj Twoje zadanie na ten temat ze wyrazenie wyjsciowe jest przedstawione w postaci iloczynu Jednak czas nie stoi w miejscu i wszystko sie zmienia. Takze poglad na ten temat tez
16 mar 18:49
chichi: @6latek albo tak ze wzoru, to dużo szybciej niż ten pomysł, który wy proponujecie. Owszem korzystałbym z niego, ale jakbym szykował się do rozwiązania równania/nierówności, a nie zapisania w postaci "iloczynu"
 1 
cos(x)+cos(3x)+cos(5x)=sin(6x)*

 2sin(x) 
16 mar 18:56
6latek: Wiesz szukalem w ksiazce z zadaniami z indukcji tego wzoru do udowodnienia Jest ale cos(x)+cos(2x)+cos(3x)+.... cosnx)
16 mar 18:59
chichi: To podaje Ci wzór, z którego ja korzystałem:
 sin(2nx) 
cos(x)+cos(3x)+cos(5x)+...+cos((2n−1)x)=

 2sin(x) 
16 mar 19:16
6latek: Dziękuje . Moze się kiedys przyda emotka
16 mar 19:19
chichi: Wzór, o którym mówiłeś jest postaci:
 
 nx (n+1)x 
sin(

)cos

 2 2 
 
cos(x)+cos(2x)+... +cos(nx)=

 
 x 
sin(

)
 2 
 
16 mar 19:26