Analityczna dla mateurzystów
Saizou :
Wrzucam zadanka z g. analitycznej, ale nie mogę dzisiaj za bardzo pomagać, ale zachęcam
maturzystów do rozwiązywania.
Zad 1
Punkt A=(15, −5) jest wierzchołkiem trójkąta prostokątnego o kącie prostym przy wierzchołku B,
opisanego na okręgu 2+y2=25. Wyznacz wierzchołki B i C tego trójkąta, wiedząc,
że jego przeciwprostokątna jest równoległa do osi OX.
Zad 2
Punkt A=(2, 1) należy do okręgu stycznego do osi OX w punkcie B=(−1, 0).
Wyznacz równanie tego okręgu.
Dla jakiej wartości parametru a prosta x−at+4=0 nie ma punktów wspólnych z tym okręgiem.
Zad 3
Na trapezie ABCD o podstawie AB opisano okrąg o równaniu x2+4x+y2−2y−29=0.
Wyznacz współrzędne punktu D, jeżeli A=(−5, 6), B=(3, −2), C=(3, 4).
Oblicz miarę kąta ostrego tego trapezu.
Zad 4
Dla jakich wartości parametru a jedynym rozwiązaniem układu równań
ax+y+1=0
2x+(a+1)y−1=0
jest para liczb spełniająca nierówność |x−y|≥1?
Zad 5
Oblicz odległość między prostymi y=2x+6 i y=2x−4. Wyznacz równanie okręgu o środku
leżącym na osi OY, stycznego do obu tych osi.
Zad 6
Koło K1: x2+y2+12x+2y+21≤0 przesuwamy o wektor v=[4, 4] i otrzymujemy koło K2.
Oblicz pole części wspólnej tych kół.
20 sty 22:31
Szkolniak: Zadanie 4
| −y−1 | |
1) ax=−y−1 ⇒ x= |
| , a≠0 |
| a | |
2) 2x+ay+y=1
−2y−2+a
2y+ay=a
ya
2+ya−2y=a+2
| a+2 | | 1 | |
y(a2+a−2)=a+2 ⇒ y= |
| ⇒ y= |
| , a≠−2 ∧ a≠1 |
| (a+2)(a−1) | | a−1 | |
ax(a−1)=−1−a+1
a
2x−ax=a
| a | | 1 | |
x(a2−a)=a ⇒ x= |
| ⇒ x= |
| |
| a(a−1) | | a−1 | |
| 1 | | 1 | |
|x−y|≥1 ⇔ | |
| − |
| |≥1 ⇔ 0≥1, zdanie fałszywe, zatem nie istnieje taka wartość |
| a−1 | | a−1 | |
parametru a spełniająca warunki zadania
20 sty 22:53
Saizou :
Masz błąd znaku w linijce 3 w 1)
powinno być
a
2x−ax=
−a
Wiec trzeba poprawić
20 sty 23:51
Maciess: @Szkolniak Zadanie 4 mozna też dość sprawnie załatwić metodą wyznacznikową.
@Saizou W zadadniu drugim wśliznął ci się chyba jakiś niechciany parametr t
21 sty 00:02
Saizou :
Faktycznie, literówka, bo t i y są obok siebie na klawiaturze
Errata do zadania 2
Punkt A=(2, 1) należy do okręgu stycznego do osi OX w punkcie B=(−1, 0).
Wyznacz równanie tego okręgu.
Dla jakiej wartości parametru a prosta x−a
y+4=0 nie ma punktów wspólnych z tym okręgiem.
21 sty 00:16
Saizou : Podbijam
21 sty 17:22
salamandra: Późnym wieczorem się do nich dobiorę
21 sty 17:23
Saizou :
Ja będę pewnie tak do 23, 24
21 sty 17:32
janek191:
Rys. do z.6
21 sty 17:55
salamandra: Zad 1.
Jak do tego podejść?
Wiem, że środek okręgu to (0,0) oraz promień to 5 i że promień okręgu wpisanego w trójkąt
21 sty 22:31
Saizou :
Podpowiedź
Skoro AC jest równoległa do osi OC to C=(x, −5)
AB ⊥ BC
21 sty 22:56
Szkolniak: Zadanie 5
weźmy, że x=1:
wtedy: f(x)=2x+6, f(1)=8 → A=(1,8)
g(x)=2x−4, f(1)=−2 → B=(1,−2)
odległość między dwoma prostymi równa jest długości odcinka AB:
|AB|=
√100=10
równanie okręgu: x
2+(y−a)
2=r
2, S=(0,a)
okrąg ma być styczny do obu stycznych, zatem odległość odległość od środka do jednej prostej
musi być równa odległości od środka do drugiej prostej:
1) P(0,a) i 2x−y+6=0
2) P(0,a) i 2x−y−4=0
d
1=d
2 ⇔ |6−a|=|a+4| ⇔ 6−a=a+4 ⇔ a=1
r
2=d
2=5
równanie okręgu: x
2+(y−1)
2=5
21 sty 23:15
a@b:
Zad5/
k:y=2x+6 p: y=2x−4 k∥p
k: 2x−y+6=0 p: 2x−y−4=0
| |6+4| | |
to d= |
| ⇒ d=2√5=2r ⇒ r=√5 |
| √22+12 | |
r
2=5
S−− środek odcinka AB ⇒S(1,0)
o : x
2+(y−1)
2=5
21 sty 23:29
salamandra: No ok, ale mając te współrzędne, C(x, −5), A(15, −5), mogę jedynie stwierdzić, że prosta AC ma
równanie y=−5
22 sty 00:00
a@b:
AB ∥ DC
a
AB=−1 to a
DC=−1
to prosta k=pr DC:
y= −x+7
Rozwiązując układ równań prostej k i okręgu otrzymamy: D(1,6)
zatem trapez jest równoramienny bo |AD|=|BC|=....=6
Prosta CE ⊥AB to a
CE=1
to: CE: y= 1(x−3)+4 ⇒ CD: y=x+1
prosta AB: y=−1(x−3)−2 ⇒ AB : y=−x+1
zatem CE∩AB= {E} ⇒ ... E(0,1)
Obliczamy długości |EB |i |CE| ⇒ ...... |EB|=|CE|= 3
√2
zatem ΔCEB jest prostokątny i równoramienny
więc trapez ma kąty ostre po α=45
o
to cosα=
√2}/2
=============
22 sty 00:29
Szkolniak: Czy w zadaniu 6 odpowiedź to 8π−16?
22 sty 00:32
Szkolniak:
P
kw=16
P=16−4π
P
1=P
kw−2P=16−32+8π=8π−16
22 sty 00:43
a@b:
tak
22 sty 00:57
salamandra: Podpowie ktoś z tym zad 1? Kompletną pustkę mam
22 sty 12:59
wmboczek: styczność w (0,−5) co jest w odl 15 od A
przenosimy to na AB co daje 15+5=20
10=CB+20−AC
Z Pitagorasa CB=15 AC=25 czyli C znamy
dalej najłatwiej chyba wyznaczyć wysokość h z kąta prostego oraz odcinki, na jakie dzieli AC i
tak dostaniemy B
22 sty 13:49
salamandra: skąd wiadomo że AB = 20?
22 sty 14:11
wmboczek: 15+bok kwadratu=5
22 sty 14:45
salamandra: Nie widzę na rysunku kwadratu, ale domyślam się o co chodzi, i boki od A do punktu styczności
na boku AB, i bok od A do puntu stycznosci na boku AC jako równe z twierdzenia o odcinkach
stycznych?
22 sty 14:54
wmboczek: tak, a kwadrat tworzą promienie i przyprostokątne
22 sty 15:52
salamandra: I tak jest w KAŻDYM trójkącie prostokątnym opisanym na okręgu?
22 sty 16:22
wmboczek: TAK, ładnie to widać jak zrobi się rysunek z kątem prostym po kratkach
22 sty 16:34
salamandra:
A= (15,−5)
B(x,y)
C=(x,−5)
|CM|=|CN| − tw. o odcinkach stycznych
N=(0,−5)
|AN|= |AP| − tw. o odcinkach stycznych
|AN|=15=|AP|
|BP|=|BM| = r = 5
co dalej?
22 sty 16:46
wmboczek: Dalej z podanej zależności 2r=a+b−c albo oznaczając CM=CN=x
ułożysz tw Pitagorasa i obliczysz x
znając wszystkie boki prowadzisz wysokość BD, która stworzy trójkąty podobne
Wyznaczając BD i CD łatwo podać współrzędne B
22 sty 16:54
salamandra: No ale na razie znam tylko "a" (AB) więc jak skorzystać ze wzoru 2r=a+b−c?
22 sty 16:56
wmboczek: no np c=10+b i do Pitagorasa, 2 równania i 2 niewiadome
22 sty 17:03
salamandra: Ale co wziąć do Pitagorasa?
No mam 2r = a+b−c
10=20+b−c
c=b+10
Niech |AB| = a
I nie wiem dalej jak to zrobić tym promieniem. byłbym wdzieczny za podpowiedź, umiem tylko tym
"x".
|CM| = x = |CN|
20
2+(5+x)
2 = (15+x)
2
x= 10
AC = 25
CB = 15
AB = 20
Skoro AC = 25
A= (15,−5)
C=(x,−5)
25
2= (x−15)
2+(−5+5)
2
625 = x
2−30x+225
x
2−30x−400=0
Δ=2500
| 30+50 | |
x2 = |
| = 40 (nie zgadza się)? |
| 2 | |
Czyli C= (−10, −5)
A współrzędne B?
Nie wiem jak zrobić to z wysokością o której mówi wmboczek 16:54.
22 sty 18:29
wmboczek:
a/c=x/a
b/c=h/a
mając odległości h i x oraz wsp C łatwo podać wsp B
22 sty 18:45
salamandra: Mógłbyś nazwać boki tego trójkąta długościami z mojego rysunku, bo jakoś go "nie widzę"?
22 sty 18:48
salamandra: a= |CB|
x= |CN|
b = |AB|
c= |AC|?
22 sty 18:50
salamandra: a/c = x/a
15/25 = 10/15
coś się nie zgadza
22 sty 19:15
salamandra: 25h=300
h=12?
22 sty 19:26
wmboczek: tak, h=12 a ten x to inny x niż CM
22 sty 19:40
salamandra: aha, no wlasnie cos mi nie pasowało, że prowadzimy wysokość do punktu M i że tam o dziwo będzie
kąt prosty
22 sty 19:41
Szkolniak: Jakaś podpowiedź do 2 co można zrobić z tymi punktami?
Chodzi o to żeby wyznaczyć środek okręgu w taki sposób, że wiem, że leży on na prostej x=−1,
zatem punkt (−1,y) jest równo oddalony od punktu A i od punktu B?
22 sty 20:38
wmboczek: TAK. Zamiast odległości można też znaleźć przecięcie symetralnej AB z x=−1
22 sty 20:47
Szkolniak: A(2,1) i P(−1,y) ⇒ |AP|2=9+y2−2y+1
B(−1,0) i P(−1,y) ⇒ |BP|2=4+y2
y2−2y+10=y2+4 ⇒ y=3 ⇒ P(−1,3) i r=3
x=ay−4 ∧ (x+1)2+(y−3)2=9
(ay−3)2+y2−6y=0
a2y2−6ay+9+y2−6y=0
(a2+1)y2−6(a+1)y+9=0
Δ<0 ⇔36a2+72a+36−36a2−36<0 ⇔a<0
22 sty 21:01
wmboczek: BP2=y2
22 sty 21:02
Szkolniak: Cholera.. ale metoda rozwiązania jest okej?
22 sty 21:07
a@b:
S(−1,b), r=|b|
o : (x+1)
2+(y−b)
2=b
2 i A(2,1)∊o
to.................
b=5 zatem S(−1,5) i r=5
o: ( x+1)
2+(y−5)
2=25
prosta k: x−ay+4=0 nie ma punktów wspólnych z okręgiem
to odległość d punktu S od prostej k jest d>r
d=|5a−3|>5
√a2+1 ⇒ ...................
.................
Odp: a< −8/15
22 sty 21:09
a@b:
np : dla a= −1
k: y= −x−4
dla a= −2
k y=−0,5x−2
dla a= −8/15
y =−(15/8)x−7,5
22 sty 21:19
Szkolniak: W ogóle trochę liznąłem tematu całek oznaczonych i liczenia pola poprzez nie i pytanie czy
zadanie z kołami dałoby radę tak zrobić?
Bo w policzonych przeze mnie kiedyś przykładach pole ograniczane było funkcją jednej zmiennej,
czy tutaj jest ograniczane z góry dwoma zmiennymi?
22 sty 21:40
wmboczek: da się tylko trzeba pamiętać o kilku drobiazgach
1) dobra funkcja (fragment okręgu będący funkcją)
2) przesunięcie tak by obszar był nad osią OX
3) obszar będzie różnicą 2 pół pod funkcjami
22 sty 21:47
Szkolniak: 1) Pole po przesunięciu będzie równe polu wcześniejszemu?
2) Całka oznaczona o przedziale od −6 do −2, w takim razie jak teraz znaleźć funkcję
ograniczająca z góry?
22 sty 21:55
salamandra: W 1−szym x również 12? (ten z podobieństwa)
22 sty 22:08
wmboczek: @salamandra x=9 z proporcji
@Szkolniak
całka wyraża Pp pod krzywą do osi OX.
Jeśli obszar jest częściowo pod OX, to jego pole wychodzi ujemne w tej części
Musiałbyś przekształcić równania tak, by wykresy się podniosły (przesunięcie w pionie)
Pp=∫niebieski fragment − ∫czerwony
Pozostaje jeszcze problem wyliczenia samej całki, w tym zadaniu akurat te rachunki są żmudne
22 sty 22:29
Szkolniak: Tak, podniosłem oba okręgi o jedną jednostkę w górę i cały obszar znalazł mi się nad osią OX.
Natomiast nadal ciekawi mnie czy możliwym jest zrobienie tak, aby wyznaczyć wzór funkcji jednej
zmiennej z części koła niebieskiego na przedziale <−6;−2>.
22 sty 22:42
salamandra: a= |CB| = 15
b= |AB| = 20
c= |AC|= 25
25x= 225
x=9
25h = 300
h=12
I co dalej, jak dojść do wierzchołka B?
22 sty 22:50
wmboczek: @salamandra masz teraz wektor przesunięcia z C do B
@Szkolniak
(x−a)2+(y−b)2=r2
y1=√r2−(x−a)2+b
y1=−√r2−(x−a)2+b
22 sty 23:01
salamandra: Wektory miałem w pierwszej klasie i to może z trzy lekcje, więc ciężko
22 sty 23:10
wmboczek: po prostu 9 w prawo i 12 w górę od C
22 sty 23:19
salamandra: Czyli B(−1,7)?
C(−10,−5)
23 sty 00:00
Saizou :
@[NSzkolniak]] da radę, ale będzie trudniej jeśli będziesz liczyć w współrzędnych
kartezjańskich,
o wiele łatwiej będzie w współrzędnych biegunowych obliczyć to pole.
23 sty 12:15
Szkolniak: A to nie nie, odpadam, jeszcze nie mam takiej wiedzy na ten temat
23 sty 12:37