logarytm
mam pytanie: mam pytanie:
jak policzyć log50 bez użycia kalkulatora naukowego
(tylko 'na kartce' lub kalkulatorem prostym).
Z góry dziękuję za odpowiedź.
25 gru 13:13
mam pytanie: zdaje się, że to odczytuje się z tablic?
25 gru 13:31
dudek:
= log10 + log5 = 1 + (z tablic)
25 gru 13:34
25 gru 13:40
daras: wzorem Taylora
25 gru 13:42
jc: ... a listy wysyłamy w kopertach ze znaczkiem.
Nie pamiętam, kiedy widziałem tablice matematyczne. Przecież każdy komputer jest świetnym
kalkulatorem. A jak nie mamy dostępu do komputera, to możemy liczyć tak, jak mówi Daras:
log 15 = log(1+7/8) − log(1−7/8)
dudek, skąd przypuszczenie, że podstawa = 10?
(oczywiście to żaden problem)
25 gru 13:50
dudek:
jc, z wykopalisk.Przyjęto w polskiej matematyce, że log a ,to log10a
25 gru 13:53
Mariusz:
Na obliczenie log
2(x) gdzie x∊[1,2)
jest stosunkowo łatwy iteracyjny algorytm
Każda iteracja ustawia jeden bit rozwinięcia dwójkowego
Na zmianę podstawy logarytmu jest wzór
| 25 | |
log2(50)=log2(32)+log2( |
| ) |
| 16 | |
25 gru 14:19
25 gru 14:44
daras: btw ja sie jeszcze uczyłem w szkole średniej o cechach i mantysach chociaż suwaka już nie
używaliśmy tylko tablice Henry Briggsa z XVIIw.
25 gru 14:49
daras: log50 =log10 + log5 = 1 + log5
im większe n wstawisz, tym większa dokładność
już dla n =2 błąd wynosi ok. 6%
25 gru 15:07
daras: sry tylko niecałe 3% ( ≈2,57%) kalkulator mnie oszukał
25 gru 15:16
jc: Dwa wyrazy z szeregu M dają jeszcze lepszy wynik.
ln(1+x)−ln(1−x)=2(x+x
3/3+...)
1+1/9 | |
| =45/31, błąd około 1.5% |
2/3+8/81 | |
25 gru 15:31
mam pytanie: udało mi się znaleźć w linku od
Darasa, że
| 10 | |
log50=log(10*5)=1+log5=1+log( |
| )=1+1−log2 log2=0,301 log50≈1,7 |
| 2 | |
o coś takiego mi chodziło oraz właśnie o to, o czym napisał
Dudek, że część się liczy na
piechotę resztę z tablic
− poziom liceum.
Dziękuję
Wszystkim za pomoc!
25 gru 17:36
jc: Kto obecnie korzysta z tablic?
25 gru 17:52
25 gru 17:55
jc: Myślałem raczej o tablicach funkcji matematycznych. W czasach, kiedy każdy ma pod ręką
komputer, rzecz wydaje się mało praktyczna. Rozumiem, że chodzi w tym raczej o zachowanie
jakiejś tradycji. Dobrze chociaż, że z kalkulatorów można korzystać.
Może bardziej praktyczna, od korzystania z tablic, byłaby umiejętność krzesania ognia?
25 gru 18:02
ite: Uczniowie chętnie by ćwiczyli, straż pożarna miałaby pieniądze za dodatkowe wyjazdy : )))
25 gru 18:34
Mariusz:
Może bardziej praktyczna, od korzystania z tablic, byłaby umiejętność krzesania ognia?
Oczywiście bez korzystania z zapalniczek lub zapałek
25 gru 23:00