matematykaszkolna.pl
PROBABILISTYKA przeciętniak: Małą talię rozdajemy po równo (po 6 kart) 4 osobom. Jakie jest prawdopodobieństwo, że osoba, która rozpoczyna grę w 9 kier (ma 9 kier na ręce), ma jeden z układów: 4 dziewiątki + 2 asy 3 dziewiątki + as kier + 2 inne asy 1 dziewiątka + 4 asy + 1 król
 
nawias
24
nawias
nawias
6
nawias
 
nawias
18
nawias
nawias
6
nawias
 
nawias
12
nawias
nawias
6
nawias
 
nawias
6
nawias
nawias
6
nawias
 
Ω=
*
*
*
     
 
 
nawias
4
nawias
nawias
4
nawias
 
nawias
4
nawias
nawias
2
nawias
 
*
   
 
P(A)=

−> czy to jest poprawne rozpisane dla P(A)?
  Ω  
15 sty 14:57
V: emotka
15 sty 15:05
przeciętniak:
 
 
nawias
3
nawias
nawias
2
nawias
 
nawias
3
nawias
nawias
2
nawias
 
*1 nwm jak zapisać silnią *
   
 
P(B)=

= 9/Ω
  Ω  
 
 
nawias
4
nawias
nawias
4
nawias
 
nawias
4
nawias
nawias
1
nawias
 
1 nwm jak zapisać silnią *
*
   
 
P(C)=

= 4/Ω
  Ω  
15 sty 15:18
przeciętniak: CZEMU NIE ?
15 sty 15:18
Blee: pytanie 1: czy tak zbudowana Ω rozróżnia sytuację: gracz 1: cztery asy + dwa króle gracz 2: cztery damy + dwa walety gracz 3: 'coś tam' gracz 4: 'coś tam' oraz sytuację: gracz 1: cztery damy + dwa walety gracz 2: cztery asy + dwa króle gracz 3: 'coś tam' gracz 4: 'coś tam' Pytanie 2: czy zdarzenie A uwzględnia to KTÓRY z graczy zaczyna? Dla uproszczenia − gracz 1 to ten który otrzymuje jako PIERWSZY swoje karty.
15 sty 15:25
przeciętniak: Pytanie 1: myślę że nie.. trzeba by było może rozważyć różne warunki Pytanie 2: myślę że zadanie ma być na tyle łatwe i gracz zaczynający z 9−kier na ręce ma do dyspozycji w tych dziewięciu kartach wszelakie możliwości.
16 sty 11:15
Blee: pytanie 1: problem w tym, że właśnie tak zbudowana Ω UWZGLĘDNIA kolejność rozdanych kart
 
nawias
24
nawias
nawias
6
nawias
 
nawias
18
nawias
nawias
6
nawias
 
nawias
12
nawias
nawias
6
nawias
 
nawias
6
nawias
nawias
6
nawias
 
W końcu w |Ω| =
*
*
*
     
rozpatrujesz osobno sytuacje którą podałem 1) Najpierw z 24 kart wybrano "cztery asy + dwa króle" później z 18 kart wybrano "cztery damy + dwa walety" 2) Najpierw z 24 kart wybrano "cztery damy + dwa walety" późenij z 18 kart wybrano "cztery asy + dwa króle"
16 sty 11:18
Blee: Więc albo 'przebudujesz' Ω albo musisz uwzględnić KOLEJNOŚĆ w zdarzeniu A
16 sty 11:18
Blee: druga sprawa Dlaczego zdarzenie A w ogóle nie uwzględnia tego jakie karty mogą otrzymać pozostali trzej gracze? W ogóle tego nie rozpatrujesz −−− i to jest główny powód dla którego masz błędnie to zadanie
16 sty 11:23
XYZ: no tak.. rozumiem. Samo zadanie mogło jeszcze trudniej wyglądać gdyby trzeba było rozpatrzyć to, że pierwszy gracz z 24 kart wylosował "cztery asy + dwa króle" , to prawdopodobienstwo tego że drugi wylosował "cztery damy i trzy króle ".
16 sty 11:25
XYZ: no właśnie o tym pisze.. zadanie jest jednym z studiów z probabilistyki, i się skapnąłem że tak to rozwiązaliśmy nie biorąc pod uwagę tego że pozostali mogą dostać inne karty
16 sty 11:27
Blee: Ale gdzie 'tak to rozwiązaliście' W sensie że taki dokładnie wynik podał wykładowca na zajęciach
16 sty 11:29
XYZ: inny prowadzący.
16 sty 11:30
Blee: To idź na konsultacje do prowadzącego przedmiot profesora, pokaż to zdanie mówiąc mu o tym, że masz wątpliwości co do tego czy jest to poprawnie zrobione zadanie. Prowadzący zajęcia nie powinien zrobić takie błędu. Profesor musi zdawać sobie sprawę z tego co przekazuje na zajęciach jego 'podwładny'. Strach pomyśleć jakie inne głupoty przekazał Wam tenże prowadzący, przez co niektórzy mogą mieć później problemy (będą źle rozwiązywać zadania na egzaminie).
16 sty 11:40
XYZ: Jasne.. , skąd taka u ciebie wiedza ,, Blee '' − wykładasz gdzieś ? czy hobby ?
16 sty 11:44
Blee: Ale wiedza w jakim zakresie? Uczelni czy przedmiotu? Uczelni −−− byłem studentem Przedmiotu −−− studiowałem matematykę (a ogólnie probabilistyka już w liceum była moim ulubionym działem matematyki) I mówię serio −−− na Twoim miejscu poszedł bym do prowadzącego przedmiot. Ale nie 'z pyskiem': "niech Pan zobaczy co za dureń prowadził u nas zajęcia" tylko na spokojnie/niewinnie podsunąć zadanie i przekazać, że nie jesteś pewien ale sądzisz, że nie zostało wszystko uwzględnione w zdarzeniu A, jak np. losowanie kart u innych graczy oraz tego który z tych graczy ma szukany układ. W tym momencie nie dość, że nie zrobisz 'fermentu' (i sobie nie nagrabisz) to jeszcze zapunktujesz u prowadzącego przedmiot, bo uzna Ciebie za osobę, która: a) myśli samodzielnie, b) szuka odpowiedzi i stara się zrozumieć temat (a nie tylko ślepo przepisuje), c) jest 'kulturny'. PS. Nie wiem czy wiesz, ale każdy student ma swoją 'kartotekę', w której to prowadzący zajęcia wpisują swoje przemyślenia co do tej osoby. Więc takie rozwiązanie tej sprawy zapewne także spowoduje 'zapunktowanie' u przyszłych prowadzących.
16 sty 11:58
Blee: PS2. Uwaga −−− jeżeli ten 'inny prowadzący' to także profesor (a nie doktorant) to lepiej do niego idź na konsultacje z tym zadaniem. Ja założyłem, że to zadanie jest z ćwiczeń prowadzonych przez jakiegoś doktoranta.
16 sty 12:02
Pytający: To jeszcze napomknę, że w zadaniu rozchodzi się o prawdopodobieństwa warunkowe. D // osoba ma dziewiątkę kier E // osoba ma "4 dziewiątki + 2 asy" F // osoba ma "3 dziewiątki + as kier + 2 inne asy" G // osoba ma "1 dziewiątka + 4 asy + 1 król" Prawidłowe odpowiedzi:
 |E∩D| 
nawias
1
nawias
nawias
1
nawias
nawias
3
nawias
nawias
3
nawias
nawias
4
nawias
nawias
2
nawias
 
 
 
• P(E|D) =

=

 |D| 
nawias
1
nawias
nawias
1
nawias
nawias
23
nawias
nawias
5
nawias
 
 
 
nawias
1
nawias
nawias
1
nawias
nawias
3
nawias
nawias
3
nawias
nawias
4
nawias
nawias
2
nawias
 
// dziewiątka kier + 3 inne dziewiątki + 2 asy
 
nawias
1
nawias
nawias
1
nawias
nawias
23
nawias
nawias
5
nawias
 
// dziewiątka kier + 5 innych kart
 
 |F∩D| 
nawias
1
nawias
nawias
1
nawias
nawias
3
nawias
nawias
2
nawias
nawias
1
nawias
nawias
1
nawias
nawias
3
nawias
nawias
2
nawias
 
 
 
•P(F|D) =

=

 |D| 
nawias
1
nawias
nawias
1
nawias
nawias
23
nawias
nawias
5
nawias
 
 
 
nawias
1
nawias
nawias
1
nawias
nawias
3
nawias
nawias
2
nawias
nawias
1
nawias
nawias
1
nawias
nawias
3
nawias
nawias
2
nawias
 
// dziewiątka kier + 2 inne dziewiątki + as kier + 2 inne asy
 
nawias
1
nawias
nawias
1
nawias
nawias
23
nawias
nawias
5
nawias
 
// dziewiątka kier + 5 innych kart
 
 |G∩D| 
nawias
1
nawias
nawias
1
nawias
nawias
4
nawias
nawias
4
nawias
nawias
4
nawias
nawias
1
nawias
 
 
 
•P(G|D) =

=

 |D| 
nawias
1
nawias
nawias
1
nawias
nawias
23
nawias
nawias
5
nawias
 
 
 
nawias
1
nawias
nawias
1
nawias
nawias
4
nawias
nawias
4
nawias
nawias
4
nawias
nawias
1
nawias
 
// dziewiątka kier + 4 asy + 1 król
 
nawias
1
nawias
nawias
1
nawias
nawias
23
nawias
nawias
5
nawias
 
// dziewiątka kier + 5 innych kart
 
16 sty 15:38
Bleee: Pytajacy − − − polemizowalbym. Tutaj raczej zawsze gracz z 9 kier zaczyna (patrz gra w 'Pana' vel Historyczny Upadek Japonii w skrócie emotka...)
16 sty 17:13
Pytający: No właśnie, czyli "gracz rozpoczynający grę" = "gracz mający dziewiątkę kier". A skoro liczymy prawdopodobieństwo jakiegoś układu dla gracza rozpoczynającego, to mamy tenże warunek spełniony (znaczy tak jak w moim poprzednim poście). Ewentualnie można ustalić Ω jako zbiór możliwych zestawów kart początkowych gracza rozpoczynającego (każda z możliwości jest równie prawdopodobna) i wtedy nie będzie to prawdopodobieństwo warunkowe... ale obliczenia pozostaną takie jak wyżej.
16 sty 18:40
Pytający: I co ciekawe, przy tym drugim podejściu (Ω jako zbiór możliwych zestawów kart początkowych gracza rozpoczynającego) wyniki pierwotnie podane przez Przeciętniaka:
 6 9 4 
P(A) =

, P(B) =

, P(C) =

 |Ω| |Ω| |Ω| 
są dobre. Może prowadzący dobrze rozwiązał, tylko ktoś tu nie zrozumiał, czym jest Ω.
16 sty 18:46
Blee: I tak zapewne właśnie było. Chociaż trochę dziwne, że nie zanotował jak wygląda Ω
16 sty 19:31