pisanie równania z wartością bezwzględną typu |x - a| = b, z podanymi zbiorami
lamaglama: Treść zadania:
"Napiszmy równianie z wartością bezwzględną typu |x − a| = b, którego zbiorem rozwiązań jest
zbiór:
a) {−4,4} b) {−2,8}"
− I już na początku zadania nie wiem czego mam szukać, co komplikuje jeszcze bardziej
rozwiązanie z podręcznika, mam podstawić zbiór pod x oraz a, czy pod b?:
ad a)
"Liczby −4 oraz 4 położone są symetrycznie względem liczby 0 na osi 0X,
więc ich odległość od zera jest taka sama i wynosi cztery.Odległość liczby x od liczby zero
zapisujemy symbolicznie |x|."
−No to jest zrozumiałe i proste, dalej:
"Zatem szukane równanie to:
|x| = 4"
− Nie rozumiem, wartość x jako {4} i a jako {−4}, no to logicznym jest, że powinno być tutaj 8,
jako rozwiązanie | 4 − (−4)| = 8?
ad b)
"Liczby −2 oraz 8 nie leżą symetrycznie po obu stronach liczby 0. Zatem należy wyznaczyć
liczbę,
której odległość od liczby −2 oraz od liczby 8 jest taka sama"
"Jest to liczba 3. odległość liczb −2 oraz 8 od liczby 3 jest taka sama i wynosi pięć.
Odległość liczby x od liczby 3 zapisujemy za pomocą symbolu |x − 3|. Zatem równanie ma postać:
|x − 3| = 5" Więc jeszcze bardziej nie rozumiem, dlaczego tym razem nie szukamy x, tylko a i b?
Czy byłby ktoś w stanie mi to wytłumaczyć, tak, żebym to zrozumiał? Dzięki z góry i życzę
miłego dnia, dla mnie takim sie stanie jak to w końcu rozwiążę
30 mar 15:48
wredulus_pospolitus:
|x| = 4 ⇔ x = 4 lub −x = 4 ⇔ x = 4 lub x = −4
to wynika z definicji wartości bezwzględnej
definicja:
| ⎧ | x gdy x ≥ 0 | |
|x| = | ⎩ | −x gdy x < 0 |
|
30 mar 15:50
lamaglama: Tak, to jest dla mnie jasne. Pytam, dlaczego szukamy tutaj x, a w b) rozwiązujemy a i b
zostawiając x nierozwiązane. Przecież można by było podstawić te wartości. Nie jest to dla
mnie spójne
30 mar 15:54
wredulus_pospolitus:
ogólnie gdy mamy zapisać równanie typu |x − a| = b
i mamy podane wartości
x które spełniają to równanie to zaczynamy od:
krok 1. zaznaczamy te rozwiązania na osi liczbowej
| −2 + 8 | | 6 | |
krok 2: liczymy średnią arytmetyczną tych dwóch liczba |
| = |
| = 3 |
| 2 | | 2 | |
i to jest szukane 'a'. <−−− zauważ, że 'a' jest 'równo odległa' do 8 jak i do −2.
tj. 8−3 = 5 ; 3 − (−2) = 5
krok 3: sprawdzamy jaka jest 'odległość' '3' od każdego z tych rozwiązań:
8 − 3 = 5 i to jest Twoje 'b'
i stąd mamy |x − 3| = 5
w (a) czyli dla {−4 ; 4} także tak można postępować
krok 1: samodzielnie robisz
| −4 + 4 | |
krok 2: |
| = 0 ... stąd a = 0 |
| 2 | |
krok 3: 4 − 0 =
4 <−−− to nasze b
równanie więc ma postać:
|x −
0| =
4 czyli |x| = 4
30 mar 15:56
wredulus_pospolitus:
I cisza nastała ... i nie wiem czy rozumiesz, czy nie rozumiesz ... czy temat olałaś ... czy
meteoryt spadł na Twój dom
30 mar 16:16
lamaglama: Hmm, no tak, teraz to ma sens, dzięki wielkie! Musiałem to sobię tak rozpisać, jak ty
30 mar 16:27
wredulus_pospolitus:
I teraz na spokojnie przeczytaj opis od tych podpunktów i zauważ, że jest to właśnie dokładnie
w ten sam sposób robione.
30 mar 16:28
lamaglama: robię kolejne zadania tego typu i pojawiło się pytanie: Rozumiem, że w a) jest |x|=0, a
dlaczego nie możemy rozwiązać tego tak jak w przypadku b), czyli wyszłoby |x − 0|= 4 ?
1 kwi 13:24
lamaglama: hm, albo na przykład w b): |x|=3
1 kwi 13:27
lamaglama: EDIT: to już rozumiem, |x − 0| = 4 znaczy tyle samo co |x| = 4, czyli dosł. odległość "x" od
"0" jest równe 4
"robię kolejne zadania tego typu i pojawiło się pytanie: Rozumiem, że w a) jest |x|=0, a
dlaczego nie możemy rozwiązać tego tak jak w przypadku b), czyli wyszłoby |x − 0|= 4 ?"
1 kwi 13:37