Losowanie 2 liczb
15: Ze zbioru {1,2,3,...15} losujemy ze zwracaniem dwie liczby. Oblicz prawdopodobieństwo
wylosowania liczb, których iloczyn dzieli się przez 3 lub 5.
Jak zrobić takie zadanie korzystając ze wzoru: P(A∪B)=P(A)+P(B)−P(A∩B) ?
24 lut 14:56
24 lut 15:01
15: .
25 lut 08:39
Eta:
Ω −− zbiór dwuelementowych wariacji z powtórzeniami ze zbioru 15−elementowego
|Ω|=15*15 =225
W prowadzamy zdarzenie przeciwne do A
A
' −− iloczyn dwu wylosowanych liczb
nie jest podzielny przez 3 i przez 5
więc
A
' jest zbiorem dwuelementowych wariacji z powtórzeniami
ze zbioru ośmioelementowego {1.2.4,7,8,11,13,14}
|A
'|=8*8=64
to |A|=225−64=161
=============
25 lut 12:52
#:
Odpowiedź poprawna, acz nie na temat.
Napisano wyraźnie:
,,Jak zrobić takie zadanie korzystając ze wzoru: P(A∪B)=P(A)+P(B)−P(A∩B) ?''
25 lut 13:58
Jerzy:
A może w treści zadania nie ma polecenia , aby korzystać z tego wzoru.
A po co komplikować sobie życie, skoro istnieje pojęcie zdarzenia przeciwnego ?
A jeśli już:
Iloczyn będzie podzielny przez 3, jeśli przynajmniej jedna z liczb jest podzielna przez 3
Iloczyn będzie podzielny przez 5 , jeśli przynajmniej jedna jest podzielna przez 5
Od sumy tych odejmujemy liczby jednocześnie podzielne przez 3 i 5 ( bo liczyliśmy je dwukrotnie
)
25 lut 14:10
Eta:
Hej
Jerzy
Jak ktoś chce,to może jechać z Gdańska do Sopotu np. przez Londyn
25 lut 14:31
Jerzy:
Witaj
Eta
25 lut 14:34
#: Zamiast mędrkować, wystarczyło zwyczajnie się przyznać do nieuważnego przeczytania treści
zadania.
25 lut 15:01
Eta:
25 lut 15:21
♣:
Zamiast pouczać pomagających ( niegrzecznie ) można rozwiązać.
Autor może poprosić o inne rozwiązanie, co często się zdarza i nikt nie robi z tego problemu.
25 lut 16:18
Eta: ♥
25 lut 16:30
Eta:
♣♠♥♦
25 lut 16:34
Jerzy: @#,wrzuć rozwiązanie wg wzoru,zamiast „mędrkować”
25 lut 16:38
#: ♣: , jesteś kolejną osobą która ma tutaj problemy z czytaniem ze zrozumieniem .
Autor prosił o inne, KONKRETNE rozwiązane, i jak widać robiło to problem Ecie i Jerzemu.
Rozumiem, że ,,niegrzecznym'' jest nazywanie sarkazmu i złośliwości Jerzego i Ety
,,mędrkowaniem''.
To i tak zbyt łagodne określenie ich zachowania.
Nie, nie napiszę rozwiązania. Po co mam was wyręczać, skoro olaliście moją pierwszą uwagę.
25 lut 16:49
Jerzy:
Bo zapewne nie masz pojęcia,jak to rozwiązać.
25 lut 16:53
Saizou :
# po pierwsze dopisek "jak zrobić ..." nie jest treścią zadania,
a pytaniem ze strony pytającego, wiec uwaga o czytaniu ze zrozumieniem
tyczy się również Ciebie.
Po wtóre Twoje uwagi na temat nieczytania ze zrozumieniem są nie na miejscu.
Nie chcesz pomagać − ok, ale nie krytykuj tych, co chcą pomóc.
Pamiętaj, że na forum udzielają się osoby dobrowolnie i charytatywnie.
25 lut 16:58
Eta:
{1,2,3,.......,15}
|Ω|15*15=225
Liczby podzielne przez 3 w tym zbiorze x∊{3,6,9,12,15}
liczby y∊{1,2,4,5,7,8,10,11,13,14} −− nie są podzielne przez 3
A
3={(x,x), (x,y), (y,x)}
|A
3|= 5*5+5*10+10*5 = 125
Liczby podzielne przez 5 w tym zbiorze z∊{5,10,15}
liczby w∊{1,2,3,4,6,7,8,9,11,12,13,14} −− nie są podzielne przez 5
A
5={(z,z), (z,w),(w,z)}
|A
5|= 3*3+3*12+12*3= 81
Liczby podzielne przez 15 w tym zbiorze i k∊{1,2,3,....,14} liczb
oraz u∊{3,6,9,12} v∊{5,10}
A
15 ={(15,15),(15,k), (k,15), (u,v), (v,u)}
|A
15|= 1*1+1*14+14*1+4*2+2*4= 45
(A
3U A
5)= 125+81−45= 161
====================
Jak na dłoni widać wyższość metody wprowadzenia zdarzenia przeciwnego
bo "szst−prast" i mamy taki sam wynik
Cytując klasyka:
"Rozwiązać zadanie może wielu
ale najkrótszą drogą tylko
nieliczni mogą
I ja mam tę frajdę, kiedy najkrótsze rozwiązanie znajdę"
25 lut 18:16
Iryt:
X={1,2,3,...15} ,|X|=15
Losujemy 2 liczby ze zwracaniem.
|Ω|=152=225
X3={3,6,9,12,15}− zbiór liczb podzielnych przez 3, |X3|=5
X5={5,10,15}− zbiór liczb podzielnych przez 5, |X5|=3
A− wylosowano dwie liczby, których iloczyn jest podzielny przez 3
|A|=5*5+5*10+10*5=125
(obie liczby podzielne przez 3 lub jedna podzielna przez 3 a druga nie )
B− wylosowano dwie liczby, których iloczyn jest podzielny przez 5
|B|=3*3+3*12+12*3=81
A∩B− wylosowano dwie liczby, których iloczyn jest podzielny przez 3 i przez 5
|A∩B|=2*(4*3)+2*(1*8)+2*(1*2)+1=45
( jedna podzielna tylko przez 3 druga przez 5 lub jedna podzielna przez 15 a druga ze zbioru
{1,2,4,7,8,11,13,14} lub obie podzielne przez 15)
|A∪B|=|A|+|B|−||A∩B|
|A∪B|=125+81−45=161
25 lut 18:41
Eta:
Szukam różnicy w rozwiązaniach
25 lut 19:04
Iryt:
Po co ?
Przyjdzie Gajowy i wpisze uwagi
25 lut 19:07
Eta:
Tyż prawda
25 lut 19:08
Mila:
Awanturka była, rozwiązaniem nikt się nie interesuje
25 lut 21:13
chichi:
"Nie, nie napiszę rozwiązania. Po co mam was wyręczać"
Słuchaj bezczelny typie sprzed komputera, najmniejsze psy najgłośniej szczekają. Wyręczyć
oznacza zrobić coś za kogoś, a tutaj nikt nic nie musi, nie ma kogo wyręczać, pomoc na tym
forum jest dobrowolna, nie przymusowa
25 lut 21:34
6latek: Za ta uwage dostal juz reprymende od Saizou
Po drugie . Poniekad mial racje skoro napisane zeby rozwiazac tym sposobem .
Trzecia sprawa . Zbyt łatwo oceniasz ludzi . Nie obrazil tutaj nikogo . Poza tym nie wiesz kogo
oceniasz . Moze to Twoj najlepszy przyjaciel?
25 lut 22:20
#: Zamiast mędrkować, wystarczyło zwyczajnie się przyznać do nieuważnego przeczytania treści
zadania.
25 lut 22:22
Eta:
25 lut 22:23
15: Dzięki Wam
25 lut 23:33
#: To nie ja pisałem o 22:22 . Łatwo się tu podszywać pod inne nicki.
Dziękuję 6latkowi za uważne czytanie. Ma rację, że wytykanie błędów lub sarkazmu nie jest
obrażaniem.
Saizou nie udzielił mi reprymendy gdyż do momentu napisania jego postu Eta i Jerzy (oraz ♣:
będący multikontem jednego z nich) w niczym nie pomogli.
Ale przy okazji stworzył nową czynność: nieczytanie ze zrozumieniem. Oryginalną, trzeba
przyznać.
Panie chichoczący, przytaczane zdanie zawiera także wyjaśnienie dlaczego nie zamierzam wyręczać
Ety i Jerzego w podaniu właściwego rozwiązania.
Pominąłeś je. Ot, taka sztuczka socjotechniczna.
Jeśli już teraz jestem bezczelnym typem, to jakich żenujących epitetów użyjesz gdy kogoś
opieprzę albo, nie daj Boże, obrażę? A jeśli dodatkowo nie będę miał racji?! Toż to będzie
Armagedon!
26 lut 00:03
Adamm: Zgadzam się z 6latkiem. Trzeba być bardziej otwartym na możliwości
26 lut 00:07
Eta:
Hebluj, synek, hebluj
Przyjdzie dziadek, to siekierą poprawi
26 lut 15:29
ite: Jak zauważyła Mila o 21:13 "rozwiązaniem nikt się nie interesuje" : ))
26 lut 16:25
? : Nieprawda,
ite. Autor wątku podziękował za rozwiązanie. Z mojej strony dodam tylko, że
warto potrafić podejść do tematu na różne sposoby, nie tylko jeden. Jest to rozwijające i
pomaga zrozumieć, a nie stosować jeden konkretny schemat do jakiegoś typu zadań
26 lut 16:35
ite: Ale dużo tematów pojawiło się po drodze:
klasyk, gajowy, przyjaciel, multikonto, Armagedon, hebel, siekierka.
Dużo jak na jeden wątek, więc trochę te rozwiązania zniknęły.
26 lut 16:58
Jerzy:
Jasne.Równanie: x2 + 9 = 0 też można rozwiązywać np. przez obliczenie Δ.
26 lut 17:15
15: @Jerzy, doskonale wiem, że można było skorzystać z P przeciwnego i tak zrobiłem. Ale wolę
ogarniać jeszcze inne metody, nawet takie ,,na piechotę'', bo nie zawsze na rozwiązanie
najszybsze i najpiękniejsze jestem w stanie wpaść. Moje obliczenia sposobem ,,na piechotę''
nie zgadzały się z poprzednimi poprzez P przeciwne i stąd taki opis mojego wątku. Teraz dzięki
Irytowi i Ecie wiem, gdzie zrobiłem błąd i czuję się bardziej bezpieczny, bo wiem, że ,,w
razie W'' dane zadanie mogę zrobić na więcej niż jeden sposób.. Dzięki jeszcze raz,
26 lut 19:07
Eta:
@
15
Na przyszłość pisz:
1/ Wiem jak rozwiązać to zadanie przez wprowadzenie zdarzenia przeciwnego
ale nie wychodzi mi poprawna odpowiedź przy korzystaniu ze wzoru
P(AUB)=P(A)+P(B) −P(A∩B)
i wtedy nie byłoby takiej "burzy" jaka tu powstała !
26 lut 19:21
Jerzy: @15. To dobrze,że szukasz różnych sposobów,ale w matematyce szuka się tych najprostszych
26 lut 20:08
Iryt:
26 lut 20:13
Adamm: Nie jest prawdą że w matematyce zawsze szuka się najprostszych sposobów na rozwiązanie danego
problemu
26 lut 22:42
Jerzy:
A jak uzasadnisz tą tezę ?
27 lut 13:03
kerajs: To oczywiste. Szuka się rozwiązania problemu, a nie najprostszej metody.
A dowód empiryczny masz na każdej klasówce, kolokwium lub egzaminie, gdzie dostajesz różne
rozwiązania, mimo że tylko jedno może być najprostszym.
Ponadto ''najprostsze'' dla różnych ludzi może być czymś innym. Ba, dla tych samych ludzi wraz
z wiekiem czy wykształceniem, ''najprostsze'' może być różne.
Inny dowód:
Dla mariuszam prostsze są te rozwiązania które dla mnie takimi nie są, i vice−versa.
@Eta
'' i wtedy nie byłoby takiej "burzy" jaka tu powstała ! ''
Sama ją wywołałaś. Kolejny raz piszesz nie na temat, a potem nie umiesz tego przyznać.
28 lut 10:26
Adamm: Bo czasami są metody trudniejsze ale można je np. uogólnić.
28 lut 15:36
Adamm: I jeśli chodzi o po prostu "research", to czasami warto przyjąć inną postawę
28 lut 15:37