styczna
Matfiz: | 2 | |
W którym punkcie należy przyłożyć styczną do wykresu funkcji f(x)= |
| , aby styczna ta |
| x2 | |
| 9 | |
odcinała z drugiej ćwiartki układu współrzędnych trójkąt o polu |
| . |
| 4 | |
Pomoże ktoś? Pierwsza współrzędna wychodzi mi 2 a w odp. jest −2 i nie wiem gdzie robię błąd.
7 maj 20:18
wredulus_pospolitus:
Krok 0:
tg α > 0
Krok 1:
ogólny wzór stycznej
Krok 2:
wyznaczamy punkty przecięcia się stycznej z osiami
Krok 3:
iloczyn długości / 2 = 9/4
7 maj 20:29
wredulus_pospolitus:
dla x0 = 2 styczna będzie funkcją malejącą ... więc pole może i będzie równe 9/4 ... ale
dla I ćwiartki, a nie dla II
7 maj 20:30
Matfiz: no własnie mi chyba dla 1 ćwiartki wyszło, coś trzeba zrobić zeby mi wyszło dla 2?
7 maj 20:33
wredulus_pospolitus:
Tobie wyszło x
0 = 2 <−−− czyli liczyłeś pole trójkąta w I ĆWIARTCE
Masz liczyć dla II ćwiartki
7 maj 20:36
Matfiz: to jak dla 2 ćw. policzyc?
7 maj 20:39
Bleee:
Analogicznie jak liczyłes dla pierwszej ale os OX musi styczną przecinac dla ujemnego 'x' więc
współczynnik kierunkowy pochodnej musi być > 0
7 maj 20:43
Matfiz: czemu współczynnik kierunkowy pochodnej >0 ? średnio rozumiem
7 maj 20:50
wredulus_pospolitus:
bo tylko dla a > 0 styczna ma szansę przecinać tak osie OX i OY, aby powstał trójkąt w II
ćwiartce
7 maj 21:07
Matfiz: | 4 | |
czyli pochodna będzie postaci: |
| ? |
| x3 | |
7 maj 21:11
wredulus_pospolitus:
| 4 | |
Pochodna Pochodna 'czego' f(x) f'(x) = − |
| |
| x3 | |
a skoro wiemy, że musi zachodzić a > 0 to x
0 (pierwsza współrzędna punktu styczności) musi
być < 0
7 maj 21:13
Matfiz: A>0 ponieważ ta styczna musi być rosnąca?
7 maj 22:01
wredulus_pospolitus:
tak
7 maj 22:05
wredulus_pospolitus:
bo tylko funkcja rosnąca może w taki sposób przecinać osie OX i OY, aby wyznaczyć (wraz z
osiami) zamkniętą figurę w II ćwiartce
7 maj 22:06
Matfiz: Oki o to mi chodziło
A zamiast tego kombinowania ze współczynnikiem można po prostu wzór na
pole trójkąta zapisać w module? Wtedy dostanie się 2 rozwiązania i jedno zostanie odrzucone
7 maj 22:45
wredulus_pospolitus:
możesz ... o ile napiszesz dlaczego jeden z tych wyników odrzucasz
7 maj 22:46
Matfiz: oki, ciężkie to zadanie, nie przypominam sobie zebym w szkole takie robił
7 maj 23:03