matematykaszkolna.pl
stereometria salamandra: rysunekProszę o Wasz punkt widzenia na temat tych kątów. Od lekcji zastanawiam się i próbuję sobie wyobrazić te kąty i nie mogę tego pojąć. Jest zadanie: Przekątna BD1β prostopadłościanu ABCDA1B1C1D1 tworzy ze ścianami o wspólnym wierzchołku D kąty α, β, γ. Wykaż, że cos2α+cos2β+cos2γ = 2 Nie potrafię zrozumieć, że ta zielona przekątna idzie po ścianie bocznej, nadal mam wyobrażenie jakby ona rzekomo szła "w środku" od punktu D do C1, analogicznie z pomarańczową. Samo zadanie już rozwiązać umiem, ale nie potrafię zrozumieć, że te odcinki pomarańczowy i zielony przechodzą akurat przez ścianę boczną (są przekątnymi ściany bocznej). Do czerwonego oczywiście nie mam wątpliwości.
6 lut 17:09
a@b: Rysuj "kreski" w pokoju na ścianach , na suficie i na podłodzeemotka To zobaczysz kąty proste !
6 lut 17:23
salamandra: Nie chodzi mi w tym wypadku stricte o kąty proste, ale dlaczego ta zielona idzie po ścianie bocznej, a nie "wewnątrz" graniastosłupa?
6 lut 17:24
a@b: Chyba ,że masz kulisty pokój To idź do koleżanki emotka
6 lut 17:24
a@b: Jak ze ścianami , to ..... z przekątnymi ścian ( bo ściany są kwadratami)
6 lut 17:26
a@b: Jakbyś nie obracał tego sześcianu to kąty między przekątnymi w podstawie i ścianach bocznych Pojęte ?
6 lut 17:28
a@b: Za to należy winić nauczycieli, którzy nie pokazują wam na modelach takich zależności !
6 lut 17:36
Mila: Zgadzam się. Należy pokazywać modele szkieletowe i kąty widać.
6 lut 17:38
a@b: Proponuję skorzystać z "Geo−gebry"
6 lut 17:38
a@b: dla Mili emotka
6 lut 17:39
salamandra: Pokazuje, nawet polecał przekręcać itp, ale ja po prostu nie mam wyobraźni przestrzennej dlatego tyle pytań na ten temat zadaję
6 lut 17:45
salamandra: Akurat to zadanie to miałem wytłumaczone opcjonalnie na zasadzie, żeby przekręcać ten prostopadłościan i te kąty będa identycznie ułożone jak α, ale mówię, nie mam wyobraźni. Natomiast spojrzałem na ścianę w pokoju i uświadomiłem sobie, że nie ma jak od wierzchołka tej samej ściany, poprowadzic przekątnej nie idąc po ścianie
6 lut 17:47
Mila: rysunek Kąt między przekątną DB1 i ścianą ADD1A1 to kąt między DB1 i rzutem prostokątnym tej przekątnej na ścianę ADD1A1 . Rzutem D jest ten sam punkt, rzutem drugiego końca (B1) jest punkt A1. Rzutem DB1 jest odcinek DA1. α −kąt między przekątną DB1 i ścianą ADD1A1
6 lut 17:58
salamandra: W związku z tym B1A1D będzie prosty?
6 lut 18:01
a@b: no taaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaak
6 lut 18:01
salamandra: Wybaczcie Panie, żem tak oporny jest z tymi bryłkami. I tak już powinienem na rękach nosić, ale do tego maja jeszcze pomęczę Teraz rozważam pomarańczową przekątną: B1A1D prosty W czerwonej B1BD
6 lut 18:05
Mila: rysunek Kąt między przekątną DB1 i ścianą DCC1D1 to kąt między DB1 i rzutem prostokątnym tej przekątnej na ścianę DCC1D1. β − kąt między przekątną DB1 i ścianą DCC1D1
6 lut 18:08
Mila: rysunek Graniastosłup prawidłowy trójkątny. Kąt między przekątną ściany bocznej i sąsiednią ścianą boczną np. ACC1A1− to kąt między tą przekątną i jej rzutem na ścianę ACC1A1. ♦ Rzutem punktu C1 jest C1. ♦ Rzutem prostokątnym punktu B jest punkt D α − kąt między przekątną (BC1) ściany bocznej i sąsiednią ścianą boczną ACC1A1 Eta ładnie to rysuje z przewróconym graniastosłupem. Wtedy lepiej widać.
6 lut 18:38
xyz: A potrafil by ktos narysowac ostroslup o podstawie kwadratowej (nie prosty) gdzie spodek wysokosci znjduje sie w jednym z wierzcholkow i znalezc kat nachylenia scian bocznych. ktore nie zawieraja wysokosci ostroslupa do plaszczyzny podstawy? Kompletnie nie widze tego kata, jak to rzucic? @Mila dalabys rade to zrobic i opisac jak tu wyzej?
6 lut 18:52
salamandra: rysunekLubię tłumaczenie na zasadzie długopisa i rzucanego przez niego cienia, założmy hipotetycznie, że czerwone to długopis, zielone to cień, a niebieskie to odcinek rzutujący. Czy dobrze oznaczyłem?
6 lut 18:56
Mila: xyz narysuję, ale wolałabym konkretne zadanie, bo nie wiem czy utrafię z treścią. Za godzinkę będęemotka Napisz treść , albo ja wg własnego uznania napiszę uwzględniając to, co już napisałeś 18:52 ?
6 lut 19:05
salamandra: Milu, a w Twoim rysunku z 18:38, kąt DBC1 to co to byłby za kąt? między czym, a czym?
6 lut 20:06
Mila: kąt DBC1 − kąt między przekątną ściany bocznej i wysokością podstawy.
6 lut 20:24
salamandra: A wracając do tego mojego "doświadczenia" z długopisem?
6 lut 20:31
Mila: rysunek Dla xyz Aby zaznaczyć kąt pomiędzy ścianami (zwany kątem dwuściennym) znajdujemy najpierw wspólną krawędź tych dwóch ścian. (k) Następnie do wybranego punktu na tej krawędzi prowadzimy dwa odcinki, jeden zawarty w pierwszej ścianie, drugi – w drugiej, tak aby były one prostopadłe do tej krawędzi. a⊥k, b⊥k α − Kąt pomiędzy tymi odcinkami to kąt dwuścienny (czyli kąt pomiędzy tymi ścianami):
6 lut 20:56
Mila: rysunek Dla xyz. ABCD − kwadrat. Odcinek SD prostopadły do płaszczyzny podstawy (ABCD) 1) ΔADS prostopadły do ABCD ΔCDS prostopadły do ABCD Odcinek BC jest prostopadły do płaszczyzny DCRS to jest prostopadły do CS. BC⊥CS BA⊥AS 2) BC− wspólna krawędź płaszczyzn ABCD i BCS Odcinek SC jest prostopadły do krawędzi (BC) dwóch płaszczyzn ABCD i SBC. odcinek DC jest prostopadły do krawędzi (BC) dwóch płaszczyzn ABCD i SBC. α− kąt między ścianą boczną SBC a płaszczyzną podstawy ABCD 3) AB − wspólna krawędź płaszczyzn ABCD i ABS Odcinek AS jest prostopadły do wspólnej krawędzi (AB) dwóch płaszczyzn ABCD i ABS. odcinek DA jest prostopadły do krawędzi (AB) dwóch płaszczyzn ABCD i ABS β− kąt między ścianą boczną ABS a płaszczyzną podstawy ABCD
6 lut 20:56
Mila: salamandra zaznaczyłeś kąt między odcinkiem ( czerwonym) a rzutem prost. ( zielonym) 18.56
6 lut 20:59
salamandra: Czyli rzut prostokątny = cień rzucany na biurko, a ten odcinek, to mój długopis, a niebieskie to odcinek rzutujący?
6 lut 21:03
Mila: Tak, przecież to Ci już tłumaczyłam. Po co ja robię rysunki , nie oglądasz i nie czytasz?
6 lut 21:09
xyz: Milu dziękuję Ci bardzo serdecznie i w sumie miałbym pytanie czy np. kąt alfa to też byłby kąt pomiędzy środkiem odcinka BC, a środkiem podstawy (w sensie odcinka łączącego środki odcinków tych wzdłuż)
6 lut 21:17
xyz: rysunekten kąt
6 lut 21:21
salamandra: Co rysunek to inny, a muszę mieć też pewność, że swoim tokiem rozumowania też rozumiem. Bo np. w przypadku 17:58 i 18:08, już nie jestem sobie w stanie na zasadzie tego długopisu wytłumaczyć, bo jak nachylę długopis od kątem rozwartym, to cień powstaje z drugiej strony (zakładając, że w 18:08 i 17:58 przekątna prostopadłościanu jest tym długopisem,
6 lut 21:23
Mila: rysunek Nie. ΔBCS tak wygląda. Zielony odcinek nie jest prostopadły do BC. Rozpisałam dokładnie jak są położone odcinki względem siebie. Przeczytaj uważnie. M− środek BC MN⊥BC − Odcinek prostopadły do BC . Wtedy N jest w połowie BS i wtedy komplikują się dalsze obliczenia w zadaniu.
6 lut 21:35
salamandra: Są już przypadki w których nie mam wątpliwości, nauczyciel sam mi powiedział, że jeszcze trochę i nawet nie będę się zastanawiał, tylko odruchowo to będę robił, chcę natomiast od samego początku stereometrii ją ogarnąć, bo to moja słabość i przed samą maturą nie chce juz sie tym martwic, że nie umiem elementarnych rzeczy z tego materiału emotka
6 lut 21:44