Macierz rzutu
WhiskeyTaster: Chcę wiedzieć, czy dobrze wszystko rozumiem: Napisz macierz rzutu ortogonalnego na
podprzestrzeń R4 zadaną równaniem x1 − 2x2 + x3 − 3x4 = 0 w bazie standardowej.
No więc najpierw szukam tej podprzestrzeni rozwiązując równanie. Dostaję przestrzeń o wymiarze
3, a następnie szukam jej ortogonalnej bazy. Po wyznaczeniu bazy tworzę przekształcenie F: R4
→ R4, F(v) = pW(v), gdzie W jest podprzestrzenią zadaną równaniem, a samo pW(v) to rzut
wektora v na podprzestrzeń W. Następnie wyznaczam F(v1) i tak dalej, gdzie v1, .., v4
tworzą bazę R4. Potem tworzę macierz mBB(F). Dobrze to rozumiem?
21 sie 23:43
jc: u = (1, −2, 1, −3) wektor prostopadły do podprzestrzeni.
| u*v | |
v → v − |
| u rzut na podprzestrzeń |
| u2 | |
22 sie 00:29
jc: u
2=15
| 1 | |
(a,b,c,d) →(a,b,c,d) − |
| (a−2b+c−3d) |
| 15 | |
macierz
1−1/15 2/15 −1/15 3/15
−1/15 1+2/15 −1/15 3/15
−1/15 2/15 1−1/15 3/15
−1/15 2/15 −1/15 1−3/15
22 sie 00:35
jc: Oj, coś mi umknęło.
| a−2b+c−3d | |
(a,b,c,d) →(a,b,c,d) − |
| (1, −2, 1, −3) |
| 15 | |
Macierz
1−1/15 2/15 −1/15 3/15
2/15 1−4/15 2/15 −6/15
−1/15 2/15 1−1/15 3/15
3/15 −6/15 3/15 1+9/15
22 sie 00:50
jc: ostatni wyraz 1−9/15 (3 minusy dają minus)
22 sie 00:52
WhiskeyTaster: Hm, chyba nie rozumiem tu czegoś. Wydawało mi się, że rzutem wektora na podprzestrzeń jest suma
pW(v) = ∑i=1n pei(v). Z kolei wiem, że v − pW(v) jest prostopadłe do pW(v). Mógłbyś
więc mi wytłumaczyć, gdzie mam błąd w rozumowaniu?
22 sie 05:30
jc: Twoja 3 wymiarowa podprzestrzeń jest prostopadła do wektora u.
Każdy wektor v możesz zapisać w postaci sumy: v=au+w, gdzie w należy do podprzestrzeni: u*w=0.
| v*u | | u*v | |
Dlatego v*u=au2, a= |
| , w=v−au = v − |
| u. |
| u2 | | u2 | |
Jeszcze inaczej: od wektora v odejmujesz rzut wektora v na kierunek u.
22 sie 09:52
WhiskeyTaster: Wydaje mi się, że rozumiem. Suma prosta tych dwóch przestrzeni tworzy R4. Tak więc wektor v
można zapisać jako sumę dwóch wektorów z tych przestrzeni: v = au + w. Tylko w tym wypadku Ty
rzutujesz przestrzeń trójwymiarową na tę jednowymiarową, prawda? Świadczy o tym fakt, że
zapisujesz v = au + w, to jest bierzesz rzut na u oraz wektor w z przestrzeni trójwymiarowej.
Tak jest po prostu prościej, zgadza się?
22 sie 10:55
jc: Tak.
22 sie 15:01
WhiskeyTaster: W porządku, już mi to ładnie tu rozjaśniłeś tym rozwiązaniem. Dziękuję, jc.
22 sie 16:05