matematykaszkolna.pl
Sumy WhiskeyTaster:
 
nawias
n
nawias
nawias
k
nawias
 
Próbuję udowodnić pewne sumy, lecz mi nie wychodzi. (1) ∑nk=2 k(k−1)
= n(n−1)2n−2
  
 
nawias
n
nawias
nawias
k
nawias
ak+1 (a+1)k+1 − 1 
(2) ∑nk=1

= ∑nk=1

 k(k+1) k(k+1) 
 1 
a∑nk=1

 k 
 
nawias
k
nawias
nawias
2
nawias
 
W (1) miałem dwa pomysły: pierwszy, to zamienić k(k−1) na 2*
, ale otrzymuję
  
 
nawias
k
nawias
nawias
2
nawias
nawias
n
nawias
nawias
k
nawias
 
2∑nk=2
i tu już nie wiem, co na to poradzić. Drugi to przekształcić sumę
  
 
nawias
n
nawias
nawias
k
nawias
 
poprzez wymnożenie k(k−1)
, ale to również nie przyniosło większych skutków, bo
  
 
nawias
n
nawias
nawias
k
nawias
 
otrzymuję ∑nk=0 k2
− n2n−1 i wciąż utykam w tym miejscu.
  
A co do (2), to w ogóle brak mi pomysłu.
4 sty 16:22
jc: Na ile sposobów z grupy n osób możesz wybrać dowolną grupę (co najmniej 2 osobową), jej szefa i zastępce szefa.
 
nawias
n
nawias
nawias
k
nawias
 
Grupę k osobową możesz wybrać na
sposobów, w każdej takiej grupie
  
szefa wybierasz na k sposobów, a zastępce na k−1 sposobów.
 
nawias
n
nawias
nawias
k
nawias
 
Masz więc ∑k=2n
k(k−1) sposobów.
  
Możesz jednak postępować inaczej. Najpierw wybrać szefa i zastępcę. Masz n(n−1) możliwości. Następnie w dowolny sposób uzupełnić, co możesz zrobić na 2n−2 sposoby. Razem masz n(n−1)2n−2 możliwości. No i masz żądaną równość.
4 sty 16:55
WhiskeyTaster: A jak by to zrobić algebraicznie? Sposób kombinatoryczny też jest dobry, nie przeczę, ale czasem jeszcze ciężej mi przychodzi interpretacja kombinatoryczna, niż rozwiązywanie algebraiczne.
4 sty 17:00
jc: Wykorzystaj równość:
 
nawias
n
nawias
nawias
k
nawias
 n! (n−2)! 
nawias
n−2
nawias
nawias
k−2
nawias
 
k(k−1)
= k(k−1) *

=n(n−1) *

=n(n−1)
  k!(n−k)! (k−2)!(n−k)!  
4 sty 17:07
WhiskeyTaster: Wyszło pięknie. W takim razie pozostało tylko (2).
4 sty 19:47
Adamm:
nawias
n
nawias
nawias
k
nawias
 n 
nawias
n−1
nawias
nawias
k−1
nawias
 
=

*
 k  
4 sty 19:48
Adamm: skorzystaj z pochodnej
4 sty 19:50
WhiskeyTaster: Z pochodnej? Hm, mogę spróbować, jednakże myślałem, że da się to pokazać w inny sposób korzystając z przekształceń sum i bawiąc się tożsamościami kombinatorycznymi.
4 sty 20:41