proste na płąszczyźnie
Matfiz: Dwie proste równoległe AB i CD odległe od siebie o 6cm leża na płaszczyźnie π . punkt S leży
poza tą płaszczyzną w odległości 25cm od prostej AB i 29cm od prostej CD. wyznacz odległość
punktu S od płaszczyzny π. mógłby mi ktoś wytłumaczyć jak to ogarnąć?
3 maj 23:16
wredulus_pospolitus:
wyznacz 'x'
3 maj 23:19
Matfiz: Jedno pytanie − dlaczego trójkąt?
3 maj 23:20
Matfiz: i gdzie tutaj są proste AB i CD? Chyba czegoś nie rozumiem kurcze
3 maj 23:28
wredulus_pospolitus:
Ułóż dwa sznurki na stole (równolegle) −−− to Twoje proste.
Nad stołem trzymaj piłeczkę (punkt S).
Jaki odcinek będzie odległością punktu S od prostej AB (jeden ze sznurków), a jaki będzie
odcinek dla prostej CD
A jaki odcinek będzie odległością tej piłeczki od stołu?
3 maj 23:29
Matfiz: Aaaaaaa dobra dziękuję ci bardzo za wytłumaczenie, cały czas źle interpretowałem zadanie
ostatnie pytanie − odległość punktu S od prostej AB i CD wcale nie oznacza że odcinek od
punktu S do prostej AB albo CD musi padać pod kątem prostym?
3 maj 23:32
wredulus_pospolitus:
to co wcześniej narysowałem to ten
niebieski trójkąt
3 maj 23:32
wredulus_pospolitus:
odległość punktu S od prostej AB oznacza, że tenże odcinek (będący 'odległością' ) jest
PROSTOPADŁY do prostej ... patrz rysunek z 23:32
3 maj 23:34
wredulus_pospolitus:
taki kąt prosty <−−− dlatego ten odcinek będzie odległością punktu S od prostej AB,
3 maj 23:37
Matfiz: Hmmm czyli jednocześnie prosta z punktu S do prostej AB i prosta z punktu S do prostej CD pada
pod kątem prostym ?
3 maj 23:39
Matfiz: Już dużo się rozjaśniło, dziękuję za pomoc
nigdy bym na to nie wpadł serio
3 maj 23:39
wredulus_pospolitus:
Tak jak mówiłem na początku ... stań nad stołem (nie nad jego krawędzią) i palcem 'podążaj' po
prostej do krawędzi tegoż stołu.
Kiedy Twój palec będzie wytyczał odległość Twoich oczu od krawędzi stołu? Kiedy Twój palec
będzie ... 'prostopadły' do krawędzi stołu.
I teraz jeżeli zaczniesz (nie zmieniając pozycji) prowadzić palec do drugiej (przeciwnej)
krawędzi stołu ... to sytuacja się powtórzy −−− a odległość od stołu to będzie 'paluch
spuszczony w dół' czyli nic innego jak wysokość tegoż trójkąta.
3 maj 23:46
Matfiz: dziękuję za wytłumaczenie, nie miałem takich rzeczy w szkole niestety a do matury może się
przydać bo jest za miesiąc
3 maj 23:49
wredulus_pospolitus:
Wątpię by takie zadanie było na maturze (chociaż arkuszy nie jestem korepetytorem, więc nie
wiem jaki dokładnie jest zakres) −−− geometria przestrzenna raczej się sprowadza do zadań na
bryłach przestrzennych (walce, stożek, ostrosłup, graniastosłup, kula).
To zadanie bardziej by pasowało na 1−2 rok studiów technicznych (na niektórych kierunkach).
3 maj 23:55
Matfiz: też mi się tak wydaje powiem ci szczerze
dlatego skupiłem się bardziej na ostrosłupach i
graniastosłupach ze stereometrii ale byłem strasznie ciekaw jak zrobić to zadanie
3 maj 23:56
wredulus_pospolitus:
No to teraz wiesz
3 maj 23:56
wredulus_pospolitus:
A jak pójdziesz na studia na jakiś kierunek gdzie będzie "kreska", to i rzutów się nauczysz i
będziesz wiedział/widział jak powstał rysunek z 23:19
3 maj 23:58
wredulus_pospolitus:
"kreskę" *
3 maj 23:58
Matfiz: najpierw się trzeba na studia dostać
3 maj 23:58
Mila:
Najlepiej oblicz pole Δ z wzoru Herona, a potem z innego wzoru oblicz wysokość.
Jeśli zaczniesz z Pitagorasem, to będzie niespodzianka.
4 maj 00:12
wredulus_pospolitus:
Miluś −−− jeżeli wcześniej sprawdzi czy to jest ostrokątny czy rozwartokątny, to niespodzianki
nie będzie.
Ale masz rację −−− ja pierwsze co to także myślałem o wzorze Herona
4 maj 00:21
Mila:
Pozdrawiam.
4 maj 00:23
Matfiz: Racja, Pitagorasem ciężko może być
dzięki za pomoc
4 maj 00:36