matematykaszkolna.pl
Funkcja kwadratowa Szkolniak: Treść: Wyznacz te wartości parametru m, dla których równanie x2−mx+8=0 ma dwa różne rozwiązania x1, x2 spełniające warunek 2x1+3x2=16. Rozwiązałem te zadanie, natomiast nurtuje mnie ciągle pytanie na temat tego warunku.
 −b−Δ 
Ja zrobiłem to w ten sposób, że pod x1, x2 podstawiłem odpowiednio

i
 2a 
 −b+Δ 

.
 2a 
Sprawdziłem w odpowiedziach i niby jest dobrze, ale czy można tak po prostu podstawiać to pod x1 i x2?
 −b+Δ 
I też nurtuje mnie pytanie czy nie musimy rozpatrywać przypadku, że x1=

, a
 2a 
 −b−Δ 
x2=

?
 2a 
23 sty 19:40
ICSP: x1 i x2 muszą być różne od 0 Wtedy x1x2 = 8
 8 
x1 =

 x2 
Podstawiasz do drugiego równania i dostajesz równanie kwadratowe. Potem wyznacz x2:
 8 
x2 =

 x1 
Podstaw do drugiego równania i również je rozwiąż Pamiętaj o tym, że twoje równanie będzie miało dziedzinę : Δ > 0 Na koniec spójrz na otrzymane wyniki i je przeanalizuj.
23 sty 20:11
Mila: Wzory Viete'a i rozwiązać układ równań z parametrem
23 sty 20:14
VII: Wedlug mnie wzory na x1 i x2 sa jasno okreslone
23 sty 20:15
Mila: x1+x2=m 2x1+3x2=16 Δ>0 Z warunku x1*x2=8 a) obydwa pierwiastki dodatnie lub b) obydwa pierwiastki ujemne Spróbuj tak,
23 sty 20:17
ICSP: 2x1 + 3x2 = 16 ∧ x1*x2 = 8 > 0 ⇒ x1 , x2 > 0 Czyli rozważanie przypadków gdy x1 , x2 < 0 jest tylko stratą czasu. Ja osobiście zostanę przy swoim pomyśle −> rozwiązanie układu równań bez parametru i późniejsze wyznaczenie parametru za pomocą wzoru: m = x1 + x2
23 sty 20:21
Mila: 1) x1=3m−16, x2=16−2m (3m−16)*(16−2m)>0 i m2−32>0 i to wszystko. Nie liczyłam sposobem ICSP szkolniak policzy emotka
23 sty 20:33
ICSP: Chyba powinno być: (3m−16)(16 − 2m) = 8 ?
23 sty 20:37
Mila: Nie chce mi się liczyć, bo Szkolniak to ambitny maturzysta i da sobie radę.
23 sty 20:41
Szkolniak: ICSP Rozwiązałem Twoim sposobem i ładnie wychodzi, natomiast mam pytanie − w jakim dokładnie celu wyznaczamy z jednego równania dwie zmienne i potem rozwiązujemy dwa równania? Czy możliwe jest że i tu i tu wyszłyby dwie inne pary iksów? Dlatego? VII właśnie niby są określone w tablicach maturalnych, ale jakoś mi nie pasuje takie 'bezsensowne' podstawianie tych wartości pod x1 i x2, dlatego pytam. Mila skąd otrzymałaś, że x1=3m−16 i x2=16−2m?
23 sty 20:59
Mila: Jakie masz rozwiązanie ? Zaraz napiszę.
23 sty 21:02
a@b: Ja też tak, jak ICSP emotka
23 sty 21:03
ICSP: Takie, że raz x1 = 2 a w drugim przypadku x2 = 2 Wniosek z tego taki, że kolejność x1 i x2 jest ważna Musisz zatem swoim sposobem rozważyć osobno przypadki: 1o x1 < x2 2o x2 < x1 co z miejsca powoduje dużo więcej obliczeń i przykłada się na większe prawdopodobieństwo pomyłki.
23 sty 21:05
Szkolniak: Rozumiem, że kolejność nie byłaby ważna gdyby w równaniu 2x1+3x2=16 współczynniki stojące przy x1 i x2 były sobie równe? O to chodzi?
23 sty 21:12
Mila: x1+x2=m /*(−2) 2x1+3x2=16 −2x1−2x2=−2m 2x1+3x2=16 =========== x2=16−2m x1+16−2m=m x1=3m−16 =========== x1=3m−16, x2=16−2m
23 sty 21:15
ICSP: Jak są równe to masz klasyczny wzór Viete'a i nie ma się nad czym w ogóle zastanawiać.
23 sty 21:15
Szkolniak: Mila dziękuje za rozpisanie, również wyszło tak samo. ICSP dobra, wracając jeszcze do tego z wyznaczaniem raz x1, a raz x2 z równania x1x2=8. Naszym początkowym założeniem jest na pewno, że Δ>0, a to zachodzi wtedy, gdy m<−42 lub m>42. Załóżmy, że rozwiązaliśmy już te dwa równania, o których mówiłeś. I w tym momencie rozumiem, że po prostu konfrontujemy ich sumę (x1+x2=m) z warunkiem z deltą? Jakoś ciężej mi przychodzi zrozumienie tego po co tak naprawdę raz wyznaczamy jedno, a raz drugie..
23 sty 21:29
ICSP: Masz do rozwiązania układ równań: x1x2 = 8 2x1 + 3x2 = 16 Jego rozwiązania: x1 = 2 i x2 = 4
 4 
x1 =

i x2 = 6
 3 
i odpowiadające im m m = 6
 22 
m =

 3 
konfrontujesz z warunkiem Δ > 0 ⇒ |m| > 42 Wcześniejsze wyznaczanie najpierw x1 potem x2 miało Ci tylko pokazać, że kolejność x1 i x2 ma znaczenie.
23 sty 21:32
Szkolniak: Dobra, już to jest o wiele jaśniejsze. Mam jeszcze drugie podobne zadanie to zaraz się z nim spróbuję w ten sam sposób. Dzięki piękne za pomoc
23 sty 21:42