Rozważmy równanie...
Chariton: Rozważmy równanie
x1 + …. + x5 = 20, xi – liczby naturalne nieujemne, i = 1, 2, 3, 4, 5.
Liczby występujące w każdym rozwiązaniu porządkujemy od największej do najmniejszej.
Czy prawdą jest, że istnieje 30 rozwiązań, które (po uporządkowaniu) są identyczne?
Czy prawdą jest, że istnieje 47 takich rozwiązań?
19 lis 13:48
Adamm:
liczby naturalne nieujemne?
19 lis 14:00
Chariton: Zapewne o to chodzi, że 0 również należy.
19 lis 14:04
Panek: Wydaję się, że zacząć trzeba od policzenia sumy podziałów 20 na składniki (wtedy, będziemy
mieli liczbę rozwiązań uporządkowanych nierosnąco).
P(20,1)+P(20,2)+P(20,3)+P(20,4)+P(20,5) = 1 + 10 + 33 + 64 + 84. Tylko co z tym dalej zrobić?
Zastosować zasadę szufladkową?
19 lis 14:44
Pytający:
Jeśli rozwiązaniem (po uporządkowaniu) jest 5 różnych liczb, to istnieje 5! odpowiadających mu
różnych rozwiązań (przed uporządkowaniem).
Jeśli rozwiązaniem (po uporządkowaniu) są 4 różne liczby (1 z nich występuje dwukrotnie), to
| 5! | |
istnieje |
| odpowiadających mu różnych rozwiązań (przed uporządkowaniem). |
| 2! | |
Itd.
Dlatego możliwe krotności "identycznych rozwiązań" to:
• 5!=120 // np. 1+2+3+4+10
| 5! | |
• |
| =60 // np. 1+1+2+3+13 |
| 2! | |
| 5! | |
• |
| =30 // np. 1+1+2+2+14 |
| 2!*2! | |
| 5! | |
• |
| =20 // np. 1+1+1+2+15 |
| 3! | |
| 5! | |
• |
| =10 // np. 2+2+2+7+7 |
| 3!*2! | |
| 5! | |
• |
| =5 // np. 1+1+1+1+16 |
| 4! | |
19 lis 15:42
Chariton: A tak nie może być:
P(20,5) = 84.
W podziale na składniki nie ma zer, więc w f. diopantycznej daję warunek, że każda wartość >= 1
i uzyskuję x1 + x2 + x3 + x4 +x5 = 15 i jest to 3876.
Przechodzimy teraz do zasady szufladkowej, a więc:
3876 > r * 84
Największe r całkowite spełniające równanie to 46, więc na mocy zasady szufladkowej wiemy, że
istnieje taka pula rozwiązań f.diopantycznej x1 + x2 + x3 + x4 +x5 = 15, których
uporządkowanych rozwiązań po uporządkowaniu jest co najmniej 47.
W tym wypadku było by prawdą, że istnieje 47 takich rozwiązań.
19 lis 16:16
Chariton: ?
19 lis 16:32
Pytający:
Twoje rozumowanie jest ok.
Pytanie, jak rozumieć treść zadania (jak widać chyba niezbyt precyzyjną) − czy jeśli jest 120
"identycznych" rozwiązań, to czy "istnieje 47 takich rozwiązań"?
Jeśli chodzi o "co najmniej" tyle rozwiązań, to oczywiście na oba pytania z treści odpowiedzią
jest "tak", a w ramach uzasadnienia wystarczy podać przykład z największą możliwą liczbą
"identycznych rozwiązań" (wyżej 1+2+3+4+10) wraz z uzasadnieniem, że jest ich 5!=120.
Tak jak Ty też można, ale zwyczajnie wydaje mi się to przekombinowane w tym przypadku.
19 lis 18:59
Chariton: Prawda, masz rację. Domyślam się, że zamysł był taki, żeby zrobić to zasadą szufladkową
(zwłaszcza, że r wychodzi 46, gdy mamy udowodnić 47), bo dopiero co ostatnio była u mnie
przerabiana na zajęciach, choć twój sposób jest zdecydowanie szybszy
@Pytający:
Mam przy okazji pytanie. Czy masz może pomysł na to zadanie (
https://matematykaszkolna.pl/forum/393777.html)?
Też niestety nie jest zbyt precyzyjne.
Jak rozumiem to w tym wypadku przez to, że pojemniki nie są rozróżnialne to zadanie robimy na
blokach.
19 lis 20:02
Pytający:
Na przyszłość: dorzuć spację po linku, coby działał.
19 lis 20:12