matematykaszkolna.pl
Wywnioskuj z treści zadania tożsamość Mikele: W klasie jest n uczniów praworęcznych i 1 leworęczny. Na ile sposobów można wybrać spośród nich (k+1)−osobową delegacje ? Wywnioskuj z treści zadania tożsamość:
nawias
n
nawias
nawias
k
nawias
 
nawias
n
nawias
nawias
k+1
nawias
 
nawias
n+1
nawias
nawias
k+1
nawias
 
+
=
   
2 lut 19:56
Jerzy: A co ma do rzeczy to,że tylko jeden jest leworęczny ?
2 lut 19:59
Mikele: Nie wiem tak brzmi treść zadania
2 lut 20:00
Mikele:
 
nawias
n
nawias
nawias
k
nawias
 
nawias
n
nawias
nawias
k+1
nawias
 
A co oznacza
bo rozumiem że
to podzbiór delegacji samych
   
 
nawias
n+1
nawias
nawias
k+1
nawias
 
uczniów praworęcznych a
to podzbiór delegacji z uczniów
  
praworęcznych i tego leworęcznego
2 lut 20:03
ite:
nawias
n+1
nawias
nawias
k+1
nawias
 
na tyle sposobów z ilości (n+1) uczniów piszących którąkolwiek ręką wybieramy
 
delegację złożoną z (k+1) osób; oczywiście k<n A teraz liczymy inaczej:
nawias
n
nawias
nawias
k+1
nawias
 
na tyle sposobów z samych uczniów praworęcznych wybieramy delegację złożoną z (k+1)
 
osób oraz
nawias
n
nawias
nawias
k
nawias
 
na tyle sposobów z samych uczniów praworęcznych wybieramy delegację złożoną z k osób i
 
do niej dołączamy jako k+1 osobę jedynego leworęcznego I to są wszystkie możliwości wyboru k+1 osobowej delegacji. Suma tych dwóch daje tyle samo co pierwszy wyliczony współczynnik dwumianowy.
2 lut 21:01