matematykaszkolna.pl
Stożek, sześcian. kcmJ: rysunekTworząca stożka ma długość l i jest nachylona do płaszczyzny podstawy pod kątem a(alfa). W stożek ten wpisano sześcian tak, że cztery jego wierzchołki należą do powierzchni bocznej stożka, zaś 4 pozostałe należą do podstawy stożka. Znajdź długość krawędzi sześcianu. Rozw.: sinα = H/l => H = l sinα tgα = h / 0,5a => h = 0,5a tgα H = a + h H= a + 0,5tgα = a(1 + tgα/2) l sinα = a(1+tgα/2) => a= (2lsinα) / (2+ tgα) W odpowiedzi jest: a= (2lsinα) / (2+2tgα), różnica 2 i znam rozwiązanie poprawne z podobieństwa trójkątów, ciekawi mnie jednak co w moim rozumowaniu jest złe, że wyszedł nieprawidłowy wynik? H nie dzieli a na połowę?
3 sty 11:35
kcmJ: Juz wiem. Jeśli sobie wyobrazimy tą figurę, to sześcian w stożku styka się z jego powierzchnią wierzchołkiem, a nie krawędzią, zatem to co widzimy na przekroju podstawy mniejszego trójkąta, to przekątna, zatem d=a2, a dokładnie 0,5d. emotka
3 sty 11:50
a@b: rysunek
3 sty 11:52
kcmJ: Dziękuję.
3 sty 12:49