matematykaszkolna.pl
w trapezie abcd o podstawach ab i cd poprowadzono odcinek Marta: rysunekw trapezie abcd o podstawach ab i cd poprowadzono odcinek pq o dlugosci √ab rownolegy do podstaw trapezu. Uzasadnij że A) lAPl/lPDl = AB/PQ B) trapezy ABQP i PCQD są podobne Nie mam kompletnie pojęcia jak się zabrać do tego
29 kwi 11:34
Marta: Up
29 kwi 11:58
janek191: rysunek Czy I PQ i = I AB I ? czy raczej I AB I = a i I CD I = b i I PQ I = a*b ?
29 kwi 12:34
Marta: Ta druga opcja l AB l = a
29 kwi 13:56
Marta: Pomoże ktoś?:(
29 kwi 14:57
Mila: rysunek a) Z. PQ||AB, |PQ|=a*b
 lAPl AB 
T.

=

 lPDl  PQ 
=================== CM||AD, |PQ|=e 1) e=a*b⇔e2=a*b⇔
a |AB| e ab 

=

=

=

e |PQ| b b 
2)ΔFQC∼ΔEBC⇔
|FC| |CE| 

=

, |FC|=|PD|, |CE|=|AP|+|PD|
e−b a−b 
PD |AP|+|PD| 

=

e−b a−b 
|PD| e−b |AP|+|PD| a−b 

=


=

|AP|+|PD| a−b |PD| e−b 
|AP| a−b |AP| a−b 

+1=


=

−1 po przekształceniu
|PD| ab−b |PD| ab−b 
|AP| ab 

=

|PD| b 
|AP| |AB| 

=

|PD| |PQ| 
cnw b) Skorzystaj z równości odpowiednich kątów i proporcji z (a)
29 kwi 22:43
Mila: Oj, coś Marta reaguje z opóźnieniememotka
30 kwi 00:01
Agatka: Jakoś nie zrozumiałe jest to kompletnie dla mnieemotka
1 maj 10:38
Marta: Skąd się wzięło to −1 i +1?
1 maj 11:15
Eta: rysunek Mamy równość miar kątów w tych trapezach
 a x 
i x=ab 2 ⇒ x2=ab ⇒

=

 x a 
zatem trapezy są podobne ( odp. do b)
 |AP| |AB| 
to:

=

 |PD| |PQ| 
to wszystko !
1 maj 16:31