matematykaszkolna.pl
logika lola456: Logika: nie rozumiem treści polecenia, czy ktoś mógłby mi ją wytłumaczyć? Zdefiniować 16 możliwych dwuargumentowych spójników logicznych za pomocą spójników implikacji i negacji.
2 kwi 00:20
ford: ⇒ − spójnik implikacji minus przed literą − spójnik negacji 2−argumentowe − czyli z użyciem 2 liter, np. p i q p ⇒ q p ⇒ −q −p ⇒ q q ⇒ p itd. ma być ich 16
2 kwi 07:37
lola456: Aha, czyli po prostu coś tak oczywistego.... Dziękuję bardzo
2 kwi 09:08
ite: ford To jest zręczny pomysł − rozwiązywanie w odwrotnym kierunku niż zazwyczaj się robi. Ale nie da się trafić (w sensownym czasie − chyba) na prawidłowe zapisy wszystkich 24 czyli szesnastu spójników dwuargumentowych. Np. zapis alternatywy rozłącznej za pomocą implikacji i negacji wygląda tak: p⊥q ≡ ((p⇒q)⇒¬(¬p⇒¬q)) Naprawdę trudno to zgadnąć. lola Można wykorzystać znane prawa logiczne dla zapisania alternatywy, koniunkcji czy równoważności. Pozostałe kilkanaście spójników trzeba szukać żmudną ale skuteczną metodą budowania tabel i dobierania kolejnych negacji i implikacji, przynajmniej część. Z tego można dalej przekształcać zapisy, wykorzystując kolejne prawa logiczne.
2 kwi 10:54
lola456: Rozumiem, podejrzewam że to zadanie było w zestawie, tylko dlatego, żeby się zaznajomić jak to wszystko wygląda, bo inne zadania są już bardziej "konkretne". Dziękuję za pomoc
2 kwi 14:01