matematykaszkolna.pl
Aksjomat Wolfik: Uzasadnij, że liczba A=32+5+32−5 jest liczbą całkowitą. podniosłem to wyrażenie do potęgi trzeciej i doszedłem do tego: A3=32+5*32−5+332+5*2−5+4 co dalej z tym zrobić?
3 sty 17:33
Blee: tragedia zadanie polega na zauważeniu, że można zapisać: 2 + 5 = (a+b)3 2 − 5 = (a−b)3 i wyznaczeniu takich a i b które spełniają ten układ
3 sty 17:42
Blee: druga sprawa ... jak już robisz jak robisz to niby z jakiej racji: (32 + 5)2 = 2+5
3 sty 17:45
Wolfik: dlaczego 2+5=(a+b)3?
3 sty 17:45
Adamm: nie zgadzam się z tym co napisałeś Blee 17:42 To zadanie można rozwiązać w inny sposób, i nie trzeba wcale tego zauważać, więc zadanie na tym nie polega.
3 sty 17:48
Wolfik: czyli jeśli miałbym np. 2+5/()2 to wyjdzie nam 2+5 a jeśli 32+5/()2 to ile wyjdzie?
3 sty 17:48
Blee: (32+5)2 = 3(2+5)2 = 34 + 45 + 5 = 39 + 45
3 sty 17:56
Blee: Adamm ... to może inaczej −−− jest to jeden ze sposobów rozwiązania tego zadania no i masz rację ... podniesienie wszystkiego do 3 będzie łatwiejsze (w tym przypadku) ponieważ: (9+45)(2−5) = 18 − 95 + 85 − 20 = −2−5 (9−45)(2+5) = 18 + 95 − 85 − 20 = −2+5 więc otrzymamy: A3 = −3A + 4 ⇔ A3 + 3A − 4 = 0 ⇔ A3 − A2 + A2 − A + 4A − 4 = 0 ⇔ (A−1)(A2 + A + 4) = 0 więc A = 1
3 sty 18:02
ABC: Wolfik możesz tak robić ale : 1) poprawnie przekształcaj 2)będziesz potrzebował własności wielomianów trzeciego stopnia
3 sty 18:02
Blee: chociaż to nadal wymaga zauważenia tego ... czy jest jakiś sposób 'czysto mechaniczny' ?!
3 sty 18:03
a@b:
 1+5 1−5 
(

)3=2+5 i (

)3=2−5
 2 2 
 1+5 1−5 
L=

+

= ...=1
 2 2 
3 sty 18:17
jc: Czy liczba 38+15 + 38−15 jest liczbą wymierną?
3 sty 18:58
Wolfik: nie umiem tego sprawdzic, mam podniejsc to do potegi 3?
3 sty 19:57
Bleee: JC podał liczbę niewymierna. Najlepiej podnieść 3, zrobić analogiczny wielomian co wcześniej i z tego wnioskować.
3 sty 20:05
PW: Zauważmy, że liczby 35+2 i 35−2 są swoimi odwrotnościami, w takim sensie, że jeśli
 1 
pierwszą z nich oznaczyć symbolem t, to druga jest równa

.
 t 
 1 1 
Jest też oczywiste, że 0<t<2 i 0<

<1. Jedyną możliwością, by badana liczba t −

 t t 
była całkowita, jest
 1 
(*) t −

= 1, t>0
 t 
t2 − t − 1 = 0 Δ = 5
 1 + 5 
t =

 2 
Rozwiązanie znaleźliśmy, pozostaje sprawdzić czy rzeczywiście ozwiązaniem równania (*) jest liczba 32+5, to znaczy czy
 1 + 5 

= 32+5
 2 
, co jest oczywiste po podniesieniu obu stron do potęgi trzeciej. a@b zna te liczby pod panieńskim nazwiskiem i "z męża", więc mogła od razu napisać rozwiązanie.
3 sty 20:46
a@b: emotka
3 sty 21:28