matematykaszkolna.pl
Symbol Newtona a kolejność Shizzer: Dane są zbiory A={1,2,3}, B={5,6,7,8,9}. Ile jest wszystkich funkcji rosnących ze zbioru A w zbiór B? Prosiłbym o wytłumaczenie mi na tym przykładzie jak naprawdę działa ten symbol Newtona. Do tej
 
nawias
5
nawias
nawias
3
nawias
 
pory myślałem, że
= x w tym przypadku wybierze mi z 5−elementowego zbioru 3 różne
  
wartości na x sposobów. Patrząc na odpowiedź do tego zadania okazuje się, że zostaną wybrane kolejne trzy wartości różne od siebie, bo wiadomo, że funkcja rosnąca to funkcja, której wartości rosną wraz ze wzrostem argumentów. O co więc chodzi z tą kolejnością przy używaniu symbolu Newtona?
10 maj 21:26
HGH:
nawias
3
nawias
nawias
1
nawias
 
nawias
5
nawias
nawias
1
nawias
 
*
w tym przypadku symbol Newtona liczy na ile sposobow mozna wybrać te liczby
  
do funkcji rosnącej. Z pierwszego zbioru sposrod 3 cyfr wybieramy 1, mozemy to zrobic na 3 sposoby, analogicznie z drugiego mozemy to zrobic na 5 sposobow. W tym przypadku mozesz tez ominac symbol newtona licząc po prostu 3*5
10 maj 21:30
Shizzer:
 
nawias
5
nawias
nawias
3
nawias
 
Odpowiedź to 10, ale nie o to chodzi. Chciałbym wiedzieć dlaczego
wybiera 3 liczby
  
spośród 5 w kolejności rosnącej, a nie rosnącej i malejącej
10 maj 21:33
ABC: a musisz to robić z symbolu Newtona ja uczniom z profilu podstawowego gdzie nie ma kombinacji tłumaczę tak wszystkich funkcji różnowartościowych będzie tyle ile wariacji bez powtrórzeń czyli 5*4*3=60 ale jeśli wybraliśmy na wartości przykładowo 9,5,8 to spośrod 3!=6 możliwości tylko jedna 5,8,9 będzie funkcją rosnącą więc dzielimy ten wynik przez 3! czyli wychodzi 60/6=10
10 maj 21:37
fil: Bys musial pomnozyc razy 2
10 maj 21:37
Shizzer: Zrozumiałem. Dziękuję za pomoc emotka
11 maj 11:02