relacje
salamandra: Wyznacz klasy abstrakcji relacji
a) {(a,a), (b,b), (c,c), (a,b), (b,a)} ∊ {a,b,c}
jak się za to zabrać? mam powyżej podany przykład do klasy abstrakcji, z którego nie potrafię
nic wynieść do tego konkretnego zadania:
https://ibb.co/J3KQ5QV
1 lis 21:38
ABC:
przyswoiłeś teorię ? wiesz że klasy abstrakcji są niepuste i rozłączne?
1 lis 21:45
salamandra: To, co wysłałem, jest jedyną teorią, którą "dostaliśmy" od prowadzącego ćwiczenia.
1 lis 21:46
jc: Tam powinno być ... ⊂ {a,b,c}2
[a] = klasa abstrakcji elementu a.
x ∊ [a] ⇔ x jest w relacji z a
[a]=[b]={a,b}, [c]={c}
1 lis 21:46
salamandra: Dlatego stąd Twoje stwierdzenie, że trzeba mieć do mnie końskie zdrowie, bo muszę się sam
wszystkiego uczyć od zera i ten materiał, który aktualnie przyswajam, który będzie jutro
dopiero wprowadzany na ćwiczeniach, wyprzedza wykład o dobre dwa tygodnie. Na wykładzie miałem
dopiero ledwo zaczęte funkcje, gdzie zadania z funkcji musiałem już mieć zrobione na tamten
poniedziałek.
1 lis 21:48
salamandra: @jc, przepisałem, tak jak mam w poleceniu, w takim razie jest błąd.
1 lis 21:50
jc:
Ściągnij sobie znakomitą książeczkę:
Gleichgewicht B. − Elementy algebry abstrakcyjnej
1 lis 21:55
jc:
Relacja to podzbiór iloczynu kartezjańskiego, czyli zbiór par.
1 lis 21:56
salamandra: czyli tą klasą abstrakcji będzie w tym przypadku to wszystko, co łączy się z "a", czyli
[a]={a,b}, z [b] tak samo i z c łączy się tylko c, tak?
1 lis 21:59
jc: Tak.
1 lis 22:10
salamandra: b) {(a,b) ∊ R2: ∃n∊Zn ≤ a < n+1 ⋀ n ≤ b < n+1}
Po pierwsze− czemu R2? a nie R?
[a]=<n;n+1)
[b]=<n;n+1)?
1 lis 22:13
jc: Tu R nie oznacza relacji, tylko zbiór liczb rzeczywistych.
a jest w relacji z b ⇔ część ułamkowa a = część ułamkowa b
[a] = [ podłoga(a), podłoga(a)+1 )
np. [π] = [3,4)
[5]=[5,6)
itd.
1 lis 22:41
salamandra: Przepraszam, ale jaka „podłoga”?
1 lis 22:48
ABC:
gościu chcesz być informatykiem i nie znasz funkcji " podłoga" i "sufit" ? doczytaj szybko
1 lis 23:00
salamandra: nie rozumiem jakie zastosowanie ma tutaj ""
1 lis 23:03
salamandra: podłoga* (forum nie odczytuje, a chciałem zabłysnąć, że jednak wiem, co to podłoga
)
1 lis 23:05
jc: W poprzednich zadaniach pisałeś (a,b) ∊ R. R oznaczało relację.
W tym zadaniu (a,b) ∊R2, a R oznacza zbiór liczb rzeczywistych.
1 lis 23:06
jc: Część całkowita, ale od pewnego czasu często mówi się podłoga. Zobacz do wiki, jak się oznacza,
bo tu nie ma odpowiedniego oznaczenia.
1 lis 23:08
1 lis 23:10
salamandra: Po czym wnioskujesz, że trzeba tutaj patrzeć na jakieś części ułamkowe i czemu ta klasa
abstrakcji to [podłoga(a), podłoga(a)+1)?
1 lis 23:14
salamandra: Ok, już chyba wiem
1 lis 23:18
jc:
Na pierwszym rysunku a i b należą do tej samej klasy, bo istnieje odpowiednie n,
a mianowicie n=4.
Na drugim rysunku a i b należą do różnych klas.
1 lis 23:19