dowodzenie
licealistka: wykaż, że jesli x+y=4, to x2 + y2 ≥8.
Przeprowadź dwa dowody: wprost i nie wprost
7 sty 11:47
Saizou :
Dowód wprost
Skorzystajmy z nierówności między średnią kwadratową a arytmetyczną, tzn.
7 sty 11:52
ite: Czy wiesz na czym polega dowód nie wprost?
7 sty 12:05
PW: Jak dla licealistki to powinien być bardziej zrozumiały dowód:
Jeżeli x + y = 4, czyli y = 4 − x, zatem
x
2 + y
2 = x
2 + (4−x)
2 = 2x
2 − 8x + 16
Funkcja kwadratowa
f(x) = 2x
2 − 8x + 16
| −Δ | | −(64 − 4•2•16) | | 64 | |
osiąga minimum i jest ono równe |
| = |
| = |
| = 8, |
| 4•2 | | 8 | | 8 | |
co należało wykazać.
7 sty 13:08
jc:
16=(x+y)2 ≤ (x+y)2 + (x−y)2 = 2(x2+y2)
8 ≤ x2+y2
7 sty 14:37
PW: jc, Twój dowód jest piękny, i warto takie rzeczy pokazywać, ale moi uczniowie mawiali przy
takich okazjach:
− A niby skąd ja miałbym być taki mądry?
7 sty 14:46
licealistka: Dziękuję za pomoc, tylko drogi/a PW licealistka ze mnie po 8kl. SP, jeszcze nie wiem co to
funkcja kwadratowa.
Trudno rozszyfrować ten dowód nie wprost
7 sty 15:05
PW: Rozumiem, że żadna z udzielonych odpowiedzi nie jest dla Ciebie zrozumiała?
7 sty 15:09
Saizou :
Jeszcze pytanie czy miałaś elementy logiki na matematyce?
Inaczej to się mija trochę z celem przeprowadzanie dowodu nie wprost
7 sty 15:12
licealistka: Dowody wprost są OK, zwłaszcza ten od "jc" Tylko co z dowodem Nie Wprost?
7 sty 15:12
ABC:
to nie wnikając co to jest funkcja kwadratowa, wzory skróconego mnożenia wystarczą :
2x2−8x+16=2(x2−4x+4)+8=2(x−2)2+8
7 sty 15:13
PW: A tak?
2x2 − 8x + 16 = 2(x2−4x+4) + 8 = 2(x−2)2 + 8 − widać, że najmniejszą wartością tego
wyrażenia jest 8.
7 sty 15:14
jc:
x
2+y
2 to kwadrat odległości od (0,0). Chyba jest jasne, który
na prostej leży najbliżej (0,0). To punkt (2,2). Kwadrat odległości (2,2) od (0,0) równy jest
2
2+2
2=8
7 sty 15:15
ite: Dowód nie wprost nie jest tutaj bardzo skomplikowany.
Do założenia x+y=4 dodajemy zaprzeczenie tezy x
2 + y
2<8.
Pokazanie, że układ równań
jest sprzeczny nie jest trudne.
7 sty 15:17
ite: Widać, że dochodzimy do sprzeczności.
Ale (jak już zapytał Saizou) czy mieliście na lekcjach wyjaśnioną ideę dowodu nie wprost?
7 sty 15:20
licealistka: Dowód nie wprost tak, ale nie miałam układów równań
7 sty 15:23
PW: Im głębiej w las, tym więcej drzew
7 sty 15:24
licealistka:
7 sty 15:27
ite: Niestety, nie znam programu szkoły średniej po ośmioklasowej podstawówce,
więc nie wiem, co już umiecie.
Mogę tylko wyjaśnić, że z pierwszego równania trzeba wyliczyć y=4−x,
podnieść do kwadratu i wstawić do równana drugiego zamiast y2.
Ale dalej rozwiązywanie równań kwadratowych się przyda.
Innego pomysłu na "nie wprost" nie mam.
7 sty 15:34
a@b:
7 sty 15:34
ite: Rysunek bardzo ładnie oddaje narastające zagęszczenie drzewostanu iglastego
w obserwowanych obszarze (zielone poziome linie)!
7 sty 15:44
ABC:
w programie liceum 4 letniego po 8−klasowej podstawówce są układy równań w 1 klasie
7 sty 15:46
ite: A dowody nie wprost też są? I podstawy logiki?
7 sty 15:48
ABC:
podstawy logiki niestety leżą i kwiczą, są fakultatywne na rozszerzeniu, ogólnie dowodzenie
leży i kwiczy poza szkołami typu "łowcy talentów" jak Staszic w Wwie
7 sty 15:50
licealistka: Oczywiście układy równań są w pierwszej klasie liceum,
ale póki co jestem tam dopiero 5 miesięcy i nie miałam okazji zapoznać się z wszystkim co
należy zrobić w klasie pierwszej
7 sty 16:03