matematykaszkolna.pl
Losowanie 2 liczb 15: Ze zbioru {1,2,3,...15} losujemy ze zwracaniem dwie liczby. Oblicz prawdopodobieństwo wylosowania liczb, których iloczyn dzieli się przez 3 lub 5. Jak zrobić takie zadanie korzystając ze wzoru: P(A∪B)=P(A)+P(B)−P(A∩B) ?
24 lut 14:56
15:
 161 
Wynik:

 225 
24 lut 15:01
15: .
25 lut 08:39
Eta: Ω −− zbiór dwuelementowych wariacji z powtórzeniami ze zbioru 15−elementowego |Ω|=15*15 =225 W prowadzamy zdarzenie przeciwne do A A' −− iloczyn dwu wylosowanych liczb nie jest podzielny przez 3 i przez 5 więc A' jest zbiorem dwuelementowych wariacji z powtórzeniami ze zbioru ośmioelementowego {1.2.4,7,8,11,13,14} |A'|=8*8=64 to |A|=225−64=161
 161 
P(A) =

 225 
=============
25 lut 12:52
#: Odpowiedź poprawna, acz nie na temat. Napisano wyraźnie: ,,Jak zrobić takie zadanie korzystając ze wzoru: P(A∪B)=P(A)+P(B)−P(A∩B) ?''
25 lut 13:58
Jerzy: A może w treści zadania nie ma polecenia , aby korzystać z tego wzoru. A po co komplikować sobie życie, skoro istnieje pojęcie zdarzenia przeciwnego ? A jeśli już: Iloczyn będzie podzielny przez 3, jeśli przynajmniej jedna z liczb jest podzielna przez 3 Iloczyn będzie podzielny przez 5 , jeśli przynajmniej jedna jest podzielna przez 5 Od sumy tych odejmujemy liczby jednocześnie podzielne przez 3 i 5 ( bo liczyliśmy je dwukrotnie )
25 lut 14:10
Eta: Hej Jerzy emotka Jak ktoś chce,to może jechać z Gdańska do Sopotu np. przez Londyn
25 lut 14:31
Jerzy: Witaj Eta emotka
25 lut 14:34
#: Zamiast mędrkować, wystarczyło zwyczajnie się przyznać do nieuważnego przeczytania treści zadania.
25 lut 15:01
Eta:
25 lut 15:21
♣: Zamiast pouczać pomagających ( niegrzecznie ) można rozwiązać. Autor może poprosić o inne rozwiązanie, co często się zdarza i nikt nie robi z tego problemu.
25 lut 16:18
Eta:
25 lut 16:30
Eta: ♣♠♥♦
25 lut 16:34
Jerzy: @#,wrzuć rozwiązanie wg wzoru,zamiast „mędrkować”
25 lut 16:38
#: ♣: , jesteś kolejną osobą która ma tutaj problemy z czytaniem ze zrozumieniem . Autor prosił o inne, KONKRETNE rozwiązane, i jak widać robiło to problem Ecie i Jerzemu. Rozumiem, że ,,niegrzecznym'' jest nazywanie sarkazmu i złośliwości Jerzego i Ety ,,mędrkowaniem''. To i tak zbyt łagodne określenie ich zachowania. Nie, nie napiszę rozwiązania. Po co mam was wyręczać, skoro olaliście moją pierwszą uwagę.
25 lut 16:49
Jerzy: Bo zapewne nie masz pojęcia,jak to rozwiązać.
25 lut 16:53
Saizou : # po pierwsze dopisek "jak zrobić ..." nie jest treścią zadania, a pytaniem ze strony pytającego, wiec uwaga o czytaniu ze zrozumieniem tyczy się również Ciebie. Po wtóre Twoje uwagi na temat nieczytania ze zrozumieniem są nie na miejscu. Nie chcesz pomagać − ok, ale nie krytykuj tych, co chcą pomóc. Pamiętaj, że na forum udzielają się osoby dobrowolnie i charytatywnie.
25 lut 16:58
Eta: {1,2,3,.......,15} |Ω|15*15=225 Liczby podzielne przez 3 w tym zbiorze x∊{3,6,9,12,15} liczby y∊{1,2,4,5,7,8,10,11,13,14} −− nie są podzielne przez 3 A3={(x,x), (x,y), (y,x)} |A3|= 5*5+5*10+10*5 = 125 Liczby podzielne przez 5 w tym zbiorze z∊{5,10,15} liczby w∊{1,2,3,4,6,7,8,9,11,12,13,14} −− nie są podzielne przez 5 A5={(z,z), (z,w),(w,z)} |A5|= 3*3+3*12+12*3= 81 Liczby podzielne przez 15 w tym zbiorze i k∊{1,2,3,....,14} liczb oraz u∊{3,6,9,12} v∊{5,10} A15 ={(15,15),(15,k), (k,15), (u,v), (v,u)} |A15|= 1*1+1*14+14*1+4*2+2*4= 45 (A3U A5)= 125+81−45= 161
 161 
P(A3UA5)=

 225 
==================== Jak na dłoni widać wyższość metody wprowadzenia zdarzenia przeciwnego bo "szst−prast" i mamy taki sam wynik Cytując klasyka: "Rozwiązać zadanie może wielu ale najkrótszą drogą tylko nieliczni mogą I ja mam tę frajdę, kiedy najkrótsze rozwiązanie znajdę"
25 lut 18:16
Iryt: X={1,2,3,...15} ,|X|=15 Losujemy 2 liczby ze zwracaniem. |Ω|=152=225 X3={3,6,9,12,15}− zbiór liczb podzielnych przez 3, |X3|=5 X5={5,10,15}− zbiór liczb podzielnych przez 5, |X5|=3 A− wylosowano dwie liczby, których iloczyn jest podzielny przez 3 |A|=5*5+5*10+10*5=125 (obie liczby podzielne przez 3 lub jedna podzielna przez 3 a druga nie ) B− wylosowano dwie liczby, których iloczyn jest podzielny przez 5 |B|=3*3+3*12+12*3=81 A∩B− wylosowano dwie liczby, których iloczyn jest podzielny przez 3 i przez 5 |A∩B|=2*(4*3)+2*(1*8)+2*(1*2)+1=45 ( jedna podzielna tylko przez 3 druga przez 5 lub jedna podzielna przez 15 a druga ze zbioru {1,2,4,7,8,11,13,14} lub obie podzielne przez 15) |A∪B|=|A|+|B|−||A∩B| |A∪B|=125+81−45=161
25 lut 18:41
Eta: Szukam różnicy w rozwiązaniach emotka
25 lut 19:04
Iryt: Po co ? Przyjdzie Gajowy i wpisze uwagi emotka
25 lut 19:07
Eta: Tyż prawda
25 lut 19:08
Mila: Awanturka była, rozwiązaniem nikt się nie interesujeemotka
25 lut 21:13
chichi: "Nie, nie napiszę rozwiązania. Po co mam was wyręczać" Słuchaj bezczelny typie sprzed komputera, najmniejsze psy najgłośniej szczekają. Wyręczyć oznacza zrobić coś za kogoś, a tutaj nikt nic nie musi, nie ma kogo wyręczać, pomoc na tym forum jest dobrowolna, nie przymusowa
25 lut 21:34
6latek: Za ta uwage dostal juz reprymende od Saizou Po drugie . Poniekad mial racje skoro napisane zeby rozwiazac tym sposobem . Trzecia sprawa . Zbyt łatwo oceniasz ludzi . Nie obrazil tutaj nikogo . Poza tym nie wiesz kogo oceniasz . Moze to Twoj najlepszy przyjaciel?
25 lut 22:20
#: Zamiast mędrkować, wystarczyło zwyczajnie się przyznać do nieuważnego przeczytania treści zadania.
25 lut 22:22
Eta: emotka
25 lut 22:23
15: Dzięki Wam emotka
25 lut 23:33
#: To nie ja pisałem o 22:22 . Łatwo się tu podszywać pod inne nicki. Dziękuję 6latkowi za uważne czytanie. Ma rację, że wytykanie błędów lub sarkazmu nie jest obrażaniem. Saizou nie udzielił mi reprymendy gdyż do momentu napisania jego postu Eta i Jerzy (oraz ♣: będący multikontem jednego z nich) w niczym nie pomogli. Ale przy okazji stworzył nową czynność: nieczytanie ze zrozumieniem. Oryginalną, trzeba przyznać. Panie chichoczący, przytaczane zdanie zawiera także wyjaśnienie dlaczego nie zamierzam wyręczać Ety i Jerzego w podaniu właściwego rozwiązania. Pominąłeś je. Ot, taka sztuczka socjotechniczna. Jeśli już teraz jestem bezczelnym typem, to jakich żenujących epitetów użyjesz gdy kogoś opieprzę albo, nie daj Boże, obrażę? A jeśli dodatkowo nie będę miał racji?! Toż to będzie Armagedon!
26 lut 00:03
Adamm: Zgadzam się z 6latkiem. Trzeba być bardziej otwartym na możliwości
26 lut 00:07
Eta: Hebluj, synek, hebluj Przyjdzie dziadek, to siekierą poprawi
26 lut 15:29
ite: Jak zauważyła Mila o 21:13 "rozwiązaniem nikt się nie interesuje" : ))
26 lut 16:25
? : Nieprawda, ite. Autor wątku podziękował za rozwiązanie. Z mojej strony dodam tylko, że warto potrafić podejść do tematu na różne sposoby, nie tylko jeden. Jest to rozwijające i pomaga zrozumieć, a nie stosować jeden konkretny schemat do jakiegoś typu zadań emotka
26 lut 16:35
ite: Ale dużo tematów pojawiło się po drodze: klasyk, gajowy, przyjaciel, multikonto, Armagedon, hebel, siekierka. Dużo jak na jeden wątek, więc trochę te rozwiązania zniknęły.
26 lut 16:58
Jerzy: Jasne.Równanie: x2 + 9 = 0 też można rozwiązywać np. przez obliczenie Δ.
26 lut 17:15
15: @Jerzy, doskonale wiem, że można było skorzystać z P przeciwnego i tak zrobiłem. Ale wolę ogarniać jeszcze inne metody, nawet takie ,,na piechotę'', bo nie zawsze na rozwiązanie najszybsze i najpiękniejsze jestem w stanie wpaść. Moje obliczenia sposobem ,,na piechotę'' nie zgadzały się z poprzednimi poprzez P przeciwne i stąd taki opis mojego wątku. Teraz dzięki Irytowi i Ecie wiem, gdzie zrobiłem błąd i czuję się bardziej bezpieczny, bo wiem, że ,,w razie W'' dane zadanie mogę zrobić na więcej niż jeden sposób.. Dzięki jeszcze raz,
26 lut 19:07
Eta: @15 Na przyszłość pisz: 1/ Wiem jak rozwiązać to zadanie przez wprowadzenie zdarzenia przeciwnego ale nie wychodzi mi poprawna odpowiedź przy korzystaniu ze wzoru P(AUB)=P(A)+P(B) −P(A∩B) i wtedy nie byłoby takiej "burzy" jaka tu powstała ! emotka
26 lut 19:21
Jerzy: @15. To dobrze,że szukasz różnych sposobów,ale w matematyce szuka się tych najprostszych emotka
26 lut 20:08
Iryt: emotka
26 lut 20:13
Adamm: Nie jest prawdą że w matematyce zawsze szuka się najprostszych sposobów na rozwiązanie danego problemu
26 lut 22:42
Jerzy: A jak uzasadnisz tą tezę ?
27 lut 13:03
kerajs: To oczywiste. Szuka się rozwiązania problemu, a nie najprostszej metody. A dowód empiryczny masz na każdej klasówce, kolokwium lub egzaminie, gdzie dostajesz różne rozwiązania, mimo że tylko jedno może być najprostszym. Ponadto ''najprostsze'' dla różnych ludzi może być czymś innym. Ba, dla tych samych ludzi wraz z wiekiem czy wykształceniem, ''najprostsze'' może być różne. Inny dowód: Dla mariuszam prostsze są te rozwiązania które dla mnie takimi nie są, i vice−versa. @Eta '' i wtedy nie byłoby takiej "burzy" jaka tu powstała ! '' Sama ją wywołałaś. Kolejny raz piszesz nie na temat, a potem nie umiesz tego przyznać.
28 lut 10:26
Adamm: Bo czasami są metody trudniejsze ale można je np. uogólnić.
28 lut 15:36
Adamm: I jeśli chodzi o po prostu "research", to czasami warto przyjąć inną postawę
28 lut 15:37