kombinatoryka
Meg: proszę o wyjaśnienie bo nie mogę zrozumieć dlaczego
mam dwa zadania.
zad 1: grupa 41 studentów zaliczyła sesję składającą się z trzech egzaminów, z których
możliwymi ocenami były bdb, db, dst. Wykazać ze co najmniej pięcioro studentów zaliczyło sesję
z "jednakowym" zbiorem ocen.
zad 2: Do sesji przystąpiło 220 studentów. Każdy z nich zdawał w sesji trzy egzaminy. z
każdego mozna było uzyskać oceny: bdb, db+, db, dst+, dst, ndst. Wykaż, że co najmniej dwójka
studentów miała takie same wyniki w sesji.
Dlaczego w zadaniu 1 nie jest ważna kolejność a w zadaniu 2 jest ważna kolejność?
jak patrzę na zadania to wydają się podobne i bym podstawiała pod ten sam wzór
wytłumaczy mi
ktoś? proszę
13 kwi 12:06
PW: W zadaniu pierwszym wyniki egzaminów opisujemy przyporządkowując każdemu studentowi jeden ze
zbiorów: (ab oznacza ocenę 'a' z egzaminu nr b)
(1) {51, 52, 53} (rozumiemy, że student dostał trzy piątki)
(2) {41, 42, 43} (dostał trzy czwórki)
(3) {31, 32, 33} (dostał trzy trójki)
(4) {31, 42. 43} lub {41, 32, 43} lub {42, 42, 33} (trójka i dwie czwórki)
(5) {41, 32, 33} lub {31, 42, 33} lub {31, 32, 43} (czwórka i dwie trójki)
(6) {51, 32, 33} lub {31, 52, 33} lub {31, 32, 53} (piątka i dwie trójki)
(7) {51, 42. 43} lub {41, 52, 43} lub {42, 42, 53} (piątka i dwie czwórki)
(8) {51, 42, 33} lub {41, 52, 33} lub {41, 32, 53} lub {... (razem jest 6 zbiorów
odpowiadajacych sytuacji"dostał trzy różne oceny").
Ponieważ w zadaniu mówi się o "jednakowym zbiorze ocen", oznacza to że utożsamiamy wyniki
studentów, którzy uzyskali wyniki z grupy (4) lub (5) lub (6) lub (7|) lub (8).
Na przykład: Jeżeli studentowi k przyporządkowano oceny {51, 42, 33}, zas studentowi m − oceny
{41, 32, 53}, to powiemy, że zbiory ich pcen sa jednakowe − obaj dostali po jednej trójce, po
jednej czwórce i po jednej piątce (chociaż z innych przedmiotów).
W ten sposób przyjmujemy, że jest 8 zbiorów ocen.
Postawione w zadaniu pytanie brzmi: Jest 41 studentów i 8 możliwych zbiorów ocen. Udowodnij, że
co najmniej pieciorgu studentów przyporządkowano ten sam zbiór ocen.
Rozwiązanie polega na zastosowaniu zasady pudełkowej Dirichleta.
W drugim zadaniu kazdemu studentowi przyporządkowujemy ciąg jego wyników z egzaminów (tu
kolejność jest ważna, (3, 5, 3) to nie to samo co (5, 3, 3)).
13 kwi 14:03