Kombinatoryka
woor: Ile jest różnych naturalnych liczb dwucyfrowych, które są podzielne przez 2 lub przez 5?
28 lis 18:37
kerajs: Jeśli zero nie jest liczbą naturalną to:
a jeśli jest, to do powyższego wyniku dodaj 1.
28 lis 18:42
kerajs: Sorki nie doczytałem że dwucyfrowych. Zaraz poprawię.
28 lis 18:43
kerajs: | 99 | | 99 | | 99 | |
[ |
| ]+[ |
| ]−[ |
| ]−5 |
| 2 | | 5 | | 10 | |
28 lis 18:44
Jerzy:
45 + 18 − 9
28 lis 18:57
Eta:
Wszystkich liczb dwucyfrowych jest 90
1/ 90:2=45 podzielnych prze 2
2/ 90:5=18 podzielnych przez 5
3/ 90:10=9 podzielnych przez 10 (2*5) tę ilość odrzucamy bo była liczona w 1/ i 2/
45+18−9=54 takich liczb spełniających warunki zadania
Jak też podał Jerzy
28 lis 19:09
kerajs: Szczęśliwie 90 jest podzielne przez 2, 5 i przez 10. ''Metoda'' Ety nie sprawdzi się gdy treść
zadania lekko zmodyfikować na:
Ile jest różnych naturalnych liczb dwucyfrowych, które są podzielne przez 4 lub przez 7
28 lis 19:22
Jerzy:
A dlaczego ma się nie spełnić ?
28 lis 19:29
Eta:
No bo tak twierdzi kejras
28 lis 19:33
Jerzy: @kerjas, racja, kluczowe jest słowo „różnych”
28 lis 19:34
Eta:
22+13−3=32 takie "kejrasowe" liczby
28 lis 19:34
Eta:
12,16,......, 96 −− tworzą ciąg arytmetyczny
14,21,...,98
28,56,84 −− 3 liczby
28 lis 19:37
Jerzy:
Nie, 45 + 18 = 63
28 lis 19:41
Mariusz:
Metoda Ety przypomina mi trochę zasadę włączeń i wyłączeń
28 lis 19:44
Jerzy:
@kerjas,a jednak błądzisz:
10,12,14,16 ....... 98 → 45 liczb
15,25,35,45,55,65,75,85,95 → 9 liczb
Razem: 54 liczby
28 lis 19:51
Mariusz:
Jerzy ale kerajs w swoim wpisie z 28 lis 2020 18:44
otrzymał taki sam wynik jak wy
28 lis 20:10
kerajs: Dotyczy: Jerzy 19:29
Choćby dlatego, że sugerowane w ''metodzie'' ilorazy nie będą liczbami naturalnymi.
Dotyczy: Eta 19:33
A moje liczby, to które?
Przynajmniej przypuszczam, że chodzi o moje, gdyż żaden kejras nie wypowiadał się w tym wątku.
PS
Bynajmniej nie chodzi mi o poprawność wyniku (bo i mój był taki sam, jak zauważył Mariusz),
lecz o niepoprawność metody dzięki której go uzyskano.
29 lis 11:12
Jerzy:
Każda metoda jest dopuszczalna,byle by była zgodna z prawami matematyki,a co jważniejsze
prowadziła do poprawnego wyniku.
29 lis 11:23
kerajs: 4 Jerzy
Uzyskanie poprawnego wyniku nie świadczy o poprawności metody.
4 Eta
Replay:
A moje liczby, to które?
2 gru 22:28
Mariusz:
kerajs dlaczego twierdzisz że metoda której użyli Eta i Jerzy jest niepoprawna ?
Jak dla mnie wszystkie użyte metody są w pewien sposób powiązane z zasadą włączeń i wyłączeń
A i jeszcze jedno
Mógłbyś objaśnić wzór którego użyłeś ?
3 gru 14:19
Mila:
kerajs nie masz racji , metoda Ety jest poprawna (19: 09).
Dla liczb nieparzystych uczniowie znają dzielenie z resztą, a pojęcia cechy liczby nie muszą
znać.
3 gru 18:32
kerajs: 1) Jerzy o 18:57 podał sumę prowadzącą do wyniku, i jednocześnie sugerującą sposób jej
otrzymania.
O 19:51 pokazał skąd biorą się składniki jego sumy.
To poprawne podejście, a ja nigdzie go nie podważałem.
2) Jednak Eta o 19:09 napisała:
Wszystkich liczb dwucyfrowych jest 90
1/ 90:2=45 podzielnych prze 2
2/ 90:5=18 podzielnych przez 5
3/ 90:10=9 podzielnych przez 10
Niby wszystko dobrze i pokrywa się z wynikami Jerzego.
A co gdyby w zadaniu zamiast 2 i 5 były 4 i 7? (post z 19:22)
Wszystkich liczb dwucyfrowych nadal jest 90 więc liczę za Etą:
1/ 90:4=22 +1/2
2/ 90:7=12+6/8
Podłoga (cecha ) z powyższych ilorazów nie uratuje takiego postępowania, choć tu akurat wynik
da prawidłowy.
Jednak przy innych liczbach podłoga nie zadziała. Np: dla 11 dostanie się:
90:11=8+2/11 a jednak dwucyfrowych wielokrotności liczby 11 nie jest osiem , a dziewięć:
11,22,...,99 .
Możliwe, choć dla mnie mało prawdopodobne, że ''metoda'' Ety była skrótem myślowym, jednak
została przedstawiona jako pełne rozwiązanie. A skoro tak, to jest niepoprawna.
3)
| n | |
Cecha z |
| to ilość liczb podzielnych przez k ze zbioru liczb naturalnych od 1 do n. |
| k | |
3 gru 20:28
Mila:
Masz rację , jeśli chodzi o typ zadania.
Z tym liczeniem ilości liczb podzielnych przez coś tam, to jednak indywidualne
podejście jest potrzebne, dla mnie najpewniejsze jest zastosowanie własności c.a.
A w zadaniu : Ile zer ma końcu 100! korzystam z cechy liczby.
4 gru 00:10
Eta:
czyt. wpis 28 list 19:37
4 gru 00:19
Filip:
A po co korzystac z cechy liczb, mozna napisac program ktory ci to obliczy za ciebie
100! = 933262154439441526816992388562667004907159682643816214685929638952175
99993229915608941463976156518286253697920827223758251185210916864000000000000000000000000
Polczenie zer to tylko kwestia kilku sekund
4 gru 00:24
Eta:
24 zera
bez pisania programu
4 gru 00:36
Eta:
@
Filip
Policz te zera ... programem
dla 1000! ( oczopląsu dostaniesz
=====
249 zer
4 gru 00:48
Filip:
1000! = 40238726007709377354370243392300398571937486421071463254379991042993
8512398629020592044208486969404800479988610197196058631666872994808558901323
8296699445909974245040870737599188236277271887325197795059509952761208749754
6249704360141827809464649629105639388743788648733711918104582578364784997701
2476632889835955735432513185323958463075557409114262417474349347553428646576
6116677973966688202912073791438537195882498081268678383745597317461360853795
3452422158659320192809087829730843139284440328123155861103697680135730421616
8747609675871348312025478589320767169132448426236131412508780208000261683151
0273418279777047846358681701643650241536913982812648102130927612448963599287
0511496497541990934222156683257208082133318611681155361583654698404670897560
2900950537616475847728421889679646244945160765353408198901385442487984959953
3191017233555566021394503997362807501378376153071277619268490343526252000158
8853514733161170210396817592151090778801939317811419454525722386554146106289
2187960223838971476088506276862967146674697562911234082439208160153780889893
9645182632436716167621791689097799119037540312746222899880051954444142820121
8736174599264295658174662830295557029902432415318161721046583203678690611726
0158783520751516284225540265170483304226143974286933061690897968482590125458
3271682264580665267699586526822728070757813918581788896522081643483448259932
6604336766017699961283186078838615027946595513115655203609398818061213855860
0301435694527224206344631797460594682573103790084024432438465657245014402821
8852524709351906209290231364932734975655139587205596542287497740114133469627
1542284586237738753823048386568897646192738381490014076731044664025989949022
2221765904339901886018566526485061799702356193897017860040811889729918311021
1712298459016419210688843871218556461249607987229085192968193723886426148396
5738229112312502418664935314397013742853192664987533721894069428143411852015
8014123344828015051399694290153483077644569099073152433278288269864602789864
3211390835062170950025973898635542771967428222487575867657523442202075736305
6949882508796892816275384886339690995982628095612145099487170124451646126037
9029309120889086942028510640182154399457156805941872748998094254742173582401
0636774045957417851608292301353580818400969963725242305608559037006242712434
1690900415369010593398383577793941097002775347200000000000000000000000000000
0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000
0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000
00000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000
A zer nie bedzie 252?
4 gru 00:57
Filip:
Faktycznie, 249...
4 gru 00:58
Eta:
4 gru 00:58
Mariusz:
@Filip skorzystałeś z Pythona czy napisałeś własną implementację typu całkowitego ?
(Python jeszcze daje sobie radę z 1000!)
4 gru 04:40
Filip:
W C++
4 gru 11:45
Eta:
4 gru 11:55
Mariusz:
To chyba jednak musiałeś własny typ rzeczywisty napisać
W Pythonie i C# miałbyś gotowce
C# możesz znaleźć w Windowsie
Pythona na Linuksie
(wersję Pythona na Windows trzeba ściągać)
4 gru 15:17
Mila:
Eta, wiem, pisałam, że indywidualne podejście jest potrzebne.
4 gru 16:11
kerajs: @ Eta (dotyczy postu z 4 XII 0:19)
Rozwiązanie z 19:37 nie ma nic wspólnego z postem z 19:09.
4 gru 21:59