Wywnioskuj z treści zadania tożsamość
Mikele: W klasie jest n uczniów praworęcznych i 1 leworęczny. Na ile sposobów można wybrać spośród
nich (k+1)−osobową delegacje ? Wywnioskuj z treści zadania tożsamość:
2 lut 19:56
Jerzy:
A co ma do rzeczy to,że tylko jeden jest leworęczny ?
2 lut 19:59
Mikele: Nie wiem tak brzmi treść zadania
2 lut 20:00
Mikele: | | | | |
A co oznacza | bo rozumiem że | to podzbiór delegacji samych |
| | |
| | |
uczniów praworęcznych a | to podzbiór delegacji z uczniów |
| |
praworęcznych i tego leworęcznego
2 lut 20:03
ite: | |
na tyle sposobów z ilości (n+1) uczniów piszących którąkolwiek ręką wybieramy |
|
delegację złożoną z (k+1) osób; oczywiście k<n
A teraz liczymy inaczej:
| |
na tyle sposobów z samych uczniów praworęcznych wybieramy delegację złożoną z (k+1) |
|
osób
oraz
| |
na tyle sposobów z samych uczniów praworęcznych wybieramy delegację złożoną z k osób i |
|
do niej dołączamy jako k+1 osobę jedynego leworęcznego
I to są wszystkie możliwości wyboru k+1 osobowej delegacji.
Suma tych dwóch daje tyle samo co pierwszy wyliczony współczynnik dwumianowy.
2 lut 21:01