Liczby zespolone
Damian#UDM: Liczby zespolone − pytania i zadania
Dzień dobry

W tym poście będę wrzucał wszystko co mnie nurtuje z wyżej wymienionego działu.
Jeżeli ktoś będzie chciał mi pomóc rozwinąć moją wiedzę to z góry bardzo dziękuję

A więc zaczynam, pierwsze dwa zadania:
1. Zadana jest liczba zespolona
Oblicz wszystkie moduły i argumenty pierwiastka trzeciego stopnia tej liczby.
2. Dana jest liczba zespolona z = 3i. Oblicz następujący wyraz, gdzie |z| jest modułem liczby
zespolonej z, a arg(z) jest jej argumentem:
(|z|)
2 * arg(z) =
10 lut 13:42
6latek: zadanie nr 1
Policz argument z tangensa
tgφ=
√3 po policzeniu
liczba w 4 cwiartce wiec
10 lut 13:51
jc:
|a+bi|=
√a2+b2, a, b ∊ R
argument = −60
o
Moduł pierwiastka 3 stopnia =
3√7
Argumenty pierwiastka = −20
o, ... + 60
o, ... +120
o, sam dodaj
10 lut 15:09
Damian#UDM: 2.
arg(z) = φ
z = 3i = 0x = 3i
|z| = √02 + 32 = √9 = 3
Z płaszczyzny zespolonej wywnioskowałem, że
φ = π2
zatem
|z|2*arg(z)= 32*π2 = 9π2
11 lut 15:41
Damian#UDM: 1.
| 7 | | 7√3i | |
z = |
| − |
| = 7(12 − 1√3i2) |
| 2 | | 2 | |
Przekształcam do postaci trygonometrycznej
|z| = 7
φ = 300 stopni =
5π3
z = 7(cos
5π3 + isin
5π3)
i co dalej?
11 lut 16:37
Damian#UDM: Chyba już wiem, jak ogarnę to wyślę rozwiązanie.
11 lut 16:57
Damian#UDM: Ze wzoru na pierwiastki stopnia n z liczby zespolonej
n = 3, więc k ∊ {0, 1, 2}
w
0 =
3√7(cos
5π9+isin
5π9)
w
1 =
3√7(cos
11π9+isin
11π9)
w
2 =
3√7(cos
17π9+isin
17π9)
| −π | | −7π | |
A w odpowiedziach jest |
| oraz |
| , a niestety nie rozumiem czemu tak jest. Gdzie |
| 9 | | 9 | |
jest moje niedopatrzenie czy błędne myślenie?
11 lut 17:24
Damian#UDM: | 11π | | 17π | |
Jak od |
| oraz |
| odejmę 2π to wychodzą te odpowiedzi, lecz to chyba nie jest |
| 9 | | 9 | |
schemat, którego można zawsze stosować.
Liczba ta jest w czwartej ćwiartce płaszczyzny zespolonej. Może to jest powiązane z tym
właśnie?
11 lut 17:27
Damian#UDM: jc czemu tam na dole zapisałeś dodawanie kolejnych kątów?
Z czego to wynika? Chciałbym to zrozumieć
11 lut 20:52
jc: Twoja liczb maiła argument −60.
Jeden z pierwiastków ma argument −60/3=−20
Drugi i trzeci pierwiastek mają argumenty: −20+120=100, −20+240=220
Argumenty różniące o wielokrotność 360 utożsamiamy, więc zamiast −60 mogłem wziąć 300.
Wtedy otrzymamy: 300/3=100, 100+120=220, 100+240=340, ale to to samo, co −20.
11 lut 21:29
Damian#UDM: Aha, czyli moje wyniki też są ok, super
11 lut 22:03
Damian#UDM:

Naszkicować zbiór:
| |z+i| | | |1−i| | |
{ z∊C : |
| ≤ re |
| } |
| |1+i| | | |2+i| | |
|z(1−i)+1| ≤
25
−
25 ≤ z(1−i)+1 ≤
25 / −1
−
75 ≤ z(1−i) ≤ −
35 / : (1−i)
−
75(1−i) ≤ z ≤ −
35(1−i)
−
7+7i10 ≤ z ≤ −
3+3i10
Czy jest dobrze?
12 lut 01:17
Damian#UDM: Przy re nie powinno być modułu. Pomyłka.
12 lut 01:22
jc: Przecież to musi być koło.
|1+i| =
√2
|z+i| ≤
√2/5
Koło o środku w punkcie −i i promieniu
√2/5.
12 lut 08:59
Damian#UDM: No nic, to spróbuję jeszcze raz.
12 lut 10:52
jc: Nie piszemy znaku nierówności pomiędzy liczbami zespolonymi.
Liczby zespolone nie tworzą ciała uporządkowanego (wiki).
W ciele uporządkowanym x2 > 0 dla x≠0.
i2 = −1 >0, 1=1*1>0 i mamy sprzeczność.
12 lut 12:09
Damian#UDM:

Już rozumiem moje błędne myślenie

Dziękuje
jc za wytłumaczenie.
Wracając do zadania:
|1+i| =
√1+1=
√2
| 1+i | | 2−i−2i+i2 | | 1−3i | | 1 | |
Re |
| =Re |
| =Re |
| = |
| |
| 2+i | | 4−i2 | | 5 | | 5 | |
Ale mam frajdę z rysowania

Czuję się jak dziecko

Dziękuję
Qulka za naukę
12 lut 12:34
jc: Tylko nie pisz S=(0,−i) tylko po prostu S=−i.
S=(0,−i) wygląda jak element C2, a nie o to nam chodzi.
12 lut 12:44
Jerzy:
S = (0,−1)
12 lut 12:48
Damian#UDM: Rozumiem, dziękuję za uwagi
12 lut 12:50