Wykonaj działanie
Aneta: Jak to rozwiązać, polecenie wykonaj działanie 2, (4) + 0,(7)
8 lis 07:57
Adamm:
| 4 | | 7 | | 2 | |
2,(4)+0,(7) = 2+ |
| + |
| = 3+ |
| = 3,(2) |
| 9 | | 9 | | 9 | |
8 lis 08:24
Jerzy:
x = 2,(4)
x = 2,4444444...
10x = 24,44444......
Odejmujemy stronami: 10 x − 9x = x
24,444444....
− 2,444444.....
= 22
9x = 22
x = 0.(7)
x = 0,7777777....
10x = 7,777777...
9x = 7
8 lis 10:04
Mariusz:
Adamm:
| 4 | |
Nie napisałeś skąd wiesz że 0.(4)= |
| |
| 9 | |
a można to wziąć z sumy nieskończonego ciągu geometrycznego
9 lis 00:48
Blee:
Mariusz −−− można tylko po co?
Metoda którą dokładnie zaprezentował Jerzy jest pokazywana w pierwszych latach nauczania w
podstawówce, więc po co (niepotrzebnie) utrudniać?
9 lis 00:52
Mariusz:
Ja miałem pokazywany sposób z sumą ciągu geometrycznego
i dla mnie jest on całkiem wygodny
| 4 | | 4 | | 4 | |
2+ |
| + |
| + |
| +...= |
| 10 | | 100 | | 1000 | |
"Metoda którą dokładnie zaprezentował Jerzy jest pokazywana w pierwszych latach nauczania w
podstawówce, więc po co (niepotrzebnie) utrudniać?"
Kolejny "znawca" programów nauczania
Z wpisu Jerzego nie wynika przez co należy mnożyć
9 lis 06:41
Mariusz:
Przeglądałem książkę do piątej klasy i dopiero tam mieli zamianę odwrotną
tj ułamka zwykłego na dziesiętny którą to zamianę można zrealizować przez dzielenie pisemne
Zamiana ułamka dziesiętnego pojawiła się po wprowadzeniu ciągu geometrycznego
9 lis 07:26
Adamm:
ok.
Twierdzenie.
| k1k2...kn | |
0,(k1k2k3...kn) = |
| |
| 99...9 | |
gdzie dziewiątek jest n, i chodzi nam o zapis dziesiętny a nie iloczyn.
Dowód.
0,(k
1k
2k
3...k
n) = (k
1*10
−1+k
2*10
−2+...+k
n*10
−n)+
+10
−n(k
1*10
−1+k
2*10
−2+...+k
n*10
−n)+... =
| 1 | |
= (k1*10−1+k2*10−2+...+kn*10−n)* |
| = |
| 1−10−n | |
| k1*10n−1+...+kn | |
= |
| . |
| 10n−1 | |
| 44 | |
teraz można różnorakie okresy zapisywać: 0,(44) = |
| itd. |
| 99 | |
9 lis 09:12
9 lis 09:29
Adamm:
no tak, korzystam ze znanych twierdzeń z teorii szeregów których nie komentuję
Nie komentuję zbieżności, tego że wyrazy można łączyć w segmenty.
Zbieżność dla kogokolwiek po prostej analizie jest oczywista −
− szereg jest o wyrazach nieujemnych i ograniczony.
To że można łączyć w segmenty − to jest po prostu twierdzenie o zbieżności podciągu
ciągu zbieżnego.
Suma szeregu geometrycznego też jest znana.
9 lis 09:39
V: A co na to
Aneta pewnie już uciekła przestraszona tą "naukową" dysputa
9 lis 10:03
Adamm:
No nie wiem. Ale prześmiewcze komentarze świadczą o komentującym.
I wcale nie świadczą dobrze.
9 lis 10:10
ABC:
uczniom tego wszystkiego nie musimy mówić (przeciętnym, bardzo zdolnym można spróbować) , ale
ważne żeby nauczyciel stał o stopień wyżej
9 lis 10:19