matematykaszkolna.pl
Lilly: 1. x-6/x-1 + 2x-6/x2-1 = 2. 3x/x-1 + 1-3x2/x2-2x+1 = 3. x-1/x2+x + x+1/x2-x =
17 lis 16:22
Basia: Cyba źle to napisałaś. Nawiasów brakuje. Pewnie miałaś to na kresce ułamkowej. Napisz to ponownie biorąc liczniki i mianowniki w nawiasy. Myślę, że to miało być: (x-6)/(x-1) + (2x-6)/(x2-1) = (x-6)/(x-1) + (2x-6)/[(x-1)(x+1)] = [ (x-6)(x+1) + 2x-6 ]/[(x-1)(x+1)] = dalej licz sama, to zwykłe mnożenie Pozdrawiam belfer
17 lis 16:50
karloz: Basia - zwykłe dodawanie potrafi sprawić trudności...
17 lis 16:54
yeti: 1/ 1 -- krok -- zawsze musisz określić dziedzinę wyrazeń wymiernych!emotikonka więc D; x≠ 1 i x≠ -1 (bo wtedy mianowniki sie zerują OKemotikonka 2 --- krok --- ustalamy wspólny mianownik( bo to ułamki emotikonka czyli (x- 1)( x2 - 1) = (x -1 (x -1)(x +1) wieszemotikonka emotikonka 3 --- krok ( tak jak w dodawaniu ułamków o różnych mianownikach czyli (x - 6)(x +1) + 2x x 2 +x - 6x - 6 x2 - 5x - 6 ----------------------- = -------------------- = -------------- (x - 1)( x +1) (x - 1)(x +1) (x -1)(x +1) 4 ---- krok rozkładamy licznikna czynniki ( jak się da emotikonka:emotikonka czyli liczymy Δ -tę Δ = 25 + 24 = 49 Δ = 7 x1 = 6 x2 = - 1 teraz rozkład na czynniki tego licznika x2 - 5x - 6 = ( x -6)(x +1) emotikonka czyli (x -6)(x +1) ---------------- ( widać ,że przy założ x≠ -1 skróci się (x -1)(x +1) wspólny nawias (x + 1) takemotikonka emotikonkaemotikonka x - 6 więc wynik jest --------- ( tutaj już nic nie skracamy! emotikonkaemotikonka x - 1 spróbuj nastepne powinnaś juz wiedzieć krok po kroku OKemotikonka? napisz jaki będziesz mieć wynik to pomogę sprawdzić emotikonka
17 lis 16:59
yeti: Oooooo sprostowanie nie dopisałam w drugim liczniku - 6 emotikonkaemotikonka popraw ale sposó juz znasz Sorrrrrry emotikonka
17 lis 17:02
yeti: tzn.. w liczniku do x2 - 5x - 6 + 2x - 6 emotikonka czyli x2 -3x - 12 i nic sie nie skróci emotikonka odp ; x2 - 3x - 12 ---------------- ok emotikonkaemotikonka (x-1)(x +1)
17 lis 17:08