stereometria
salamandra:
Proszę o Wasz punkt widzenia na temat tych kątów. Od lekcji zastanawiam się i próbuję sobie
wyobrazić te kąty i nie mogę tego pojąć.
Jest zadanie: Przekątna BD
1β prostopadłościanu ABCDA
1B
1C
1D
1 tworzy ze ścianami o wspólnym
wierzchołku D kąty α, β, γ.
Wykaż, że cos
2α+cos
2β+cos
2γ = 2
Nie potrafię zrozumieć, że ta zielona przekątna idzie po ścianie bocznej, nadal mam wyobrażenie
jakby ona rzekomo szła "w środku" od punktu D do C
1, analogicznie z pomarańczową.
Samo zadanie już rozwiązać umiem, ale nie potrafię zrozumieć, że te odcinki pomarańczowy i
zielony przechodzą akurat przez ścianę boczną (są przekątnymi ściany bocznej). Do czerwonego
oczywiście nie mam wątpliwości.
6 lut 17:09
a@b:
Rysuj "kreski" w pokoju na ścianach , na suficie i na podłodze
To zobaczysz kąty proste !
6 lut 17:23
salamandra: Nie chodzi mi w tym wypadku stricte o kąty proste, ale dlaczego ta zielona idzie po ścianie
bocznej, a nie "wewnątrz" graniastosłupa?
6 lut 17:24
a@b:
Chyba ,że masz kulisty pokój
To idź do koleżanki
6 lut 17:24
a@b:
Jak ze ścianami , to ..... z przekątnymi ścian ( bo ściany są kwadratami)
6 lut 17:26
a@b:
Jakbyś nie obracał tego sześcianu to kąty między przekątnymi
w podstawie i ścianach bocznych
Pojęte ?
6 lut 17:28
a@b:
Za to należy winić nauczycieli, którzy nie pokazują wam na modelach
takich zależności !
6 lut 17:36
Mila:
Zgadzam się. Należy pokazywać modele szkieletowe i kąty widać.
6 lut 17:38
a@b:
Proponuję skorzystać z "Geo−gebry"
6 lut 17:38
a@b:
dla
Mili
6 lut 17:39
salamandra: Pokazuje, nawet polecał przekręcać itp, ale ja po prostu nie mam wyobraźni przestrzennej
dlatego tyle pytań na ten temat zadaję
6 lut 17:45
salamandra: Akurat to zadanie to miałem wytłumaczone opcjonalnie na zasadzie, żeby przekręcać ten
prostopadłościan i te kąty będa identycznie ułożone jak α, ale mówię, nie mam wyobraźni.
Natomiast spojrzałem na ścianę w pokoju i uświadomiłem sobie, że nie ma jak od wierzchołka tej
samej ściany, poprowadzic przekątnej nie idąc po ścianie
6 lut 17:47
Mila:
Kąt między przekątną DB
1 i ścianą ADD
1A
1 to kąt między
DB1 i rzutem prostokątnym tej
przekątnej na
ścianę ADD1A1 .
Rzutem D jest ten sam punkt, rzutem drugiego końca (B
1) jest punkt A
1.
Rzutem DB
1 jest odcinek DA
1.
α −kąt między przekątną DB
1 i ścianą ADD
1A
1
6 lut 17:58
salamandra: W związku z tym B1A1D będzie prosty?
6 lut 18:01
a@b:
no taaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaak
6 lut 18:01
salamandra: Wybaczcie Panie, żem tak oporny jest z tymi bryłkami. I tak już powinienem na rękach nosić, ale
do tego maja jeszcze pomęczę
Teraz rozważam pomarańczową przekątną:
B
1A
1D prosty
W czerwonej B
1BD
6 lut 18:05
Mila:
Kąt między przekątną DB1 i ścianą DCC
1D1 to kąt między DB1 i rzutem prostokątnym tej
przekątnej na ścianę DCC
1D1.
β − kąt między przekątną DB1 i ścianą DCC
1D1
6 lut 18:08
Mila:
Graniastosłup prawidłowy trójkątny.
Kąt między przekątną ściany bocznej i sąsiednią ścianą boczną np. ACC
1A
1−
to kąt między tą przekątną i jej rzutem na ścianę ACC
1A
1.
♦ Rzutem punktu C
1 jest C1.
♦ Rzutem prostokątnym punktu B jest punkt D
α − kąt między przekątną (BC
1) ściany bocznej i sąsiednią ścianą boczną ACC
1A
1
Eta ładnie to rysuje z przewróconym graniastosłupem. Wtedy lepiej widać.
6 lut 18:38
xyz: A potrafil by ktos narysowac ostroslup o podstawie kwadratowej (nie prosty)
gdzie spodek wysokosci znjduje sie w jednym z wierzcholkow
i znalezc kat nachylenia scian bocznych. ktore nie zawieraja wysokosci ostroslupa
do plaszczyzny podstawy?
Kompletnie nie widze tego kata, jak to rzucic?
@Mila dalabys rade to zrobic i opisac jak tu wyzej?
6 lut 18:52
salamandra:
Lubię tłumaczenie na zasadzie długopisa i rzucanego przez niego cienia, założmy hipotetycznie,
że czerwone to długopis, zielone to cień, a niebieskie to odcinek rzutujący.
Czy dobrze oznaczyłem?
6 lut 18:56
Mila:
xyz narysuję, ale wolałabym konkretne zadanie, bo nie wiem czy utrafię z treścią.
Za godzinkę będę
Napisz treść , albo ja wg własnego uznania napiszę uwzględniając to, co już napisałeś 18:52 ?
6 lut 19:05
salamandra: Milu, a w Twoim rysunku z 18:38, kąt DBC1 to co to byłby za kąt? między czym, a czym?
6 lut 20:06
Mila:
kąt DBC1 − kąt między przekątną ściany bocznej i wysokością podstawy.
6 lut 20:24
salamandra: A wracając do tego mojego "doświadczenia" z długopisem?
6 lut 20:31
Mila:
Dla
xyz
Aby zaznaczyć kąt pomiędzy ścianami (zwany kątem dwuściennym)
znajdujemy najpierw wspólną krawędź tych dwóch ścian. (k)
Następnie do wybranego punktu na tej krawędzi prowadzimy dwa odcinki,
jeden zawarty w pierwszej ścianie,
drugi – w drugiej, tak aby były one prostopadłe do tej krawędzi.
a⊥k, b⊥k
α − Kąt pomiędzy tymi odcinkami to kąt dwuścienny (czyli kąt pomiędzy tymi ścianami):
6 lut 20:56
Mila:
Dla
xyz.
ABCD − kwadrat.
Odcinek SD prostopadły do płaszczyzny podstawy (ABCD)
1) ΔADS prostopadły do ABCD
ΔCDS prostopadły do ABCD
Odcinek BC jest prostopadły do płaszczyzny DCRS to jest prostopadły do CS.
BC⊥CS
BA⊥AS
2)
BC− wspólna krawędź płaszczyzn ABCD i BCS
Odcinek SC jest prostopadły do krawędzi (BC) dwóch płaszczyzn ABCD i SBC.
odcinek DC jest prostopadły do krawędzi (BC) dwóch płaszczyzn ABCD i SBC.
α− kąt między ścianą boczną SBC a płaszczyzną podstawy ABCD
3) AB − wspólna krawędź płaszczyzn ABCD i ABS
Odcinek AS jest prostopadły do wspólnej krawędzi (AB) dwóch płaszczyzn ABCD i ABS.
odcinek DA jest prostopadły do krawędzi (AB) dwóch płaszczyzn ABCD i ABS
β− kąt między ścianą boczną ABS a płaszczyzną podstawy ABCD
6 lut 20:56
Mila:
salamandra zaznaczyłeś kąt między odcinkiem ( czerwonym) a rzutem prost. ( zielonym) 18.56
6 lut 20:59
salamandra: Czyli rzut prostokątny = cień rzucany na biurko, a ten odcinek, to mój długopis, a niebieskie
to odcinek rzutujący?
6 lut 21:03
Mila:
Tak, przecież to Ci już tłumaczyłam. Po co ja robię rysunki , nie oglądasz i nie czytasz?
6 lut 21:09
xyz: Milu
dziękuję Ci bardzo serdecznie
i w sumie miałbym pytanie
czy np. kąt alfa to też byłby kąt pomiędzy środkiem odcinka BC,
a środkiem podstawy (w sensie odcinka łączącego środki odcinków tych wzdłuż)
6 lut 21:17
xyz:
ten kąt
6 lut 21:21
salamandra: Co rysunek to inny, a muszę mieć też pewność, że swoim tokiem rozumowania też rozumiem. Bo np.
w przypadku 17:58 i 18:08, już nie jestem sobie w stanie na zasadzie tego długopisu
wytłumaczyć, bo jak nachylę długopis od kątem rozwartym, to cień powstaje z drugiej strony
(zakładając, że w 18:08 i 17:58 przekątna prostopadłościanu jest tym długopisem,
6 lut 21:23
Mila:
Nie.
ΔBCS tak wygląda. Zielony odcinek nie jest prostopadły do BC.
Rozpisałam dokładnie jak są położone odcinki względem siebie. Przeczytaj uważnie.
M− środek BC
MN⊥BC − Odcinek prostopadły do BC .
Wtedy N jest w połowie BS i wtedy komplikują się dalsze obliczenia w zadaniu.
6 lut 21:35
salamandra: Są już przypadki w których nie mam wątpliwości, nauczyciel sam mi powiedział, że jeszcze trochę
i nawet nie będę się zastanawiał, tylko odruchowo to będę robił, chcę natomiast od samego
początku stereometrii ją ogarnąć, bo to moja słabość i przed samą maturą nie chce juz sie tym
martwic, że nie umiem elementarnych rzeczy z tego materiału
6 lut 21:44