matematykaszkolna.pl
styczna Matfiz:
 2 
W którym punkcie należy przyłożyć styczną do wykresu funkcji f(x)=

, aby styczna ta
 x2 
 9 
odcinała z drugiej ćwiartki układu współrzędnych trójkąt o polu

.
 4 
Pomoże ktoś? Pierwsza współrzędna wychodzi mi 2 a w odp. jest −2 i nie wiem gdzie robię błąd.
7 maj 20:18
wredulus_pospolitus: Krok 0: tg α > 0 Krok 1: ogólny wzór stycznej Krok 2: wyznaczamy punkty przecięcia się stycznej z osiami Krok 3: iloczyn długości / 2 = 9/4
7 maj 20:29
wredulus_pospolitus: dla x0 = 2 styczna będzie funkcją malejącą ... więc pole może i będzie równe 9/4 ... ale dla I ćwiartki, a nie dla II
7 maj 20:30
Matfiz: no własnie mi chyba dla 1 ćwiartki wyszło, coś trzeba zrobić zeby mi wyszło dla 2?
7 maj 20:33
wredulus_pospolitus: Tobie wyszło x0 = 2 <−−− czyli liczyłeś pole trójkąta w I ĆWIARTCE Masz liczyć dla II ćwiartki
7 maj 20:36
Matfiz: to jak dla 2 ćw. policzyc?
7 maj 20:39
Bleee: Analogicznie jak liczyłes dla pierwszej ale os OX musi styczną przecinac dla ujemnego 'x' więc współczynnik kierunkowy pochodnej musi być > 0
7 maj 20:43
Matfiz: czemu współczynnik kierunkowy pochodnej >0 ? średnio rozumiem
7 maj 20:50
wredulus_pospolitus: rysunek bo tylko dla a > 0 styczna ma szansę przecinać tak osie OX i OY, aby powstał trójkąt w II ćwiartce
7 maj 21:07
Matfiz:
 4 
czyli pochodna będzie postaci:

?
 x3 
7 maj 21:11
wredulus_pospolitus:
 4 
Pochodna Pochodna 'czego' f(x) f'(x) = −

 x3 
a skoro wiemy, że musi zachodzić a > 0 to x0 (pierwsza współrzędna punktu styczności) musi być < 0
7 maj 21:13
Matfiz: A>0 ponieważ ta styczna musi być rosnąca?
7 maj 22:01
wredulus_pospolitus: tak
7 maj 22:05
wredulus_pospolitus: bo tylko funkcja rosnąca może w taki sposób przecinać osie OX i OY, aby wyznaczyć (wraz z osiami) zamkniętą figurę w II ćwiartce
7 maj 22:06
Matfiz: Oki o to mi chodziło emotka A zamiast tego kombinowania ze współczynnikiem można po prostu wzór na pole trójkąta zapisać w module? Wtedy dostanie się 2 rozwiązania i jedno zostanie odrzucone
7 maj 22:45
wredulus_pospolitus: możesz ... o ile napiszesz dlaczego jeden z tych wyników odrzucasz
7 maj 22:46
Matfiz: oki, ciężkie to zadanie, nie przypominam sobie zebym w szkole takie robił emotka
7 maj 23:03