matematykaszkolna.pl
kombinatoryka salamandra: Czy kombinacja k−elementowa ze zbioru n−elementowego to jakiś podzbiór, np. spośród {a,b,c} mam dwuelementowe podzbiory (kombinacje) {a,b} {a,c} {b,c}, a wariacja bezpowtórzeniowa uwzględnia jeszcze liczbę możliwych permutacji (ustawień) tych podzbiorów i tym to się różni?
5 mar 22:32
Jerzy: Tak,to podzbiór.
5 mar 22:33
salamandra: czyli reasumując− każda kombinacja jest wariacją czy odwrotnie?
5 mar 22:35
Saizou : Kombinacja to podzbiory Wariacja to ciągi
5 mar 22:36
salamandra: to ja w takim razie nawet nie wiem jaka jest różnica między podzbiorem a ciągiem
5 mar 22:39
a@b: Poczekaj .... Zaraz Ci PW wytłumaczy jak .... emotka
5 mar 22:45
wredulus_pospolitus: ciąg −−− uwzględnia kolejność elementów zbiór −−− ma w czterech literach kolejność elementów zbiór {1,2,3,4,5} to taki sam zbiór co {2,3,4,5,1} ciąg o elementach { 1,2,3,4,5} to nie to samo co ciąg o elementach {2,3,4,5,1} (bo pozycja elementu jest istotna)
5 mar 22:47
Saizou : Niech dany będzie zbiór A={a, b, c} (n=3), wypiszmy kolejno 1) kombinacje 2−elementowe (czyli podzbiory, w których kolejność elementów nie ma znaczenia)
 
nawias
3
nawias
nawias
1
nawias
 
({a, b},{a, c}, b,c}) więcej takich podzbiorów nie ma, bo
=3
  
2) wariacje 2−elementowe z powtórzeniami (ciągi, w których wyrazy mogą się powtarzać− kolejność jest ważna) ((a,a), (a,b), (a,c) (b,a), (b,b), (b,c) (c,a), (c,b), (c,c)) taki ciągów jest 32=9 3) wariacje 2−elenetowe bez powtórzeń (ciągi, w których wyrazy NIE mogą się powtarzać− kolejność jest ważna) ((a,b), (a,c) (b,a), (b,c) (c,a), (c,b)) takich ciągów jest 3*2=6
5 mar 22:50
salamandra: ok emotka, a dlaczego Saizou 3 nad 1? co ta jedynka oznacza w tym wypadku? nie powinno być 3 nad 2?
5 mar 22:53
Mila: n!=1*2*3*4...(n−1)*n iloczyn kolejnych liczb naturalnych od 1 do n. 1)Dany jest zbiór : {a,b,c} n=3 − liczba elementów zbioru Permutacja zbioru to dowolne uporządkowanie jego elementów. Permutacjami zbioru {a,b, c} są [N[ciągi] (a,b,c), (b,a,c),(a,c,b),(c,a,b), (b,c,a),(c,b,a) Jest ich 6. wg wzoru: 3!=1*2*3=6 zastosowanie: 1) 7 osób możesz ustawić w kolejce, (rzędzie) na : 7! sposobów 2) Z liter słowa "park" możesz ułożyć : 4!=1*2*3*4=24 różne słowa 3) Z liter słowa " teatr" możesz ułożyć:
5! 1*2*3*4*5 

=

=60 słów, dzielimy przez 2! ponieważ
2! 1*2 
przestawienie między sobą liter t nie daje nowego słowa Tu mamy zastosowanie permutacji z powtórzeniami. 4) liczba : 112233 przestawiając te cyfry możesz otrzymać:
6! 

=90 nowych różnych liczb
2!*2!*2! 
=============================
5 mar 22:59
Mila: Jutro wariacje i kombinacje .
5 mar 23:00
Saizou :
 
nawias
3
nawias
nawias
2
nawias
 
tak, powinno być
=3 emotka
  
5 mar 23:01
salamandra: No i to co Milu zrozumiałaś to jest jedyne co w miarę rozumiem z tego na razie, reszta nie na moją głowę na razie, jednak nadal mnie dotyka pytanie, dlaczego akurat dzielimy przez to np. 2!, można to na prostym przykładzie pokazać, np. bób b1ób2 b2ób1 ób1b2 ób2b1 b1b2ó b2b1ó
5 mar 23:07
a7:
 
nawias
10
nawias
nawias
3
nawias
 
kombinacja to jak wybierasz ileś elementów z iluś np. 10 kul 3 kule C310
  
wariancja bez powtórzeń to jak robisz np. 3 cyfrowy kod z cyfr 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 i nie mogą się powtarzać 10*9*8=720
 n! 
Vkn

 (n−k)! 
wariancja z powtórzeniami to jak robisz 3 cyfrowy kod i cyfry mogą się powtarzać 10*10*10=103 nk permutacja to miksowanie np. osób na różnych miejscach np 5 osób Permutacja będzie 5! (czyli n!)
6 mar 00:06
a@b: W słowie bób −−− odróżniasz b od b ? ( nie) w słowie b1ób2 −−− odróżniasz literki b1 i b2 ( tak) A Ty masz słowo bób ( a nie b1ób2) zatem z tego słowa możemy utworzyć tylko takie bób, óbb, bbó
 3! 
czyli

=3 takie słowa ( permutacja 3 elementów z 2 powtórzeniami liter bb
 2! 
6 mar 12:10
a@b: Ile jest różnych słów ( mających sens lub nie) utworzonych ze wszystkich liter słowa Bób ( czy teraz odróżniasz literki B i b ? słowa BÓB ... ? Dawaj odpowiedzi ... emotka
6 mar 12:15
salamandra: Bób 3!= 6
 3! 
BÓB=

= 3
 2! 
6 mar 13:59
Jerzy: emotka
6 mar 14:06
Jerzy: MATEMATYKA
6 mar 14:06
salamandra: dziś już co nieco mi się rozjaśniło na lekcji, i te zadania co wczoraj robiłem, to miały być jednak z kombinatoryki, a prawdopodobieństwo jest dział wcześniej i źle zapisałem zadania
6 mar 14:07
salamandra:
10! 

?
2!*3! 
6 mar 14:08
salamandra:
 10! 
a nie, "T" nie uwzględniłem, to

 2!*3!*2! 
6 mar 14:08
Jerzy: emotka
6 mar 14:11
salamandra: no kombinacji w powtórzeniami jeszcze nie miałem, ale mieliśmy takie ciekawe zadanie i była dyskusja na temat, czy użyć wariacji z powtórzeniami czy bez, ja optowałem, że bez, no i miałem poprawny wynik, co Wy o tym sądzicie? W klasie liczącej 37 uczniów rozlosowano trzy bilety do trzech RÓŻNYCH teatrów. Ile jest różnych możliwych wyników losowania? Gdyby to były te same bilety to kombinacja by wystarczyła, ale z racji tego, że są różne, to wariacja bez powtórzeń. Była dyskusja na ten temat, czy jedna osoba może wygrać trzy bilety (wtedy wariacja w powtórzeniami), no ale
 37! 37*36*35*34! 
ja zrobiłem dobrze wariacją bez powtórzeń= Vkn =

=

=
 (37−3)! 34! 
37*36*35 = 46620
6 mar 14:18
Jerzy: Zadanie nie jest precyzyjne, ale zakładamy ,ze bilety otrzymali trej uczniowie.
 
nawias
37
nawias
nawias
3
nawias
 
Mozna to rozwiazać też tak:
*3!
  
6 mar 14:22
salamandra: No właśnie pytałem się dziś, czy wariacja to kombinacja + permutacja tych możliwości, czyli Ty właśnie tak zrobiłeś? Rozbiłeś na kombinację, a następnie te kombinacje spermutowałeś?
6 mar 14:23
Jerzy: I nie chodzi o trzy różne bilety , tylko trzy różne teatry. Każdy z wylosowanych trzech uczniów
 
nawias
37
nawias
nawias
3
nawias
 
może iść do jednego z trzech teatrów , stąd wbrane 3 elementy
( uczniowie )
  
permutyjemy: *3!
6 mar 14:25
Jerzy: Dokładnie tak.
6 mar 14:26
Jerzy: Klasa liczy 20 uczniów. Na ile sposobów można wybrać trzyosobowy samorząd ?
6 mar 14:27
salamandra: Chyba czy sformułuję to, że różne bilety, czy do roznych teatrów to chyba nie ma w tym momencie znaczenia? 14:27, no to zależy czy przypisujemy im jakieś funkcje czy nie
6 mar 14:44
Jerzy: Tak, mozemy permutować bilety. Nie przypisujemy. A potem rozwiąż, że przypisujem trzy funkcje.
6 mar 14:47
Jerzy: I drugi wariant policz dwoma sposobami.
6 mar 14:49
salamandra:
 
nawias
20
nawias
nawias
3
nawias
 20! 
No to nie przypisując im funkcji to po prostu kombinacja
=

=
  3!*17! 
 20*19*18*17! 20*19*18 6840 

=

=

= 1140
 3!*17! 3! 6 
 20! 20*19*18*17! 
przypisując funkcję− wariacja bez powtórzeń: Wkn =

=

=
 17! 17! 
20*19*18= 6840
6 mar 15:25
salamandra: Wiesz co, tego drugiego wariantu nie ogarniam w sensie zapisu, wiem, że to trzeba spermutować 1140*3!, ale dlaczego trzeba pomnożyć przez 3! ?
6 mar 15:26
Jerzy: Najprostszy sposób, to reguła mnozenia: przewodniczacego wybierasz na 20 sposobów zastepce na 19 sposobów skarbnika na 18 sposobów Razem: 20*19*18
 
nawias
20
nawias
nawias
3
nawias
 
Jescze inny sposób: wybierasz trzech uczniów
i permutujesz 3!
  
 
nawias
20
nawias
nawias
3
nawias
 20! 20! 
czyli:
*3! =

*3! =

= W320
  3!*(20 − 3)! 17! 
6 mar 15:33
salamandra: No właśnie chciałem spytać czy można to metoda mnożenia, bo to w miarę rozumiem, bo tego, dlaczego te kombinacje mnożymy przez 3! to akurat niezbyt rozumiem Dzięki
6 mar 15:36
Jerzy: Wybrałeś 3 uczniów z 20 i teraz zamieniasz ich rolami na 3! sposobów (permutacja zbioru trzyelementowego)
6 mar 15:38
Jerzy: Kombinacja nie uwzględnia kolejności i dlatego musisz ich spermutować.
6 mar 15:40
salamandra: Bo ja to szedłem w tym kierunku, żeby to 1140! bylo, a nie *3!
6 mar 15:40
Jerzy: Masz 3 krzesła (PRZEW. ZAST. SKARB). Na ile sposobów mozesz na tych krzesłach posadzić 3 osoby ?
6 mar 15:45
Jerzy: Albo inaczej. Masz wybrane 3 osoby. Pierwsza może objąć jedno z 3 stanowisk, druga jedno z dwóch i ostatnia jedno. Z reguły mnozenia: 3*2*1 = 3!
6 mar 15:52
salamandra: To Jerzy rozumiem, ale nie czaję za bardzo jak połączyć wynik kombinacji z permutacją, tego 1140*3! nie rozumiem, to co teraz napisałeś to rozumiem
6 mar 15:55
Jerzy: A kto ci każe mnożyć 1140*3! ?
6 mar 15:58
salamandra: 15:33
6 mar 16:03
Jerzy: Troche mnie skołowałeś. 3 osoby z 20 wybieramy na 1140 sposobów. Teraz sadzamy ich na 3 stołkach na 3! sposobów.
6 mar 16:05
salamandra: Teraz jaśniej emotka a co oznaczałby zapis 1140! ?
6 mar 16:06
Jerzy: Na tyle sposobów ustawiłbyś 1140 trójek uczniów w kolejce do sklepu przy czym kolejność uczniów w trójce jest bez znaczenia, a jeśli ma to: 1140!*3!
6 mar 16:12
salamandra: A 1140! To tez można interpretować jako każde możliwe ustawienie 1140 osób?
6 mar 16:42
Jerzy: Dokładnie.To permutacja 1140 elementów.
6 mar 16:44