matematykaszkolna.pl
. Mil: Wyznaczyć macierze odwrotne c)𝐴= [2 1 −2 2 1 4 −3 −4 6], d)𝐴= [−1 −3 0 4 −3 1 2 −5 0 2 1 −2 2 0 −1 1], e)𝐴= [3 2 −6 −1 2 1 −5 2 −1 1 3 1 1 4 0 2].
18 sty 20:20
VII: Pytanie przyklad e ) jesli zamienie sobie 4 wiersz z pierwszym to wartosc wyznacznika nie ulegnie zmianie ? [ 1 4 0 2 ] [2 1 −5 2] [−1, 1 3 1 ] [3,2 −6 1]
18 sty 21:12
Filip: Dokładnie
18 sty 21:16
18 sty 21:17
VII: Ok emotka To nastepne pytanie . Przyklad d) a11=−1 n=4
1 1 

=

=−1 wedlug mnie
a11n−2 −12 
18 sty 21:22
Filip: no i co to jest to −1? Wyznacznik? Nie
18 sty 21:24
VII: Nie Filip Potrzebne mi to jest do obliczenia wartosci np tego wyznacznika metoda Chio. Chodzi mi o to czy to wyrazenie jest rowne (−1) czy 1 . Wedlug mnie (−1)
18 sty 21:32
ICSP: po co zamieniasz wiersze jak masz 1 na pierwszym miejscu ?
18 sty 21:34
ICSP: a nie dobra, teraz liczysz d) Podnosisz cały współczynnik a11 do kwadratu: (−1)2 = 1
18 sty 21:35
VII: WItam ICSP A jednak 1 .Trzeba wziac ten −1 w nawias czyli (−1) Dziekuje .
18 sty 21:38
Filip: Również witam ICSP emotka
18 sty 21:39
Mil: a powie mi ktos, jak rozwiązac c? robie i robie i nie wychodzi
18 sty 21:54
Filip: Z takiego wzoru: a11a22a33+a12a23a31+a13a21a32− −(a13a22a31+a11a23a32+a12a21a33)
18 sty 22:22
ICSP: Też możesz Chio zrobić:
 1 
nawias
0 12
nawias
nawias
−5 6
nawias
 1 
W =

=

* 12 * 5 = 30
 2  2 
18 sty 22:25
Filip: A skąd te tajemnicze liczby lub cyfry się wzięły w macierzy 2x2
18 sty 22:32
Mil: akurat tego wzoru nie znam i jak takim rozwiążę, mimo iż wykładowczyni nam o nim mówiła to też mogłoby być podejrzane. Ale dobra. A jak zrobić przykład d?
18 sty 22:43
Mil: Metodą Gaussa mi chodzi
18 sty 22:46
ICSP: To Gauss, Laplace czy Chio ?
18 sty 22:48
VII: E−trapez mowi zeby macierze odwrotne 4 i wiekszego stopnia rowiazywac metada Gaussa−Jordana Ja tej metody nie znam natomiast klasycznie dostaniesz 16 wyznacznikow stopnia 3 do policzenia (duzo roboty
18 sty 22:49
ICSP: Ja myślałem, że o wyznaczniki chodzi Metoda Gaussa jest następująca: Do swojej macierzy dopisujesz macierz jednostkową: [−1 −3 0 4 | 1 0 0 0 ] [−3 1 2 −5 | 0 1 0 0 ] [0 2 1 − 2 | 0 0 1 0 ] [2 0 −1 1 | 0 0 0 1 ] i teraz stosując przekształcenia na wierszach : Dodając do siebie wiersze przemnożone przez stała. Musisz sprawić aby macierz z lewej zamieniła się na jednostką. Wtedy macierz po prawej stronie będzie macierzą odwrotną. Na początek: w1*(−1) w2 − 3w1 w4 + 2w2 W ten sposób pierwsza kolumna będzie wyglądała następująco: [1,0,0,0]T W ten sam sposób pracujesz potem nad 2,3,4 kolumną.
18 sty 22:55
Filip:
 10 3 5 
−3*

*

*(−

)=10
 3 5 3 
18 sty 22:56
VII: dziekuje ICSP
18 sty 23:02
Mariusz: Jakiś czas temu znalazłem kod programu który odwraca macierz bez dołączania macierzy jednostkowej co może skutkować oszczędnością papieru (jeśli liczymy na kartce) lub oszczędnością pamięci jeśli korzystamy z programu Kod znalazłem w Pascalu i przełożyłem go na C http://codepad.org/PJ1UfA0y Pierwotnie przełożyłem go w miarę dokładnie i zostawiłem indeksowanie tablic od jedynki Ostatnio zmodyfikowałem kod tak aby indeksowanie tablic rozpoczynało się od zera Jeśli umiecie czytać kod programu napisanego w C to dojdziecie do dość efektywnej metody odwracania macierzy
20 sty 08:14
Mariusz: ICSP co do sposobu który przedstawiłeś we wpisie z 18 sty 2021 22:55 to czy nie lepiej najpierw doprowadzić tę macierz po lewej stronie do macierzy trójkątnej ? Wtedy będzie widać czy wyznacznik jest różny od zera Z dwóch ostatnich zdań wynika że chcesz eliminować od razu wszystkie elementy poza główną przekątną w kolumnach Nie opisałeś jak wtedy chcesz sprawdzać liniową niezależność kolumn
20 sty 08:25