matematykaszkolna.pl
relacje salamandra: Czy ktoś pomógłby mi zrozumieć pojęcie relacji oraz bezpośredniego zadania do niego: 1) Dana jest relacja R i pary elementów (x,y). Sprawdź czy xRy a) R== {(x, y) ∈ R2: x = 2x ∨ y = 2x}; (3,7), (16,8), (0,0). Pojęcie iloczynu kartezjańskiego znam, domniemam, że relacja to jest jakiś podzbiór z tego iloczynu kartezjańskiego. Zatrzymałem się już na przykładzie a) w pierwszym zadaniu, bo wydaje mi się, że powinno tam być x=2y, ale mogę się mylić.
31 paź 11:00
jc: Czy (3,7) ∊ R? nie, bo 3≠2*7 i 7≠2*3 Czy (16,8) ∊ R? tak, bo 16=2*8 Czy (0,0) ∊ R? tak, bo 0=2*0
31 paź 11:10
salamandra: Czyli nie jest relacją, bo wszystkie trzy musiałby się zgadzać tak?
31 paź 11:12
jc: Oj, R jest relacją, tylko nie wszystkie wymienione pary należ do R. x R y oznacza, że (x,y) ∊R.
31 paź 11:23
mr t: tak, każda para musi spełniać te warunki. A co do pierwszego warunku to jest on jak najbardziej poprawny.
31 paź 11:24
salamandra: Aha, czyli rozpatruję każdą parę z osobna i określam, czy należy ona do relacji, dzięki, ale zaraz tu pewnie wrócę
31 paź 11:25
mr t: jc jesteś pewny?
31 paź 11:25
salamandra: hm, to w końcu każda para, czy nie?
31 paź 11:25
mr t: aa, dobra myślałem, że masz dany podzbiór i te wszystkie pary (3,7),(16,8),(0,0) znajdują sie w nim, sory za zamieszanie
31 paź 11:27
salamandra: emotka
31 paź 11:27
mr t: Jeżeli masz sobie określić, które pary są ze sobą w relacji R, to piszesz, że tylko 2 i 3, czyli tak jak jc napisał
31 paź 11:28
salamandra: Co oznacza w ogóle zapis R2 albo dalej idąc {1,2,3}2?
31 paź 11:28
mr t: parę liczb rzeczywistych
31 paź 11:31
mr t: drugi zapis analogicznie, para (a,b) gdzie a moze byc 1,2,3 i b mzoe byc 1,2,3
31 paź 11:33
salamandra: jeszcze wrócę do tego przykładu a), gdzie mam parę (16,8). Jak on zostal rozwiązany? Skoro x=2x v y=2x, to skąd zapis 16=2*8?
31 paź 11:34
mr t: Jak na moje, to para (16,8) nie należy do tej relacji, biorąc pod uwagę, że jest tam warunek x=2x
31 paź 11:37
salamandra: wydaje mi się, że powinno być x=2y
31 paź 11:37
salamandra: wtedy rzeczywiście należy
31 paź 11:37
mr t: polecam ci kursy etrapeza do relacji, bardzo upraszcza cały proces nauki tego
31 paź 11:41
salamandra: szukałem, ale stricte wstępu nie znalazłem, tylko już bardziej zaawansowany materiał z tego
31 paź 11:42
mr t: Lekcja 13 − wprowadzenie do relacji u niego na stronie to jest
31 paź 11:43
salamandra: b) R={(x,y) ∊ R x Z: x∊[y, y+1)}; (2.7, 2), (2.7, 3), (−2.7, −3) Jak odczytać ten 'x'? x∊[y, y+1) a mianowicie ten zapis?
31 paź 11:44
salamandra: już wiem, nieważne
31 paź 11:47
salamandra: c) A i B są zbiorami. ARB jeśli |A|=|B| ({1,2,3}, {a,b,c}) ∊ R ({1,2,3,4,5}, {0,1,2,3,4,5} ∉ R (N, zbiór liczb parzystych) <−−−− i tutaj mam dylemat, bo ostatnio przy funkcjach było podobne zagadnienie i nie mogłem zrozumieć dlaczego takie zbiory mają równą moc, domniemam, że tutaj będą równe, ale do tej pory nie wiem, jak to sobie wytłumaczyć.
31 paź 11:50
jc: (2.7, 2). Sprawdzasz, czy 2.7 ∊ [2, 3), czyli czy 2 < 2.7 < 3. Tak jest, a więc (2.7, 2) ∊ R. itd.
31 paź 11:53
jc: To ciekawy przykład. Równoliczność chyba nie jest relacją, bo relacja to podzbiór iloczynu kartezjańskiego. W tym wypadku byłby to kwadrat kartezjański zbioru wszystkich zbiorów. Pomijając takie subtelności, można po prostu sprawdzić, czy wymienione zbiory są równoliczne. Równoliczność oznacza, że istnieje bijekcja jednego zbioru na drugi (funkcja różnowartościowa której obraz pokrywa się z przeciwdziedziną).
31 paź 12:00