| 1 | ||
3x2−5xy+3y2= | [(x−y)2 +(x−2y)2 + (2x−y)2] | |
| 2 |
Ponieważ wątpię, żeby bodaj co
dziesiąty maturzysta był w stanie dokonać takich sztuczek, propaguję metodę przechodzenia od
nierówności dwóch zmiennych do nierówności jednej zmiennej.
Podstawmy y = px, p > 0. Badana nierówność przyjmuje postać
3x3 + 3p3x3 > 2x2px + 2xp2x2, x, p > 0
i równoważną
3x3(1 + p3) > 2x3(p + p2)
3p3 + 3 > 2p + 2p2, p > 0
3p3 − 2p2 − 2p + 3 > 0, p > 0
3(p3 + 1) − 2p(p + 1) > 0, p > 0
3(p + 1)(p2 − p + 1) − 2p(p+1) > 0, p > 0
3p2 − 3p + 3 − 2p > 0, p > 0
3p2 − 5p + 3 > 0, p > 0
Δ < 0 i współczynnik przy p2 większy od 0, a więc nierówność jest prawdziwa dla wszystkich
p..
Rwnoważność kolejnych nierówności świadczy, że badania nierówność jest prawdziwa.
i .................... bez "echa"
Niedługo będzie wiosna i zakwitną
Trzymaj się
W przypadku wyrażenia jednorodnego, przejście do funkcji jednej zmiennej, to bardzo dobry
sposób, a badanie funkcji kwadratowej przy pomocy wyróżnika jest dobrze opanowane
przez uczniów.