matematykaszkolna.pl
stereometria salamandra: Proszę o potwierdzenie zadań 5.1, 5.2, 5.4, jako że nie mam do nich odpowiedzi w książce 5.1. a) EFGH oraz ABCD ADEH oraz BCFG ABEF oraz DCHG b)ABEF, BCFG, DCHG, DAEH c) FG, BC, EH, AD d) skośne = prostopadłe (?) BF, CG, DH, AE 5.2. Tego nie wiem jak ruszyć 5.4. a) zakładając, że powstaje nam trójkąt DD1B, to chodzi o kąt DBD1 b) BD1B1 c) BD1D Z góry dzięki
4 lut 20:49
4 lut 20:49
Mila: rysunek 5.1 d) krawędzie skośne to takie krawędzie nie leżą w jednej płaszczyźnie Przez FG i DC nie możesz poprowadzić płaszczyzny. Przez FG i AB FG i HD FG i AE Popatrz na krawędzie w pokoju −
4 lut 21:05
salamandra: Te zielone które zaznaczyłaś to te skośne?
4 lut 21:08
Mila: rysunek 5.2 Ustawiasz kartkę prostopadle do płaszczyzny π i oświetlasz z góry prostopadle do płaszczyzny π
4 lut 21:18
Mila: rysunek 5.1 Pary masz wypisane. Zielone, ale w stosunku do FG, a nie między sobą. Popatrz na krawędzie w pokoju. Nic Wam nauczyciel nie pokazywał na modelach? AB i SC są skośne , bo nie da się przez te krawędzie poprowadzić płaszczyzny. Wypisz inne pary.
4 lut 21:23
salamandra: A w przypadku 5.1, FG i BF wyznaczą płaszczyznę, która jest ścianą BCFG tak? Jeśli tak, to już chyba pojmuję o co chodzi. W przypadku ostrosłupa, który podałaś − skośne: AB, SC CB, AS AC, SB?
4 lut 21:44
Mila: Dobrzeemotka
4 lut 21:52
salamandra: Tego 5.2 to nadal nie rozumiem, przez chwilę myślałem nawet, że zrobiłaś może inne zadanie emotka
4 lut 21:53
Mila: Ustaw kwadratową kartkę papieru prostopadle do blatu biurka i oświetlaj z góry latarką i obserwuj cień, to zrozumiesz.
4 lut 22:33
salamandra: Zrobiłem ten eksperyment, cień się zmieniał w zależności od odległości światła, ale też od nachylenia (w moim przypadku pudełka po płycie cd), nie rozumiem polecenia tego zadania, naprowadziłabyś chociaż o jaki rzekomo odcinek w zadaniu chodzi?
4 lut 22:51
Mila: Cień ma mieć długość boku kwadratu. Jeżeli kartkę ustawisz równolegle do blatu biurka to cień będzie miał kształt kwadratu gdy promienie światła mają padać prostopadle do blatu. Na rysunku nie widzisz bo jest w rzucie, musisz uruchomić wyobraźnię. Poszukam na youtubie.
4 lut 23:07
Saizou : rysunek Najpierw co to jest rzut równoległy? Niech dany będzie układ jak na rysunku (k− prosta wyznaczająca kierunek rzutu, P− punkt do zrzutowania, π − płaszczyzna na którą rzutujemy). W rzucie równoległym chodzi o to, żeby przez punkt P poprowadzić prostą równoległą do prostej k (wyznaczającej kierunek rzutu). Punkt przecięcia się tej prostej z płaszczyzną, to obraz punktu P w rzucie równoległym na płaszczyznę π. Najłatwiej jest wziąć prostą wyznaczającą kierunek, która jest prostopadła do płaszczyzny.
4 lut 23:08
salamandra: Aha, czyli ten przedmiot (przykładowo to pudełko) muszę ułożyć równolegle do płaszczyzny (biurka)?
4 lut 23:10
Saizou : Tak, ale tutaj chodzi o to, że jak będziesz zmieniać kąt padania światła, to zmieniać będzie się cień kwadratu.
4 lut 23:31
salamandra: No właśnie, wiec kiedy ten odcinek (tak naprawdę nadal nie wiem co jest tym odcinkiem? Będzie równy bokowi kwadratu (tego przedmiotu rozumiem), a kiedy jego przekątna (domyślam się ze coś z 45 stopni pewnie trzeba kombinować?)
4 lut 23:35
Saizou : rysunek Najłatwiej jest zrobić tak. kierunek rzutu prostopadły do płaszczyzny Pomyśl, czy rozumiesz rysunek
4 lut 23:48
Mila: rysunek 5.4 α− kąt między przekątną BD1 a płaszczyzną podstawy ABCD ( kąt między BD1 i jej rzutem prostokątnym na pł. ABCD, BD jest rzutem) δ− kąt między przekątną BD1 a płaszczyzną podstawy A1B1C1D1 γ − kąt między przekątną BD1 i krawędzią boczną DD1
5 lut 16:45
salamandra: Dziękuję Milu, dzisiaj miałem konkretną już lekcję na temat tych kątów i rzutu prostokątnego, i już rozumiem emotka
5 lut 17:00
salamandra: Przynajmniej tak mi się wydaję, że rozumiem
5 lut 17:00
Mila: emotka Rozwiązuj zadaniaemotka
5 lut 17:28