matematykaszkolna.pl
, Maja98: Spośród wszystkich liczb naturalnych dwucyfrowych wybieramy losowo jedna liczbę. Rozpatrzmy zdarzenia: A – wylosowana liczba jest podzielna przez 3, B – wylosowana liczba jest podzielna przez 4. Oblicz prawdopodobieństwo zdarzenia 𝐴 ∖ 𝐵.
10 gru 09:35
janek191: I Ω I = 90 I A I = 30 I B I = 22 I A \ B I = I A I − I A ∩ B i = 22
10 gru 10:11
Paulina :
10 paź 20:40
Monika: janek191 Ciekawe zad. Czy |A| i |B| policzyłeś na piechotę, czy skorzystałeś z jakiegoś wzoru?
10 paź 22:14
wredulus_pospolitus: Monika −−− najłatwiej będzie Ci spojrzeć, na to, że zdarzenie A ma w sobie ileś (trza policzyć ile) wyrazów ciągu arytmetycznego: an = 3(n−1) + 3 (nie oznacza to, że a1 należy do zbioru A) I teraz można to zrobić np. tak: Szukamy największej liczby będącej w zbiorze A:
 96 
am = 99 −−−> am = 3*(m−1) + 3 −−−> m−1 =

= 32 −−> m = 33
 3 
Szukamy największej liczby mniejszej od liczb zbioru A, które spełniają podzielność: ak = 9 −−−> k−1 = 2 −−> k = 3 Odejmujemy: 33 − 3 = 30 liczb
10 paź 22:22
wredulus_pospolitus: To jest jedno z możliwych podejść
10 paź 22:22
chichi: jest wzór.
10 paź 22:22
Monika: wredulus emotka Dobre. Ja bym wypisywała na piechotę A i B, potem wspólne, potem ich różnicę. Archaiczny, ale pewny sposób, zwłaszcza że tych liczb dużo nie ma.
10 paź 22:44
wredulus_pospolitus: przykro mi ... ale na dłuższą metę wypisywanie 'wszystkich możliwości' jest: 1. nieefektywne (za dużo czasu tracisz na wypisanie wszystkich możliwości −−− patrz pod kątem czasu na maturze/sprawdzianie), 2. istnieje duże ryzyko błędu (źle zliczysz bądź wręcz zapomnisz o jakimś elemencie lub go powielisz) Oczywiście ... tutaj jest małe ryzyko że zapomnisz liczbę bądź ją powielisz, jeżeli pojedziesz od najmniejszej do największej ... ale w wielu innych zadaniach już tak łatwo nie będzie i wtedy o pomyłkę już będzie łatwo. Lub jak wolisz −−− co gdybyśmy mieli liczby nie dwucyfrowe, ale trzycyfrowe (a co jeśli pięciocyfrowe) −−− też byś wypisywała wszystkie możliwości
10 paź 22:50
Małgosia ,ta od Jasia: 90 liczb dwucyfrowych z własności ciągu arytmetycznego dwucyfrowe podzielne przez 3 : 12, 15,......., 99 −− ciąg arytm. r=3
 99−12 
n=

+1= 30
 3 
" " podzielne przez 4 : 12,16,.......,96 r=4
 96−12 
n=

+1 =22
 4 
" " podzielne przez 3 i przez 4 ( czyli przez 12} : 12,24,... , 96 r=12
 96−12 
n=

+1 = 8
 12 
|A\B|= |A|−|A∩B| = 30 −8= 22
10 paź 23:12
Monika: Wredulus, oczywiście, że przy liczbach 3,4 itd − cyfrowych musiałabym wpaść na jakiś mądry sposób. Choć przyznam, że rzadkością są nawet na maturze. Tak, Małgosia od Jasia mnie przekonała. Pięknie rozpisała, wszystko widać jak na dłoni emotka
10 paź 23:31