matematykaszkolna.pl
dowodzenie licealistka: wykaż, że jesli x+y=4, to x2 + y2 ≥8. Przeprowadź dwa dowody: wprost i nie wprost
7 sty 11:47
Saizou : Dowód wprost Skorzystajmy z nierówności między średnią kwadratową a arytmetyczną, tzn.
x2+y2 x+y 


2 2 
 x+y 
x2+y2≥(

)2*2
 2 
 4 
x2+y2≥(

)2*2=22*2=8
 2 
7 sty 11:52
ite: Czy wiesz na czym polega dowód nie wprost?
7 sty 12:05
PW: Jak dla licealistki to powinien być bardziej zrozumiały dowód: Jeżeli x + y = 4, czyli y = 4 − x, zatem x2 + y2 = x2 + (4−x)2 = 2x2 − 8x + 16 Funkcja kwadratowa f(x) = 2x2 − 8x + 16
 −Δ −(64 − 4•2•16) 64 
osiąga minimum i jest ono równe

=

=

= 8,
 4•2 8 8 
co należało wykazać.
7 sty 13:08
jc: 16=(x+y)2 ≤ (x+y)2 + (x−y)2 = 2(x2+y2) 8 ≤ x2+y2
7 sty 14:37
PW: jc, Twój dowód jest piękny, i warto takie rzeczy pokazywać, ale moi uczniowie mawiali przy takich okazjach: − A niby skąd ja miałbym być taki mądry?
7 sty 14:46
licealistka: Dziękuję za pomoc, tylko drogi/a PW licealistka ze mnie po 8kl. SP, jeszcze nie wiem co to funkcja kwadratowa. Trudno rozszyfrować ten dowód nie wprost
7 sty 15:05
PW: Rozumiem, że żadna z udzielonych odpowiedzi nie jest dla Ciebie zrozumiała?
7 sty 15:09
Saizou : Jeszcze pytanie czy miałaś elementy logiki na matematyce? Inaczej to się mija trochę z celem przeprowadzanie dowodu nie wprost
7 sty 15:12
licealistka: Dowody wprost są OK, zwłaszcza ten od "jc" Tylko co z dowodem Nie Wprost?
7 sty 15:12
ABC: to nie wnikając co to jest funkcja kwadratowa, wzory skróconego mnożenia wystarczą : 2x2−8x+16=2(x2−4x+4)+8=2(x−2)2+8
7 sty 15:13
PW: A tak? 2x2 − 8x + 16 = 2(x2−4x+4) + 8 = 2(x−2)2 + 8 − widać, że najmniejszą wartością tego wyrażenia jest 8.
7 sty 15:14
jc: rysunekx2+y2 to kwadrat odległości od (0,0). Chyba jest jasne, który na prostej leży najbliżej (0,0). To punkt (2,2). Kwadrat odległości (2,2) od (0,0) równy jest 22+22=8
7 sty 15:15
ite: Dowód nie wprost nie jest tutaj bardzo skomplikowany. Do założenia x+y=4 dodajemy zaprzeczenie tezy x2 + y2<8. Pokazanie, że układ równań
x+y=4  
x2 + y2<8
jest sprzeczny nie jest trudne.
7 sty 15:17
ite: Widać, że dochodzimy do sprzeczności. Ale (jak już zapytał Saizou) czy mieliście na lekcjach wyjaśnioną ideę dowodu nie wprost?
7 sty 15:20
licealistka: Dowód nie wprost tak, ale nie miałam układów równań
7 sty 15:23
PW: Im głębiej w las, tym więcej drzew
7 sty 15:24
licealistka: emotka
7 sty 15:27
ite: Niestety, nie znam programu szkoły średniej po ośmioklasowej podstawówce, więc nie wiem, co już umiecie. Mogę tylko wyjaśnić, że z pierwszego równania trzeba wyliczyć y=4−x, podnieść do kwadratu i wstawić do równana drugiego zamiast y2. Ale dalej rozwiązywanie równań kwadratowych się przyda. Innego pomysłu na "nie wprost" nie mam.
7 sty 15:34
a@b: rysunek emotka
7 sty 15:34
ite: Rysunek bardzo ładnie oddaje narastające zagęszczenie drzewostanu iglastego w obserwowanych obszarze (zielone poziome linie)!
7 sty 15:44
ABC: w programie liceum 4 letniego po 8−klasowej podstawówce są układy równań w 1 klasie
7 sty 15:46
ite: A dowody nie wprost też są? I podstawy logiki?
7 sty 15:48
ABC: podstawy logiki niestety leżą i kwiczą, są fakultatywne na rozszerzeniu, ogólnie dowodzenie leży i kwiczy poza szkołami typu "łowcy talentów" jak Staszic w Wwie
7 sty 15:50
licealistka: Oczywiście układy równań są w pierwszej klasie liceum, ale póki co jestem tam dopiero 5 miesięcy i nie miałam okazji zapoznać się z wszystkim co należy zrobić w klasie pierwszej
7 sty 16:03