algebra liniowa prosty przykład
algebra liniowa: metodą gausa rozwiązać w liczbach rzeczywistych układ równań
c)
{2x1+5x2+2x3=1
{5x1+9x2+7x3=3
{x1+8x2+7x3= 1
wg odpowiedzi w zbiorze wychodzi układ sprzeczny ale mimo prób nie udaje mi się tego policzyć
coś źle robie, mimo że 2 poprzednie przykłady dobrze rozwiązałem.
Ktoś może tylko rozpisać co się robi po kolei bez liczenia tego na forum tylko na kartce niech
szybko policzy i powie co robić?
np R2→ R2 +/− X Rx etc po kolei co mam zrobić żeby pokazać, że to układ sprzeczny?
17 lut 23:38
Bleee:
To pokaż jak robisz
18 lut 00:54
algebra liniowa: wychodzą mi ułamki
czyli nie warto nawet tego przepisywać bo na bank coś jest źle.
Chcesz to moge zrobić zdjęcie na imageshack albo jakiś portal z zdjęciami jpg, ale będziesz
się jedynie śmiać
bo dopiero się tego uczę. W ogóle nie mam tego na zajęciach tylko rozwiązuje żeby przygotować
się na studia z takiego zbioru J. Rutkowskiego do algebry liniowej.
Pomożesz mi z tym jak wrzucę to rozwiązanie? chociaż podpowiedzieć co zrobić żeby to
rozwiązać..
nie mam tego na zaliczenie z czegokolwiek, ani nic więc mile widziane podpowiedzi i
podobne przykłady jak komuś chce się zapodać do rozwiązania...chcę się po prostu nauczyć .. W
każdym razie wyniki które otrzymałem są bez sensu bo powinienem wg tego co czytałem chyba
otrzymać jakąś sprzeczność że np 0=5 albo coś nie prawdziwego żeby to był układ sprzeczny..
20 lut 12:32
algebra liniowa: c) jeszcze minus pominelem... poprawiłem przepraszam.
{2x1+5x2+2x3=1
{5x1+9x2+7x3=3
{x1−8x2+7x3= 1
20 lut 13:02
WhiskeyTaster: Co znaczy "wychodzą mi ułamki, więc na bank coś jest źle"? To jest matematyka wyższa niż ta w
szkole, tutaj nie muszą być ładne wyniki.
I układ jest sprzeczny. Nie chce mi się przepisywać tego tutaj, bo szkoda na to czasu, tak więc
mogę Ci tylko napisać jak do tego doprowadziłem.
(1) mnożę drugi i trzeci wiersz przez 2
(2) od drugiego wiersza odejmuję 5*pierwszy wiersz, od trzeciego wiersza odejmuję 1*pierwszy
wiersz
(3) mnożę pierwszy wiersz razy 7
(4) do pierwszego wiersza dodaję 5*drugi wiersz, od trzeciego wiersza odejmuję 3*drugi wiersz
Ostatecznie wychodzi, że w ostatnim wierszu jest 0 0 0 | −2, stąd 0 = −2, czyli nasza
oczekiwana sprzeczność.
A czemu tak mnożę przez te liczby te wiersze? Bo nie chce mi się bawić z ułamkami, skoro nie
muszę. Życie trzeba sobie ułatwiać
20 lut 13:48
algebra liniowa: O dziękuję WhiskeyTaster!
Mile widziane podobne przykłady trudniejsze +/− podobnej
trudności
jak ktoś ma zbiory z algebry liniowej, żeby podać do rozwiązania co prowadzą do sprzeczności
.
Po przerobieniu tej książki Rutkowskiego, biore się za analize mat. B.P. Demidowicza 1,2,3 bo
mam na półce i Fichtenholza chyba że ktoś poleci do tych 3 zbiorów lepszy podręcznik z
teorią... Do pażdziernika mam pare miesięcy więc myśle że chociaż Rutkowskiego i 2 części
Demidowicza przerobie..
20 lut 13:58
WhiskeyTaster: Nie ma co panikować. Będziesz miał wykłady, a na nich wszystko, co potrzebne. Na jaki kierunek
się wybierasz?
20 lut 14:02
algebra liniowa: Chciałbym bardzo iść na elektronikę i telekomunikację zaocznie na politechnikę.
20 lut 14:03
WhiskeyTaster: Hmm, nie mam za bardzo pojęcia, jak tam stoi matematyka i czego konkretnie oczekują. Próbowałeś
jakoś zorientować się jakie będziesz miał przedmioty?
20 lut 14:04
algebra liniowa: tak 1 wszy rok to o ile pamiętam: algorytmy i struktury danych(duuużo matematyki na tym jest z
dowodami
+ matmy dyskretnej+ Cormen książka), fizyka teoria,ćw, laborki, teoria obwodów
elektrycznych, metrologia elektryczna ,
elektronika( podstawowy wykład jak w Sztuce elektoniki Horowitza) ,
analiza matematyczna+algebra liniowa, teoria prawdopodobieństwa etc
zaraz przejrze co dokładnie jest na 1 semestrze a co na drugim.
programowanie niskopoziomowe w C/C++ i assemblerze.. ogólnie wole mieć z głowy matme i fizykę
jak tam pójdę i coś już umieć.
Z fizyki mam Bolkowskiego do obwodów i J. Orear + Resnicka. Przejrze dokładnie przedmioty na
pierwszy semestr zerknij za 30 min jak masz chęć czy później do tego tematu.
20 lut 14:13
WhiskeyTaster: Dobra, ale od strony matematycznej: jaki zakres analizy matematycznej i algebry liniowej?
Najlepiej jak już, to skupić się właśnie na tym, co będzie potrzebne. W dodatku jak już
wspominałem, będziesz miał wykłady i listy, a prowadzący w razie czego prowadzą konsultacje
20 lut 14:20
algebra liniowa: czekaj właśnie patrzę kartę przedmiotu.. XD
20 lut 14:22
algebra liniowa: ANaliza wg katy przedmiotu. Podstawowe pojęcia logiczne (w tym zdanie logiczne, jego
wartościowość, zdanie złożone, spójniki logiczne i kwantyfikatory) i teoriomnogościowe (w tym
zbiór pusty, rodzina zbiorów, działania na zbiorach i iloczyn kartezjański).
Przestrzeń rzeczywista n−wymiarowa i podstawowe pojęcia z nią związane (np. wektor swobodny,
podprzestrzeń, odcinek, kombinacja liniowa) i charakterystyczne jej podzbiory (np. otwarte,
domknięte, spójne, ograniczone).
Funkcja, jej określenie i pojęcia z nią związane (w tym obraz i przeciwobraz, złożenie funkcji
i funkcja odwrotna).
Rodzaje funkcji, a w tym funkcje wielu zmiennych, funkcje wektorowe, parzyste i nieparzyste,
okresowe, monotoniczne i pojęcia z nimi związane, w tym ekstrema i przedziały monotoniczności.
Wykres funkcji, pojęcia z nią związane i sposoby jego sporządzania.
Funkcja liniowa, potęgowa i wykładnicza i odwrotne do nich.
Wielomiany i funkcje wymierne oraz rozkład na ułamki proste.
Funkcje trygonometryczne, cyklometryczne, hiperboliczne i odwrotne do nich. Podstawowe wzory i
właściwości.
Zbiory wypukłe,funkcje wypukłe i wklęsłe − określenie i właściwości.
Ciągi i szeregi liczbowe − określenie, rodzaje i właściwości.
Szereg harmoniczny, anharmoniczny.
Granica ciągu, punkt skupienia ciągu, suma szeregu i sposoby ich obliczania.
Różne rodzaje granic funkcji i ich związki.
Sposoby obliczania granic i symbole nieoznaczone.
Szczególne (podstawowe) granice funkcji i liczba e oraz logarytm naturalny.
Ciągłość funkcji i jej rodzaje.
Właściwości funkcji ciągłych.
Krzywe − określenie i jej rodzaje oraz pojęcia z nią związane np. styczna, jej asymptota, opis.
Pochodna funkcji, pochodna cząstkowa i pochodna kierunkowa.
Sposoby obliczania pochodnych. Pochodne wyższych rzędów.
Własności funkcji mających pochodne.
Zastosowanie pochodnych jednej zmiennej, w tym obliczanie krzywizny i torsji.
Różniczka i różniczka zupełna funkcji.
Twierdzenia o wartości średniej.
Reguła del'Hospitala i jej stosowanie.
Wzór Taylora i Maclaurina i rozwinięcia funkcji według tych wzorów oraz zastosowania.
Obliczanie ekstremów funkcji jednej i wielu zmiennych.
Gradient i potencjał.
Metoda najmniejszych kwadratów.
Całka nieoznaczona, określenie i podstawowe wzory.
Obliczanie całek nieoznaczonych metodami podstawiania, przez części i przy wykorzystaniu wzorów
rekurencyjnych.
Całkowanie funkcji wymiernych i niewymiernych (w tym metodą współczynników nieoznaczonych i
całki dwumienne − twierdzenie Czebyszewa).
Całki z funkcji trygonometrycznych, w tym metoda podstawienia uniwersalnego i szczególne
przypadki ze względu na nieparzystość występowania funkcji trygonometrycznych.
Całka oznaczona − określenie, właściwości i interpretacja geometryczna.
Zmiana zmiennej w całce oznaczonej − twierdzenia z tym związane.
Całka niewłaściwa, jej rodzaje i zbieżność.
Całki zależne od parametru.
Równania różniczkowe − podstawowe pojęcia (w tym całka szczególna, ogólna i osobliwa). Równania
różniczkowe zwyczajne pierwszego rzędu; równania o zmiennych rozdzielonych, sprowadzalne do
nich (w tym jednorodne) liniowe i zupełne.
Równania zwyczajne wyższych rzędów: metoda obniżania rzędu, liniowe jednorodne o stałych
współczynnikach i niejednorodne (też o stałych współczynnikach).
Szeregi funkcyjne, ich zbieżność, szeregi potęgowe i trygonometryczne.
20 lut 14:26
algebra liniowa: Algebra... Ciała. Liczby zespolone. Macierze i wyznaczniki. Układy Cramera. Przestrzenie
liniowe. Wymiar. Baza. Układy równań. Eliminacja Gaussa. Tw. Kroneckera−Capellego.
Przekształcenia liniowe i ich macierze. Macierz odwrotna. Równania macierzowe. Wektory i
wartości własne. Iloczyn skalarny. Przestrzeń unitarna. Macierz ortogonalna.
20 lut 14:27