matematykaszkolna.pl
Macierz rzutu WhiskeyTaster: Chcę wiedzieć, czy dobrze wszystko rozumiem: Napisz macierz rzutu ortogonalnego na podprzestrzeń R4 zadaną równaniem x1 − 2x2 + x3 − 3x4 = 0 w bazie standardowej. No więc najpierw szukam tej podprzestrzeni rozwiązując równanie. Dostaję przestrzeń o wymiarze 3, a następnie szukam jej ortogonalnej bazy. Po wyznaczeniu bazy tworzę przekształcenie F: R4 → R4, F(v) = pW(v), gdzie W jest podprzestrzenią zadaną równaniem, a samo pW(v) to rzut wektora v na podprzestrzeń W. Następnie wyznaczam F(v1) i tak dalej, gdzie v1, .., v4 tworzą bazę R4. Potem tworzę macierz mBB(F). Dobrze to rozumiem?
21 sie 23:43
jc: u = (1, −2, 1, −3) wektor prostopadły do podprzestrzeni.
 u*v 
v → v −

u rzut na podprzestrzeń
 u2 
22 sie 00:29
jc: u2=15
 1 
(a,b,c,d) →(a,b,c,d) −

(a−2b+c−3d)
 15 
macierz 1−1/15 2/15 −1/15 3/15 −1/15 1+2/15 −1/15 3/15 −1/15 2/15 1−1/15 3/15 −1/15 2/15 −1/15 1−3/15
22 sie 00:35
jc: Oj, coś mi umknęło.
 a−2b+c−3d 
(a,b,c,d) →(a,b,c,d) −

(1, −2, 1, −3)
 15 
Macierz 1−1/15 2/15 −1/15 3/15 2/15 1−4/15 2/15 −6/15 −1/15 2/15 1−1/15 3/15 3/15 −6/15 3/15 1+9/15
22 sie 00:50
jc: ostatni wyraz 1−9/15 (3 minusy dają minus)
22 sie 00:52
WhiskeyTaster: Hm, chyba nie rozumiem tu czegoś. Wydawało mi się, że rzutem wektora na podprzestrzeń jest suma pW(v) = ∑i=1n pei(v). Z kolei wiem, że v − pW(v) jest prostopadłe do pW(v). Mógłbyś więc mi wytłumaczyć, gdzie mam błąd w rozumowaniu?
22 sie 05:30
jc: Twoja 3 wymiarowa podprzestrzeń jest prostopadła do wektora u. Każdy wektor v możesz zapisać w postaci sumy: v=au+w, gdzie w należy do podprzestrzeni: u*w=0.
 v*u u*v 
Dlatego v*u=au2, a=

, w=v−au = v −

u.
 u2 u2 
Jeszcze inaczej: od wektora v odejmujesz rzut wektora v na kierunek u.
22 sie 09:52
WhiskeyTaster: Wydaje mi się, że rozumiem. Suma prosta tych dwóch przestrzeni tworzy R4. Tak więc wektor v można zapisać jako sumę dwóch wektorów z tych przestrzeni: v = au + w. Tylko w tym wypadku Ty rzutujesz przestrzeń trójwymiarową na tę jednowymiarową, prawda? Świadczy o tym fakt, że zapisujesz v = au + w, to jest bierzesz rzut na u oraz wektor w z przestrzeni trójwymiarowej. Tak jest po prostu prościej, zgadza się?
22 sie 10:55
jc: Tak.
22 sie 15:01
WhiskeyTaster: W porządku, już mi to ładnie tu rozjaśniłeś tym rozwiązaniem. Dziękuję, jc.
22 sie 16:05