matematykaszkolna.pl
proste na płąszczyźnie Matfiz: Dwie proste równoległe AB i CD odległe od siebie o 6cm leża na płaszczyźnie π . punkt S leży poza tą płaszczyzną w odległości 25cm od prostej AB i 29cm od prostej CD. wyznacz odległość punktu S od płaszczyzny π. mógłby mi ktoś wytłumaczyć jak to ogarnąć? emotka
3 maj 23:16
wredulus_pospolitus: rysunek wyznacz 'x'
3 maj 23:19
Matfiz: Jedno pytanie − dlaczego trójkąt? emotka
3 maj 23:20
Matfiz: i gdzie tutaj są proste AB i CD? Chyba czegoś nie rozumiem kurcze
3 maj 23:28
wredulus_pospolitus: Ułóż dwa sznurki na stole (równolegle) −−− to Twoje proste. Nad stołem trzymaj piłeczkę (punkt S). Jaki odcinek będzie odległością punktu S od prostej AB (jeden ze sznurków), a jaki będzie odcinek dla prostej CD A jaki odcinek będzie odległością tej piłeczki od stołu?
3 maj 23:29
Matfiz: Aaaaaaa dobra dziękuję ci bardzo za wytłumaczenie, cały czas źle interpretowałem zadanie emotka ostatnie pytanie − odległość punktu S od prostej AB i CD wcale nie oznacza że odcinek od punktu S do prostej AB albo CD musi padać pod kątem prostym?
3 maj 23:32
wredulus_pospolitus: rysunek to co wcześniej narysowałem to ten niebieski trójkąt
3 maj 23:32
wredulus_pospolitus: odległość punktu S od prostej AB oznacza, że tenże odcinek (będący 'odległością' ) jest PROSTOPADŁY do prostej ... patrz rysunek z 23:32
3 maj 23:34
wredulus_pospolitus: rysunek taki kąt prosty <−−− dlatego ten odcinek będzie odległością punktu S od prostej AB,
3 maj 23:37
Matfiz: Hmmm czyli jednocześnie prosta z punktu S do prostej AB i prosta z punktu S do prostej CD pada pod kątem prostym ?
3 maj 23:39
Matfiz: Już dużo się rozjaśniło, dziękuję za pomoc emotka nigdy bym na to nie wpadł serio emotka
3 maj 23:39
wredulus_pospolitus: Tak jak mówiłem na początku ... stań nad stołem (nie nad jego krawędzią) i palcem 'podążaj' po prostej do krawędzi tegoż stołu. Kiedy Twój palec będzie wytyczał odległość Twoich oczu od krawędzi stołu? Kiedy Twój palec będzie ... 'prostopadły' do krawędzi stołu. I teraz jeżeli zaczniesz (nie zmieniając pozycji) prowadzić palec do drugiej (przeciwnej) krawędzi stołu ... to sytuacja się powtórzy −−− a odległość od stołu to będzie 'paluch spuszczony w dół' czyli nic innego jak wysokość tegoż trójkąta.
3 maj 23:46
Matfiz: dziękuję za wytłumaczenie, nie miałem takich rzeczy w szkole niestety a do matury może się przydać bo jest za miesiąc emotka
3 maj 23:49
wredulus_pospolitus: Wątpię by takie zadanie było na maturze (chociaż arkuszy nie jestem korepetytorem, więc nie wiem jaki dokładnie jest zakres) −−− geometria przestrzenna raczej się sprowadza do zadań na bryłach przestrzennych (walce, stożek, ostrosłup, graniastosłup, kula). To zadanie bardziej by pasowało na 1−2 rok studiów technicznych (na niektórych kierunkach).
3 maj 23:55
Matfiz: też mi się tak wydaje powiem ci szczerze emotka dlatego skupiłem się bardziej na ostrosłupach i graniastosłupach ze stereometrii ale byłem strasznie ciekaw jak zrobić to zadanie emotka
3 maj 23:56
wredulus_pospolitus: No to teraz wiesz emotka
3 maj 23:56
wredulus_pospolitus: A jak pójdziesz na studia na jakiś kierunek gdzie będzie "kreska", to i rzutów się nauczysz i będziesz wiedział/widział jak powstał rysunek z 23:19
3 maj 23:58
wredulus_pospolitus: "kreskę" *
3 maj 23:58
Matfiz: najpierw się trzeba na studia dostać emotka
3 maj 23:58
Mila: Najlepiej oblicz pole Δ z wzoru Herona, a potem z innego wzoru oblicz wysokość. Jeśli zaczniesz z Pitagorasem, to będzie niespodzianka.
4 maj 00:12
wredulus_pospolitus: Miluś −−− jeżeli wcześniej sprawdzi czy to jest ostrokątny czy rozwartokątny, to niespodzianki nie będzie. Ale masz rację −−− ja pierwsze co to także myślałem o wzorze Herona
4 maj 00:21
Mila: emotka Pozdrawiam.
4 maj 00:23
Matfiz: Racja, Pitagorasem ciężko może być emotka dzięki za pomoc
4 maj 00:36