Ola: Udało mi się zrobić tyle. Nie wiem natomiast jak zrobić pozostałe punkty: 1.Analiza zadania i
4.Badanie warunków istnienia i liczby rozwiązań. Z góry bardzo dziękuję.
https://scontent.fwaw5-1.fna.fbcdn.net/v/t1.15752-9/95264577_1359315880918448_7922070695050215424_n.png?_nc_cat=103&_nc_sid=b96e70&_nc_ohc=Uw6I93bmSqcAX-RQX4J&_nc_ht=scontent.fwaw5-1.fna&oh=dcd6838c2a0660d5d71308e38cf24e28&oe=5ED08EF9
Opis konstrukcji odcinka ab
1.Kreślimy dwie proste l i m przecinające się w punkcie S
2.Na prostej m umieszczamy odcinek jednostkowy SD oraz odcinek b=DC o początku w punkcie D i w
kierunku przeciwnym do S
3.Na prostej l umieszczamy odcinek a=SA
4.Rysujemy odcinek AD
5.Konstrukcyjnie rysujemy odcinek równoległy do odcinka AD przechodzący przez punkt C:
−Niech prosta k będzie przedłużeniem odcinka AD
−Rysujemy łuk o środku C, przecinający prostą k w dwóch punktach E i F
−Rysujemy łuk o środku C i promieniu EF, łuk o środku C i promieniu CE=CA oraz punkt ich
przecięcia – G
−Rysujemy prostą n przechodzącą przez punkty C i G oraz umieszczamy punkt B będący punktem
przecięcia prostych n i l
Odcinek CB jest odcinkiem równoległym do odcinka AD, a odcinek AB oznaczmy jako x
Dowód poprawności konstrukcji odcinka ab
Korzystając z twierdzenia Talesa możemy ułożyć równanie:
SA/SD=AB
C
a:1=x:b
x=ab
https://scontent.fwaw5-1.fna.fbcdn.net/v/t1.15752-9/95349126_245068333384133_8657714067898630144_n.png?_nc_cat=100&_nc_sid=b96e70&_nc_ohc=nCOTdZSkQloAX-YRBOb&_nc_ht=scontent.fwaw5-1.fna&oh=2a2ce0031ae0748994fd9b7ae86110a3&oe=5ED0D2B1
Opis konstrukcji odcinka a/b
1.Kreślimy dwie proste l i m przecinające się w punkcie S
2.Na prostej m umieszczamy odcinek jednostkowy SD
3.Na prostej l umieszczamy odcinek b=SA odcinek a=AB o początku w punkcie A i w kierunku
przeciwnym do punktu S
4.Rysujemy odcinek AD
5.Konstrukcyjnie rysujemy odcinek równoległy do odcinka AD przechodzący przez punkt B:
−Niech prosta k będzie przedłużeniem odcinka AD
−Rysujemy łuk o środku C, przecinający prostą k w dwóch punktach E i F
−Rysujemy łuk o środku w punkcie B i promieniu EF, łuk o środku F i promieniu EB=BF oraz punkt
ich przecięcia – G
−Rysujemy prostą n przechodzącą przez punkty C i G oraz umieszczamy punkt C będący punktem
przecięcia prostych n i m
Odcinek CB jest odcinkiem równoległym do odcinka AD, a odcinek DC oznaczmy jako y
Dowód poprawności konstrukcji odcinka a/b
Korzystając z twierdzenia Talesa możemy ułożyć równanie:
SA/SD=AB/DC
b:1=a:y
y=a/b
https://scontent.fwaw5-1.fna.fbcdn.net/v/t1.15752-9/95136915_265786237937333_5328238059781619712_n.png?_nc_cat=101&_nc_sid=b96e70&_nc_ohc=kcIGfQWm8doAX_ziILX&_nc_ht=scontent.fwaw5-1.fna&oh=6352e883fb0c1a6a32e6b0565a479af3&oe=5ED1AA55
Opis konstrukcji odcinka √a
1.Kreślimy prostą m, na której umieszczamy odcinki a=OA oraz odcinek jednostkowy AB zaczynając
od A i w kierunku przeciwnym do O
2.Wyznaczamy konstrukcyjnie środek odcinka OB, rysując łuki o środkach w punktach A i B i
jednakowym promieniu takim, aby przecięły się w punktach E i F (czyli o promieniu dłuższym od
długości połowy odcinka AB)
3.Kreślimy prostą k przechodzącą przez punkty E i F i punkt przecięcia S prostej m i prostej k
4.Kreślimy okrąg, o środku w punkcie S, którego średnicą jest odcinek OB.
5.Przez punkt A prowadzimy prostą prostopadłą do OB, która przetnie okrąg w punkcie C.
−rysujemy łuk o środku w punkcie A i promieniu takim, by przeciął prostą m w dwóch różnych
punktach ( na naszym rysunku w punktach B i D)
−rysujemy łuki o tym samym promieniu i środku odpowiednio w punktach B i D takim, aby przecięły
się w punktach G i H (czyli o promieniu dłuższym od długości połowy odcinka BD)
−rysujemy prostą GH, która jest prostopadła do odcinka OB, przechodzi przez punkt A oraz
przecina okrąg w punkcie C
6.Rysujemy trójkąt OBC, w którym kąt OCB jest prosty zgodnie z twierdzeniem geometrii
elementarnej, głoszącym, że kąt wpisany w okrąg oparty na średnicy jest kątem prostym.
Dowód poprawności konstrukcji odcinka √a
Należy zauważyć, że trójkąty OBC, OAC i CAB są podobne zgodnie z cechą podobieństwa trójkątów
kąt−kąt−kąt, gdyż ∢ OCB= ∢ CAO= ∢ CAB=90, ∢ CBO = ∢ OCA= ∢ CBA a co za tym idzie ∢ COB= ∢
COA= ∢ OCB
Niech AC=x, a więc z podobieństwa trójkątów mamy:
1/x=x/a x2=a x=√a