matematykaszkolna.pl
Analityczna dla mateurzystów Saizou : Wrzucam zadanka z g. analitycznej, ale nie mogę dzisiaj za bardzo pomagać, ale zachęcam maturzystów do rozwiązywania. Zad 1 Punkt A=(15, −5) jest wierzchołkiem trójkąta prostokątnego o kącie prostym przy wierzchołku B, opisanego na okręgu 2+y2=25. Wyznacz wierzchołki B i C tego trójkąta, wiedząc, że jego przeciwprostokątna jest równoległa do osi OX. Zad 2 Punkt A=(2, 1) należy do okręgu stycznego do osi OX w punkcie B=(−1, 0). Wyznacz równanie tego okręgu. Dla jakiej wartości parametru a prosta x−at+4=0 nie ma punktów wspólnych z tym okręgiem. Zad 3 Na trapezie ABCD o podstawie AB opisano okrąg o równaniu x2+4x+y2−2y−29=0. Wyznacz współrzędne punktu D, jeżeli A=(−5, 6), B=(3, −2), C=(3, 4). Oblicz miarę kąta ostrego tego trapezu. Zad 4 Dla jakich wartości parametru a jedynym rozwiązaniem układu równań ax+y+1=0 2x+(a+1)y−1=0 jest para liczb spełniająca nierówność |x−y|≥1? Zad 5 Oblicz odległość między prostymi y=2x+6 i y=2x−4. Wyznacz równanie okręgu o środku leżącym na osi OY, stycznego do obu tych osi. Zad 6 Koło K1: x2+y2+12x+2y+21≤0 przesuwamy o wektor v=[4, 4] i otrzymujemy koło K2. Oblicz pole części wspólnej tych kół.
20 sty 22:31
Szkolniak: Zadanie 4
 −y−1 
1) ax=−y−1 ⇒ x=

, a≠0
 a 
2) 2x+ay+y=1
 −2(y+1) 

+ay+y=1 /*a
 a 
−2y−2+a2y+ay=a ya2+ya−2y=a+2
 a+2 1 
y(a2+a−2)=a+2 ⇒ y=

⇒ y=

, a≠−2 ∧ a≠1
 (a+2)(a−1) a−1 
 −1 
1) ax=

−1 /*(a−1)
 a−1 
ax(a−1)=−1−a+1 a2x−ax=a
 a 1 
x(a2−a)=a ⇒ x=

⇒ x=

 a(a−1) a−1 
 1 1 
|x−y|≥1 ⇔ |


|≥1 ⇔ 0≥1, zdanie fałszywe, zatem nie istnieje taka wartość
 a−1 a−1 
parametru a spełniająca warunki zadania
20 sty 22:53
Saizou : Masz błąd znaku w linijce 3 w 1) powinno być a2x−ax=−a Wiec trzeba poprawić
20 sty 23:51
Maciess: @Szkolniak Zadanie 4 mozna też dość sprawnie załatwić metodą wyznacznikową. @Saizou W zadadniu drugim wśliznął ci się chyba jakiś niechciany parametr t emotka
21 sty 00:02
Saizou : Faktycznie, literówka, bo t i y są obok siebie na klawiaturze Errata do zadania 2 Punkt A=(2, 1) należy do okręgu stycznego do osi OX w punkcie B=(−1, 0). Wyznacz równanie tego okręgu. Dla jakiej wartości parametru a prosta x−ay+4=0 nie ma punktów wspólnych z tym okręgiem.
21 sty 00:16
Saizou : Podbijam
21 sty 17:22
salamandra: Późnym wieczorem się do nich dobiorę
21 sty 17:23
Saizou : Ja będę pewnie tak do 23, 24
21 sty 17:32
janek191: rysunek Rys. do z.6
21 sty 17:55
salamandra: Zad 1. Jak do tego podejść? Wiem, że środek okręgu to (0,0) oraz promień to 5 i że promień okręgu wpisanego w trójkąt
 a+b−c 
prostokątny to

 2 
21 sty 22:31
Saizou : rysunek Podpowiedź Skoro AC jest równoległa do osi OC to C=(x, −5) AB ⊥ BC
21 sty 22:56
Szkolniak: Zadanie 5 weźmy, że x=1: wtedy: f(x)=2x+6, f(1)=8 → A=(1,8) g(x)=2x−4, f(1)=−2 → B=(1,−2) odległość między dwoma prostymi równa jest długości odcinka AB: |AB|=100=10 równanie okręgu: x2+(y−a)2=r2, S=(0,a) okrąg ma być styczny do obu stycznych, zatem odległość odległość od środka do jednej prostej musi być równa odległości od środka do drugiej prostej: 1) P(0,a) i 2x−y+6=0
 |6−a| 
d1=

 5 
2) P(0,a) i 2x−y−4=0
 |a+4| 
d2=

 5 
d1=d2 ⇔ |6−a|=|a+4| ⇔ 6−a=a+4 ⇔ a=1 r2=d2=5 równanie okręgu: x2+(y−1)2=5
21 sty 23:15
a@b: rysunek Zad5/ k:y=2x+6 p: y=2x−4 k∥p k: 2x−y+6=0 p: 2x−y−4=0
 |6+4| 
to d=

⇒ d=25=2r ⇒ r=5
 22+12 
r2=5 S−− środek odcinka AB ⇒S(1,0) o : x2+(y−1)2=5
21 sty 23:29
salamandra: No ok, ale mając te współrzędne, C(x, −5), A(15, −5), mogę jedynie stwierdzić, że prosta AC ma równanie y=−5
22 sty 00:00
a@b: rysunek AB ∥ DC aAB=−1 to aDC=−1 to prosta k=pr DC: y= −x+7 Rozwiązując układ równań prostej k i okręgu otrzymamy: D(1,6) zatem trapez jest równoramienny bo |AD|=|BC|=....=6 Prosta CE ⊥AB to aCE=1 to: CE: y= 1(x−3)+4 ⇒ CD: y=x+1 prosta AB: y=−1(x−3)−2 ⇒ AB : y=−x+1 zatem CE∩AB= {E} ⇒ ... E(0,1) Obliczamy długości |EB |i |CE| ⇒ ...... |EB|=|CE|= 32 zatem ΔCEB jest prostokątny i równoramienny więc trapez ma kąty ostre po α=45o to cosα=2}/2 =============
22 sty 00:29
Szkolniak: Czy w zadaniu 6 odpowiedź to 8π−16?
22 sty 00:32
Szkolniak: rysunekPkw=16
 1 
Pwycinka=

*16π=4π
 4 
P=16−4π P1=Pkw−2P=16−32+8π=8π−16
22 sty 00:43
a@b: tak
22 sty 00:57
salamandra: Podpowie ktoś z tym zad 1? Kompletną pustkę mam
22 sty 12:59
wmboczek: styczność w (0,−5) co jest w odl 15 od A przenosimy to na AB co daje 15+5=20 10=CB+20−AC Z Pitagorasa CB=15 AC=25 czyli C znamy dalej najłatwiej chyba wyznaczyć wysokość h z kąta prostego oraz odcinki, na jakie dzieli AC i tak dostaniemy B
22 sty 13:49
salamandra: skąd wiadomo że AB = 20?
22 sty 14:11
wmboczek: 15+bok kwadratu=5
22 sty 14:45
salamandra: Nie widzę na rysunku kwadratu, ale domyślam się o co chodzi, i boki od A do punktu styczności na boku AB, i bok od A do puntu stycznosci na boku AC jako równe z twierdzenia o odcinkach stycznych?
22 sty 14:54
wmboczek: tak, a kwadrat tworzą promienie i przyprostokątne
22 sty 15:52
salamandra: I tak jest w KAŻDYM trójkącie prostokątnym opisanym na okręgu?
22 sty 16:22
wmboczek: TAK, ładnie to widać jak zrobi się rysunek z kątem prostym po kratkach
22 sty 16:34
salamandra: rysunekA= (15,−5) B(x,y) C=(x,−5) |CM|=|CN| − tw. o odcinkach stycznych N=(0,−5) |AN|= |AP| − tw. o odcinkach stycznych |AN|=15=|AP| |BP|=|BM| = r = 5 co dalej?
22 sty 16:46
wmboczek: Dalej z podanej zależności 2r=a+b−c albo oznaczając CM=CN=x ułożysz tw Pitagorasa i obliczysz x znając wszystkie boki prowadzisz wysokość BD, która stworzy trójkąty podobne Wyznaczając BD i CD łatwo podać współrzędne B
22 sty 16:54
salamandra: No ale na razie znam tylko "a" (AB) więc jak skorzystać ze wzoru 2r=a+b−c?
22 sty 16:56
wmboczek: no np c=10+b i do Pitagorasa, 2 równania i 2 niewiadome
22 sty 17:03
salamandra: Ale co wziąć do Pitagorasa? No mam 2r = a+b−c 10=20+b−c c=b+10 Niech |AB| = a I nie wiem dalej jak to zrobić tym promieniem. byłbym wdzieczny za podpowiedź, umiem tylko tym "x". |CM| = x = |CN| 202+(5+x)2 = (15+x)2 x= 10 AC = 25 CB = 15 AB = 20 Skoro AC = 25 A= (15,−5) C=(x,−5) 252= (x−15)2+(−5+5)2 625 = x2−30x+225 x2−30x−400=0 Δ=2500
 30−50 
x1 =

= −10
 2 
 30+50 
x2 =

= 40 (nie zgadza się)?
 2 
Czyli C= (−10, −5) A współrzędne B? Nie wiem jak zrobić to z wysokością o której mówi wmboczek 16:54.
22 sty 18:29
wmboczek: rysunek a/c=x/a b/c=h/a mając odległości h i x oraz wsp C łatwo podać wsp B
22 sty 18:45
salamandra: Mógłbyś nazwać boki tego trójkąta długościami z mojego rysunku, bo jakoś go "nie widzę"?
22 sty 18:48
salamandra: a= |CB| x= |CN| b = |AB| c= |AC|?
22 sty 18:50
salamandra: a/c = x/a 15/25 = 10/15 coś się nie zgadza
22 sty 19:15
salamandra:
b h 

=

c a 
20 h 

=

25 15 
25h=300 h=12?
22 sty 19:26
wmboczek: tak, h=12 a ten x to inny x niż CM
22 sty 19:40
salamandra: aha, no wlasnie cos mi nie pasowało, że prowadzimy wysokość do punktu M i że tam o dziwo będzie kąt prosty
22 sty 19:41
Szkolniak: Jakaś podpowiedź do 2 co można zrobić z tymi punktami? Chodzi o to żeby wyznaczyć środek okręgu w taki sposób, że wiem, że leży on na prostej x=−1, zatem punkt (−1,y) jest równo oddalony od punktu A i od punktu B?
22 sty 20:38
wmboczek: TAK. Zamiast odległości można też znaleźć przecięcie symetralnej AB z x=−1
22 sty 20:47
Szkolniak: A(2,1) i P(−1,y) ⇒ |AP|2=9+y2−2y+1 B(−1,0) i P(−1,y) ⇒ |BP|2=4+y2 y2−2y+10=y2+4 ⇒ y=3 ⇒ P(−1,3) i r=3 x=ay−4 ∧ (x+1)2+(y−3)2=9 (ay−3)2+y2−6y=0 a2y2−6ay+9+y2−6y=0 (a2+1)y2−6(a+1)y+9=0 Δ<0 ⇔36a2+72a+36−36a2−36<0 ⇔a<0
22 sty 21:01
wmboczek: BP2=y2
22 sty 21:02
Szkolniak: Cholera.. ale metoda rozwiązania jest okej?
22 sty 21:07
a@b: rysunek S(−1,b), r=|b| o : (x+1)2+(y−b)2=b2 i A(2,1)∊o to................. b=5 zatem S(−1,5) i r=5 o: ( x+1)2+(y−5)2=25 prosta k: x−ay+4=0 nie ma punktów wspólnych z okręgiem to odległość d punktu S od prostej k jest d>r d=|5a−3|>5a2+1 ⇒ ................... ................. Odp: a< −8/15
22 sty 21:09
a@b: rysunek np : dla a= −1 k: y= −x−4 dla a= −2 k y=−0,5x−2 dla a= −8/15 y =−(15/8)x−7,5
22 sty 21:19
Szkolniak: W ogóle trochę liznąłem tematu całek oznaczonych i liczenia pola poprzez nie i pytanie czy zadanie z kołami dałoby radę tak zrobić? Bo w policzonych przeze mnie kiedyś przykładach pole ograniczane było funkcją jednej zmiennej, czy tutaj jest ograniczane z góry dwoma zmiennymi?
22 sty 21:40
wmboczek: da się tylko trzeba pamiętać o kilku drobiazgach 1) dobra funkcja (fragment okręgu będący funkcją) 2) przesunięcie tak by obszar był nad osią OX 3) obszar będzie różnicą 2 pół pod funkcjami
22 sty 21:47
Szkolniak: 1) Pole po przesunięciu będzie równe polu wcześniejszemu? 2) Całka oznaczona o przedziale od −6 do −2, w takim razie jak teraz znaleźć funkcję ograniczająca z góry?
22 sty 21:55
salamandra: W 1−szym x również 12? (ten z podobieństwa)
22 sty 22:08
wmboczek: @salamandra x=9 z proporcji @Szkolniak całka wyraża Pp pod krzywą do osi OX. Jeśli obszar jest częściowo pod OX, to jego pole wychodzi ujemne w tej części Musiałbyś przekształcić równania tak, by wykresy się podniosły (przesunięcie w pionie) Pp=∫niebieski fragment − ∫czerwony Pozostaje jeszcze problem wyliczenia samej całki, w tym zadaniu akurat te rachunki są żmudne
22 sty 22:29
Szkolniak: Tak, podniosłem oba okręgi o jedną jednostkę w górę i cały obszar znalazł mi się nad osią OX. Natomiast nadal ciekawi mnie czy możliwym jest zrobienie tak, aby wyznaczyć wzór funkcji jednej zmiennej z części koła niebieskiego na przedziale <−6;−2>.
22 sty 22:42
salamandra: a= |CB| = 15 b= |AB| = 20 c= |AC|= 25
a x 

=

c a 
15 x 

=

25 15 
25x= 225 x=9
b h 

=

c a 
20 h 

=

25 15 
25h = 300 h=12 I co dalej, jak dojść do wierzchołka B?
22 sty 22:50
wmboczek: @salamandra masz teraz wektor przesunięcia z C do B @Szkolniak (x−a)2+(y−b)2=r2 y1=r2−(x−a)2+b y1=−r2−(x−a)2+b
22 sty 23:01
salamandra: Wektory miałem w pierwszej klasie i to może z trzy lekcje, więc ciężko
22 sty 23:10
wmboczek: po prostu 9 w prawo i 12 w górę od C
22 sty 23:19
salamandra: Czyli B(−1,7)? C(−10,−5)
23 sty 00:00
Saizou : @[NSzkolniak]] da radę, ale będzie trudniej jeśli będziesz liczyć w współrzędnych kartezjańskich, o wiele łatwiej będzie w współrzędnych biegunowych obliczyć to pole.
23 sty 12:15
Szkolniak: A to nie nie, odpadam, jeszcze nie mam takiej wiedzy na ten temat
23 sty 12:37