matematykaszkolna.pl
Zadania maturalne Saizou : Cześć, postanowiłem że co jakiś czas będę wrzucać zadania przygotowujące do matury na poziomie rozszerzonym, chętnych licealistów/techników zapraszam do rozwiązywania a osoby pomagające proszę o udzielanie wskazówek lub podanie pomysłu, ale nie gotowca (to w sytuacji, gdy ktoś już na prawdę nie będzie wiedział co i jak). Zaczynamy od działu: Liczby, zbiory i wartość bezwzględna. Zad 1
 2x y 
Wykaż, że dla x>0 i y>0 zachodzi nierówność

+

≥ 0.
 y 2x 
Zad 2 Uzasadnij, że suma pięciu kolejnych liczb podzielnych przez 3 jest podzielna przez 15. Zad 3 Wyznacz wszystkie pary liczb całkowitych a i b, dla których a2−b2=15 Zad 4 Rozwiąż równanie |2x+2|+3x=|x|+2 Zad 5 Rozwiąż nierówność |x+5|−|x−2|≤3 Zad 6 Zaznacz w układzie współrzędnych zbiór rozwiązań nierówności |y| ≤ |x−1| Zad 7 Wykaż, że liczba 35+235−2 jest całkowita Zad 8 Uzasadnij, że dla dowolnych różnych liczb rzeczywistych x i y prawdziwa jest nierówność (x+1)(x+2)+(y+1)(y+2)+1≥(x+2)(y+2) Zad 9 Dane jest równanie |mx|+|m|=4, w którym x jest niewiadomą. a) rozwiąż równanie dla m=2 b) Dla jakich wartości parametru m równanie ma rozwiązanie. Zad 10 Wykaż, że dla każdej liczby naturalnej k liczba (k3+k2)(k2+3k+2)(k+2) jest podzielna przez 36 Na razie tyle emotka
6 sty 16:03
a@b: emotka emotka
6 sty 16:03
Saizou : Eta nudzi mi się więc postanowiłem coś porobić produktywnego
6 sty 16:07
a@b: Bardzo dobry pomysł emotka
6 sty 16:09
Saizou : Ciekawe czy ktoś się skusi
6 sty 16:10
salamandra: Dzięki, na pewno się podejmę emotka
6 sty 16:11
Saizou : To czekamy na rozwiązania emotka
6 sty 16:14
a@b: Czasy kiedy Godzio, ICSP ,Saizou, bezendu. Metis, Blue, Kejt,kyrtap , Metis i inni ....oraz nawet tacy, jak macio . pilnie tu na forum przygotowywali się do matury (z naszą pomocą ) bezpowrotnie minęły ! ( a szkoda
6 sty 16:17
salamandra: zad1.
2x y 

+

≥ 0 / *y (y>0) więc nie zmieniam znaku nierówności, przekształcenie jest
y 2x 
równoważne
 y2 
2x+

≥ 0 / *2x (tak samo jak wyżej)
 2x 
4x2+y2 ≥ 0 Przekształciłem równoważnie nierówność, a wniosek z ostatniej linijki jest taki, że suma dwóch dodatnich składników jest zawsze dodatnia, c.n.u
6 sty 16:17
a@b: ..."jest zawsze dodatnia"? czy zawsze ....
6 sty 16:19
Saizou : To prawda Twoje rozumowanie w tym przykładzie jest słuszne emotka źle przepisałem, miało być
2x y 

+

≥ 2
y 2x 
6 sty 16:19
a@b: @salamandra czy zero jest dodatnie ? emotka
6 sty 16:21
salamandra: Liczby podzielne przez 3 określam wzorem 3n, gdzie n∊ C/N (mam dylemat) kolejne: (3n, 2*3n, 3*3n, 4*3n, 5*3n) 3n+6n+9n+12n+15n = 45n 45n jest podzielne przez 15., ponieważ 45/15 = 3, więc n nas nie ogranicza.
6 sty 16:22
salamandra: @a@b Ale x i y > 0, więc zero nie wchodzi w grę? emotka
6 sty 16:23
Szkolniak: To może ja zacznę emotka
 2x 
Z1) x,y>0 i niech a=

>0
 y 
 1 
a+

≥2 /*a
 a 
a2+1≥2a, bo a>0 a2−2a+1≥0 (a−1)2≥0 Kwadrat dowolnej liczby rzeczywistej jest liczbą nieujemną, zatem powyższa nierówność jest zawsze spełniona.
6 sty 16:23
Saizou : źle, to nie są kolejne liczby podzielne przez 3 np. dla n = 2 mamy 6, 12, 18 ... musisz to inaczej zapisać Co do n, to jest całkowite.
6 sty 16:24
a@b: Kolejne liczby podzielne przez 3: 3n−6, 3n−3,3n, 3n+3, 3n+6,........
6 sty 16:24
salamandra: czy jest jakiś ogólny wzór na kolejne liczby podzielne przez n? Czy trzeba to po prostu wydedukować?
6 sty 16:26
salamandra: w takim razie 3n−6+3n−3+3n+3n+3+3n+6 = 15n = 15*n <− jest podzielne przez 15, o to chodziło?
6 sty 16:28
Saizou : Jest, ale po co? Lepiej dedukować. np. kolejne liczby podzielne przez 7, to 7k, 7k+7, 7k+14 itd. trzy kolejne liczby, które przy dzieleniu przez 5 dają resztę 2 to 5k+2, 5k+7, 5k+12
6 sty 16:28
salamandra: Aha, czyli idąc moim "wzorem" to po prostu powinienem był zapisać 3n, 3n+3 itd?
6 sty 16:30
Saizou : Zad. 2 emotka Szkolniak + komentarz o przekształceniach równoważnych i będzie super
6 sty 16:31
albi: Ciężko tu mówić o wzorze ogólnym, po prostu odległość kolejnych liczby podzielnych przez jakąś liczbę to ta liczba
6 sty 16:31
Saizou : salamandra tak. spróbuj dla siebie to zrobić z liczbami 3n, 3n+3, itd.
6 sty 16:32
salamandra: 3n+3n+3+3n+6+3n+9+3n+12 = 15n+30 = 15(n+2) <− podzielne przez 15
6 sty 16:33
Saizou : super
6 sty 16:33
salamandra: Trzeciego przyznam, że w ogóle nie potrafie zacząć
6 sty 16:34
Saizou : zastosuj wzór x2−y2=(x−y)(x+y) i teraz rozłóż 15 na iloczyn dwóch liczb i zrób odpowiednie układy równań
6 sty 16:35
Jerzy: (a + b)(a − b) = 15 , teraz rozpatruj możliwości.
6 sty 16:37
salamandra: no właśnie jedyne co zrobiłem to rozłożyłem na (a−b)(a+b) Czyli (a−b)(a+b) = 3*5 ⇔ a−b = 3 ⋀ a+b = 5? I potem brać inne pary? np. 5*3, 1*15, 15*1?
6 sty 16:37
a@b: Jeszcze: (−1)*(−15)=(−3)*(−5)
6 sty 16:38
Jerzy: Pamiętaj o ujemnych czynnikach.
6 sty 16:38
Saizou : Tak, pamiętając, że mogą być też wersje z minusami
6 sty 16:38
Jerzy: Tutaj kolejność czynników też ma znaczenie.
6 sty 16:39
salamandra: Wiem, dlatego wypisałem też 5*3
6 sty 16:40
Szkolniak: Zadanie 4) |2x+2|+3x=|x|+2 2|x+1|+3x=|x|+2 1° x∊D1=(−;−1)⇒(|x+1|=−x−1 ∧ |x|=−x) −2(x+1)+3x=−x+2 ∧ x∊D1 −2x−2+3x=−x+2 2x=4 x=2∉D1 v2° x∊D2=<−1;0)⇒(|x+1|=x+1 ∧ |x|=−x) 2x+2+3x=−x+2 ∧ x∊D2 6x=0 x=0∉D2 v3° x∊D3=<0;+)⇒(|x+1|=x+1 ∧ |x|=x) 2x+2+3x=x+2 ∧ x∊D3 4x=0 x=0∊D3 Zatem jedynym rozwiązaniem jest liczba 0.
6 sty 16:44
Saizou : Dobrze emotka
6 sty 16:48
Szkolniak: Dobra, jeszcze 9−te i starczy emotka |mx|+|m|=4 ad a m=2 ⇒ |2x|+2=4 2|x|=2 |x|=1 x=−1 v x=1 x∊{−1,1} ad b |mx|+|m|=4 |m|*|x|+|m|=4 |m|(|x|+1)=4
 4 
|x|=

−1
 |m| 
 4 
Równanie to ma rozwiązanie wtedy, gdy

−1≥0:
 |m| 
 4 

−1≥0 ∧ m∊D=R\{0}
 |m| 
 4 

≥1 /*|m|
 |m| 
4≥|m|, bo ⋀(|m|>0) m∊D |m|≤4 m∊<−4;4> ∧ m∊D m∊<−4;0)∪(0;4>
6 sty 16:57
salamandra: zad3. 1) (a−b)(a+b) = 3*5 a−b=3 a+b = 5 a= 3+b 3+b+b = 5 2=2b b=1 a= 4, b = 1 ======== 2) (a−b)(a+b) = 5*3 a−b=5 a+b = 3 a= 5+b 5+b+b = 3 −2=2b b=−1 a= 4, b = −1 ======== 3) (a−b)(a+b) = −5*(−3) a−b=−5 a+b = −3 a= −5+b −5+b+b = −3 2=2b b=1 a= −5, b = 1 ======== 4) (a−b)(a+b) = −3*(−5) a−b=−3 a+b = −5 a= −3+b −3+b+b = −5 −2=2b b=−1 a= −4, b = −1 ======== 5) (a−b)(a+b) = 1*15 a−b=1 a+b = 15 a= 1+b 1+b+b = 15 14=2b b=7 a= 8, b = 7 ======== 6) (a−b)(a+b) = 15*1 a−b=15 a+b = 1 a= 15+b 15+b+b =1 −14=2b b=−7 a= 8, b = −7 ======== 7) (a−b)(a+b) = −1*(−15) a−b=−1 a+b = −15 a= −1+b −1+b+b = −15 −14=2b b=−7 a= −8, b = −7 ======== 8) (a−b)(a+b) = −15*(−1) a−b=−15 a+b = −1 a= −15+b −15+b+b = −1 14=2b b=7 a= −8, b = 7 ========
6 sty 17:06
Saizou : bardzo dobrze emotka
6 sty 17:07
Saizou : w 3) układzie masz błąd rachunkowy, ale reszta jest okej
6 sty 17:08
salamandra: a=−4 fakt+
6 sty 17:10
salamandra: 4. 1. x∊ <−; −1) −(2x+2)+3x = −x+2 −2x−2+3x+x−2 = 0 2x= 4 x = 2 2. x∊ <−1; 0) 2x+2+3x= −x+2 6x =0 x=0 3. x∊ <0; ) 2x+2+3x=x+2 5x+2 = x+2 x= 0
6 sty 17:13
Saizou : Czyli jaka jest odpowiedź w 4? Bo nigdzie nie uwzględniłeś przedziałów, w których zostały rozwiązywane równania
6 sty 17:16
salamandra: No tak, ostatni raz z takimi równaniami miałem do czynienia 3 lata temu (w 1 klasie), wyszedłem z wprawy w 1. przedziale x nie nalezy do dziedziny. w 2 również, gdyż przedział otwarty. więc x=0 to rozwiązanie., bo tylko w trzecim nalezy do przedziału.
6 sty 17:19
salamandra: 5. 1. x∊ (−; −2) x+5−[−(x−2)] ≤ 3 x+5 − (−x+2) ≤ 3 2x+3 ≤ 3 2x ≤ 0 x ≤ 0 więc x∊(−; −2) 2. x∊ <−2; ) x+5−(x−2) ≤ 3 7≤3 x∊ ∅
6 sty 17:22
Saizou : I teraz jest dobrze Warto pamiętać o takich rzeczach, żeby punkty na maturze nie leciały
6 sty 17:22
salamandra: ups. zapomniałem jednego przedziału, sekunda
6 sty 17:24
Saizou : W przedziale x∊(−, −2) nie określisz znaku wyrażenia |x−2|
6 sty 17:24
salamandra: dlaczego?
6 sty 17:27
salamandra: raczej |x+5|
6 sty 17:28
Saizou : Nie to wyrażenie skopiowałem, miało być |x+5| dla x=−3 mamy |−3+5|=|2| a dla x=−10 mamy |−10+5|=|−5|
6 sty 17:29
salamandra: oczywiście chodziło o (−; 2), nie wiem skąd wziąłem ten minus
6 sty 17:30
salamandra: ale to też źle przedziały które badam to (−; −5) <−5; 2) <2; )
6 sty 17:30
Saizou : Tak, wiec napisz raz jeszcze rozwiązanie emotka
6 sty 17:32
salamandra: 1. x∊ (−; −5) −x−5−[−(x−2)] ≤ 3 −x−5−(−x+2) ≤ 3 −x−5+x−2 ≤ 3 −7≤3 x∊ R suma zbioru: x∊ (−; −5) 2. x∊ <−5; 2) x+5−[−(x−2)] ≤ 3 x+5+x−2 ≤ 3 2x+3 ≤ 3 x≤ 0 suma zbioru: x∊ <−5;0> 3. x∊ <2; ) x+5−(x−2) ≤ 3 7≤ 3 x∊∅ I teraz nie wiem, jak zsumować te zbiory, w sensie, czy wziąć (−; 0>, czy brak rozwiązania− czy jest to LUB to, czy musi być to ORAZ to.
6 sty 17:37
Saizou : Po 1) nie możesz pisać suma zbiorów przy przypadkach, gdy sprawdzasz czy rozwiązanie należy do przedziału − jest to iloczyn przedziałów. Po 2) na końcu bierzesz sumę, bo rozbiłeś wszystkie liczby rzeczywiste na przypadki, i teraz musisz to poskładać. (gdybyś brał iloczyn, to masz iloczyn zbioru pustego z czymkolwiek, to jest to zbiór pusty)
6 sty 17:43
Szkolniak: W poszczególnych przypadkach wyciągasz część wspólną twojej nierówności i dziedziny w danym przypadku. Natomiast na sam koniec sumujesz przedziały ze wszystkich przypadków
6 sty 17:45
salamandra: Nie wiedziałem jak to ubrać w słowa, po prostu w tej mojej "sumie" uwzględniałem jeszcze dziedzinę, czyli na końcu "dodaję" te przedziały, czyli biorę (−; −5) oraz <−5;0> i z tego wychodzi x∊ <−; 0>?
6 sty 17:46
Szkolniak: Tak
6 sty 17:49
Saizou : Tak emotka
6 sty 17:50
Szkolniak: Jak już salamandra tak leci to pomogę i z kolejnym emotka 8) x,y∊R ∧ x≠y Przekształcam równoważnie daną nierówność: (x+1)(x+2)+(y+1)(y+2)+1≥(x+2)(y+2) x2+3x+2+y2+3y+2+1≥xy+2x+2y+4 x2+3x+y2+3y≥xy+2x+2y x2+x+y2+y−xy≥0 /*2 2x2−2xy+2y2+2x+2y≥0 x2−2xy+y2+x2+2x+y2+2y≥0 (x−y)2+(x+1)2+(y+1)2≥2 x−y≥0 x+1≥1 y+1≥1 zatem suma ich kwadratów jest na pewno większa lub równa 2, cnw. Jest okej?
6 sty 17:52
salamandra: Następnego nie wiem jak zacząć
6 sty 17:53
Szkolniak: salamandra, musisz rozpatrzeć cztery przypadki: 1) y≥0 ∧ x−1≥0 2) y≥0 ∧ x−1<0 3) y<0 ∧ x−1≥0 4) y<0 ∧ x−1<0 narysuj układ współrzędnych i dla każdego przypadku rozwiąż graficznie w odpowiednich przedziałach nierówność liniową
6 sty 17:58
Saizou : Szkolniaku zgubiłeś 1 w upraszczaniu wyrażeń w 3 linijce samanadra zobacz jak to będzie wyglądać dla y≥0 i dla y<0 (będą to funkcje 'liniowe' z wartością bezwzględną)
6 sty 17:59
Szkolniak: 8) poprawka* (x+1)(x+2)+(y+1)(y+2)+1≥(x+2)(y+2) x2+3x+2+y2+3y+2+1≥xy+2x+2y+4 x2+3x+y2+3y+1≥xy+2x+2y x2+x+y2+y+1−xy≥0 /*2 2x2−2xy+2y2+2x+2y+2≥0 (x−y)2+(x+1)2+(y+1)2≥0 teraz okej emotka
6 sty 18:15
Saizou : + komentarz dlaczego składniki są nieujemne
6 sty 18:19
salamandra: Funkcje liniowe, ale o jakim równaniu, po prostu y?
6 sty 18:20
Szkolniak: Tak, w dwóch przypadkach wyjdzie ci po lewej stronie −y, wtedy mnożysz nierówność przez (−1)
6 sty 18:21
salamandra: założmy biorę 4−ty przypadek y< 0 ⋀ x−1 < 0 −y ≤ −x+1 / * (−1) y ≥ −x−1 i po prostu rozwiązaniem będzie to co "nad" prostą x−1?
6 sty 18:24
Saizou : Tak
6 sty 18:25
salamandra: Da się "niegraficznie" taki przedział określić?
6 sty 18:26
Saizou : Da się, ale nic bardziej przejrzystego niż y≥−x−1 nie wymyślisz Można to tak zapisać A = {(x,y)∊R2: |y| ≤ |x−1|} ale to raczej za dużo ci nie mówi
6 sty 18:29
Szkolniak: Zadanie7 35+235−2=x, x>0 x=35+235−2 /3 x3=5+2−33(5+2)2(5−2)+33(5+2)(5−2)25+2 x3=4−335+2+335−2 x3=4−3(35+235−2) x3=4−3x x3+3x−4=0 x3−x+4x−4=0 x(x2−1)+4(x−1)=0 x(x+1)(x−1)+4(x−1)=0 (x−1)[x(x+1)+4]=0 (x−1)(x2+x+4)=0 /:(x2+x+4) x−1=0, bo ⋀(x2+x+4>0) x∊R x=1∊C, cnw.
6 sty 18:36
a@b: Zad.7
 1+5 1−5 
(

)3= 5+2 , (

)3=5−2
 2 2 
i mamy
 5+1 5−1 
L=


=....1
 2 2 
6 sty 18:40
Saizou : można tak, albo zauważyć wzór skróconego mnożenia 5+2=.... kombinujcie
6 sty 18:40
a@b: emotka
6 sty 18:43
Saizou : Zostało 10 oraz 6 do zrobienia
6 sty 18:46
a@b: zad10 Da się "zwinąć " ............ L=[k(k+1)(k+2)]2 = 36u ,u∊N i oczywiście komentarz................ emotka
6 sty 18:50
Szkolniak: Zadanie 10 (k3+k2)(k2+3k+2)(k+2)=k2(k+1)(k+2)(k+1)(k+2)=k2(k+1)2(k+2)2=[k(k+1)(k+2)]2 są to trzy kolejne liczby naturalne, zatem są one na pewno podzielne przez 2 i przez 3,z czego wynika, że na pewno są podzielne przez 6, a całość podniesiona jest do kwadratu, więc tym samym wyrażenie jest podzielne przez 36, cnw.
6 sty 18:53
Saizou : bardzo ładnie
6 sty 18:54
a@b: emotka dla Szkolniak
6 sty 18:59
salamandra: zad 6. |y| ≤ |x−1| 1) y ≥ 0 i x−1 ≥ 0 y≤ x−1 (rysuje prostą o równaniu x−1 i zaznaczam to co poniżej prostej) 2) y≥0 i x−1 < 0 y ≤ −x+1 (rysuje prostą o równaniu −x+1 i zaznaczam to co poniżej prostej) 3) y<0 i x−1 ≥ 0 −y ≤ x−1 y ≥ −x+1 (rysuje prostą o równaniu −x+1 i zaznaczam to co nad prostą) 4) y<0 i x−1 < 0 −y ≤ −x+1 y≥ x−1 (rysuje prostą o równaniu x−1 i zaznaczam to co nad prostą)
6 sty 19:05
Szkolniak: rysunekLekko nabazgrane, jest okej?
6 sty 19:07
Saizou : Jeszcze pytanie: czy proste należą do tego zbioru? Tak lub nie i dlaczego
6 sty 19:11
salamandra: W zadaniu 7 dwójka jest pod pierwiastkiem kwadratowym, czy tylko pod pierwiastkiem trzeciego stopnia?
6 sty 19:11
salamandra: Należą, bo jest ≥ lub ≤
6 sty 19:12
Saizou : pod pierwiastkiem 3 stopnia jest wyrażenie 5+/−2 i odpowiedź na pytanie: gratuluję, bardzo dobrze
6 sty 19:14
salamandra: Zad 7. wysyłam zdjęcie, bo długo zajęłoby mi przepisywanie: https://i.imgur.com/gZuSN9U.jpg
6 sty 19:32
Saizou : Jest okej, tylko nazwij jeszcze po drodze co to jest w(c) i będzie bardzo poprawnie
6 sty 19:37
salamandra: zad 8. x2+2x+x+2+y2+2y+y+2+1≥xy+2x+2y+4 x2−xy+y2+3x+2+3y+3 ≥ 2x+2y+4 / *2 2x2−2xy+2y2+6x+4+6y+6 ≥ 4x+4y+8 x2−2xy+y2+x2+y2+6x+4+6y+6≥ 4x+4xy+8 (x−y)2 + x2+6x+6 + y2+6y+4−4x−4y−8≥0 (x−y)2+x2+2x+6+y2+2y+4−8≥0 (x−y)2+(x+1)2+5+y2+2y+4−8≥0 (x−y)2+(x+1)2+5+y2+2y+4−8≥0 (x−y)2+(x+1)2+y2+2y+1 ≥ 0 (x−y)2+(x+1)2+(y+1)2 ≥ 0 suma trzech nieujemnych czynników będzie zawsze nieujemna, oraz wszystkie przekształcenia są równoważne c.n.u
6 sty 20:11
Saizou : komentarz jest zły, x−y∊R, ale (x−y)2≥0 x+1∊R, ale (x+1)2≥0 y+1∊R, ale (y+1)2≥0 ==================+ (x−y)2+(x+1)2+(y+1)2 ≥ 0 komentarz: suma trzech wyrażeń nieujemnych jest nieujemna
6 sty 20:22
salamandra: 9b) nie bardzo wiem od czego zacząć, 9a) |2x|+2 = 4 |2x| = 2 x = 1 v x = −1
6 sty 20:24
Saizou : Zad 11 Wykazać, że dla każdego m∊N+ liczba postaci
 3m−5 

(m3−3m2+2m)
 12 
jest liczbą całkowitą Zad 12 Wykaż, że liczba postaci
 n4 n3 n2 

+

+

 4 2 4 
gdy n∊N jest kwadratem liczby naturalnej Zad 13 Liczby naturalne dodatnie a, b, c, d spełniają warunek 3abc=4 oraz 4abcd=210 oblicz wartość d Zad 14 Liczbę sześciocyfrową utworzono przez zapisanie obok siebie dwa razy tej samej liczby trzycyfrowej. Wykaż, że otrzymana w ten sposób liczba jest podzielna przez 13. Zad 15 Wykaż, że każda liczba pierwsza większa od 3, jest postaci 6n+1 lub 6n+5, gdzie n∊N. Zad 16 Wykaż, że jeżeli liczba naturalne n jest podzielna przez 3 i nie jest podzielna przez 6, to liczba postaci n2+7 jest podzielna przez 8
6 sty 20:34
a@b: Zobacz wpis Szkolniaka 16:57
6 sty 20:35
salamandra: Nie wiem właśnie dlaczego pomnożył/podzielił przez |m| skoro |m| może być zerem? wnioskuję, że stąd otrzymał |x|, a 1 przeniósł na drugą stronę
6 sty 20:36
a@b: załóż,że m≠0
6 sty 20:37
a@b: bo dla m=0 równanie sprzeczne
6 sty 20:38
salamandra: i dlatego założenie ≥ 0, bo |x| musi być ≥ 0?
6 sty 20:44
salamandra: |m|*|x|+|m| = 4 m≠0 |m|(|x|+1) = 4 / ( : |m| )
 4 
|x|+1 =

 |m| 
 4 
|x| =

− 1
 |m 
4 

− 1 ≥ 0
|m| 
1) m≥0
4 

−1 ≥ 0
m 
4−m 

≥ 0
m 
(4−m)m≥ 0 (4−m)m = 0 m= 4 v m = 0 m∊(0; 4>, bo zero wyrzucone z dziedziny 2) m<0
4 

−1≥0
−m 
4+m 

≥ 0
−m 
(4+m)(−m)≥0 (4+m)(−m) = 0 m = −4 v m = 0 m∊ (−4;0) suma: m∊ (−4;0) u (0;4>
6 sty 20:54
salamandra: W 11 podobna zabawa jak w 7, czy zupełnie inaczej trzeba zacząć?
6 sty 21:02
Saizou : W 11 należy pokazać że licznik jest podzielny przez 12
6 sty 21:05
salamandra: Napisałeś, aby wykazać, że jest liczbą całkowitą
6 sty 21:07
Saizou : 20:54 jest dobrze
6 sty 21:07
Saizou : no tak, czyli musisz pokazać, że wyrażenie (3m−5)(m3−3m2+2m) jest podzielne przez 12
6 sty 21:08
Mila: rysunek II sposób |m|*(|x|+1)=4 1) m=0 to mamy: 0*(|x|+1)=4⇔0=4 sprzeczność ⇔brak rozwiązań 2)m≠0
 4 
|x|+1=

 |m| 
g(x)=|x|+1
 4 
Równanie g(x)=

posiada rozwiązanie
 |m| 
 4 
dla

≥1⇔
 |m| 
4≥|m| m∊<−4,4>\{0}
6 sty 21:08
salamandra: A dlaczego akurat podzielne przez 12?
6 sty 21:14
Saizou : bo chcesz pozbyć się mianownika
6 sty 21:16
salamandra: Nadal niestety nie rozumiem. Ja to zacząłem tak, że znów wziąłem jakieś "c"
 3m−5 
i napisałem

(m3−3m2+2m) = c / *12
 12 
i w ten sposób się pozbyłem mianownika
6 sty 21:25
Saizou : czyli masz równanie 12c=(3m−5)(m3−3m2+2m), gdzie c jest całkowite czyli teraz musisz pokazać że prawa strona jest wielokrotnością liczby 12
6 sty 21:28
ite: rysunek MEDAL DLA ZAŁOŻYCIELA TEGO WĄTKU ZA POPULARYZACJĘ ZADAŃ MATURALNYCH (w dni wolne od nauki szkolnej)
6 sty 21:28
ite: I za szybki rozwój wątku !
6 sty 21:29
Saizou : @ite dzięki, ale robię dokładnie to samo co Eta kilka lat temu
6 sty 21:30
salamandra: jedyne co mi przyszło do głowy, to podstawić po m kolejne liczby naturalne i sprawdzić czy będzie podzielne przez 12, ale nie tędy pewnie droga, bo dla m=1 i m=2, wychodzi 0,
6 sty 21:34
Saizou : Wszystkich licz i tak byś nie sprawdził 12=4*3 to jest podpowiedź
6 sty 21:40
salamandra: (3m−5)m(m2−3m+2) = 4*3*c ? coś takiego?
6 sty 21:44
Saizou : Nie, trzeba przedstawić lewa stronę w taki sposób, aby można z niej wywnioskować że jest ona podzielna przez 3 i 4
6 sty 21:47
Eta: emotkaemotka
6 sty 21:50
salamandra: Wymnożenie mi nic nie da w sumie, bo będę miał postać 3m4−14m3+21m2−10m, chyba, że tę postać jakoś "zwinąć" inaczej?
6 sty 21:53
Saizou : Te postać jeszcze możesz rozłożyć
6 sty 21:54
salamandra: Mówisz o tej wyjściowej?
6 sty 21:58
salamandra: Jeśli tak, to wiem, że ten drugi nawias mogę przedstawić w postaci m(m−1)(m−2), bo pierwiastkami tego drugiego nawiasu są: 0, 1 i 2 to miałbym (3m−5)m(m−1)(m−2), ale nadal mi to nic nie mówi
6 sty 22:04
Saizou : 3m−5=3m−9+4=3(m−3)+4 ...= (3m−5)m(m−1)(m−2)= [3(m−3)+4]m(m−1)(m−2)= 3(m−3)(m−2)(m−1)+4(m−2)(m−1)m co możesz powiedzieć o każdym składniku tej sumy?
6 sty 22:16
Saizou : poprawka 3(m−3)(m−2)(m−1)m+4(m−2)(m−1)m
6 sty 22:16
Szkolniak: Zadanie 13 a,b,c,d∊N+ 3abc=4 /3 abc=64 4abcd=210 /4 abcd=1600
 1600 
d=

 abc 
 1600 
d=

 64 
d=25
6 sty 23:59
a@b: 14/ xyzxyz 100100x+10010y+1001z=1001(..........) 1001=7*11*13
7 sty 00:11
Szkolniak: Zadanie 12
n4 n3 n2 n4+2n3+n2 n2(n+1)2 n(n+1) 

+

+

=

=

=(

)2
4 2 4 4 22 2 
Potrzebny do tego komentarz o podzielności licznika przez 2 ze względu na dwie kolejne liczby naturalne w liczniku?
7 sty 07:59
Saizou : Zad 13 okej Zad 12 komentarz jest potrzebny Zad 14 emotka
7 sty 08:48
salamandra: 22:16, skąd się wzięło m+4, a na końcu jeszcze m?
7 sty 08:59
Saizou : Rozbijasz czynnik 3m−5=3m−9+4=3(m−3)+4 I teraz mnożysz wyrażenia ...= (3m−5)m(m−1)(m−2)= [ 3(m−3)+4]m(m−1)(m−2) niebieskie * zielone + czerwone * zielone
7 sty 09:05
salamandra: to jak pomnoże 4 *m, to będę miał 4m, a nie 4+m?
7 sty 12:49
salamandra: poprosiłem o pomoc nauczyciela, powiedział żeby z postaci (do której ja doprowadziłem), czyli (3m−5)m(m−1)(m−2) pokazać, że będzie liczba całkowita niezależnie od tego jakie m podstawie, bo mnoże przez siebie 4 liczby całkowite
7 sty 12:50
Saizou : Kolejność wykonywania działań, najpierw nawiasy, potem mnożenie. Może Cię o mylić, bo zmieniłem kolejność czynników. Zapiszę to trochę inaczej Mam nadzieję, że to rozbicie rozumiesz 3m−5=3m−9+4=3(m−3)+4 wówczas mamy [3(m−3)+4]m(m−1)(m−2) = 3(m−3)m(m−1)(m−2)+4m(m−1)(m−2) porządkowałem to sobie, żeby mieć jakiś logiczny układ =3m(m−1)(m−2)(m−3)+4m(m−1)(m−2) 3m(m−1)(m−2)(m−3) Iloczyn 4 kolejnych liczb całkowitych jest podzielny przez 4 (3*4=12), stąd podzielność pierwszego składnika przez 12 4m(m−1)(m−2) iloczyn 3 kolejnych liczb całkowitych jest podzielny przez 3 (4*3=12), stąd podzielność drugiego składnika przez 12
7 sty 13:07
salamandra: "3m(m−1)(m−2)(m−3) Iloczyn 4 kolejnych liczb całkowitych jest podzielny przez 4 (3*4=12), stąd podzielność pierwszego składnika przez 12 " Czy rzeczywiście są to cztery kolejne liczby całkowite? m= 2 6*1*0*(−1) m= 3 9*2*1*0 m = 4 12*3*2*1?
7 sty 13:39
Saizou : dla m =2 masz m→2 m−1→1 m−2→0 m−3→−1 dla m =3 m→3 m−1→2 m−2→1 m−3→0 dla m = 4 m→4 m−1→3 m−2→2 m−3→1 itd.
7 sty 13:43
salamandra: a 3m? co się dzieje z 3m?
7 sty 13:46
Saizou : to jest rozbite 3*m(m−1)(m−2)(m−3) wyrażenia traktujemy jako te 4 kolejne liczby całkowite (te na czerwono)
7 sty 13:48
salamandra: Aha, czyli z tego wniosek, że calosc będzie podzielna przez 12, i w drugim to samo tylko na odwrót. I czy to jest koniec zadania? Bo w zasadzie dlaczego trzeba uzasadniać podzielność przez 12? Czy tu chodzi o to, żeby udowodnić że po podzieleniu przez 12 wynikiem będzie liczba całkowita (bo dążę nie do 12c, tylko do c)?
7 sty 14:21
Saizou : Tak,
7 sty 14:54
Szkolniak: Odnośnie zadania 16−go: Czy jest jakiś sposób żeby wpaść na to jak zapisać tę liczbę? Czy wiedza na temat tego jak zapisywać liczby w takich zadaniach wynika po prostu z wyuczenia się 'na blachę'?
7 sty 18:00
salamandra: Ja jeszcze w zasadzie mam pytanie odnośnie tego "feralnego" 11−tego (dla mnie): Skąd wynika, że iloczyn czterech kolejnych liczb naturalnych jest podzielny przez 4? da się to udowodnić?
7 sty 18:10
ABC: jedna z tych liczb dzieli się przez 4 skoro są kolejne emotka
7 sty 18:13
Mila: Podpowiedź: 1) Liczby naturalne podzielne przez możesz zapisać : 3k, k∊N wśród nich są podzielne przez 6. 2) Liczby podzielne przez 6 możesz zapisać tak: 6m, m∊N Wszystkie są też podzielne przez 3, chodzi teraz o zapisanie liczby naturalnej tak, aby była podzielna przez 3 ale niepodzielna przez 6. Wypisuję 6 pewnych kolejnych liczb w taki sposób: 6m, 6m+1, 6m+2,6m+3, 6m+4, 6m+5 Który zapis pasuje do Twojego zadania?
7 sty 18:15
Mila: Mój komentarz dla Szkolniaka.
7 sty 18:17
salamandra: bo liczby podzielne przez 4 to 4n+4, gdzie n∊C?
7 sty 18:17
Szkolniak: Wnioskuję że ta liczba to 6m+3, zgadza się?
7 sty 18:25
a@b: ok
7 sty 18:26
Szkolniak: Mogę dochodzić do postaci tych liczb podstawiajac sobie kolejno pod k czy m kolejne liczby naturalne i patrzeć co się dzieje? Czy nie powinienem tak robić ze względu na to że nie jestem w stanie sprawdzić co się dzieje ze wszystkimi takimi liczbami?
7 sty 18:27
salamandra: Jak rozgryźć 14? Mało rozumiem z zapisu z 0:11 a@b Ja to zacząłem tak abcabc − sześciocyfrowa liczba, i to w sumie tyle
7 sty 19:04
a@b: L=xyzxyz L=100 000x+10 000y+1 000z+100x+10y+z L=100100x+10010y+1001z= 1001(100x+10y+z) = 7*11*13(100x+10y+z) Czy teraz już jaśniej ? emotka
7 sty 19:12
salamandra: A dlaczego 100 000x?
7 sty 19:15
a@b: Jak zapiszesz liczbę np: 600 000 ? 6*..... ?
7 sty 19:18
salamandra: Czyli inaczej mówiąc jest to „rozbijanie” na części setek, jedności itp? Podobna sekwencja jak w przypadku zamiany ułamka dziesiętnego na zwykły stosując szereg geometryczny?
7 sty 19:20
a@b: Liczba dwucyfrowa : 10x+y , gdzie, x∊{1,2,3,4,5,6,7,8,9,} , y∊{0,1,2,3,4,5,6,7,8,9} liczba trzycyfrowa : 100x+10y+z liczba sześciocyfrowa : 100 000x+10 000y+1 000z+100u+10w+v
7 sty 19:22
salamandra: Już pojąłem, dzięki emotka
7 sty 19:28
a@b: emotka
7 sty 19:29
salamandra: Tym bardziej natomiast nie rozumiem 15−tego. Jedyne co wiem o liczbach pierwszych, to, że jedynymi dzielnikami jest 1 i owa liczba.
7 sty 19:31
a@b: n>3 −− liczba pierwsza n=6k −− ma więcej niż dwa dzielniki ( nie jest pierwsza n=6k+1 −− może być pierwsza np dla k=1 n=7>3 n=6k+2 −− parzysta więc nie jest pierwszą >3 .............. dokończysz ?....
7 sty 19:39
Łukasz: Dla n=6k+5 też będzie nieparzysta a 6k+5 to jest to samo co n= 6k−1....
7 sty 19:47
salamandra: No te wzory są podane w zadaniu, ale nie wiem jak to wykazać, że n = 6k+3 − nieparzysta, ma więcej dzielników niż dwa n = 6k+4 − parzysta, więc nie jest pierwszą n = 6k+5 i tak do 6k+9?
7 sty 20:18
Mila: Nie do 9 , bo następna liczba jest podzielna przez 6, a ten przypadek już jest ujęty wcześniej.
7 sty 20:26
salamandra: która "następna"?
7 sty 20:50
Mila: 6k+6=6*(k+1) więc podzielna przez 6
7 sty 20:56
salamandra: znaczy, chciałem to zrobić w ten sposób, że pokazać właśnie, że 6k+6 − nie jest, 6k+7 − jest (to to samo co 6k+1), 6k+8− nie jest, 6k+9− nie jest. Powyżej 10 to wiadomo, że będzie się sekwencja powtarzać.
7 sty 21:02
Mila: Saizou, piękne dałeś zadania, ale więcej tu nie pisz. Załóż nowy wątek. emotka
7 sty 23:10
Saizou : Właśnie myślałem żeby założyć nowy wątek, jutro wrzucę coś z funkcji kwadratowej z parametrem i wielomiany
7 sty 23:52
vnec: Zobacz sobie algorytm sita erastotenesa na liczby pierwsze, zaczynasz od 5 bo 2 i 3 sa trywialne, potem masz 7 ( dodajesz 2) potem masz 11 ( dodajesz 4) i 13 ( dodajesz 2) i znowu 17 ( bo dodajesz 4 ) i tak dalej
8 sty 00:01