matematykaszkolna.pl
Trygonometria XYZ: Oblicz długość odcinka AC z dokładnością do 0,5cm Link do obrazka: https://pl-static.z-dn.net/files/d0e/0f80127df49f2e49f1990c9ffe205eb8.png
5 cze 20:56
wredulus_pospolitus: TABLICE TRYGONOMETRYCZNE
5 cze 21:14
XYZ: Chodzi o to by obliczyć przy użyciu własności trygonometrycznych oraz znajomości wartości sin, cos, tg, ctg wylaczenie dla 0, 30, 45, 60, 90 stopni
5 cze 21:18
xyz: rysunek
5 cze 21:33
xyz: nie da sie tylko dla tych co opisales. nawet to tw. sinusow trzeba znac inne...
5 cze 21:37
XYZ: I jak obliczyć długość boku AC?
5 cze 21:37
wredulus_pospolitus: Ponownie napiszę: TABLICE TRYGONOMETRYCZNE Niby gdzie masz podane, że masz obliczyć korzystając z kątów 30,45,60
5 cze 22:00
sin: sin25o=5/AC , sin25o≈0,4226 AC=5/sin25o AC= ..........................................
5 cze 22:10
XYZ: To zadanie ze sprawdzianu i dostępna była tylko tabela z kątami 0,30,45,60,90...
5 cze 22:13
XYZ: ehh
5 cze 22:24
wredulus_pospolitus: a miałeś dostęp do jakiegokolwiek kalkulatora (nawet najprostszego)
5 cze 22:34
wredulus_pospolitus: a gdzie tam szacowanie nie będzie wystarczające (dokładność 0.5 cm oznacza, że wartość sin25o trzeba oszacować z dokładnością około 0.02) skoro zarzekasz się, że nie było możliwości zajrzenia jaką wartość mają funkcje trygonometryczne kątów 25o czy też 65o to idź jutro do nauczyciela/−ki by wyjaśnił/−a jak zrobić to zadanie
5 cze 22:40
wredulus_pospolitus: dobra ... znalazłem sposób na oszacowanie tego w taki sposób aby uzyskać wynik z dokładnością 0.5 cm, ale jest to 'mocno naciągany' sposób i wątpię by oto chodziło w zadaniu. Dodatkowo wątpię by na poziomie (podejrzewam) liceum ktokolwiek był w stanie to odpowiednio uargumentował.
5 cze 22:53
an:
 5 5 
Z w wystarczająca dokładnością jak do tego sin25≈

sin30=

 6 12 
AC≈12 z dokładnością ≈0,17cm, a więc 3 krotnie lepszą od wymaganej, moim zdaniem wyjaśnienie >> na wykresie prosta styczna do funkcji sin w punkcie 30o na odcinku od 10o do 45o odwzorowuje wartość sinusa z dokładnością lepszą od 3%<<, czy to mieści się w zakresie wymaganej wiedzy XYZ, nie wiem
6 cze 12:51
ABC: interpolacja liniowa to chyba nie w obecnej szkole emotka
6 cze 13:03
wredulus_pospolitus: an o tym własnie myślałem, ale wtedy rodzą się jednak takie problemy:
 5 
1) co mógłby uczeń zrobić to ocenić, że sin25o >

≈ 0,41(6) na podstawie wykresów y=x
 12 
oraz y=sinx 2) to że w tym przypadku możesz napisać |AC| ≈ 12 i jest to poprawny wynik jest tak naprawdę strzałem bo wystarczy, że sin25o = 0,43478 a nie 0.4226 (a przecież uczeń nie wie ile wynosi sinus tego kąta) i byłbyś poza przedziałem dokładności. 3) ale w tym momencie wiemy tylko że 10 < |AC| < 12 więc już bezpieczniejszym wyjściem będzie podanie |AC| ≈ 11.5 ponieważ daje nam to 'przedział' długości 1 a nie tylko 0.5. Ale nadal tutaj pojawi się pytanie − skąd uczeń wie, że |AC| > 11.0 i szczerze mówiąc, nie widzę sposobu jak uczeń liceum uargumentuje ten wybór. Wskaż gdzie uczeń ma PEWNOŚĆ, że podana wartość (|AC| = 12 czy chociażby |AC| = 11.5) nie będzie poza przedziałem.
6 cze 13:22