matematykaszkolna.pl
RELACJA BIANRNA bluee: Wykazać, że relacja binarna ~ na płaszczyźnie R2 zdefiniowana za pomocą formuły: (a,b)~(x,y) ⇒∃λ∊R*: x=λa y=λb jest relacją równoważności. Opisać klasy abstrakcji [(0,0)]~ oraz [(1,−2)]~.
28 paź 12:02
bluee: Nie wiem jak udowodnić, że relacja jest symetryczna?
28 paź 12:11
jc:
 1 
(a,b) ~ (x,y)⇒ (x,y)=k(a,b) dla pewnego k≠0 ⇒ (a,b)=

(x,y) ⇒ (x,y) ~ (a,b)
 k 
Klasy abstrakcji [(0,0)] = {(0,0)} [(1,−2)] = {(k,−2k): k∊R, k≠0} Pomijając (0,0), klasy abstrakcji to kierunki na płaszczyźnie.
28 paź 12:24
bluee: Niech t∊R*. Opisać klasy abstrakcji [(0,t)]~,[(t,t)]~, oraz [(t,−t)]~, gdzie ~ to relacja z poprzedniego zadania. Jaka jest interpretacja geometryczna relacji ~? (Inaczej mówiąc, co zaznaczy z geometrycznego punktu widzenie, że dwa punkty są w tej relacji) Opisać − w języku geometrii − iloraz R2/~. [(0,t)]~= {x=0,y=tλ} [(t,t)]~={x=tλ,y=tλ} [{t,−t}]~={x=tλ,y=−tλ} Oznacza to, że punkt (a,b) został przeniesiony o wektor o współrzędnych [λ,λ] tworząc punkt (x,y). Iloraz R2/~ to przestrzeń pozbawiona punktów o współrzędnych odpowiadającym relacji ~. TAK TO ROZWIĄZAŁAM. NIE MAM ODPOWIEDZI, ALE WYDAJE MI SIĘ, ŻE CO JEST ŹLE. MÓGŁBY MNIE KTOŚ POPRAWIĆ?
28 paź 17:15
bluee: Gdyby to było przesunięcie o wektor to było by x=λ+a... Czy można tą parę uporządkowaną jako współrzędne wektora, a nie punktu?
28 paź 17:56
jc: Klasą abstrakcji (a,b)≠(0,0) jest prosta przechodząca przez (0,0) i (a,b), ale bez punktu (0,0). Klasą abstrakcji (0,0) jest zbiór {(0,0)}.
28 paź 18:25
bluee: Czy k i λ to dla Ciebie to samo? Dlaczego wprowadziłeś kolejną zmienną?
28 paź 19:28
bluee: Czyli można powiedzieć, że punkty będące w relacji ~ leżą na prostych przechodzących przez punkt (0,0) oraz przez punkt (x,y)? Czyli Iloraz R2/~ to zbiór wszystkich prostych nieprzechodzących przez punkt (0,0) ?
28 paź 19:32
ite: Jaki zbiór oznaczyłaś przez R* ?
28 paź 19:42
bluee: Nie wiem , tak było w poleceniu.
28 paź 19:58
ite: Czyli λ może być równe 0 ?
28 paź 20:01
Pan Kalafior: @ite R* = R\{0}
28 paź 20:06
ite: Nie wiedziałam, dzięki.
28 paź 20:09
Pan Kalafior: Zazwyczaj oznacza się tak przy pierścieniach
28 paź 20:11
jc: rysunekDwa punkty (a,b) i (x,y) różne od (0,0) są w relacji ⇔ punkty (a,b), (x,y), (0,0) są współliniowe.
28 paź 20:54
bluee: R2/~ to będzie punkt (0,0)
28 paź 21:08
Pan Kalafior: R2/∼ składa się z prostych przechodzących przez punkt (0, 0), bez zera, oraz zbioru {(0, 0)}
28 paź 21:13
ite: rysunek bluee tutaj widać, że ta relacja ma nieskończenie wiele nieskończonych klas abstrakcji (i jedną jednoelementową), które "wypełniają" płaszczyznę. np. klasy równoważności z 17:15 [(0,t)]~ [(t,t)]~ [t,−t]~ [t,2t]~ [0,0]~={(0,0)}
28 paź 21:53
bluee: ite zgadzam się Tobą. Wydaje mi się, że będzie to pusta przestrzeń → R2/~ to poprostu zbiór pusty, Właściwie taki był mój pierwszy pomysł. Ale wydawało mi się to zbyt proste.emotka
28 paź 22:15
jc: Dlaczego R2/~ miałby być zbiorem pustym? Przecież to zbiór klas abstrakcji. Relacja równoważności w niepustym zbiorze ma co najmniej jedną klasę abstrakcji.
28 paź 23:56
ite: bluee źle rozumiesz pojęcie zbioru ilorazowego. Jest dokładnie odwrotnie niż piszesz o 17:15.
29 paź 09:33
bluee: Czyli iloraz to zbiór R2 ?
29 paź 11:35
bluee: Czyli to nie jest różnica?
29 paź 11:43
jc: O jakiej różnicy piszesz? Zbiór / relacja = zbiór klas abstrakcji
29 paź 11:46
bluee: Możesz napisać dwa słowa więcej. Dla mnie A/B oznacza, to co jest w i czego nie ma w B.
29 paź 11:51
bluee: OK, wygłupiłam już wiem o co chodzi.
29 paź 11:54
jc: A−B, ewentualnie A\B (tego zapisu nie lubię). A/B to iloraz, nie różnica.
29 paź 11:57