RELACJA BIANRNA
bluee: Wykazać, że relacja binarna ~ na płaszczyźnie R2 zdefiniowana za pomocą formuły:
(a,b)~(x,y) ⇒∃λ∊R*: x=λa y=λb jest relacją równoważności. Opisać klasy abstrakcji [(0,0)]~
oraz [(1,−2)]~.
28 paź 12:02
bluee: Nie wiem jak udowodnić, że relacja jest symetryczna?
28 paź 12:11
jc:
| 1 | |
(a,b) ~ (x,y)⇒ (x,y)=k(a,b) dla pewnego k≠0 ⇒ (a,b)= |
| (x,y) ⇒ (x,y) ~ (a,b) |
| k | |
Klasy abstrakcji
[(0,0)] = {(0,0)}
[(1,−2)] = {(k,−2k): k∊R, k≠0}
Pomijając (0,0), klasy abstrakcji to kierunki na płaszczyźnie.
28 paź 12:24
bluee: Niech t∊R*. Opisać klasy abstrakcji [(0,t)]~,[(t,t)]~, oraz [(t,−t)]~, gdzie ~ to
relacja z poprzedniego zadania. Jaka jest interpretacja geometryczna relacji ~? (Inaczej
mówiąc, co zaznaczy z geometrycznego punktu widzenie, że dwa punkty są w tej relacji) Opisać −
w języku geometrii − iloraz R2/~.
[(0,t)]~= {x=0,y=tλ}
[(t,t)]~={x=tλ,y=tλ}
[{t,−t}]~={x=tλ,y=−tλ}
Oznacza to, że punkt (a,b) został przeniesiony o wektor o współrzędnych [λ,λ] tworząc punkt
(x,y).
Iloraz R2/~ to przestrzeń pozbawiona punktów o współrzędnych odpowiadającym relacji ~.
TAK TO ROZWIĄZAŁAM. NIE MAM ODPOWIEDZI, ALE WYDAJE MI SIĘ, ŻE CO JEST ŹLE.
MÓGŁBY MNIE KTOŚ POPRAWIĆ?
28 paź 17:15
bluee: Gdyby to było przesunięcie o wektor to było by x=λ+a...
Czy można tą parę uporządkowaną jako współrzędne wektora, a nie punktu?
28 paź 17:56
jc: Klasą abstrakcji (a,b)≠(0,0) jest prosta przechodząca przez (0,0) i (a,b), ale bez punktu
(0,0).
Klasą abstrakcji (0,0) jest zbiór {(0,0)}.
28 paź 18:25
bluee: Czy k i λ to dla Ciebie to samo? Dlaczego wprowadziłeś kolejną zmienną?
28 paź 19:28
bluee: Czyli można powiedzieć, że punkty będące w relacji ~ leżą na prostych przechodzących przez
punkt (0,0) oraz przez punkt (x,y)? Czyli Iloraz R2/~ to zbiór wszystkich prostych
nieprzechodzących przez punkt (0,0) ?
28 paź 19:32
ite: Jaki zbiór oznaczyłaś przez R* ?
28 paź 19:42
bluee: Nie wiem , tak było w poleceniu.
28 paź 19:58
ite: Czyli λ może być równe 0 ?
28 paź 20:01
Pan Kalafior:
@ite R* = R\{0}
28 paź 20:06
ite: Nie wiedziałam, dzięki.
28 paź 20:09
Pan Kalafior:
Zazwyczaj oznacza się tak przy pierścieniach
28 paź 20:11
jc:
Dwa punkty (a,b) i (x,y) różne od (0,0) są w relacji ⇔ punkty (a,b), (x,y), (0,0) są
współliniowe.
28 paź 20:54
bluee: R
2/~ to będzie punkt (0,0)
28 paź 21:08
Pan Kalafior:
R2/∼ składa się z prostych przechodzących przez punkt (0, 0), bez zera,
oraz zbioru {(0, 0)}
28 paź 21:13
ite:
bluee tutaj widać, że ta relacja ma nieskończenie wiele nieskończonych klas abstrakcji (i
jedną jednoelementową), które "wypełniają" płaszczyznę.
np. klasy równoważności z 17:15
[(0,t)]~
[(t,t)]~
[t,−t]~
[t,2t]~
[0,0]~={(0,0)}
28 paź 21:53
bluee: ite zgadzam się Tobą. Wydaje mi się, że będzie to pusta przestrzeń → R
2/~ to poprostu zbiór
pusty,
Właściwie taki był mój pierwszy pomysł.
Ale wydawało mi się to zbyt proste.
28 paź 22:15
jc: Dlaczego R2/~ miałby być zbiorem pustym? Przecież to zbiór klas abstrakcji.
Relacja równoważności w niepustym zbiorze ma co najmniej jedną klasę abstrakcji.
28 paź 23:56
ite: bluee źle rozumiesz pojęcie zbioru ilorazowego. Jest dokładnie odwrotnie niż piszesz o
17:15.
29 paź 09:33
bluee: Czyli iloraz to zbiór R2 ?
29 paź 11:35
bluee: Czyli to nie jest różnica?
29 paź 11:43
jc: O jakiej różnicy piszesz?
Zbiór / relacja = zbiór klas abstrakcji
29 paź 11:46
bluee: Możesz napisać dwa słowa więcej. Dla mnie A/B oznacza, to co jest w i czego nie ma w B.
29 paź 11:51
bluee: OK, wygłupiłam już wiem o co chodzi.
29 paź 11:54
jc: A−B, ewentualnie A\B (tego zapisu nie lubię). A/B to iloraz, nie różnica.
29 paź 11:57