matematykaszkolna.pl
Pytanie 6latek: Na ile sposobow mozemy wlozyc 10 kul do 3 szuflad ? Moje pytanie do tego zadana jest takie jesli przyporzadkowujemy kule do szuflad to jest funkcja Jesli odwrotnie to nie .Prosze o dokladne wyjasnienie dlaczego ?
15 lis 11:25
Tadeusz: definicja funkcji sie kłania emotka
15 lis 11:27
Jerzy: Witaj emotka Funkcja przyporządkowuje argumentowi dokładnie jedną wartość. Kula może "wylądowć" tylko w jednej szufladzie. Natomiast jednej szufladzie można przyporządkować kilka kul.
15 lis 11:27
6latek: Tadeusz emotka ja znam definicje funkcji −tylko tego wlasnie nie rozumiem (nie definicji funkcji zeby nie bylo) Witaj i dzieki Jerzy emotka Postaram sie to przetrawic .
15 lis 11:32
Blee: rysunek przykładowe możliwości 'funkcji' x −−− numer kuli
15 lis 11:38
6latek: Nastepny problem Wypisz wszystkie funkcje f: X→Y gdzie X={1,2,3} Y={a,b} Czy mozna okreslic ile ich jest bez wypisywania ? Tak mozna okreslic ile ich jest . Bedzie ich 23=8 jednak nie potrafie ich wypisac . To jest z jednej ksiazki natomiast w drugiej ksiazce przeczytalem ze beda to 3 elementowe ciagi ze zbioru dwuelementowego Gdyz zbior X ma 3 elementy a zbior Y dwa elementy Jakby te funkcje mialy wygladac
15 lis 11:39
Blee: rysunek przykładowa możliwość 'pseudo funkcji' x −−− numer szuflady jak widzisz tutaj 'funkcja' f(x) przyjmuje wiele wartości dla x=1 ... czyli 'to nie być funkcja' emotka
15 lis 11:40
Blee: 6−latek: (1,a) , (2,a) , (3,a) (1,a) , (2,a) , (3,b) (1,a) , (2,b) , (3,a) (1,b) , (2,a) , (3,a) (1,a) , (2,b) , (3,b) (1,b) , (2,a) , (3,b) (1,b) , (2,b) , (3,a) (1,b) , (2,b) , (3,b) proszę bardzo
15 lis 11:42
Jerzy: 11:39 , to trzyelementowe (k = 3) wariacje z powtórzeniami zbioru dwuelementowego (n = 2) i to jest 23 (aaa),(bbb),(aab)(aba)(baa)(abb)(bab)(bba)
15 lis 11:45
6latek: Dzien dobry Blee emotka Skoro Ty mowić nie być funkcja to nie byc emotka Jak to mowia jeden rysunek powie wiecej niz 1000slów . (tutaj dwa) Dziekuje Ci naprawde emotka
15 lis 11:46
Jerzy: Zapis (aaa) oznacza,że f(1) = a , f(2) = a ,f(3) = a Zapis (baa) oznacza, ze f(1) = b , f(2) = a , f(3) = a itd.
15 lis 11:49
6latek: Tak Jerzy emotka ja to rozumiem .
15 lis 11:56
PW: Nieśmiało zwracam uwagę, że zadanie jest sformułowane niepracyzyjnie, a 6latek już w pierwszym poście narzucił jedną z możliwych interpretacji (kule są ponumerowane, szuflady też). Czym innym będzie umieszczanie nierozróżnialnych kul w rozróżnialnych szufladach i czym innym umieszczanie rozróżnialnych kul w nierozróżnialnych szufladach (podział zbioru 10−elementowego na trzy podzbiory).
15 lis 19:12
Mila: Twoje zadanie jest mało precyzyjne. Kule ponumerowane wrzucasz do szuflad. Każdej kuli przyporządkujesz dokładnie jedną szufladę. Nie może kula znajdować się jednocześnie w I i II szufladzie. W szufladzie może być kilka kul. f: {k1,k2,....k10}→{s1,s2,s3}
15 lis 19:14
Mila: Szuflady też ponumerowane , to pisze PW, teraz zobaczyłam. Przepraszam kolegę za wtrącanie się.emotka
15 lis 19:17
PW: No nie trzeba, Twoje uwagi są zawsze cenne emotka
15 lis 19:20
6latek: PW Masz racje . czytalem o wariacjach z powtorzeniami. Jakby to mialo wygladac gdyby kule i szuflady byly nierozrozniale ?
15 lis 19:31
Mila: Na razie tym się nie zajmujemotka Wtedy stosujesz rozkład liczby 10 na składniki. ∑P(10,i) gdzie 1≤i≤3
15 lis 20:04
6latek: Na razie to jestem na regule mnozenia Robie zadania od Jakuba emotka.
15 lis 20:06